[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:04

Een paard dat bevangen staat, is stokkreupel.
Heel vreemd als de '' acute bevangenheid '' van een maand geleden is, je toen niks gemerkt hebt. Eigenlijk is dit niet mogelijk.

Bij HB begint het probleem eigenlijk in de darmen. Vandaar dat de meeste paarden die ooit bevangen geweest zijn, het voor de rest van hun leven zo moeilijk hebben met het verteren van gras en voer rijk aan suikers en zetmeel. Dit triggert vaak weer een nieuwe aanval.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:15

Ik denk dat in dit geval het paard niet bevangen is, maar een verbrede witte lijn heeft door een ander probleem. En dat kan overbelasting zijn, verkeerde voeding of dat de voeding verkeerd opgenomen word (wat in dit geval natuurlijk zou kunnen gezien de andere problemen) of onjuist bekappen. Maar daar kan je met deze info niet een goed antwoord op geven.

Niet iedere verbrede witte lijn is bevangen. (en niet ieder bevangen paard krijgt een verbrede witte lijn)

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:08

Hoe lopen jullie (ex) hb-ers op asfalt/het harde?

Wij zijn de laatste tijd weer aan de wandel en zodra er gras/zand is gaat pony als een tierelier en is ze erg blij, wilt ze continu harder dan mag, oren naar voren etc. Op het harde loopt ze echter tamelijk kort en ook aan de oor houding zie je dat dat niet heel fijn is.

Vandaag liepen we langs een huisdierenartspraktijk naar het park. Hier is het de enige 200m zonder berm en onze pony vond het precies nodig om even stil te gaan staan (vroeger een heel probleem geweest dat ze stil stond en niet verder wou, komt nu bijna niet meer voor hele enkele keer doet ze het nog). Komt de receptionist naar buiten dat de dierenarts hem zag lopen, dat pony heel slecht liep en 'duidelijk pijn had' etc.

We hebben haar bedankt dat ze het opmerkte en fijne dag gewenst en door gelopen. Toch zit het mij niet lekker, ze is meerdere keren hoefbevingen geweest en 1x bij ons en heeft nergens meer last van. Van de zomer stond ze op een stal in een groot kaal land met grasmasker waardoor ze bijna niks binnen kreeg maar wel met maatjes stond, in de nacht stond ze in een paddock met hooi.

Nu staat ze op een stuk paddock ergens anders van 15 bij 15 ofzo met een paard naast haar. Ze beweegt dus een stuk minder, maar we merken dat als ze lang stil staat ze wat stijver wordt (is ook al een oude pony van 25+, exacte leeftijd onbekend) en de laatste tijd zijn we het werk licht aan het oppakken om haar soepel te houden.

Zelf zie ik ook echt wel dat ze op het harde niet 100% loopt, maarja tov hoe ze was met hb is ze zoveel verbeterd. We waren ook eindelijk weer positief ingesteld, maar dit laat mij toch zo erg twijfelen of we het wel goed doen.. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen..

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:38

Deni Mijn merrie kan sinds de HB 6 jaar geleden niet zonder ijzers. Als de grond maar een beetje droog wordt, loopt ze na 3 dagen als een kromme banaan.
Enige oplossing zijn dus ijzers. Loopt als een trein en nooit ergens last van.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:41

Pandora2 schreef:
Deni Mijn merrie kan sinds de HB 6 jaar geleden niet zonder ijzers. Als de grond maar een beetje droog wordt, loopt ze na 3 dagen als een kromme banaan.
Enige oplossing zijn dus ijzers. Loopt als een trein en nooit ergens last van.


Dankjewel voor je reactie! Fijn dat ijzers bij jou zo fijn helpt, zelf neig ik dan wel meer naar hoefschoenen, maar zal even kijken en van de week vragen wat de hoefsmid er van vindt :)

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:13

Volgens DA, bekapper en smid kan dit degelijk wel. De meeste mensen denken bij hb aan stokkreupel en vaak is dat ook zo maar er is echt wel een fase 1 waarin al zijn symptomen passen.
Citaat:
Hoefbevangenheid kan zich langzaam ontwikkelen maar kan ook acuut optreden. Het kan leiden tot een rotatie of een sinker of beide.

Eerste fase
In de eerste fase loopt het paard slechts wat stijf. Als de oorzaak een trauma of een vergiftiging is, duurt deze fase een paar uur (max. ongeveer 72 uur). Wanneer je je paard verdenkt van een, gedurende langere tijd, te grote opname van suikerrijk voer, kan het 9 dagen duren voordat de symptomen van hoefbevangenheid zich openbaren. De lamellen worden in de lengterichting enigszins uitgerekt, wat resulteert in een zeer geringe neerwaartse verplaatsing van het hoefbeen binnen de hoornschoen. Fase 1 kan overgaan in fase 2 wanneer het hoefbeen zich verder verplaatst. Ook kan deze fase overgaan in de "losse wand", zonder dat het paard kreupel gaat. Geef hem hooi te eten, liefst graszaadhooi. Geef beslist geen graan, biks of jong gras.


Vermoedelijk komt dit door een te hoog aandeel zetmeel en/of suiker waardoor lichte vergifitiging ontstaat.

Ondertussen wat verder gelezen over hb en gelukkig komt dit een hb voerrantsoen overeen met een maagzwerendieet.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:36

Deni11: mijn chronisch bevangen paard loopt als een trein juist op asfalt. Hij heeft altijd ijzers.
niet alleen vanwege zijn HB maar ook vanwege een peesblessure die hij ooit heeft gehad.
Hij heeft wigzolen met comfort shoes op dit moment.
Ik rijd dagelijks op straat want er is geen bos hier, en hij loopt prima.
Zonder ijzers loopt hij beroerd, maar kan nu niet direct zeggen dat het door de afwezigheid van de ijzers of de wigzolen komt.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:43

Asfalt schijnt ook goed te zijn voor een paard met peesproblemen.
Mijn cushing paardje is zojuist weer beter van zijn HB. Dus kan van de week weer rondje rijden

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 16:18

Asfalt is super voor pezen! Hij heeft hele strakke pootjes voor zijn leeftijd (30)
Maar overal waar "te" voor staat....
Mensen trainen vaak teveel in een zandbodem, goed voor de spieren maar minder goed voor de pezen.
Daarom is instappen en uitstappen op het harde een mooie combi voor je training.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 17:10

Klopt mijne heeft voor 1 zwakkere pees ( oude eigenaar) ook door zwaar bakzand. Nu rijden we veel buiten op het harde en gaat perfect.

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:59

Is het een goed of slecht teken dat het hier zo stil is? Hoe gaan jullie paarden/pony's?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:46

Hier gaat het heel erg goed. Door de stilte had ik de aanname gedaan dat dit voor meerdere geldt. Juiste of onjuiste aanname?

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:17

Hier ook prima. Heb mijn pony met grasmasker tot vandaag opgebouwd naar 3 uur...... Het masker werkt goed, als hij weer in de paddock komt heeft hij honger en begint direct aan het hooi. Mijn andere 2 gaan eerst staan uitbuiken, maar de pony lijkt echt honger te hebben.

Verder loopt hij prima op het zachte en het harde. Dus vooralsnog ben ik positief.

Net de hoefsmid nog geweest en die was ook tevreden, er kon nog een klein randje af zodat hij weer wat makkelijker afrolt.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:01

Hier nog steeds matig. Stabiel, maar matig. Roos nog steeds gevoelig op een beetje buut. Kwartje, 1/8e, net wat ze nodig heeft.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:30

Hier ook matig, op schaal van 1 tot 10 is het een klein 6je, ik ben nog lang niet tevreden, is de ene dag ook beter dan de andere, kan er geen vinger opleggen waar dat door komt.
Loopt wel aardig wat rond en doet af en toe een drafje uit zichzelf, maar ik zie er nog van alles aan,ja geduld is een schone zaak :+

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:13

Erg herkenbaar Assiebassie, waar anderen mij voor gek verklaarden bleef ik ook van alles aan mn paard zien. Het bijzondere is, het is voor mij ook een hele leerzame periode geweest. Maar daardoor zie ik nu ook een heleboel bij andere paarden, waar de eigenaar het zelf niet van ziet. Qua pijntjes, loopjes, bekapte hoeven en opgezette buiken..

Ik ben trouwens wel opgelucht dat ik zelf de laatste weken weer onbevangen naar mn paard toe ga. En weer trainingsschema’s kan maken en die aan kan houden.

Afbeelding
Januari 2017 de eerste bevangenheid, augustus 2017 de tweede en in december 2017 de derde + blindedarmontsteking + schimmel + bacterie in darmen.

En sinds januari 2018 bij Erik Laarakker in behandeling en sindsdien in enorm stijgende lijn.
Let niet op de beetplekken, stond een draver in de kudde die niet met mijn paard kon, is nu gelukkig weg.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 04:56

Met Raya gaat het langzaam weer beter, die heeft een flinke terugval gehad omdat het gras op de track ging groeien. Track nog verder dicht gezet en bute weer opgehoogd en weer op schoenen. Ze gaat nu gelukkig weer beter, wel nog op iets meer bute (2 zakjes per dag weer).

