Victorious vitamine brokjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:00

Ik vond de waardes weinig van vitalbix vers hillen, iig als je er dan 200’gram van geeft.
Voor mij was het de overweging ivm zonder luzerne maar anderzijds geloof ik niet dat hij daar pas na ) maand van gaat kriebelen..

Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:23

Ja, ze verschillen ook weinig van JPG&F als je 200gr van de Victorious geeft. :+
Mijn punt was vooral dat de verkoper adviseert om maar de helft van die 200gr te geven, waardoor je dan ineens nog maar de helft aan vitamines/mineralen voert die in Vitalbix/JPG&F zitten (op die hoge selenium na). Plus dat de werkelijke dagdosis van 200gr voeren van Victorious nu bemoeilijkt wordt door de hoge hoeveelheid selenium die je dan voert.

Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:34

De verkoper adviseerde mij per mail wel 209 gram ( of noemde dat de dagdosis).
Ook dan is er nog niks mis met selenium imo.
Maar jij voert jpgef? Wat is daar de drager van, luzerne ook?

Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:17

Ook luzerne inderdaad. :j Interessant is trouwens dat mijn paard slecht tegen luzerne kon op zijn oude stal waar hij achteraf gezien te weinig en niet altijd briljante kwaliteit ruwvoer kreeg, en dan een dikke koker kreeg, maar hij nu op zijn nieuwe stal met nieuw hooi in grotere hoeveelheden geen last meer heeft van luzerne. Ik sprak eens een voedingsdeskundige daarover en die gaf ook aan dat voedselallergieen niet alleen veroorzaakt worden door dat ene voedingsmiddel zelf, maar ook door de rest van de voedingssituatie, dus dat het klopte dat allergieen/overgevoeligheden bij hetzelfde voer in een andere context weer kunnen verdwijnen.

Was die 209gr bij de oude versie van Victorious of de nieuwe?
En hoe kwam ze op die hoeveelheid, was dat op basis van bloed- of hooionderzoek?

Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:42

Sorry bedoel 200 gram.
Nav mijn vraag hoe vitalbix en vict.zich verhouden tot elkaar als je de vit en min vergelijkt.
Daar werd dan wel uitgegaan van 200 gram victorious.

Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:29

Dat snap ik, maar de verkoper adviseert op haar website om maar de helft te voeren. Als je het advies van de verkoper volgt dan krijgt je paard dus met die halve dosis Victorious maar de helft van de vitamines/mineralen (uitgezonderd de selenium) van wat hij binnenkrijgt als je je paard de dagelijkse hoeveelheid zou voeren die voor Vitalbix staat.

Voer je de volledige 200gr van Victorious, dan is de hoeveelheid vitamines en mineralen ongeveer gelijk aan de dagelijkse dosis die hij met JPG&F en Vitalbix binnen zou krijgen, behalve dan dat je paard met die 200gr Victoriou wel een 2x zo hoge dosis selenium binnenkrijgt, en die is behoorlijk stevig als je niet zeker weet of je paard een seleniumtekort in zijn hooi of lichaam weet..

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:46

Handig topic. Heb even gekeken naar JPGEF, daarvan voer ik nu +/-100 gram per dag. Gaf eerst de hoeveelheid die ze aanraden, maar op den duur vrat hij het niet meer en nu weer wel. Mogelijk toch te veel vit/min? Als dit op is wilde ik eigenlijk de JPGEF maar dan de grunalaat vanwegen de melasse.. Maar nu ik dit zie, kan ik dit misschien ook wel uitproberen. Wie weet doet hij het hier ook wel goed of zelfs beter op. Het komt sowieso door wat ander voer heen, dus kwa smaak moet het in principe niet heel veel uitmaken. Of het moet erg overheersen en niet lekker zijn. :+

Als ik deze 2 vergelijk met beide 100 gram kom ik kwa prijs niet veel duurder uit. Vict. ongeveer 131 euro en JPGEF ongeveer 110 euro per jaar. Zonder verzendkosten gerekend.

