Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 13:30

Hoi,

Ik ben mij de laatste tijd iets meer aan het verdiepen in paarden voeding. Althans, ik probeer me te verdiepen.... ik vind het best lastig. Dus vandaar dit topic.
Ik hoor de laatste tijd best vaak dat mensen hun paard dubbelop voeren. Bijv. Krachtvoer, müsli en supplementen. Ik ben er daar ook een van.
Tijdje geleden zijn we op stal over gegaan op ander (goedkoper) voer. Nu wil dat niet zeggen dat dit goedkopere voer minder goed is. Ik wilde dit gaan uitzoeken maar weet eigenlijk niet wat de juiste of normale verhoudingen zijn.

Ik ben heel erg benieuwd wat er nu krachtvoer hoort te zitten. Wanneer zit er te veel van iets in. Bijv. Suikers, eiwitten, zetmeel enz.

Mijn paard krijgt nu Gastro + In de ochtend en avond een schep (kilo) Daarnaast krijgt ze na het rijden ong. 3/4 schep slobber. Ze staat 4a5uur per dag buiten en krijgt 4x per dag hooi. Ze is 1m67, rank gebouwd en wordt 5 dagen getraind. Sinds kort wordt ze wat meer doorgetraind en wordt er wat meer gevraagd. Ik wil langzaam stoppen met de Gastro omdat dit niet in het stalgeld zit. ik heb het gevoel dat haar darmen weer rustig zijn.

Ik hoor graag jullie ideeën. Waar kijken jullie naar bij krachtvoer. Wanneer zou je iets niet voeren enz.

Alvast bedankt _/-\o_

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:23

Tja, krachtvoer is gemaakt om aan te vullen wat er mist in het ruwvoer. Daar moet je dus beginnen!

In NL is dat vaak vitaminen / mineralen en soms ook calorieen (energie) en eiwitten.

Wat heeft jouw paard nodig ?

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:07

Tja dat ligt ook maar net aan allerlei dingen. Als ze buiten staat, staat ze dan op gras of in een paddock? En hoe oud is het hooi? Hooi verliest na mate het ouder wordt zijn mineralen en vitamines. Ruwvoer is altijd het belangrijkste item van paardenvoeding. De rest vul je inderdaad aan met krachtvoer en/of supplementen. Hier in Nederland bevat het gras/hooi vaak wel aardig wat ijzer (door het bemesten) en vitamine A dus daar zal ik mij niet gelijk op concentreren. Daarnaast kan het paard deze beide stoffen opslaan die hij/zij kan aanspreken als er bijvoorbeeld minder gras is etc. Vitamine D3 maakt het paard zelf aan in de zon, vitamines B worden geproduceerd in de darmen en vitamine C maken zij in de lever. Dus als het paard goed in zijn vel zit en de basisvoeding voldoende is zal ik mij hier ook niet gelijk op gaan concentreren. Want vitamine D3 kan het paard opslaan dus in de winter verbruikt hij dit voorraadje. Maar vitamines B en C zijn wateroplosbaar. Dus als je er meer van geeft plast het paard ze gewoon weer uit omdat hij/zij ze niet kan opslaan. Dus dan kun je wel voeding kopen die hoog in deze vitamines zit maar dan ben je rover van je eigen portemonnee als je paard gezond is. Als er tekorten zijn, is het een ander verhaal natuurlijk. Maar ik zal mij eerst focussen op op natrium, koper, zink, mangaan, selenium en vitamine E. Calcium en fosfor zijn ook belangrijk maar dan met name ook de verhoudingen waar deze in voorkomen. Dan wil in het Nederlands ruwvoer nog wel eens tekort komen. Maar als je ruwvoer uit Duitsland of Frankrijk komt is het weer een ander verhaal. Aan het geven van Selenium zit trouwens wel een max. De toxische waarde ligt niet heel ver af van de waarde die ideaal is. Dus als je hier zeker van wil zijn moet je eigenlijk eerst uitrekenen hoeveel selenium je paard nu al binnen krijgt via het ruwvoer en hoeveel daar nog op aangevuld moet worden. Vitamine E is bijna niet toxisch daar kun je dus heel veel van geven zonder dat het schadelijk is. En zinktekorten komen bijna niet voor omdat de behoefte vaak wel gedekt wordt door het normale voer en krachtvoer.
Zeker als paarden 2/3 kilogram krachtvoer krijgen op een dag dekt dat wel alle behoeftes. Het maakt dan niet eens echt uit wat voor krachtvoer je hebt. In sportbrok is vaak het energie- en eiwitgehalte hoger. Het is dus lastig zeggen op internet wat jouw paard nodig heeft.
Krijgt je paard minder krachtvoer zal ik een breed vitaminen/mineralensupplement inzetten. Zo zorg je toch dat je paard alles binnenkrijgt en de makers hebben vaak al wel nagedacht over de verhoudingen van de stoffen dat die kloppen voor paarden. Je hebt nu van Pavo Vital dat je bijvoorbeeld kan gebruiken. Equilin heeft al langer de balancer. NAF heeft een supplement dat kompleet heet. En zo heeft kan ik er nog wel meer opnoemen maar er zijn er dus inmiddels genoeg op de markt. Persoonlijk zou ik er dan één uitzoeken met niet al te veel ijzer en vitamine A als je paard gewoon gras binnenkrijgt.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:17

Heel eerlijk veel supplementen zijn op de markt gebracht omdat er vraag naar is, en vele weten niet eens wat ze voeren.
"Vaak word er maar wat gegeven".

