[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:12

Ja, mijn paard heeft dit een tijd gekregen. Echter was hij ziek op meerdere fronten en kreeg meerdere soorten medicatie, waardoor ik niet een op een kan zeggen waardoor hij opknapte. Hij staat voor mij wel op mn lijstje als hij tijdens de SR slechter zou worden.

Die van mij heeft uit bloedonderzoek van maart 2017 geen ppid, maar Laarakker twijfelde er toch aan omdat zijn nier en hormoonwaarden afweken. Maart 2018 ga ik hem opnieuw testen op ppid, maar uit voorzorg blijft de hypo balance in de kast staan.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:19

Hannanas schreef:
Jeetje wat een gezeik weer _-:( , lekker al die dure pillen weggooien.

Ik durf er hier gewoon om te vragen hoor. Dus mocht iemand nog hebben... mijn pb box staat open. Heb nog 15 tabletten, dus nog voor een maand.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:28

Er is een topic over hennepzaad voeren . Geef t mijn cushing pony ook en moet zeggen dat hij nu plots weer verder verhaart en het supergoed doet. Of het daarvan komt?
Mss interessant voor jullie?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:24

Afbeelding
Afbeelding

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:39

Ik heb mijn pony laten testen, uitslag was 23 pg/ml. Ze staat op een halve pil, de dierenarts zei me dat het onder de 29 moest zijn.

Wat zijn de waarden van jullie paarden met ppid? Ik vond dit best een keurige waarde, maar hoor nu opeens van kennissen dat mijn pony helemaal geen ppid hoeft te hebben, maar ik denk dat de waarde laag is door de medicatie.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 18:15

Ondanks dat mijn 11-jarige mini shetlander overduidelijke cushing symptomen laat zien (dikke krulvacht, veel drinken en plassen, depri, vet boven ogen), ben ik soms ook aan het twijfelen. Zijn waarde was 49, waar het max 11 zou mogen zijn (geen idee welke waarde dat dan is, mijn moeder had de DA aan de telefoon). Hij is getest in oktober, dus wel in de SR periode. Hij staat op 1/8 pil en hij is aanzienlijk minder depri. Mijn gevoel zegt wel cushing, maar de verhalen van paarden die uiteindelijk geen cushing bleken te hebben geven me toch ergens (valse?) hoop. Hij is ook nog zo jong.

Afbeelding
Dit is zijn krullende lange wintervacht.

Stel ik zou hem nu nog eens laten testen, zou de uitslag dan doorslaggevend zijn? Aangezien hij wel aan de medicatie is.


Ook een hele andere vraag: hogen jullie de dosering op in de SR periode?

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:27

Ik verhoog vanaf de eerste week van juli. Dan weet ik zeker dat als de sr op zijn hoogtepunt is de medicatie ook op niveau is.

Als je een controle test wil zou ik dat nu niet meer doen. Eerst de sr door en volgend voorjaar als de verharing goed begonnen is stoppen met de medicatie. Na ongeveer 8 weken kan je dan opnieuw testen.
Maar op basis van de foto en dat de eerste testresultaten 4x de toegestane waarde waren zou ik eerlijk gezegd niet twijfelen aan de diagnose.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:51

Idd zo zou ik het ook doen.
Ik verhoog trouwens niet. Kijk wel goed naar mijn paard maar heb het nog niet gedaan. Mijne heeft sinds nov. 2014 medicatie en staat ook nog gewoon op gras. Het ziektebeeld kan veel bijverschijnselen hebben maar hoeft niet altijd en hij heeft toch echt cushing (helaas)
Heb ook hertest in juli 17. Toen was de waarde ook goed met medicatie dus ik hou het zo.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:00

Kcinarual, gezien alles wat je aan symptomen noemt en de enorme waarde lijkt het me erg onnodig om te twijfelen over de uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:49

Bij mijn shet, overigens ook 11 jaar toen ze de diagnose kreeg, was er als ik het goed heb niet echt wat in het bloed te zien, toch heeft ze gezien de symptomen wel degelijk cushing. Ze staat nu op 1/8e pil en is echt al opgeknapt, voor mij reden genoeg :) Ik zou er niet te veel over twijfelen, met die symptomen is het wel duidelijk.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:10

Merk eigenlijk nog helemaal niks aan mn pony dat ze medicijnen krijgt..geef er nu 1/4 zal ik dan iets verhogen denken jullie? Niet dat ze er nou mega slecht aan toe is ofzo..helemaal niet zelfs..van buiten dan ;-)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:14

Je bent nu 3 weken bezig toch en het is voor een D pony ? Dan zou je idd kunnen verhogen naar 1/2 pil lijkt mij. Alhoewel de bijwerkingen ( als je pony er last van krijgt, hoeft helemaal niet hoor ) van prascend vaak beginnen rond 3 weken.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:30

ok dankje... dan wacht ik nog wel een weekje om te kijken of ik deze week nog effect zie, zo niet dan ga ik volgende week wel verhogen naar een halfje. Misschien heb ik erover heen gelezen hoor.. maar die vacht kan ook meer los gaan laten toch als de medicijnen zijn werk gaan doen of is dat niet altijd het geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:40

Nee dat is niet altijd het geval. Sedje had slechts een klein verhoogde waarde, met medicatie de waarde netjes binnen normaal, maar verhaart al jaren niet meer. Hij heeft vanaf zn 11e ppid en is nu bijna 16 dacht ik dus ook niet wonderbaarlijk oud ofzo dat hij daardoor niet door zn vacht heen komt.

Na 3 weken is ook nog wel een beetje weinig tijd om al veranderingen te merken is mijn mening/ ervaring. Geef het de tijd is mijn advies! +:)+

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:50

Nee jammer....ja ze is bijna 29 dus misschien hoort het er ook wel gewoon een beetje bij. Ze verhaart nog wel maar niet alles komt er meer af... vind ook lastig om beslissing te maken om gedeelte te scheren ja of nee. Het gekke is dat ze paar maanden geleden wel een zomer vacht kreeg maar omdat het toen weer kouder werd zat het er wee aan en dat is niet meer eraf gekomen. Ze staat niet overmatig te zweten met die vacht dus dan denk ik dat ze het misschien wel gewoon nodig heeft die haren...

Medicijnen kijk ik inderdaad nog wel even aan :)

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:08

Ik heb Sed inderdaad al een paar keer geschoren dit jaar, de laatste keer helemaal kaal en inmiddels groeit zijn vacht ook al weer best hard. Hij heeft als hij nat is ook wel een krullerige vacht, droog gewoon normale structuur. Dus dat verschilt echt heel erg per paard.

29 is wel al een beste leeftijd!

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:29

Begint nu wel een kleine slag te komen in de vacht bij der schouder...ze heeft weinig weerstand..dus als ze nu buiten zou staan met die tempt met een geschoren vacht wordt ze ziek...dus liever scheer ik der niet..maar ja als het volgende week weer 25 graden is..is het weer bloedje heet..lastig.

Ja aardige leeftijd al idd...24 jaar saampjes dit jaar *\%/*

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:05

Vraagje over het beste moment van testen. De fabrikant biedt in het najaar gratis testen aan, maar ik begrijp uit dit topic dat dan niet de beste tijd is om te testen? Wanneer dan wel? En waarom is dat?
Sorry dat ik niet hele topic heb doorgespit. :o

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:19

Ik heb het topic begin en laatste pagina's redelijk doorgelezen en wil jullie toch vragen om advies.

Onze shetlander ziet er niet goed uit, ong. 12 jaar. Slechte vacht (heb hals en buik geschoren, anders veel te warm). In het verleden meerdere malen bevangen geweest. Heel schraal op de rug, bolle buik.

Volgens mestonderzoek geen wormen, dus mag niet ontwormen.
PPID (ACTH test) laten doen, daar kwam als uitslag 5 uit. En dat was normaal/goed (?) - geen PPID.
Gaan nu een algeheel bloedonderzoek laten doen, kijken wat daar uit komt (mogelijk ingekapselde wormen / bloedwormen) of toch wat anders.

Al met al toont ze wel heel erg PPID. De uitslag zegt van niet.
Hebben jullie daar ervaring mee?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:29

Klinkt idd wel als cushing, maar de waarde zegt idd van niet
Vind zelf maart/ april de beste tijd om te testen.
Mss nog eens x testen ?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:38

@Vur; lees de laatste aantal pagina's even door, want ik weet zeker dat er uitvoerig over dit onderwerp gesproken is.

@Samo: Waarom mag jij niet ontwormen? Of is het jouw paard niet, dat je daar geen zeggenschap over hebt? Want dat was namelijk het eerste wat ik toch gewoon zou doen, met het juiste middel voor deze tijd van het jaar.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:21

Of schimmel in de darmen. Maar bij dit soort dingen zeg ik altijd: De Hoek, Laarakker. Dan weet je meer. Goede dierenartsen, onorthodoxe methoden.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:09

@Samo: Misschien leverbot?

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:48

Thnx voor de tips al!
Ga weer in overleg met de DA. Ze vonden eerst een bloedonderzoek, daarna ontwormen als dat uit het onderzoek naar voren kwam. Verder mag ontwormen alleen na een positieve mesttest, en dat was niet zo.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:46

Samo schreef:
Thnx voor de tips al!
Ga weer in overleg met de DA. Ze vonden eerst een bloedonderzoek, daarna ontwormen als dat uit het onderzoek naar voren kwam. Verder mag ontwormen alleen na een positieve mesttest, en dat was niet zo.


Wellicht eens sparren met een andere dierenarts. Ik heb toevallig een topic lopen over bloedworm. Bij die van mij kwam er meerdere keren uit mestonderzoek geen bloedworm naar voren. Toevallig ineens uit een wel (gelijk een worm, niet eens de eieren) en dan kan je wel raden hoe laat het is. Later nog bloedonderzoek laten doen en ook daar kwam het uit naar voren.
Mestonderzoek is interessant, maar het is geen onderzoek waar je blind op kan vertrouwen.
Begreep van den hoek dat mede hierdoor de aarsworm weer in opkomst is.

Na een jaar vrijwel geen wormkuren op basis van mestonderzoek heb ik er nu in een maand tijd al 4 kuren in kunnen doen :(