Help is mijn paard te dun?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Help is mijn paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 13:39

Hallo bokkers!

Ik maak mij de laatste tijd erg zorgen over het gewicht van mijn witte Connemara vriend. Ik ben verhuisd van stalling, maar het lijkt erop dat mijn pony steeds meer aan het afvallen is. Hij mist bespiering, omdat hij nog vrij groen is. Ik ben hiermee aan de slag. Ik zou graag jullie mening willen hebben over of jullie mijn pony te dun vinden en zo ja wat jullie erbij geven om het paard weer op gewicht te krijgen. Ik heb het al aangekaart bij de stal eigenaar (voor eventueel meer ruwvoer) en daarnaast voer ik zelf ook aardig bij om hem weer iets dikker te krijgen.

Is het nu zo dat ik mij te druk maak en het allemaal wel mee valt? (hiervoor op een stal gestaan waar alle paarden te dik waren) Of is mijn zorgen terecht?

Ik hoor het graag!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 13:45

Visitor schreef:
Hij is niet te dun maar ik kan me voorstellen dat je hem beter in de bespiering wil hebben zitten.
Google eens op body condition score paard, dan kan je zien waar je op moet letten voor dik of dun.


Dank voor de tip!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 13:56

puppy1128 schreef:
Nu te dun? Nee. Maar als je paard nog meer aan het afvallen is zou ik wel goed opletten. Dingen als tanden, wormen e.d al nagekeken?

Die van mij kreeg op de vorige stal te weinig ruwvoer binnen. (Laag in rang en uiteindelijk eten op tot ze weer op stal stonden.) In de tussentijd seniores priores gegeven om in ieder geval niet nog meer af te vallen, van alles nagekeken maar was dus een ruwvoer te kort.

Is kwaliteit van het ruwvoer gecheckt? Dat kan ook verschil maken.


Hij staat idd laagste in rang op dit moment. Wormen heb ik nog niet nagekeken, hij heeft wel een kuurtje gehad in maart. Ik voer hem nu slobber en bietenpulp bij.. Naast wat hij al kreeg (halve kg + vitalbix + luzerne).

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 14:14

justkid schreef:
Het hangt ervanaf hoe hij er eerst bijstond en in hoeveel weken je dit hebt zien veranderen.
Zo te zien lijkt hij niet te mager maar je ziet wel zijn ribben en dat kan prima zijn maar als je dit binnen een paar weken hebt zien veranderen gaat het wel heel hard en dan maak je je terecht zorgen.

Van wennen aan een nieuwe stal en paarden kunnen ze ook aardig invallen maar dit hangt dus even af van hoe lang hij hier al staat. Meer gelegenheid tot ruwvoer eten lijkt me de eerste stap.


Hij was eerst veel ronder.. Of nouja hij had wat meer spekjes. Dat vond ik nooit zo erg, omdat de verhuizing stress zou veroorzaken. Ik maak mij zorgen dat je de ribben ziet. Hij is 21 april verhuisd en nu staat hij er ongeveer 3 weekjes.. Hij werd dunner toen hij na een week bij de groep gezet werd. Ik zal even een foto opzoeken hoe hij was.


Afbeelding

Afbeelding

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 14:57

xyzutu2 schreef:
Ik zou een Pavo ruwvoer quickscan laten doen van het hooi dat hij nu krijgt. Het zou namelijk kunnen dat er minder eiwit in zit dat in zijn oude hooi en dan kunnen sommige paarden ook flink spieren missen. Bij mij op stal maakte mijn paard ook geen spieren aan tot ik de hooisoorten eens liet testen en toen bleek dat hij onbeperkt het extreem eiwitarme hooi kreeg. Toen ben ik overgegaan op onbeperkt hooi met een gemiddeld eiwitgehalte en net zo laag in suikers en energie en toen kwamen de spieren er ineens probleemloos aan. Als je weet wat er in je hooi zit dan weet je ook beter wat het probleem is; zit het hooi gemiddeld tot hoog in eiwitten en toch verliest een gezond paard spieren, dan weet je dat hij als ranglage gewoon te weinig hooi binnenkrijgt. Als de waardes laag zijn, dan kan het zijn dat hij genoeg binnenkrijgt maar hij te weinig eiwitten krijgt en dan kun je ook gerichter eiwitten bijvoeren. Bietenpulp en luzerne zijn daar heel goed voor, maar het zou kunnen dat je daar dan meer van moet voeren om een echt eiwittentekort bij te vullen.