Het is veel verstandiger om te weten wat je voert. Dat begint eigenlijk met een ruwvoer analyse, dat verteld je al meer aan gehalte's die erin je paard gaan.
Nadeel is dat vaak veel pensionstallen dit niet doen, en/of wisselende partijen hebben.
Ook dan moet je eerst weten hoeveel te paard ervan eet (hooi wegen).

Dan ga je kijken naar het krachtvoer.
Hoeveel moet je paard ervan hebben om aan de dagelijkse behoefte's te voldoen, en hoeveel geef je?

Wanneer je dat bij elkaar optel dan weet je wat er ongeveer in je paard gaat.
Dan kijk je naar het gewicht van je paard. Op internet zijn er schema's te vinden met wat je paard nodig heeft.

Krijgt hij/zij dan echt zoveel te kort?
je kan ook een bloedonderzoek laten doen, dan weet je al snel of hij/zij te korten heeft of niet en of het noodzakelijk is om een gericht supplement bij te gaan voeren.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 21:21

Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat jullie duidelijk uitleg geven.
Omdat er zoveel op de markt is, zie je door de bomen het bos niet meer. Als je verschillende soorten basis brok naast elkaar legt. Is er vaak nog best wat verschil qua verhoudingen. Ik was altijd van extra supplementen voeten. Maar merk nu ook dat dit grotendeels onzin is.

Er staat nu best weinig gras in de wei. Maar het ruwvoer is altijd erg mooi. Met mooi bedoel ik, droog, maar groen hooi. Waar het vandaan komt weet ik niet. Dat zou ik eens kunnen vragen.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:40

troi schreef:
Tja, krachtvoer is gemaakt om aan te vullen wat er mist in het ruwvoer. Daar moet je dus beginnen!

In NL is dat vaak vitaminen / mineralen en soms ook calorieen (energie) en eiwitten.

Wat heeft jouw paard nodig ?

Dit inderdaad. Het krachtvoer is een aanvulling op ruwvoer (gras, hooi, takken etc). Dus daar kijk je eerst naar.

En daarna ga je kijken naar hoe de voedingstoestand van het paard nu is, en naar wat hij nodig heeft. Een oud paard heeft iets anders nodig dan een dekhengst, een paard wat op hoog niveau in de sport loopt, een paard wat gauw te dik wordt enz. enz.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 22:46

Ik heb even gegoogeld hoe het zit met een ruwvoer analyse. Maar als je dit gedaan hebt, hoe weet je dan wat je moet aanvullen. Ik zou zo niet weten wat mijn paard nodig heeft. Ik gok maar wat door naar haar te kijken en aan te voelen.

Of klinkt dit heel dom }:0

Hoe weten jullie of jullie paarden "voldoende" krijgen. Bloed is vorige zomer nagekeken. Alles was toen goed.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:52

Dat ligt eraan wat je wil aanvullen :) Heeft jouw paard bij voorbeeld een rantsoen met genoeg eiwitten, of heeft hij daar meer van nodig. Dat soort dingen. Ook wisselen zowel het ruwvoer als de stofwisseling van een paard in de loop van het jaar. Daarom krijgen mijn paardjes, naast hooi en een standaard vitaminekorrel, ook vers groen van het seizoen. Vooral in het voorjaar is dat voor mijn ruin erg belangrijk. En mijn merrie kaant braaf mee, maar lust minder verschillende dingen.

Kijken is altijd goed. Je kunt nog zo veel theorieën op voer loslaten, op het oog voeren werkt altijd het beste. Het is ook zaak om je paard een beetje te leren kennen in wat hij nodig heeft en wanneer. Geen één paard is tenslotte het zelfde.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 00:30

Bedankt voor je uitleg.
Misschien wil ik het te graag te goed doen. Nu mijn paard meer aan het werk moet, ben ik bang dat ze te weinig aan.....binnen krijgt. Waarom ik dat denk. Ik zou het niet weten. Ik wil graag dat ze zich goed voelt. Ook bij meer werk. Ik ga me dan afvragen moet ik niet.... dit, of moetbik niet dat.... Heel gek, want ben eigenlijk geen onzeker typje. Ik heb al 20 jaar eigen paarden. Het ging altijd goed en zonder problemen. Maar dit paard maakt mij soms wat onzeker.
Daarnaast Ben ik ook gewoon oprecht geïnteresseerd. Meer geïnteresseerd in dingen dan vroeger.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 10:52

