Hooianalyse niet mogelijk, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JMkaaay

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Breda

Hooianalyse niet mogelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 22:43

Hoi allemaal!

Ik ben een redelijke leek op het gebied van voeding, dus ik vroeg me af of jullie mee willen denken.

Situatie: paardjes staan in groepsverband dus individueel ruwvoer geven is helaas niet mogelijk. Ze krijgen voordroog, en vaak van verschillende leveranciers. Hierdoor heeft een hooi analyse dus bijzonder weinig zin.

Mijn eerste vraag is dus eigenlijk: zou een gericht bloedonderzoek zin hebben? Moet mijn paard dan eerst een paar weken nuchter zijn van alle voer die hij nu krijgt? Of zou dat ook geen zin hebben omdat er vaak van ruwvoer gewisseld wordt?

Dus nu ga ik maar op het uiterlijk af.

Twee heel verschillende paardjes in de aanbieding:

Eén is een 10-jarige warmbloed. Hij is te zwaar, geen vet ophopingen op zijn bil of nek maar wel een flinke buik en ribben niet voelbaar. Hij hoeft niet hard te werken, maar ik zou graag aan zijn conditie willen werken. Helaas heeft hij waarschijnlijk wel spat, dat wordt onderzocht. Maar méér dan beetje rechtrichten, 1 laag kruisje tijdens agility zonder ruiter en een beetje cardio om af te vallen zal nooit hoeven.

2 jaar geleden algemeen bloedonderzoek gehad met 100% normale waarden.

Hij heeft gevoelige darmen, en geeft water na de mest. Geen diaree; de drollen zelf zien er prima uit. Maar gewoon een lekkere squirt bruin water na. Soms is het door de eerste weken op het gras, maar ik denk ook dat hij geïrriteerd raakt van voordroog, wat ze krijgen. Zandkuur, pre-/probiotica kuren hielpen niet, dus er werd apart zetten en goed hooi geven geadviseerd maar ik vind een leven in groepsverband belangrijker denk ik.

Hij krijgt: gras/hooi brokken (equifyt esparcette, equifyt timothee, wiesencobs, muhldorfer hooicobs) als beloningen bij het clicker trainen. Met die eerste 3 zijn we eigenlijk pas net begonnen; hij krijgt al 2 jaar alleen maar die hooicobs maar die komen inmiddels zijn strot uit. Ik denk dat hij hiervan misschien een halve kilo per week krijgt? Ook krijgt hij misschien 8 winterpenen per week, maar dat vervangt dan die hooibrokken voor de helft of volledig, niet én én.

Verder: Je Paard Gezond en Fit Balancer (200 gram per dag, maar ik geef hem 3 à 4x per week een dubbele dosis want ik kan niet dagelijks naar stal). Speedibeet, ongeveer 200 gram per keer, niet voor dikmaken natuurlijk maar omdat dit lijkt te helpen bij de water bij de mest.

Wanneer ze geen gras krijgen krijgt hij een scheut lijnzaadolie.

Eens in de zoveel tijd, niet echt gestructureerd moet ik eerlijk toegeven, krijgt hij een week lang een kuurtje psyllium poeder van PaardNatuurlijk.

Nu zit ik te denken om over te stappen op Equilin, maar daar staat dat hij dan een halve kilo luzerne per dag bij moet krijgen voor de eiwitten, maar misschien hoeft dat niet dankzij mijn voerbeloningen? *kijkt hoopvol* Zout bijgeven is geen probleem, dat wil ik best proberen.

(Overigens heb ik al verschillende keren dierenartsen erbij gehad maar die zeggen vooral dat ik me niet zo druk moet maken, of hem apart moet zetten.)

-

Dan hebben we een 18 jarige shetlandmerrie. Zij is al hoefbevangen geweest in het verleden en dit mag niet nog een keer gebeuren. Ze krijgt een selenium supplement (uit een bloedonderzoek bleek een zwaar tekort), althans dat probeer ik haar te geven. Ze is een moeilijke eter! Het mag niet teveel, te nat, te zoet of te gezond zijn. Overgebleven kruimels/poeder van hooibrokken, geraspte wortel, beetje olie en een paar balancer brokjes met de selenium poeder lukt vaak wel, maar alleen als ik niet kijk :P Ze lijkt het verder prima te doen. Ze krijgt ook hooibrokken (vanaf morgen dan esparcette en timothee) en/of misschien 2 of 3 middelgrote winterpenen per week als beloning.

Mijn grootste vraagteken gaat om het eerste paard, maar mochten er tips zijn voor waar ik op moet letten bij het shetje dan hoor ik dat ook graag. Niet dat Equilin dadelijk voor hem een hele goeie switch is geweest, maar voor haar niet bijvoorbeeld.

Alvast heel erg bedankt!

Wil jij van je passie je werk maken op een paardvriendelijke manier? Bezoek onze community!
✦ Beloningsgerichte instructie, cursussen en opleidingstrajecten
✦ Infographics, comics (Fed Up Fred) en podcasts (Stokpaardje en One Click Pony)


JMkaaay

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 07:05

Bedankt voor je berichtje. Oh sorry, ik dacht dat ik het genoemd had! We krijgen vaak voordroog van verschillende plekken dus analyseren heeft geen zin want volgende week heeft hij ander hooi.

En nee, de shetlander valt niet te vergelijken en zij doet het verder prima met haar rantsoen, maar ik noemde haar voor het geval er iets alarmerends tussen stond.

Die bloedresultaten zeggen idd niks behalve dat hij toen dezelfde klachten had en er niks uit zijn bloed kwam.

En bloedonderzoek heeft misschien ook weinig zin aangezien het steeds veranderende voordroog, maar dat weet ik niet daarom vraag ik het :)

Als een voedingsdeskundige de beste optie is (niet echt ervaring mee behalve mensen die hun eigen producten verkopen en dus niet echt objectief zijn) dan hoor ik dat graag hoor! Alle tips zijn welkom.

Wil jij van je passie je werk maken op een paardvriendelijke manier? Bezoek onze community!
✦ Beloningsgerichte instructie, cursussen en opleidingstrajecten
✦ Infographics, comics (Fed Up Fred) en podcasts (Stokpaardje en One Click Pony)

JMkaaay

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 09:17

Ik wil het vooral heel erg graag goed doen, haha. Maak me niet echt heel erg zorgen maar ik wil niet zomaar veel luzerne bij gaan geven als ik op Equilin over zou stappen als het niet nodig is, zeker bij een dik paard.

Dat mestwater vind ik wel vervelend maar ik wil eerst even achter de spat aan. Zeker omdat het mestwater stopt als ik hem een beetje speedibeet geef en hij verder heel gezond oogt en doet!

Ik weet eigenlijk niet zoveel van mestonderzoek, op wormentelling na dan. Wat kan je daar allemaal uithalen?

Bedankt voor de tip! Zal eens op haar site gaan kijken. :)

Wil jij van je passie je werk maken op een paardvriendelijke manier? Bezoek onze community!
✦ Beloningsgerichte instructie, cursussen en opleidingstrajecten
✦ Infographics, comics (Fed Up Fred) en podcasts (Stokpaardje en One Click Pony)


JMkaaay

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Breda

Re: Hooianalyse niet mogelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-18 10:05

Ohh dus we hadden het toch over hetzelfde wat betreft mestonderzoek. Heeft hij laatst nog gehad, geen wormpjes! Zandonderzoek doe ik ook wel eens maar dat vertelt niet zoveel. Geen zand in de handschoen kan goed en slecht nieuws zijn, wel zand in de handschoen ook, toch? Daarbij deed een zandkuur niet zoveel, dus de volgende stap volgens de dierenarts was apart zetten en kijken of hij het beter doet op hooi. Maar hooi is helaas geen optie op stal wegens opslag. :(

Wil jij van je passie je werk maken op een paardvriendelijke manier? Bezoek onze community!
✦ Beloningsgerichte instructie, cursussen en opleidingstrajecten
✦ Infographics, comics (Fed Up Fred) en podcasts (Stokpaardje en One Click Pony)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dapnik, Dorella_L en 29 bezoekers