Op mijn vorige stal verschilde het per hooibaal enorm. De ene keer kregen ze kuil, andere keer voor droog. De kwaliteit van het hooi nu is veel beter (voordroog). Het is idd wel een optie om zo' n scan te doen. Ik twijfel of hij gewoon niet te weinig binnen krijgt. Er zijn een aantal paarden die hem wegjagen als zijn hooibak leeg is.. Er zit ook veel verschil in voerbehoefte van de paarden..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Help is mijn paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 14:58

Nouja het verhuizen is stress vol dat is altijd zo. Daar heb ik zeker rekening mee gehouden. Maar dat hij zo snel dunner is geworden, maak ik mij zorgen om..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 15:05

oji schreef:
BarbaLala schreef:
TS schrijft dat ze verhuisd is, dan is afvallen niet zo vreemd hoor. Geeft een dier erg veel stress ook al is dat voor mensen niet altijd merkbaar ;)

Dat had ik gelezen ja en weet dat dat vaker voorkomt. Dat maakt nog niet dat ik me er geen zorgen om zou maken als het mijn paard zou betreffen, want het is gewoon te snel afvallen met alle mogelijke nare gevolgen van dien. Ongeacht de omstandigheden waaronder dit gebeurt.


Ik ben idd bang dat ik weer weerstandsproblemen ga krijgen en hij te dun de winter in gaat. Dat wil ik echt niet hebben namelijk. Daarom de vraag: 'Moet ik mij zorgen maken of niet?'

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 15:16

xyzutu2 schreef:
Lastig als je paard ranglaag is.
De mijne was ook de laagste in rang en heeft twee jaar 24/7 op een paddock gelopen, maar is pas echt gelukkig en gezond (en gespierd) nu hij overdag in de groep op de wei loopt en 's nachts op stal zijn eigen hooinet heeft waar hij de hele nacht ongestoord uit kan eten en waar hij veilig kan liggen te slapen.
Het blijft lastig, ontdekken waar je paard nou echt behoefte aan heeft.

@ TS: ik zou me niet zorgen maken over zijn huidige gewicht, maar wel over de snelheid waarmee hij dat extra gewicht kwijtgeraakt is. Dus ik vind je zorgen terecht.


Ja op de vorige stal was hij in het midden qua rang.. Stond hij ook 24/7 buiten hoor, dat ging eigenlijk altijd goed. Hij was eerder iets te dik dan te dun.. Ik heb hem hier wel zien liggen, ook languit. Hij mag wel samen eten met de andere paarden, dat wel.. Maar hij wilt ook graag mee als ik er ben, dat is normaal gesproken nooit zo geweest, dan moest ik hem halen haha.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 15:18

Gini schreef:
Je paard is nu op een gezond gewicht. Maar het proces is wel heel snel gegaan en als het zo verder gaat, moet je wel beginnen opletten. Ik zou het voorlopig dus wel even durven aankijken. Zijn er (behalve het ruwvoer) nog veranderingen geweest in het voer? En wat zijn de veranderingen in het management van je paard (grotere kudde? meer buiten? minder buiten? kleinere oppervlakte? minder voerplekken?). Dat kan ook allemaal een effect hebben op je paard. Je eigen plekje in de rangorde vinden in een kudde van 20 paarden kan bv. net iets langer duren/stressvoller zijn, dan in een groepje van 3 paarden.


Het proces is te snel gegaan, waardoor ik mij zorgen ben gaan maken.