Als het goed is klopt het zo ongeveer, kan zijn dat ik wat afgerond heb. (rood is minder inhoud, groen is meer inhoud)
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:43

Wat is de samenstelling van JPGEF? Zit daar ook luzerne in?
Mijn paarden vonden het niet zo lekker en ik vond het jammer dat het veel gruis was ipv brokjes...

Pure Trace is ook nog besproken, maar ik geef het liefst een brokje. Pure Feed Balance blijf ik ook wel interessant vinden. Ben er dus nog niet helemaal uit... :')

Mijn andere paarden blijven voorlopig ook nog op de Vitalbix staan tot ik overtuigd ben dat het luzerne vrij voeren resultaat heeft. Dan zou ik het liefst alle paarden dezelfde balancer geven.

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:06

MyChoice schreef:
Interessant stukje. Daar waar ze de VS noemen denk ik dat het nog gaat over de oude versie.


Goed opgemerkt!
En naar aanleiding van al dit wetenschappelijk zoekwerk en bij wijze van 'praktijkonderzoek' het verhogen van het selenium gehalte in het rantsoen van onze paarden, hebben wij de dosering selenium in de Victorious verhoogd. Zodoende zit er nu per maximale adviesdosering van 200 gram Victorious voor een 500 kg paard er nu 2mg selenium in.

Het is dus een onderbouwde, onderzochte beslissing geweest om het seleniumgehalte in de Victorious brokjes te verhogen. Deze verhoging is nog heel ver verwijderd van de toxische grens! Sterker nog, er zijn wetteljke maxima per kilogram product als het gaat om het toevoegen van selenium in paardenvoer.
De angst voor overdosering door het voeren van Victorious is zodoende echt niet gegrond, of je moet dagen lang 5kg per dag of meer ervan voeren aan een 500kg paard. Dan kom je op > 50mg!! selenium per dag en dat zou - na langere tijd deze dosering dagelijks te voeren - wel toxisch zijn. Voor de preciese onderbouwing hiervan verwijs ik graag naar de uitleg in http://cavalo-feliz.nl/blog/selenium-in-paardenvoeding en de daarbij vermeldde bronnen.

Onderverzorging, dus het (structureel) te weinig binnen krijgen van selenium is pas echt een probleem: ik zie veel problemen bij paarden door structurele onderverzorging aan selenium. Ik weet zelfs van paarden die aan de gevolgen daarvan zijn overleden.
De hoeveelheden selenium in het in Nederland beschikbare ruwvoer zijn dusdanig laag, dat je daarmee bij lange na niet de dagelijkse behoefte van een paard kan afdekken. Niet van een paard dat niet werkt, al helemaal niet van een paard dat in het werk staat, drachtig is/lacteert of dat bepaalde gezondheidsproblemen heeft.

Ik citeer uit de blog van Cavalo Feliz: Aanbevolen wordt als normale dosering minimaal 1 mg per 500 kg paard, bij ziekte of zwaar werk ca. 3-5 mg per 500 kg paard. Gezien de analyses van ruwvoer nauwelijks boven 0,5 mg per kg uitkomen zou je voor een dagdosis van de genoemde 50 gram (bovenste limiet, niet aan te bevelen!) ongeveer 1000 kg hooi per dag (!!!) zou moeten voeren. Knap paard wat dat opeet. Bij gemiddelde brok- en supplementenvoeding kom je met veel moeite aan 2 mg per dag, inclusief ruwvoer.


Kort samengevat: de verhoging van het selenium gehalte in de Victorious brokjes is een onderbouwde, geïnformeerde keuze die de gezondheid van je paard ten goede kan komen. Er is geen gevaar voor overdosering van selenium als je deze brokjes gebruikt ter aanvulling op ruwvoer met al dan niet een krachtvoerder ernaast. Voer je krachtvoer waaraan o.a. selenium is toegevoegd, dan is het verstandig om even in overleg met mij de hoeveelheden op elkaar af te stemmen. Niet perse vanwege het selenium, maar voor het totale plaatje.

Tot slot nog een laatste opmerking: de gebruikte mineralen verbindingen in Victorious, JPGF en Vitalbix zijn niet dezelfde. Welke soort verbinding is gebruikt, is van invloed op de opneembaarheid van het mineraal. Dit geldt ook voor de toegevoegde vitamines en dan in het bijzonder voor vitamine E. Victorious is een van de weinige producten/balancers die ik ken die 'natuurlijk' dus goed opneembaar vitamine E bevat. Alleen al om deze redenen kun je deze producten ook niet helemaal 1:1 vergelijken, net als met appels en peren. ;)

Daarbij is aan Victorious heel bewust geen calcium en fosfor toegevoegd, omdat die mineralen net wel vaak in voldoende mate en meestal in de juiste onderlinge verhouding in het ruwvoer voorkomen. Daarbij voeren veel mensen calcium rijke producten zoals luzerne en bietenpulp bij, wat de noodzaak tot het toevoegen van calcium meestal tot (vrijwel) 0 reduceert.

Tot zover mijn toelichting. Ik hoop naar ieders tevredenheid. :D
Als er vragen zijn, mail die dan naar info@purepaardenvoeding.nl. In verband met drukte is mijn tijd beperkt.

Fijne avond,

Astrid Noordhoek
Pure Paardenvoeding & Advies

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:13

Ik kan een overdosering niet eens betalen! :')
Bedankt Astrid voor wederom een stukje goede uitleg. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:37

Assiepassie schreef:
Goed opgemerkt!
En naar aanleiding van al dit wetenschappelijk zoekwerk en bij wijze van 'praktijkonderzoek' het verhogen van het selenium gehalte in het rantsoen van onze paarden, hebben wij de dosering selenium in de Victorious verhoogd. Zodoende zit er nu per maximale adviesdosering van 200 gram Victorious voor een 500 kg paard er nu 2mg selenium in.


Waarom staat op de Pure website dan eigenlijk een adviesdosering van 100 gram? Want dan voer je toch nog maar 1 mg selenium, en jouw tekst en die uit je link laten toch juist doorschemeren dat dat te weinig is?

Assiepassie
Berichten: 745
Geregistreerd: 05-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:03

xyzutu2 schreef:
Assiepassie schreef:
Goed opgemerkt!
En naar aanleiding van al dit wetenschappelijk zoekwerk en bij wijze van 'praktijkonderzoek' het verhogen van het selenium gehalte in het rantsoen van onze paarden, hebben wij de dosering selenium in de Victorious verhoogd. Zodoende zit er nu per maximale adviesdosering van 200 gram Victorious voor een 500 kg paard er nu 2mg selenium in.


Waarom staat op de Pure website dan eigenlijk een adviesdosering van 100 gram? Want dan voer je toch nog maar 1 mg selenium, en jouw tekst en die uit je link laten toch juist doorschemeren dat dat te weinig is?


Omdat ik die informatie op de site nog had moeten actualiseren. Dat ga ik dus doen.
Ook ik leer bij.

En als je verder leest, breng ik ook een nuancering aan tav de dosering, namelijk dat er omstandigheden kunnen zijn om hoger te doseren, maar dat 40 gram per 100 kg/200 gram voor een 500 kg de maximale dosering is. Mede daarom geef ik aan, dat je contact kunt opnemen met mij voor een passend advies.

Fijne dag, Astrid

Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:01

Ik had inderdaad ook verder gelezen, de hele pagina zelfs. 8-) Als ik de hele pagina moet samenvatten las ik dit: het standaard voeradvies bij 500k paard is 100gr, er zijn omstandigheden waardoor je hoger kunt gaan, maar de max is 200gr per 500k paard.
Nu wordt het standaard voeradvies dus geactualiseerd, dus opgehoogd?

Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:48

Dat lijkt mij wel?
Dat de advies dosering dus 40 gram per 100 kilo paard is. Tenzij je er nog veel naast voert denk dat je dan even met Astrid moet overleggen wat wijsheid is..

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:24

Wat een interessante info over selenium!
Pure feed is echt een ongelofelijk goed supplement. Ik gaf door de jaren heen al agrobs, metazoa, equifyt f4f, een vloeibaar supplement waarvan ik merk vergeten ben, maar de pure feed is de enige waarmee ik resultaat ook daadwerkelijk zie!
Inderdaad, natuurlijke vitamine E, veel mensen beseffen niet dat dit zo belangrijk is, ben heel blij dat er zich toch iemand van bewust is en een goed supplement op de markt brengt! Dank daarvoor!
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 23-05-18 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:27

Carl123 schreef:
Wat een interessante info over selenium!
Pure feed is echt een ongelofelijk goed supplement. Ik gaf door de jaren heen al agrobs, metazoa, equifyt f4f, een vloeibaar supplement waarvan ik merk vergeten ben, maar de pure feed is de enige waarmee ik resultaat ook daadwerkelijk zie!

Mooi dat je zo goed resultaat hebt. Maar dit gaat over Victorious Secret, dat komt niet uit het Pure Feed assortiment. :)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:28

Jessix schreef:
Carl123 schreef:
Wat een interessante info over selenium!
Pure feed is echt een ongelofelijk goed supplement. Ik gaf door de jaren heen al agrobs, metazoa, equifyt f4f, een vloeibaar supplement waarvan ik merk vergeten ben, maar de pure feed is de enige waarmee ik resultaat ook daadwerkelijk zie!

Mooi dat je zo goed resultaat hebt. Maar dit gaat over Victorious Secret, dat komt niet uit het Pure Feed assortiment. :)

Ah, ok, sorry...maar misschien goed dat ik mij vergist heb, ga mijn exczemer eens de victorious secret geven, hij knapte ook al heel erg op van de pure feed

Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:25

Haha, de pure feed is idd ook best mooi.
Wel prijzig.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:35

Dat vind ik ook zeker mooi voer! :j
Ik heb inmiddels een zak VS besteld. Ben benieuwd!

Anoniem

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:07

Ik ook!
Ik ben nog steeds wat zoekend.
Eerst de vitalbix maar verder opmaken en z’n drainage kuur af.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:26

IngridM schreef:
Ik heb de "oude" versie een tijd gevoerd. Nu nog gedeeltelijk samen met de Fibra.

Heb voor hierna een Pot Trace poeder staan, ook van pure paardenvoeding.


Brokjes VS (oude versie) echt bijna op nu maar besloten de pot Trace maar niet te openen want pony wordt steeds lastiger met voeren en het is elke dag weer een verrassing of hij zijn eten wel opeet met wat poedertjes erin.

Wilde weer de VS kopen maar is helaas op nabestelling. Heb Astrid gemaild hoe lang het gaat duren. Zijn er pony's die de nieuwe versie niet eten en de oude wel?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:06

Bij mij is het andersom, oude versie werd niet gegeten en de nieuwe zelfs zonder iets anders erbij. Balen dat het op nabestelling is en goed dat je het zegt, zal op tijd de site in de gaten gaan houden voor een nieuwe zak. Ik voer nu 160 gram per dag voor 400 kg.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:35

Het is nog niet bekend wanneer de nabestelling komt. Astrid zit er boven op, dus even afwachten nog. Voor nu heb ik ook nog Vitalbix. Mijn andere paarden zullen dat voorlopig ook nog blijven krijgen. Eerst maar eens zien hoe VS bevalt voor het paard wat geen luzerne verdraagt.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:39

Bedankt Jessix. Astrid heeft nog niet gereageerd op mijn mail dus ik wacht nog even met de bestelling daadwerkelijk plaatsen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Victorious vitamine brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:42

Ze verwacht het eind volgende week. Hoop dat mijn pony ze nog steeds wil eten. Zeikerd 1e klasse :D