Superbezorgd baasje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 22:03

Wie o wie heeft enigzinds suggesties wat er mis kan zijn met mijn merrie? Ze loopt zo sinds begin Augustus. Net na het verhuizen van stal (Nee is niet door een trap geweest in de nieuwe groep). En ik maak mij zorgen. Woensdag komt de DA, maar ik blijf zo zenuwachtig en ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of mij wat inzicht kan bieden.

Ik heb een filmpje gemaakt waarop ik hoop dat jullie het kunnen zien: https://www.youtube.com/watch?v=VCBNnd0 ... e=youtu.be

Ze loopt in mijn ogen niet echt kreupel maar ze lijkt haar been raar neer te zetten. Heb het een tijdje aangekeken omdat ik dacht dat het iets simpels door de trailer zou zijn. Ze lijkt ook extra gevoelig als ik met een onthaar borstel haar rechter bil goed poets. Verder nergens extra warm of dik.

Wie o wie kan mij inzicht geven? -O-

Achtergrond info: ze is 3 jaar paint/pinto kruising (waarschijnlijk, geen papieren bij), Ik heb haar pas een jaar, maar volgens vorige eigenaar nooit ergens last van gehad of iets. Ik rijd haar nog niet, alleen paar keer opgezeten of kleine stap ritjes. Verder doet ze vooral beetje Trucejes oefenen, cirkelen en door de bak heen rennen. Maar ik merk gewoon dat ze echt niet lekker in haar vel zit. Normaal is ze super makkelijk aan te sporen en in het filmpje zie je het eigenlijk al..

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:11

Lijkt sterk op fibrotische myopathie vind ik.
Past ook bij een paint (erfelijke rasgebonden aandoening)


Edit: domme typo

Anoniem

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:26

Oeh jakkie, zit wel echt in haar rechterbil zo te zien...
Geen idee wat het is, ben benieuwd wat de veearts zegt!

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:44

Het lijkt erop dat ze haar pas niet af wil maken naar voren toe, naar achter lijkt redelijk normaal. Je ziet ook dat ze bij het naar voren zetten van het been er een soort tik in heeft zitten en ze het been met heup en al naar boven/voren brengt.

Het lijkt mij in de knie te zitten, dat deze net "vast" schiet als het been achter is waardoor naar voren bewegen problematisch is.

Op zich zijn knieproblemen voor een jong paard in de groei iets wat vaker voorkomt, toch te slappen kniebanden bijvoorbeeld, maar echt helemaal ok is het niet.

Ik ben benieuwd wat de DA ervan zegt.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:48

Ze loopt zo sinds begin Augustus en je laat nu pas een DA komen? :?

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 22:54

nanoukkie schreef:
Ze loopt zo sinds begin Augustus en je laat nu pas een DA komen? :?


Ik vind deze reactie beetje overbodig. Je kijkt altijd eerst even aan. Dat zal de DA vaak ook als advies geven, En gezien sommige dagen het een minder leek te worden, dan heb je nog een wachtlijst. Dus ja ik laat de DA nu pas komen.

Ik zie nu pas dat ik Augustus had getypt ipv April !! Excuses! :')
Laatst bijgewerkt door floripori17 op 23-04-18 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:57

Even. Dat is hier 24 uur. Geen half jaar. Flabbergasted.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 22:59

Gypsy schreef:
Even. Dat is hier 24 uur. Geen half jaar. Flabbergasted.


Ah super dom van mij! Excuses ik bedoelde begin April!! Typfoutje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:03

Ik schrik er ook wel van dat je zo lang hebt gewacht. Maar goed, dat is nu eenmaal zo, de da komt.
Het lijkt wel van bovenuit te komen. Wat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar wat mij heel erg opvalt, is dat ze een hele rechte rug lijkt te hebben. Dat kan haar bouw zijn, maar t kan ook zijn dat ze pijn heeft en dat ze haar buik optrekt en een bolle rug krijgt. Heb je standfoto's van haar?

Anoniem

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:07

Rug viel mij inderdaad ook op, heel strak. Zou dat sowieso eens laten checken denk ik!

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 23:15

Afbeelding Dit is op het moment de enige die ik kan vinden

Afbeelding


Joolien schreef:
Ik schrik er ook wel van dat je zo lang hebt gewacht. Maar goed, dat is nu eenmaal zo, de da komt.
Het lijkt wel van bovenuit te komen. Wat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Maar wat mij heel erg opvalt, is dat ze een hele rechte rug lijkt te hebben. Dat kan haar bouw zijn, maar t kan ook zijn dat ze pijn heeft en dat ze haar buik optrekt en een bolle rug krijgt. Heb je standfoto's van haar?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:19

Oh, april dat scheelt nogal. :Y)

Gewoon de da afwachten, meer kun je niet doen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:37

Bij fibrotische myopathie krijgt het paard bindweefsel in de broekspieren. Hierdoor kunnen ze de pas niet meer afmaken en krijgen ze een apart loopje.
Zeker als er paint in zit zou ik dat in het achterhoofd houden.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:49

Vraag ook een pssm test aan. Zijn niet de hoogste kosten, en de hele strakke bovenlijn in combinatie met de manier van bewegen (terughoudend, wat beknepen), kan op pssm duiden.

Het kan overigens ook iets simpels zijn, zoals een beknelling in de heup / SI gewricht / Lumbale wervels - een stomme verkeerde beweging is zo gemaakt, zeker door een jong paard met misschien weinig balans nog.

Anoniem

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:29

Mmm, haar bouw klopt gewoon niet helemaal. Korte hals, lange, hele strakke rechte rug. Lang voorbeen, hoge boeg. Kort kruis vergeleken met de rechte rug.
Dat ik dit noem, is omdat haar bouw haar wellicht in de weg kan zitten. Ik zou buiten haar kreupelheid, dat ook goed bekijken met je dierenarts en overleggen hoe je het lijf goed kunt trainen. Klopt het ook dat ze wat stijl staat op de voorvoeten?

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:58

Skippy01 schreef:
Vraag ook een pssm test aan. Zijn niet de hoogste kosten, en de hele strakke bovenlijn in combinatie met de manier van bewegen (terughoudend, wat beknepen), kan op pssm duiden.


.


Idd even doen! Gaat buiten da om, door manen opsturen.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 17:40

Da vandaag geweest. Kreupelheidsonderzoek gedaan. Ze reageerde best erg op de eerste buigproef. De tweede veel minder. Maar er word gedacht aan een simpele 'verdraaide enkel' Voorlopig 2 weken 2x per dag 20 min stappen en komende week aan de novacam. Dan verder kijken. Ook heb ik gevraagd, naar de rug, maar dat vond hij nonsens. Er mist alleen bespiering. Dus wel gevraagd wat voor training te beginnen zodra ze goed voelt en de opdracht was 3x per week 30 min aan de longe. Dus redelijk opgelucht en hopend op een gauw herstel. Bedankt voor alle reacties. Ik zit nog steeds wel te denken om ooit te testen op pssm, maar gezien ze geen van de symptomen heeft wacht ik daar nog even mee.

Anoniem

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:44

Gelukkig maar dat het zoiets 'simpels' is. Hoop dat ze opknapt!

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 10:51

Misschien interessant. Een update over een heeele oude post. Maar een jaartje terug bij de kliniek geweest. Bleek oude peesblessures te hebben. Ze had altijd al een litteken rechtsachter, maar toen jong en naief zijnde nooit iets achter gezocht. De da dacht verdraaid maar daar was dus niks minder waar. Ik kan nog een operatie a 1500-2000 euro overwegen of als fokmerrie verder. Ze heeft vorig jaar een veulen mogen krijgen en komende lente weer met een beetje geluk. Maar door haar jonge leeftijd toch een lastige keuze. Maargoed ik dacht miss is een antwoord toch fijn. Gezien het verhaal nog een aardig staartje gekregen heeft.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:01

Ai wat een spijtig bericht. Dus vermoedelijk wist de verkoper van de blessure gezien ze een litteken had? Weet je ook wat voor peesblessure of zijn het er zelfs meerdere? Hopelijk kan je toch nog genieten van haar, kan ze wel wat grondwerk doen?

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:15

Fokken met zo'n dier vind ik dan ook misschien niet de slimste actie, even uitgaande van de bouw die ze op eerdere foto's had. En Wat als de blessure komt door de niet zo voordelige bouw, een peesblessure op die leeftijd is immers wel verdacht vroeg? Ik ben misschien een beetje pessimistisch hoor, maar het zou zonde zijn als je met de veulens weer de dezelfde problemen krijgt.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:37

Ik denk dat dit paard goed zou reageren op wat massages door een Happy Athlete masseur. http://www.happy-athlete.nl/

Niet om reclame te maken overigens, ik heb enkele jaren geleden de basisopleiding gedaan maar ben gestopt met masseren omdat het voor mijzelf te zwaar werd.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 21:36

Pumpkins schreef:
Ai wat een spijtig bericht. Dus vermoedelijk wist de verkoper van de blessure gezien ze een litteken had? Weet je ook wat voor peesblessure of zijn het er zelfs meerdere? Hopelijk kan je toch nog genieten van haar, kan ze wel wat grondwerk doen?


Ja het waren meerde dingen op meerdere plekjes. Sesamschede en nog wat plekjes. Ik denk eerlijk gezegd niet dat zij er vanaf wist. Ik heb haar met 2,5 gekocht en daarvoor was er nauwelijks iets met haar gedaan. Grondwerk zou kunnen, maar ik merk al dat ze bij dingen als achteruit gaan wel moeite heeft.


Earth schreef:
Fokken met zo'n dier vind ik dan ook misschien niet de slimste actie, even uitgaande van de bouw die ze op eerdere foto's had. En Wat als de blessure komt door de niet zo voordelige bouw, een peesblessure op die leeftijd is immers wel verdacht vroeg? Ik ben misschien een beetje pessimistisch hoor, maar het zou zonde zijn als je met de veulens weer de dezelfde problemen krijgt.


Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, maar persoonlijk vind ik helemaal niks mis met de bouw. Ze mocht wel een sterkere achterhand, maar daar heb ik de hengst dan ook wel op geselecteerd. En ik heb voor een wat compactere hengst gekozen. Ze is deze dracht zonder problemen doorgekomen. Heb even een recentere foto bijgevoegd. Niet de beste om bouw te beoordelen maar meer voor een idee. Ik vind haar zelf altijd erg mooi gebouwd. Niet zo'n weke rug of zwanen hals. Mooi compact. Wellicht iets log, dus iets meer bloed mocht wel. En voorhand lichtelijk onderstandig. :) Ik fok overigens voor een western allround paardje en daar was ze anders prima geschikt voor geweest. Haar peesschade komt waarschijnlijk door oud trauma en uiteraard verergerd door het doorrijden omdat ze weinig toonde.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Superbezorgd baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 22:46

Ah, hier ziet ze er idd al een stuk beter uit :j Dan neem ik dat terug sorry :)