luis wat moet ik doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
e06

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: nederland

luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 19:29

hallo
mijn pony heeft luis alleen ik weet niet goed wat ik er aan moet doen ik weet dat er wel soort van shampoo bestaat alleen daar is het nu te koud voor en ik heb geen warm water hebben jullie een oplossing?

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:34

Luizenpoeder halen of wassen en daarna goed inpakken met een paar laagjes fleecedeken. Zo koud is het nu niet en het is belangrijker om van de luis af te komen. Je kunt ook eerst scheren en dan wassen.

e06

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: nederland

Re: luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 19:35

weet iemand of veerust ook helpt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:37

Ja, dat helpt ook!

Goed inspuiten en indien mogelijk een paar uurtjes afdekken met een eveneens ingespoten dekentje :j

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 02:53

De komende dagen is het warm zat tenzij je echt een heel mieterige koukleum hebt. Gewoon paard in de zon en uit de tocht en wind zetten en na het wassen een zweetdekentje er op. En niet de "shampoo" uitspoelen, hij moet in de vacht blijven zitten anders gaan die krengen niet dood.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 05:27

Je moet insoppen met lauw water en Sebacil. Zo uit mijn hoofd 1 ml Sebacil per liter water, dus op 1 volle emmer van 10 liter doe je 10ml sebacil. Je moet je paard hier volledig mee insoppen, niet wassen/uitspoelen!! Echt insoppen dus ermee.. Sebacil is verkrijgbaar bij de dierenarts. Na 10 dagen moet je het herhalen voor de uitgekomen neten.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 05:36

En natuurlijk ook alle spullen (borstels, dekens, halsters, alles) met Sebacil bewerken. Alleen mogen veeartsen het dacht ik niet meer verkopen voor paarden. Het is ook puur gif natuurlijk, zelfs twee jaar na de houdbaarheidsdatum werkt het nog uitstekend :Y)

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 05:40

Ik kreeg het vorig jaar probleemloos mee van de dierenarts..

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 06:07

Butox.

Hoef je niet te wassen en werkt prima!

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:02

Indd butox is beetje hetzelfde idee als bij honden zo’n pipetje.over de pony heen spuiten en je hoeft dus niet te klooien met wassen.
Nadeel is dat butox niet meer vrij verkrijgbaar is dus je zal het je veearts moeten vragen.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:07

Pour on over de rug heeft hier prima geholpen.
Helpt ook tegen mijt en andere beestjes.
Dierenarts even vragen, is voor koeien.

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:47

Veerust werkt uitstekend tegen luizen. Net gebruikt, het effect was groot! Een groot luizenkerkhof. Pas op, spuit niet te veel. Wel op hele lijf. Werk met een doekje (steeds wat op het doekje sprayen) veerust in de vacht. Voordat de deken erop gaat, deze ad binnenkant licht insprayen.
Succes verzekerd. Na 2 weken herhalen ivm uitkomende neten. (= luizeneitjes). IK HOEFDE NIET VEEL VEERUST TE GEBRUIKEN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:47

Koper schreef:
En natuurlijk ook alle spullen (borstels, dekens, halsters, alles) met Sebacil bewerken. Alleen mogen veeartsen het dacht ik niet meer verkopen voor paarden. Het is ook puur gif natuurlijk, zelfs twee jaar na de houdbaarheidsdatum werkt het nog uitstekend :Y)

Ik kreeg sarnacuran ipv sebacil, zelfde werking alleen een andere naam. Officieel is het ook voor schapen en varkens maar het werkt prima op een paard.Mijn pony was zo van de luizen en de jeuk af. Stinkt wel ontzettend en een wit paard slaat een beetje geel uit :+

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: luis wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:51

5 jaar terug eb ik ook ontluist met sebacil. heb m'n kind 4 keer moeten wassen voor hij helemaal vrij was. Maar het hielp wel. Gewoon doen, inpakken en stappen of beschut wegzetten.
Wij hadden toen ook geen warm water, hebben water gekookt en dat aangemengd met koud water tot het comfortabel warm was.