Maar sodeju, nu heb ik Pippa dus ook ziek... Eergisteren wilde ze helemaal niet meer lopen en toen ik haar toch wat dwong was het stijf en een beetje zwalkend. Ook haar op het dichte grasloze stuk track gezet en een kwartje bute gegeven en homeopathie... kon er geen vinger op leggen wat het precies was, ik had - en heb nog steeds - niet het gevoel dat het hoefbevangenheid is... ze lijkt geen zere voeten te hebben, eergisteren liep ze zelfs beter op de bestrating... Gisteren en vanmorgen leek ze weer een stuk beter, gisteren ook geen bute gegeven, wel gewandeld, vanmorgen ook nog, maar vanavond was ze weer een stuk slechter. Liep nog wel wat maar zeker niet van harte... Dus toch maar weer een kwartje bute... Ik vraag me af of ze op een of andere manier een beetje spierbevangen kan zijn, ook door het suikerrijke gras op de track (zij kon nog wel helemaal over de track, maar heeft normaal ook geen enkel probleem met gras). de dag voor ze niet meer wilde lopen heeft wel iemand een complete paasstol met spijs in de wei geknikkerd, maar daar was nog nauwelijks van gegeten. Een vriendin van m'n zoon had hem gebeld dat het er lag en hij is het gelijk weg gaan halen...
Misschien heeft het warme weer er ook mee te maken, ze is nog niet helemaal uit d'r wintervacht en heeft sowieso best veel haar... Nou ja, nog meer zorgen dus... gaat de ene beter, heb je zorgen om de ander... Ik kijk het morgen nog even aan maar als ze niet blijvend op gaat knappen bel ik maandag toch de dierenarts...

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:36

Hier ook een zes. Met het mooie weer loopt hij beduidend beter. Overdag loopt hij nog wel op schoenen want op het harde zonder schoenen is hij echt nog niet goed.

Francis, Wat een zorgen weer. Hoe gaat het met Pippa vandaag?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:11

Get francis, wat naar toch. Sowieso super frustrerend dat je een mooie track hebt maar dat dat klote gras toch altijd wel een weg weet te vinden.
Hier gaat dat gelukkig goed op de track. Het wordt vast bijgehouden, maar merk niet aan mn paard dat hij er last van heeft.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:52

He wat vervelend meiden dat het nog niet gaat zoals gehoopt.

Francis, hoe gaat het vandaag met Pippa? Is het alweer iets beter?

Zhuf gaat echt heel goed! Die loopt op dit moment voor een 9,5. Afgelopen woensdag is de osteopaat bij haar geweest. Ze zat heel erg vast in de atlas en heeft een schimmel in de darmen. Daar wordt ze nu voor behandeld.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:18

mijn merrie ging heel goed, kwart buut per dag, liep heel goed, maar was opeens weer gevoelig, was net bekapt dus dacht toch daarvan, geen pulsatie of iets gelukkig, dag erop nog slechter, aan 1 been is het, komt dwars door de buut heen die ik weer naar 2,5 zakje had gezet, zette haar been ook ontlastend neer op de toon, hoefsmid erbij gehad want ik dacht aan een hoefzweer, ze is echt stokkreupel aan 1 been, inmiddels op 4 zakjes buut, hoefsmid heeft gekeken, zoolkneuzing en zachte zolen, wist niet dat ze daar zo kreupel van konden zijn. zooltjes eraf nu, die had ik zo 12 uur eronder, rest eraf omdat haar hoeven toch nattig en week ervan worden. spuit er nu excellent hoof hardner op, dat lijkt goed te werken. had ik dat maar eerder gedaan, maar pff wat een ellende dit zeg! was zo blij met hoe het met haar ging. iemand hier toevallig ervaring mee? blijf toch twijfelen, opnieuw bevangen is ze niet gelukkig.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:23

Jotoma schreef:
Ik zou proberen om toch heel consequent te zijn als je over gras gaat lopen. Die van mij vond dat eerst ook moeilijk. Ging elke meter stil staan en probeerde gras te eten. Ik neem nu een zweepje mee als ik ga wandelen. 1x vragen en 3 sec wachten op reactie, geen reactie? Tik. En gelijk duidelijk genoeg dat ze doorlopen, dan hoef je dit maar 1x te doen en is de rest van de wandeling ook niet frustrerend meer en kan je gaan ontspannen. Dat is iets wat je kan oefenen, niet iets wat de eerste wandeling al gelijk vlekkeloos verloopt.
Nu heb ik de zweep alleen nog nodig als extra arm lengte, als mn paard links gaat lopen ipv rechts om zn schouder aan te wijzen als hij niet gelijk op mn arm naar rechts gaat.

.


Ik wandelde met mijn vorige pony altijd met green guard om (muilkorf) , dan kon ie niet eten....

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:30

De mijne staat nu op metacam, maar nog steeds pulsatie.
Veel van jullie paarden staan op Bute. Dat is denk ik sterker?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:31

Als die van mij HB staat is metacam weggegooid geld . Bute werkt idd beter bij hem

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:42

Die van mij is doodziek geworden van de buut, dus is wel per paard verschillend denk ik wat je het beste kunt doen.