Speedibeet vs Vitalbix Nutrimash

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Speedibeet vs Vitalbix Nutrimash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 10:03

Speedibeet (bietenpulp) is goed voor de darmen door de pectine.
Nu zit er in de slobber van NutriMash ook pectine.

Er is alleen niet te vergelijken waar meer pectine in zit van deze 2 produkten.
Welke zou beter zijn voor de darmen van deze 2? Iemand die dat weet of een idee heeft?

Ander vraagje: ik lees altijd dat paarden dik worden van speedibeet. Vraag me altijd af hoe dat kan, er zit bv maar 5% suiker in en niet al teveel energie ook.

Het gaat om extra ruwvoerbeurtje waar ik zijn supplementen in verstop :-) Hij heeft nu nog de Agrobs alpengrun slobber. Vindt hij over het algemeen lekker maar zo lastig aan te komen (en prijzig)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Speedibeet vs Vitalbix Nutrimash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:05

Gezien er in nutrimash meer zit dan alleen pulp vermoed ik dat daar dan ook minder pectine in zit.
Maar verder lees ik mee, voer zelf ook regelmatig wat pulp bij.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:05

Ik kan je niet helpen met de pectine, maar ik gaf speedibeet aan mijn paard toen hij nogal mager was om aan te komen. Dat hielp erg goed. Dus ik denk dat een paard wat al wat stevig is, er best dik van kan worden.
Ik doe supplementen altijd door de muesli heen. Eet je paard het dan niet? Dat is namelijk ook meestal wat goedkoper.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 10:12

Azmay schreef:
Gezien er in nutrimash meer zit dan alleen pulp vermoed ik dat daar dan ook minder pectine in zit.


Dat denk ik zelf ook. Maar de nutrimash lijkt me op zich ook wel goed voor de darmen als je dat zo leest (maar mij kun je alles wijs maken :+ )

Kimmie; ik geef graag zoveel mogelijk ruwvoer die gelijk echt gezond is dus vandaar :-)

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:14

Ik zou gaan voor de Nutrimash! Vooral ook omdat ik denk dat ze dat lekkerder vinden (en dus je supplementen goed binnen gaan komen). Speedibeet/bietenpulp vinden best veel paarden niet heel lekker :P

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Speedibeet vs Vitalbix Nutrimash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:18

Of je paard er wel of niet dik van wordt heeft alles te maken met de hoeveelheid die je ervan geeft (zoals met alles :D )
Geef je 100-200gr droog gewicht per dag zal je paard daar niet van aankomen, maar geef je een kilo (3/4e emmer geweekt) wel. Dat komt omdat de vezels zo goed verteerbaar zijn dat er heel veel energie uitgehaald kan worden door de darmbacteriën. Zelfs meer dan uit 1kg haver. Maar dat is dan dus energie uit vezels en niet zetmeel.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:28

Drico schreef:
Ik zou gaan voor de Nutrimash! Vooral ook omdat ik denk dat ze dat lekkerder vinden (en dus je supplementen goed binnen gaan komen). Speedibeet/bietenpulp vinden best veel paarden niet heel lekker :P


Zelfs mijn shetlander lust geen speedibeet, terwijl ze de nutrimash heerlijk vinden. Ik gebruik het om de psyllium in te verstoppen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Speedibeet vs Vitalbix Nutrimash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 12:05

Bedankt Djilna voor de uitleg. Komt dus door het soort vezels (zeer goed verteerbaar)

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:32

Delphi schreef:
Drico schreef:
Ik zou gaan voor de Nutrimash! Vooral ook omdat ik denk dat ze dat lekkerder vinden (en dus je supplementen goed binnen gaan komen). Speedibeet/bietenpulp vinden best veel paarden niet heel lekker :P


Zelfs mijn shetlander lust geen speedibeet, terwijl ze de nutrimash heerlijk vinden. Ik gebruik het om de psyllium in te verstoppen.

Mijn shet lust dan weer geen Nutrimash. Ik stond er ook van te kijken (want het ruikt heerlijk) maar het is echt waar. Coolstance Copra vond ze ook niks in het begin dus ik dacht dat ze gewoon niet van slobberachtig voer houdt. Maar ze blieft nu wel de restjes die mijn ruin overlaat. Trut.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-05-18 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Speedibeet vs Vitalbix Nutrimash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:51

Ik geef momenteel marstall wiesencobs die ik week.

Ik gaf altijd nutrimash. Heb 1 paard wat zeker niet hoeft aan te komen en bevangen is geweest, en 1 paard wat wel moest aankomen. Voor dit paard mengde ik de nutrimash met speedibeet. Zonder de mash at hij de speedibeet niet. Op een gegeven moment at hij het met de mash ook slechter.

Mijn andere paard wilde ik graag minderen in lucerne ivm jeuk.

Ik geef nu dus wiesencobs die ik week en voor het paard wat wat extra’s mag hebben meng ik er nutrimash of marstall bergwiesen mash doorheen, ik wissel dat een beetje af.

Ook geef ik wat lijnzaadmeel erdoorheen voor de spijsvertering.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Speedibeet vs Vitalbix Nutrimash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:07


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 19:21

Wijslander schreef:
Agrobs kun je toch gewoon bestellen bij https://www.rwdh.nl/? Prijzig is het wel ja.


Dat en ik ben nooit thuis en op werk geen optie om te laten bezorgen. Dan brengen ze het naar een winkel waar je niet kan parkeren en dus ver moet slepen met zware zakken.
Ik kan het ook ergens ophalen maar dat is alleen interessant als ik echt voor meerdere mensen bestel.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Speedibeet vs Vitalbix Nutrimash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:57

Je kunt ook neerzettoestemming geven, dan laten ze het achter op de plek die jij aangeeft. Zo doe ik het vrijwel altijd.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Speedibeet vs Vitalbix Nutrimash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 20:02

Oh dat ken ik niet. Thanks.