Gefeliciteerd! Wat ik uit je bericht haal is dat je een verantwoordelijke paardeneigenaar bent die haar gevoel volgt. Super dat het al die jaren goed is gegaan, en als het bij dit paard nu wat anders aanvoelt zou ik dat zeker niet negeren. Het lijkt mij wel handig als je gevoel en verstand hand in hand laat gaan. Je wat meer verdiepen in voeding bij paarden kan absoluut geen kwaad, en ik raad je aan om de posts van superpony en Mizora hier op VS op te zoeken. Zij weten veel, en een paar andere mensen ook.

Hoe veel meer gaat je paard meer doen? Als de bespiering het werk goed bij kan houden en de functies van je paard (hart, longen enz) het werk kunnen bijbenen, en voor een normaal paard is dat geen probleem, en ze goed uit de ogen kijkt en zich normaal gedraagt dan doe je het goed. En op het moment dat er problemen ontstaan dan ga je kijken hoe je ze op kunt lossen. Het is denk ik een goed idee om tot die tijd je in te lezen over voeding van paarden. Doe ik ook. Zo weet je steeds meer, kun je je eigen visie bepalen en wie weet zie je dingen die je eerder niet zag. Je wordt er hoe dan ook wijzer van en dat is altijd mooi meegenomen :)

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:36

Mijn paarden krijgen allemaal, naast hun hooi, wat luzerne met een bekertje Metazoa.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:46

Op paard natuurlijk staat een invuloefening waarmee je de voeding van jou paard kan berekenen.

De fabrikant van Vitalbix, feral horse, biedt ook de service van je voer doorrekenen en geeft dan gericht advies, wel met hun eigen producten in de hoofdrol uiteraard.

Beiden vond ik wel nuttig om mijn weg te zoeken in het oerwoud van paarden voeder.

@koper: ik ben erg benieuwd naar welk groen jij extra geeft.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:48

ik vind het ook erg lastig kwa voer enz.

mijn hafje krijgt wel wat suplimenten. voor zn atrose. En gluco balance. En een tijdelijke poeder met vitamine/miniralen omdat me hafje wat vitamine D te kort had.

OVer algemeen meot een paard/pony met 1.5/2 kilo krachtvoer genoeg aan de vitamine/miniralen komen. Maar omdat mijn hafje maar 700-900 gram krijgt, geef ik hem een vitamine korrel bij (nu niet omdat ik poeder van dierenarts heb)

als de poeder op is, koop ik even geen vitamine korrel. dit omdat er ook in de glucobalance,joint comp ook het 1 en ander in zit. en dan ook het weideseizoen er aan komt, en dus ook meer in het gras zit.

en dan ga ik zien hoe hij het dan op doet.

dit jaar ga ik een veulen kopen. en over paar jaar als ik aan de slag ga, en dus uit de opfok gaat. ga ik kijken hoe hij het doet op alleen de krachtvoer van stal.

Maar door het vele voersoorten en merken zie je soms het bos niet meer, hahah.

zowizo blijft ruwvoer de basis.

aanvullend op de vitabix. ze geven ind heel goed advies, het is alleen erg jammer dat mijn paard de vitalbix niet wilt eten.. ook niet gemend met wa meusli

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:56

dioni schreef:
@koper: ik ben erg benieuwd naar welk groen jij extra geeft.

Dat wat er voorhanden is (en gezond is). Eerste in het voorjaar zijn de paardenbloemen. Dat eten ze allebei graag, hoewel het wel aan het weer ligt. Op zonnige, droge dagen verslinden ze het. Wanneer het regent hebben ze veel minder interesse. Van paardenbloemen kun je de hele plant gebruiken maar vooral de wortels zijn heel goed voor de lever. En dat is nou typisch een orgaan dat in het voorjaar wel wat ondersteuning kan gebruiken.

Verder natuurlijk dingen als weegbree (smalle en gewone), riet, distels, wilde peen, meidoorn, brandnetels, bramen-, frambozen- en bosbesblaadjes, wilg, berkenblaadjes enz. enz. Ook dingen als melganzevoet en vogelmuur lust mijn merrie wel. Het zijn allemaal planten die je gewoon vindt langs velden en beemden (of in het bos) En dan eindigt het in het najaar met eikels. Ja die mogen ze van mij eten. Er zitten veel anti-oxidanten in eikels.

In de winter krijgen ze gewoon peen :+ Mijn ruin eet dan ook graag rozenbottels en witlof, mijn merrie lust dat allebei niet.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Wat hoort er in krachtvoer te zitten. Wat is belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:41

Oké een aantal van deze planten eten ze bij mij idd ook. Dank je wel voor je uitleg.