Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 23:06

Mijn paard heeft een chronische peesblessure (linker achterbeen).

Achteraf gezien waarschijnlijk een jaar geleden ontstaan na een glijpartij in het weiland. Het heeft "gesluimerd". Paard had op het moment net een kiesextractie ondergaan. Been is even wat dikker geweest en ze liep iets onregelmatig, maar omdat ze toch een maand niet aan het werk mocht kreeg ze sowieso rust. Na die maand rustig begonnen met kort longeren (1 of 2x per week). Ik heb er denk ik drie maanden niet opgezeten.

Af en toe liet ze een lichte onregelmatigheid zien, soms zo minimaal dat anderen eigenlijk niet zagen dat er sprake was van een onregelmatigheid. De osteopaat is langs geweest voor een behandeling en ik ben weer onder het zadel gaan trainen (3x per week) ivm rechtrichten. Ik dacht dat de lichte onregelmatigheid die ik af en toe zag kwam door scheefheid/uit de rug.

Met de paasdagen was ik vrij en omdat ze zo fijn liep onder het zadel dacht ik "laten we wat serieuzer gaan trainen voor de wedstrijden".

Ik kreeg na de paasdagen een berichtje van de stalhouder "been dik, paard onregelmatig". Zelf gaan kijken, even twee dagen afgewacht. Toch voelde ik al; die onregelmatigheid komt niet uit de rug, het is het been.

Omdat ze lange tijd na het waarschijnlijke ontstaan van de peesblessure licht getraind is geweest, is het been nooit zo belast dat het dik werd, maar ondertussen wel kapot ging/niet voldoende kon herstellen. Het been heeft ook nooit "getoond". Enkel af en toe een lichte onregelmatigheid.

Wie heeft ervaringen met een paard met chronische peesblessure en het herstel?
Wat kan er nog pijnvrij?

Paard staat nu op speciaal beslag. Over zes weken opnieuw een echo om te kijken of het speciale beslag de pees ontlast.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd



Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:05

Dat kan alleen de DA zeggen aan de hand van de peesscans, ik denk wat je nu doet..het speciaal beslag wellicht verschil kan maken. Als dat niet werkt dan denk ik dat je alleen nog misschien kunt stappen pijnvrij. {bij hele ernstige blessures is dat ook geen optie meer}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:28

Wat zegt de veearts? Wat was er te zien op de echo en wat is het beleid nu? Stappen en koelen? De ene peesblessure is de andere natuurlijk niet.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:35

Mijn pony heeft bij zijn eerste peesblessure ook amper mank gelopen. Zijn been was amper dik. Toch een echo laten nemen waaruit een peesblessure is gebleken. Hij heeft toen 9maanden gerust op weide. Na een controle echo heb ik bevestiging gekregen dat hij pijnvrij recreatief basis werk mocht doen.

Als je zekerheid wil over de ernst van de blessure zal je toch een echo moeten laten nemen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 09:29

De echo is al gemaakt. Op basis daarvan heeft de hoefsmid van de kliniek op aanwijzing van de DA haar op speciaal beslag gezet.

Er is littekenweefsel te zien, dat zal nooit meer herstellen. De rek van de pees is verminderd en komt ook niet terug.

Koelen heeft geen zin, de peesblessure is chronisch.
Speciaal beslag moet ervoor zorgen dat de pees wordt ontlast. Ze staat overdag gewoon buiten in de weide/paddock. DA is niet van de boxrust en hij vind (en ik ook) dat als ze de belasting van weide/paddock al niet aan blijkt te kunnen het verhaal eigenlijk wel klaar is.

Over zes weken staat weer een echo gepland. Dan wordt gekeken of het speciaal beslag iets uithaalt (en hoeveel).

Ik ben vooral benieuwd in hoeverre paarden met de diagnose "chronische peesblessure" zijn herstelt. Wat kan het paard nog pijnvrij? Het is allemaal onzeker en ik wil mij door ervaringen van anderen graag een beetje voorbereiden op wat ik mogelijk kan verwachten.

Wat wordt verstaan onder recreatief basiswerk Nele80?

Ik ben eigenlijk een beetje bang voor de mogelijkheden voor mijn paard. Het is een paard wat niet geschikt is voor "eenmaal per week rustig buitenritje". Ik moet haar een bepaalde uitdaging bieden anders bouwt ze geheel haar eigen feest.
Als het speciaal beslag niet voldoende biedt voor lichte training dan schuift ze eigenlijk direct door naar "weidevulling".

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

MarliesV

Berichten: 15107
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:36

Poe, ik ga voor je bidden en duimen dat het goed komt.

Helaas hier een hele slechte ervaring met een chronische peesblessure. Ook de hele riedel door geweest maar einde verhaal helaas. Dier werd nooit meer pijnvrij, ook niet als weidevulling.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

mystery1980
Berichten: 4191
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:54

Hier ook een chronische peesblessure, daarbij ook nog andere factoren die de beweeglijkheid beinvloeden.
Nu recreatief lekker bezig, paardlief is ook rustiger geworden die past zich op den duur ook aan aan blessures. Denk dat 1x per week een buitenritje geen goede verdeling is, beter elke dag 10 minuten aan het werk dan maar 1x per week een uur bijvoorbeeld. Al lukt het mij nu wel een uurtje per dag bezig te zijn hoor. (en het litteken weefsel is echt wel flink en het zit ook op beide achterbenen op de tussenpees)
Denk dat een rustige opbouw heel veel scheelt, ga vooral geen haast hebben en luister goed naar wat je paard aangeeft.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

XladyX

Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:22

Paard van vriendin heeft ong. dezelfde situatie. Paard kreeg met 5 jr blessure aan tussenpees achterbeen (links) na een periode op een natte/gladde weide. Ook vage klachten, wel rustig gereden maar soms iets korter, vooral rechtsom (linkerbeen lang maken was lastiger), leek vooral alsof paard de pas niet afmaakte. Osteo geweest, gebit, voorzichtig lessen (rechtrichten ed.) maar paard bleef soms onverklaarbaar onregelmatig. DA erbij, na scans duidelijkheid; gat in de tussenpees. Behandeltraject gestart van opbouwend stappen etc. Na eerste controlescan leek het vooruit te gaan, helaas daarna geen verbetering meer. Schockwave toegepast waarna het wel weer verbeterde, maar paard ging helaas zelf aan de kletter waarna het weer bij 0 was.

Toen tegen advies van de DA en kliniek paard 11 maanden op het land en bij een rusthuis gezet. Hierna weer laten controleren; paard liep grotendeels weer zuiver. Op de scan veel littekenweefsel te zien wat niet meer zal veranderen. Af en toe loopt het paard nog wel onregelmatig, vermoedelijk doordat littekenweefsel stugger is en daardoor minder prettig beweegt. Paard zelf wordt, zolang het goed gaat, recreatief bereden en ook meerdere keren per week vooral naar bos ed. Is een zeer vrolijk en werklustig paard en geniet van het werk. Dus zolang deze zelf aangeeft te willen zal hij bereden blijven. Paard is inmiddels 8 geloof ik.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:25

na zijn checkligament blessure mag mijn pony niet meer springen. Buiterrit en dressuur wel nog, maar toch mij aangeraden met ook de dressuur oefeningen niet te intensief te maken. Dus voorzichtig aan met de zijgangen, de rest is minder een probleem. Maar dat is natuurlijk zo voor mijn pony, dit hoeft voor jou paard niet hetzelfde te zijn.
Bij mij is blessure ook pas na een 5tal maanden echt vastgesteld. Eerst was er een andere DA gekomen, die ook een echo genomen had, maar zijn echo apparaat was blijkbaar niet zo nauwkeurig. Ik vertrouwde het niet 100%, dus toch een 2e DA erbij en die heeft dan de blessure vastgesteld.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:51

Ik zou het paard lekker een jaartje wegzetten op het land als je die mogelijkheid hebt en dat ziet zitten. Dan een opbouwend schema en kijken hoe het zich houdt?

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:32

Checkligament en tussenpees zijn "gunstige" blessures over het algemeen, diepe buiger bijv. is veel ernstiger. Daar zit ook verschil in wbt toekomstperspectieven.

Maar ik denk dat je het gewoon moet afwachten, niet nu al willen gaan invullen {al begrijp ik je zorgen} het is toch per paard verschillend. En inderdaad is dagelijks 10 min licht bewegen gunstiger bij zulke blessures dan 1x een uur per week{= overbelasting} met regelmatige lichte beweging houd je het bind{litteken}weefsel in ieder geval zo soepel mogelijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Chronische peesblessure paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 21:32

Ik moet het inderdaad maar afwachten.

Beslag lijkt wel te ontlasten, been toont weer "droog".

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-19 10:14

Meer dan anderhalf jaar later een update.

Bij de DA uiteindelijk uitbehandeld. Ook met beslag bleef ze onregelmatig.Toen direct al te horen gekregen dat de verwachting groot is dat ze nooit meer regelmatig zal lopen. Verdere therapieën raadde hij af (veel geld, weinig verbetering).

IJzers er onderuit gehaald en als weidevulling op het land gezet. Paard loopt nog steeds onregelmatig en ik heb ook niet meer de illusie dat het ooit nog beter wordt.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Lukasje
Berichten: 11118
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:42

Ah bah zeg, wat een triestige afloop :( .

Mijn paardje staat momenteel ook stil met een peesblessure. Ik vrees ook dat dit iets is wat al lang sluimert en ik heb er ook geen goed oog in.
(Beetje zuur want ik heb haar 3 maanden geleden gekocht, laten keuren)

Iets chronisch en de plek waar bepalen veel.

Don't take anything for granted


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equinight, GoogleAdsense, Maaraatje en 6 bezoekers