Ik ben overgestapt op Vitalbix, maar heb nog 'oud' voer liggen. Dat krijgt hij er gewoon nog bij, ook hetzelfde aan hoeveelheid. Nee het paard stond al 24/7 buiten en is nu naar een kleinere kudde gegaan (van 10 paarden naar 4 paarden) in een soort paddock paradise. Enige wat veranderd is dat hij veel minder ruimte heeft dan dat hij had. En dat alles opgedeeld is in stukken.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 15:45

xyzutu2 schreef:
Een kleinere ruimte is altijd lastig voor paarden die 24/7 in een groep staan, zeker als ze daar nieuw in komen, maar het is positief dat je paard wel gewoon liggend durft te slapen. Voor de mijne zou een paddock paradise die voornamelijk uit gangen bestaat funest zijn omdat hij dan nooit echt de ruimte heeft om andere paarden te passeren, maar het klinkt alsof de jouwe daar beter mee omgaat en dat het echt aan de hoeveelheid voer ligt. Je schrijft dat hij wordt weggejaagd als zijn hooibak leeg is; hoeveel uur staat hij dan per dag in totaal zonder hooi?
Ik ken namelijk groepsstallen waar paarden 5x per dag hooi krijgen in slowfeeders, maar in praktijk zijn die slowfeeders na 2 uur leeg. Dan zit je dus nog steeds op maar 10 uur eettijd per dag - en dat is dan voor de ranghoogsten, want de ranglaagsten worden al eerder bij de laatste hooinetten waar nog hooi in zit weggejaagd...


Ik heb dus niet zoveel zicht op wanneer er wat gevoerd wordt. Ik mag zelf wel een plukje geven als ik langs kom. De tijden wisselen heel erg wanneer er gevoerd wordt. Er is wel altijd een weide open, maar daar staat momenteel zo weinig gras.. Volgens mij wordt er twee keer gevoerd. Ik zelf voer dan ook nog wel eens een plukje af en toe. Het gekke is wel dat die andere paarden vrij rond zijn en die van mij niet..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 16:22

xyzutu2 schreef:
Gizeppie schreef:
Ik heb dus niet zoveel zicht op wanneer er wat gevoerd wordt. Ik mag zelf wel een plukje geven als ik langs kom. De tijden wisselen heel erg wanneer er gevoerd wordt. Er is wel altijd een weide open, maar daar staat momenteel zo weinig gras.. Volgens mij wordt er twee keer gevoerd. Ik zelf voer dan ook nog wel eens een plukje af en toe. Het gekke is wel dat die andere paarden vrij rond zijn en die van mij niet..


Hmm, klinkt een beetje als de situatie waar wij op de vorige stal in zaten. Dat was dus zo'n situatie waarbij de hooinetten een paar keer per dag gevuld werden, maar die waren wel binnen twee uur leeg. Ook stond er permanent een weitje open, maar dat was zo kaalgegraasd dat dat meer bezigheidstherapie was dan voerbeleid. Af en toe ging er een weitje met meer gras voor 2 uur open, maar dat zat de mijne op slechte dagen alsnog aan maar 6-8 uur hooi plus dan die 2 uur gras. Het aparte was: alle paarden waren daar te dik tot echt vierkant met flinke vetophopingen (op een cushingpony na), de mijne ook: hij was insulineresistent en had een enorm dikke manenkam, dikke vetophopingen op de ribben, in de schacht en boven de staart, maar je voelde zijn ribben wel heel goed en hij had geen spieren op rug en kont. Dus aan de ene kant belachelijk vet en tegelijkertijd dun en onbespierd.
Toen is hij verhuisd naar de huidige plek waar hij overdags op een weiland van 1,5 hectare staat en 's nachts een box met een permanent gevulde slowfeeder heeft. Ik was heel erg bang dat hij nu echt moddervet zou worden, maar wist ook dat zijn verteringsstelsel door het paddockbestaan compleet overhoop was gehaald en dat de enige remedie zou zijn om hem 24/7 de beschikking te geven over voer, dus heb besloten om daar toch maar voor te gaan en ervoor te zorgen dat hij permanent kon eten. De eerste twee maand zwol hij inderdaad helemaal op en hield ook overal vocht vast, dus kwam hij op een korter weitje te staan met een graasmasker, maar toen raakte zijn systeem eindelijk gestabiliseerd. Nu staat hij overdags op een normale wei (geen graasmasker meer) en 's nachts aan zijn altijd volle hooinet, heeft geen insulineresistentie symptomen meer, is perfect op gewicht (vorige week nog gewogen) en rond qua spieren.

Lang verhaal, ;) maar mijn conclusie is eigenlijk dat de dikte van paarden niet per se iets zegt over of ze genoeg (laat staan lang genoeg) te eten krijgen. De mijne kreeg op de vorige plek te weinig en vooral te kort te eten en maakte door de suikerpieken die daarmee gepaard gingen enorm veel stressvet aan. Dat deden de andere obese pony's op die paddock vermoed ik ook (anders zie ik niet in hoe ze zo dik konden worden van zo weinig voer), maar omdat dat koudbloeden waren wisten ze hun spieren beter vast te houden, ook met weinig voer. Het enige wat je denk ik kunt doen is wat ik zelf op een gegeven moment ook ging doen: gaan posten, kijken wanneer er toevallig gevoerd wordt en dan te blijven tot het op is. Dan weet je hoeveel uur het hooi werkelijk mee gaat en weet je ook hoe lang jouw paard daarvan mag eten. Erg vervelend, want zo wil je je tijd niet op een nieuwe stal doorbrengen, maar dat is de enige manier om erachter te komen hoeveel je paard werkelijk te eten krijgt als hij in een groep staat.


Klinkt ook niet als een fijn verhaal! Nouja Flynn was altijd wat ronder dan dat hij nu is. Hij was niet zo ingevallen.. Ook niet toen hij bij mij kwam. Hij werd zelfs dikker. Zelfs mn oude stalgenoot schrok van de foto. Ik weet wel dat ze twee keer per dag hooi krijgen, maar wanneer verschilt dus heel erg. Bij mn vorige stal aten ze zo' n 2,5 uur per keer hooi voeren. Hier denk ik zelf persoonlijk een uurtje per keer hooi voeren en dan hebben ze nog een 'knaag' weiland erbij.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 16:41

xyzutu2 schreef:
Hmm, klinkt wel als iets om in de gaten te houden. Als ze hier ook 2,5 uur doen over een hooibeurt en ze krijgen 2x per dag hooi, dan is dat 5 uur eten in totaal. Hoe groot is het weiland? Hier hadden ze naast de paddock aan vrije inloop weiland van ongeveer 40 x 50 meter, maar daar stond nog geen 3cm gras op en dat telt dus ook niet als voerbeurt.
Mijn paard had het al moeilijk met 4 hooibeurten van 2 uur per dag, maar 2x2,5 uur per dag hooi eten zou voor hem rampzalig zijn, helemaal omdat hij als ranglaagste ook als hij wel bij een net stond altijd hyperalert was op wat de anderen deden. Want hoe minder vaak er gevoerd wordt, hoe heftiger de voernijd as er wel voer was.


Het weiland is niet mega groot. Ik zou de afmetingen niet weten, maar het is niet super groot.. Hij is idd wel alerter geworden idd tijdens het voeren. Dat was eerst niet zo.. Nu wel.. Zeker op de grootste van de paarden.. Daar staat hij niet graag bij.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 22:04

justkid schreef:
Kun je dit ook overleggen met de stalhouder? dat hij misschien een poosje apart wordt bijgevoerd met hooi? In ieder geval zo dat hij rustig kan eten? Zelf bijvoeren is denk ik niet de oplossing, zo te horen wel het "gewone ruwvoer eten" dat los je niet op met zelf bijvoeren van mixen enzo.
Lastig hoor.


Overleg is gepleegd. Mag zelf bij gaan voeren! :)

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 09:15

BMHP schreef:
Om in drie weken deze verandering te krijgen betekent naar mijn mening dat hij verre van genoeg krijgt.

De stress van het verhuizen zal nog wel ff aanhouden, het ontwikkelen van voernijd vind ik veel erger.
De pony moet naar mijn mening niet meer gewicht verliezen.

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar kan mij goed vinden in het verhaal van xyzutu2.

Het lijkt mij goed om te kijken of ze genoeg voeren, of misschien beter verwoord of jouw paard genoeg toegang heeft tot het hooi/voer.

succes


Ik heb besloten hem zelf bij te gaan voeren als ik er ben. Ik heb toestemming om hooi te pakken en dit aan hem te geven en kan hem als ik toch aan het uitmesten ben op de vette weide zetten, zodat hij toch wat aan gaat komen. Mager worden is niet oke, vandaar de vraag.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers