Marstall muesli's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:42

Ik heb de wiesencobs nu nat gemaakt en ze vallen mooi uit elkaar.
Paard eet het ook goed.

Ik wil het gaan gebruiken om supplementen door te mengen, dus als slobber.

Op de zak wordt geadviseerd om er 2,5 keer zoveel water bij te doen en het welt inderdaad wel erg op.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:07

Waar heb jij het dan in dat het naar de bodem zakt? Ik voer nu denk ik een maand of 5 ofzo faser light en daar heb ik dus echt nooit last van :n

Heb het altijd in een ton.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:45

Dat mensen de wiesencobs droog voeren moeten ze zelf weten maar ik zou het ook als oa Marstall dealer nooit adviseren.

Mijn oude pony heeft ooit 1 x Slokdarmverstopping gehad van geweekte wiesencobs. Maar ik weet dat het een gulzige eter is. En ik hoor het vaker, daarom waarschuw ik.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:08

oliebol. Balen dit... Mijn merrie eet de Vito niet, geen hap geprobeerd. Droog of met wat water erbij, ze eet het niét :( Iemand nog tips hoe je ze aan het eten krijgt? Ze lijkt het niet eens te willen proberen. Net geprobeerd bij alle andere stal paarden, die likken állemaal hun bak er bij op.

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:05

Misschien iets lekkers erdoor, mash, zemelen, sinfonie misschien?

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:10

Lucia88 schreef:
Misschien iets lekkers erdoor, mash, zemelen, sinfonie misschien?


Inderdaad even mengen met iets wat ze lekker vindt en dat langzaam afbouwen.
Maar de mijne at de Vito ook niet. Eerst wel maar na de laatste wijziging moest hij het ook niet meer. Daarom ben ik Optimal gaan voeren en dat vind hij heerlijk.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:11

Bedankt Voorne hulp! Ze mag geen extra energie binnen krijgen, zijn die jij noemt daar dan nogsteeds geschikt voor? :)
Gek zeg. Het ruikt heerlijk..

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:20

Ja ik vind het ook lekker ruiken hihi.
Zemelen hebben volgens mij niets aan energie, de rest weet ik niet.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:21

WoW zo blij! Mijn merrie eet de Vito nu wel :)
De 2e keer natgemaakt begon ze er aan, daarna weer droog gegeven gemengd met een Pavo muesli, at ze het ook. Nu enkel Vito en ze eet het ook. Ze valt er niet op aan, maar een minuut of 10 nadat ik het in haar bak heb gedaan gaat ze het toch allemaal opeten, gemengd met force en al. Gelukkig maar.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:22

Top! Fijn dat het met wat doorzettingsvermogen gelukt is.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:15

Heeft marstall een muesli die te vergelijken is met bv de vitalbix active+ muesli?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:16

Optimal?

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 23:05

meiske1577 schreef:
Heeft marstall een muesli die te vergelijken is met bv de vitalbix active+ muesli?


Nee niet echt. Alles is hoger in suiker en zetmeel.
Of het bied te weinig energie.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 23:12

Marstall is met de meeste voersoorten sterk graan-georiënteerd. Alleen vito en faserlight zijn dat niet, maar die zijn toch niet echt of gewoon niet vergelijkbaar met active+.

Ook de optimal bevat 27% zetmeel en het suikergehalte wordt niet genoemd dus verwacht ik tussen de 3 en 6%.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:46

Mizora schreef:
Marstall is met de meeste voersoorten sterk graan-georiënteerd. Alleen vito en faserlight zijn dat niet, maar die zijn toch niet echt of gewoon niet vergelijkbaar met active+.

Ook de optimal bevat 27% zetmeel en het suikergehalte wordt niet genoemd dus verwacht ik tussen de 3 en 6%.


