Grasbrok versus Luzerne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 11:20

Hallo allen,

ik was benieuwd of iemand mij kan vertellen wat nu de verschillen zijn tussen grasbrok en luzerne.
nu ben ik al een tijdje opzoek maar ik kan niet concreet de verschillen vinden.

Wanneer kiest met voor een bepaalde soort en wat zijn nu de specifieke kenmerken ten opzichte van elkaar?

alvast vriendelijk dank.


Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:21

Tja, is een beetje hetzelfde als de vraag 'Wat is het verschil tussen een appel en een peer?' ;-)

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 11:31

Dat vermoede had ik ook al een beetje :)

Daarom ben ik ook zo benieuwd waarom men bijvoorbeeld kiest voor het ene soort ten opzichten van de ander.
Bij appels en peren is het vaak een kwestie van smaak. is dat bij Luzerne of Grasbrok ook zo of zijn er nog andere factoren?

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:40

lieflampje schreef:
Dat vermoede had ik ook al een beetje :)

Daarom ben ik ook zo benieuwd waarom men bijvoorbeeld kiest voor het ene soort ten opzichten van de ander.
Bij appels en peren is het vaak een kwestie van smaak. is dat bij Luzerne of Grasbrok ook zo of zijn er nog andere factoren?


Ik voer persoonlijk luzerne bij voor de extra eiwitten. Mijn paard staat sinds kort weer in training na een lange blessuretijd, dus die extra eiwitten zijn nodig. Bovendien bevat luzerne meer vitaminen en mineralen dan grasbrok.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:57

Wij voeren lucerne door het brok zodat ze er langer over het krachtvoer doen. Hierdoor maken ze ook meer speeksel aan (wat ze met alleen krachtvoer eigenlijk te weinig doen) en dat is beter voor het zuurgehalte van de maag.

Als ik zo lees is grasbrok meer een krachtvoer dan een ruwvoer. Omdat het al gemalen is, hoeven de paarden er minder lang op te kauwen en heb je dus niet dezelfde speekselaanmaak en verlenging van de tijd die ze doen over krachtvoer als bij lucerne.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:15

Grasbrok en luzerne kan je bijna niet vergelijken, maar voervergelijk kan wel een poging voor je doen.
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... /grasbrok/

Beide zijn ruwvoer overigens, maar van een heel ander type. Alles hangt af van de reden waarom je iets voert. Luzerne staat bekend als ondersteuning voor de opbouw van spieren door de aminozuren die het bevat. Maar zelf vind ik luzerne erg scherp aanvoelen en mijn paard vind het minder smakelijk. Te scherp voer kan eventueel problemen veroorzaken tijdens de weg die ze afleggen.

Ik voer daarom grasmix, wat gehakseld gras is met grasmix brokjes. Die brokjes vis ik eruit en gebruik ik als voedselbeloning :=
De grasmix geef ik als ondersteunend ruwvoer, ik geloof dat het minder potent is dan luzerne maar het wordt graag gegeten wat ook van belang is. Verder vult het de maag goed, voelt het zacht aan en hoop ik dat het toch iets doet qua voorbereiding op het grasseizoen en de gevoeligheid die ze heeft voor gaskoliek door gras.

"Een draver, is gaver" :D

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:44

Mijn paard wil geen lucerne eten, vist de brokken er tussen uit. Heeft een aantal keren maagzweren gehad en volgens DA irriteert lucerne dan juist te veel. Zij krijgt dus Dengie Grass Pellets om toch voldoende eiwitten te voeren.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:54

Je hebt grasbrok en luzernebrok of bedoel je de gehakselde luzerne?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:56


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:57

Lucerne schijnt goed te zijn betreft de eiwitten, maar als ik ga vergelijken scheelt het niet veel met gehakseld gras.
Mijn paarden doen het slecht op lucerne, krijgen er jeuk en slappe mest van als ik meer dan een handje voer. Daarom ben ik nu overgestapt op compact gras en dat eten ze ook erg graag.

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 15:04

damian23 schreef:
Je hebt grasbrok en luzernebrok of bedoel je de gehakselde luzerne?


Ik bedoel idd luzernebrok.


iedereen alvast dank voor de antwoorden!

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:05

Mijn pony gaat hoesten van lucerne, dus als ze gevoelige luchtwegen heeft zou ik dat niet voeren.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:07

Daarom voer ik luzernebrok. Mijn paard kan niet tegen de prikjes in zijn darmen. Dan krijgt hij mestwater, maar met een luzernebrok heeft hij daar geen last van.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:16

damian23 schreef:
Daarom voer ik luzernebrok. Mijn paard kan niet tegen de prikjes in zijn darmen. Dan krijgt hij mestwater, maar met een luzernebrok heeft hij daar geen last van.

Bij koeien zeggen ze vast niet voor niets pensprik :D

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:23

Lailapri, zo is dat!!! Ik was laatst naar een lezing over voeding en daar werd ook aangegeven dat je gehakselde luzerne beter niet kan voeren aan paarden die bv last hebben van jeuk en mestwater omdat het de slijmvliezen te veel prikkelt.

En over smaak valt niet te twisten, maar mijn paard verkiest de luzernebrok boven de grasbrok.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:30

Ik heb dit topic naar Voeding en Supplementen verplaatst :)

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:47

Hier voer ik ook luzernebrok ipv gehakselde luzerne simpelweg omdat ik de gehakselde te scherp vind. Alleen is het nadeel van de brok dat ik het moet weken omdat mijn merrie het anders opschrokt en met een slokdarmverstopping zit :=

Ik zoek dus eigenlijk nog het beste ruwvoer alternatief om door de vitaminenbrokjes te mengen, maar dat blijkt nog een knap lastige opgave. :o

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙


Anoniem

Re: Grasbrok versus Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:33

Ik geef fetura brok van agrobs.
Dat is een grasbrok met hoger eiwit.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:50

Ik geef grasbrok van een boer uit Friesland.
Was van een perceel waar normaal schapen op geweid worden, 1x bemest toen gemaaid.
en omdat hij veel te veel gras had is dit afgevoerd naar een grasdrogerij.
en heeft een eiwitpercentage van 20%

Ik geef het aan 3 oudere pony's,
Het is vele malen goedkoper dan lucerne, ik betaalde 5 euro voor 25 kilo.
Ik week het wel want het zet flink uit, en merk dat ze het puur niet lekker vinden,.
daarom gaat er een muesli of seniores priores doorheen.

Vind het ook een fijner voer omdat het dus niet stoffig is en niet prikt.
En door het vrij hoge eiwitpercentage heeft het mijn voorkeur bij de oudere dieren.
Oh en je zit niet met die calcium fosforverhoudingen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers