Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 14:23

Dank jullie!!!!

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 17:42

Even up date
Op 16 mei is n heel sterk en gezond hebgstenveulen geboren. Mijn merrie haar schoft ligt direct beter en ze ziet er ook veel beter uit. Ik blijf bijvoeden natuurlijk want ze is er nog niet helemaal maar alles is heel goed gegaan. Dank jullie voor de goede zorgen en antwoorden. Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:46

Gefeliciteerd! De merrie kan inderdaad flink wat extra's gebruiken

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:02

Fijn dat het goed is gegaan! Mooi paardekind hoor

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:07

Gefeliciteerd met het manneke.

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:31

Gefeliciteerd! Mooi veulen.
Laat de merrie voor aankomend jaar wel leeg!
Deze heeft nog tijd nodig om bij te trekken.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:37

Fijn dat het allemaal goed is gegaan!
Hopen dat de merrie het zogen van het veulen ook aankan zonder nog meer reserves te verliezen en dan daarna lekker laten aansterken!

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:49

Gefeliciteerd

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:13

Wat een knapperd ! En wat een verhaal erachter. Goed bezig ts! Ik stem voor meer fotos <3

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:29

Toch sneller dan verwacht dus. Wat zei de dierenarts? :+ Fijn dat alles zo goed gegaan is in elk geval! Een flinke jongen en erg trotse moeder zo te zien. :D Ik vind haar nog steeds wel heel schraal eerlijk gezegd. Het is niet dat ik het anders verwacht had in zo'n korte tijd, maar aangezien je schrijft dat je het vindt meevallen hoop ik niet dat je het onderschat. Het is niet alleen dat je de ribben een beetje ziet, maar de hele bovenlijn is erg schraal. Een zogende merrie in conditie houden kan al lastig zijn, maar voordat je deze merrie weer goed in het vlees hebt ben je wel even verder denk ik. Heb je Mizora nog kunnen bereiken?

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:11

Jij vindt dit al een stuk beter ogen en meevallen?!
KOm op zeg, wordt eens wakker!!! Die merrie is zwaar ondervoed, iets anders kun je dit niet noemen.
Gefeliciteerd met het veulen maar ik denk dat je vergeet dat het zwaarste nog moet komen... het zogen zelf vergt nog zoveel meer van de merrie want ze geeft eigenlijk alles wat ze zelf binnen krijgt, door aan het veulen...

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:53

Gefeliciteerd met het veulen :)

Maar ik ben het wel eens met mijn voorgangers ja. Wat voer je haar nu?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:57

Het kon misschien iets vriendelijker worden gebracht, maar Little_Gift heeft natuurlijk wel gelijk dat het zwaarste deel voor de merrie nog moet komen. Het veulen zal steeds meer van haar gaan vragen. Als deze foto een representatief beeld van de hele weide laat zien moet je er rekening mee houden dat de eerste 3 tot 4 kilo krachtvoer op gaat aan het zogen. Die ben je dus al kwijt om de merrie te houden zoals ze nu is. Dan zie je ook gelijk het probleem, want dan zit je al ongeveer op de hoeveelheid die verantwoord is om te geven. Als je daar nou elke dag 2 scheppen seniores priores, een emmer lucerne en 200 ml olie aan toevoegt kom je denk ik aardig in de richting van waar je aan moet denken. Dan durf ik je nog niet te beloven dat ze aan het eind van de zomer is waar ze zou moeten zijn, maar dan kun je in elk geval zeggen dat je er alles aan hebt gedaan. Uiteraard moet je dit wel rustig opbouwen en over meerdere voerbeurten verdelen, maar dat was hopelijk al wel duidelijk.

Denk trouwens ook alvast na over wat je straks met het veulen wilt gaan doen. Als de merrie onvoldoende bijtrekt kan het verstandig zijn om tijdig te spenen. Begin daarom op tijd met veulenbrok, zodat het veulen daar al goed aan gewend is voordat je gaat spenen. Vroeg spenen is voor het veulen natuurlijk niet ideaal, maar zo kun je dat een beetje compenseren en voorkomen dat hij teveel in conditie terugvalt. Natuurlijk kan een bak voer de merrie niet helemaal vervangen, dus zorg wel dat je een plek vindt waar hij in een kudde en liefst ook met leeftijdsgenoten kan opgroeien.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:14

Is het niet een idee om het veulen deels bij te voeren met de fles oid om de merrie wat te ontlasten? Natuurlijk in overleg met de dierenarts dan.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:31

SpeechLess schreef:
Is het niet een idee om het veulen deels bij te voeren met de fles oid om de merrie wat te ontlasten? Natuurlijk in overleg met de dierenarts dan.


Dit lijkt me nog niet zo'n slecht plan.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:35

Gefeliciteerd met het veulen, mooi hoor!
Ik hoop wel dat je serieus advies van voedingadviseurs en dierenarts hebt ingeroepen om je bij te staan met de conditie van je merrie en uiteindelijk dus ook je veulen. Ze ziet er echt niet best uit en de zoogperiode is pas net begonnen....

Erg jammer voor de merrie dat jullie zo laat actie hebben ondernomen om haar in goede conditie te krijgen voor de bevalling, mag hopen dat jullie er nu echt werk van maken want dit is voor zowel merrie als veulen alles behalve een positieve situatie.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:08

Ik betwijfel of de fles geven een goed idee is, maar overleg met de dierenarts is in elk geval niet verkeerd.

Als ik jou was zou ik trouwens wel ook even de eigenaar van de hengst aan zijn of haar mouwtje trekken. De kosten die je nu voor merrie en veulen moet maken gaan vrees ik de verkoopprijs van het veulen overstijgen. Het lijkt me niet onredelijk dat de eigenaar van de hengst meebetaalt.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:24

als je merrie zoveel moeite heeft met haar gewicht in de dracht en dadelijk met zogen, moet je je afvragen of het wel verstandig en eerlijk is om haar nog eens te laten dekken

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:34

StalNollie schreef:
als je merrie zoveel moeite heeft met haar gewicht in de dracht en dadelijk met zogen, moet je je afvragen of het wel verstandig en eerlijk is om haar nog eens te laten dekken


Heb je het hele topic gelezen? Deze merrie heeft pas in de laatste weken voldoende voer gekregen voor een drachtige merrie, omdat de TS niet doorhad dat ze drachtig was. Ik denk dus dat het een stuk beter zal gaan als er van begin af aan een gepast voerbeleid is.
Haalt niet weg dat de merrie er nu niet goed uit ziet en dat er veel te laat is ingegrepen toen de merrie begon te veranderen....

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:38

Deze merrie moet van ver komen dat ga je zo niet voor elkaar krijgen met een zogend veulen en opnieuw drachtig laten zijn. Deze merrie moet komende jaar lekker de weide op en daar aansterken. deze vermagering is niet alleen iets van de afgelopen half jaar.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:48

Mee eens dat ze dit jaar niet gedekt moet worden, maar als ze over een jaar weer goed op gewicht is, valt het denk ik best nog eens te proberen

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 16:58

Er zijn er inderdaad die wat vriendelijker kunnen zijn en minder kwetsend! Hoe goed ook bedoeld.....

Dit is n klein stukje wei waar de drinkbakken staan en waar wij makkelijk kunnen komen met de auto. De rest is nog 4 en half hectare waar t beter is voor hun maar waar wij alleen te voet kunnen komen want we willen de wei niet platrijden.
Ik BEN wakker! We zijn er toch mee bezig??? En k heb niet gezegd dat t al ok is maar wel dat t betert en dat is ook zo.
Ik heb hier geen zin in, ik doe alles wat ik kan en meer kan ik helaas niet doen.
Wie heeft het over opnieuw dekken?
En dit is WEL recent dat ze vermagerd is, ze is nooit mager geweest en ze wordt ook weer dikker en gespierder!
Dient dit forum om elkaar n slecht gevoel te geven! Ik ben bezorgd om mijn merrie, dat is de reden dat ik hier gestart ben. Niet om verwijten te krijgen.
Zowel merrie als veulen lopen te huppelen op de wei (en die is best groot dus loopt ze veel). Als ze daar geen energie voor had, bleef ze wel meer op dezelfde plek staan.


Afbeelding

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:04

Weide alleen is op dit moment niet genoeg maar tegen gras kun je gewoon niet voeren dus wil je ze lekker in het gewicht krijgen vol in het gras en daarnaast goed bijvoeren. wormenkuur ( maar die was recent al gegeven dacht ik te lezen ). misschien eens bloed af laten nemen op wormen en andere tekorten.

dit jaar zou ik haar sowieso niet laten dekken. ( misschien verkeerd verwoord in vorige dat ze over een jaar misschien hier wel weer aan toe is)

maar je hebt wel een onwijs mooi veulen

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 17:12

Ze krijgt zowieso meerdere keren per dag brokken voor zogende merries gemengd met brokken waar ze van bijkomt. Lucerne, lijnzaadolie en ook een keer per dag vitamines voor zogende merries. Dit met opvolging.

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 17:13

En idd wormenkuur heeft ze gehad en bloed is in orde.