Optimal is een muesli met een hoog gehalte aan vitamine en mineralen waardoor je er maar weinig van hoeft te geven. Mijn paard (550 kg) hoefde maar 375 gram per dag dus kreeg daardoor ook niet veel zetmeel binnen. Maar ik ben niet zo anti zetmeel tenzij je kilo's gaat voeren. Suiker in de Optimal is 3,5%.
Ik voer nu de Exzem muesli, daar hoeft hij ook maar 500 gr per dag van.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:55

Maar met 375g bij een paard van 550kg is het vergelijkbaar met daily complete en niet met active+, wat een zetmeelarme sportmuesli is waarvan je juist wel meer dan een kg hoort te voeren. Het is dus geen commentaar of negatief over het product, alleen het is niet vergelijkbaar.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 14:19

Mizora schreef:
Maar met 375g bij een paard van 550kg is het vergelijkbaar met daily complete en niet met active+, wat een zetmeelarme sportmuesli is waarvan je juist wel meer dan een kg hoort te voeren. Het is dus geen commentaar of negatief over het product, alleen het is niet vergelijkbaar.


Vatte het ook niet negatief op maar als je % zetmeel noemt is het voor de vergelijking wel beter om te kijken hoeveel je er van moet geven.

Active+ is verder een 'luzerne' voer en voor zover ik weet zit er vooral gras en maar beperkt luzerne in Marstall. Dus die vergelijken is toch een beetje appel-peer.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:00

Iemand geinteresseerd in 3/4 zak Exzem Muesli en 3/4 zak Sinfonie? Houdbaar tm 08.18. Ik stop voorlopig met krachtvoer.
Bij interesse graag pb.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:53

Hoi allemaal, lang stil geweest hier.
Helaas eet mijn merrie de Vito niet snel op, en aangezien ze nu niet meer op stal staat maar in de wei kan ik daar niet op wachten. (Ze eet het altijd gedurende de hele dag verspreid) dus gaat de zoektocht weer verder naar een muesli waar ik mijn force doorheen kan mengen. Wat is een smakelijke muesli waar mijn merrie niet heet van worden? (5 jarige onbeleerde) geef haar dan 70 gr force + maatbekertje muesli.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:58

Ik kom even binnenvallen voor wat advies. Mijn pony moet van de osteopaat graanvrij gevoerd worden ivm zijn stofwisseling. Hij staat nu op de pavo vital maar ik wil er nog iets extra's bijgeven zodat hij wat meer voer in zijn bakje heeft. Mijn pony is een haflinger kruising, eerder te dik dan te dun. Hij is ongeveer 5 dagen in de week aan het werk. 3x rijden en 2x longeren. Hij krijgt voldoende ruwvoer van goede kwaliteit. Staat in de zomer buiten van 8 tot 7.

Hij heeft de laatste tijd wat moeite met mesten onder het zadel. Alles is verder nagekeken maar de osteopaat kwam met de optie om graanvrij te gaan voeren omdat dat beter is voor zijn lever. En stofwisseling.

Nu heb ik bij Marstall twee keuze's. De vito en Faser Light. Welke zou het beste voor hem zijn?
Ik neig zelf meer naar de Vito omdat die meer gericht is op stofwisselingsproblemen. Ik haal sowieso de slobber er ook bij voor als lekkernij.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:00

@xliez het kan allebei. Ik zou gewoon testen welke hij het lekkerst vind. Mijn ervaring is dat ze de Vito vaak niet lekker vinden. Ik ben meer fan van de faser light. Mijn paars krijgt dat al jaren

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:33

xLiez , je zou dan ook kunnen kijken naar de optimaal. Deze is niet graanvrij, maar werd mij toentertijd geadviseerd toen mijn paard ondersteuning voor de lever nodig had.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 07:52

baudyh schreef:
@xliez het kan allebei. Ik zou gewoon testen welke hij het lekkerst vind. Mijn ervaring is dat ze de Vito vaak niet lekker vinden. Ik ben meer fan van de faser light. Mijn paars krijgt dat al jaren


Ja dat las ik ook ivm de knoflook. Ik bestel eerst de fraser light gewoon. Mocht hij toch wat energie missen dan kan ik altijd nog over op de Vito!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:59

Als je meer wil voeren, kan je ook nog de wiesen fasern geven of evt de wiesencobs.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:44

Zoo marstall is lekker vlot. Half 11 besteld en om 11 uur was mijn pakket al aangemeld. Superfijn! Heb ook de graanvrije slobber meebesteld als beloning voor hem.