Ik loop vast qua voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 15:36

Sinds een jaar staan de paarden hier aan huis, voor de pony heb ik zijn voeding aardig goed nu, maar voor Jimmy kom ik er niet uit.

Wat weetjes:
* shetlander
* 150 kg
* ruin
* 12 jaar

Hij loopt voor de wagen/naast de fiets. Ongeveer 3 keer per week opbouwend tot 30 km. Van oktober tot begin februari heeft hij stil gestaan.

Voor hij aan huis kwam , stond hij bij mijn vader waar hij alleen 2 keer per dag een bergje kuil kreeg. Hier had hij alleen geregeld diarree op.
Bij ons zijn ze meteen op onbeperkt hooi gegaan, hiervan aten ze ongeveer 11 kg per dag ( 350 kg en 150 kg pony) uit slowfeedernetten. Daarnaast kreeg Jimmy vitaminebrok en 200gram power plus mix van havens. We reden toen ongeveer 50 km per week met hem.

Langzaam kwam hij wel iets bij, maar eigenlijk bleef hij het hele trainingseizoen wel prima.
Zo was hij in September.

Afbeelding


Een maand later is hij stil komen te staan en toen bleek hij eind oktober toch wel flink aangekomen te zijn. We hebben toen eerst het hooi aangevuld met stro en in plaats van de hele dag onbeperkt eten, hebben we hooi gegeven met af en toe een uurtje of 2 geen hooi.
Vanaf Januari hebben we hem overgezet op graszaadhooi, 4 kg per dag uit 2x2 netten.
Boven was eind oktober, onder is eind januari

Afbeelding

Begin Februari ben ik het trainen weer op gaan bouwen en krijgt hij ook weer 200 gram powerplus mix erbij.
Hij loopt momenteel:
*1 keer per week voor de sulky ongeveer 8 km
* 1 keer per week langs de fiets ongeveer 8 km
* 1 keer per week een half uurtje longeren aan de dubbele lijnen.

Qua voer krijgt hij momenteel:
* smorgens 2 kg graszaadhooi
* savonds 1 kg graszaadhooi 1 kg gewoon hooi
* 200gram powerplusmix
* 1 handje subli slobber met wat oerbalans/magnesium/vitamine e.

Dit is het verschil tussen boven vorig jaar toen hij net aan huis kwam en onder hoe dat hij nu is.

Afbeelding


Pony is het afgelopen jaar behandeld voor maagzweren omdat hij voorheen vaak zonder eten stond. Daarnaast is hij behandeld door de fysio, de tanden zijn gedaan en hij is getest op cushing.

Nu merk ik dat hij schraler is in bespiering dan toen we vorig jaar begonnen. Dus ik heb het idee dat hij wat mist in zijn voeding. Dus misschien kan iemand hier met mij meedenken?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:15

Hij deed het eigenlijk dus gewoon heel erg goed op onbeperkt hooi en veel trainen.
In januari vind ik hem inderdaad erg schraal. Misschien voorlopig de porties hooi vergroten en het graszaadhooi weglaten. Goed hooi is uiteindelijk de allerbeste basis. Desnoods weer wat stro of wilgentakken toevoegen om te knabbelen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:20

ik zou ook zeggen lekker blijven trainen en goed hooi blijven voeren.

miss het biks iets verhogen? of lucerne iets waar meer eiwitten tijdelijk bijvoeren.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:22

Ik heb afgelopen winter de green power van equifyt gevoerd en alle pony's zijn er beter van geworden. Behalve mijn oudste die kreeg zere hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:22

Floortz schreef:
Hij deed het eigenlijk dus gewoon heel erg goed op onbeperkt hooi en veel trainen.
In januari vind ik hem inderdaad erg schraal. Misschien voorlopig de porties hooi vergroten en het graszaadhooi weglaten. Goed hooi is uiteindelijk de allerbeste basis. Desnoods weer wat stro of wilgentakken toevoegen om te knabbelen.

Erg schraal? Daar schrik ik een beetje van, want ik zie een pony die qua gewicht perfect is. Voller dan dit hoeven ze niet te zijn hoor.
Bespiering is een heel ander verhaal, maar dat kan ik niet zo goed zien. Ik vind hem er op alle fotos goed uit zien, meer wat te dik dan te dun, dus ik zou het gwoon zo houden :)

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:56

Ik heb op de langere termijn geen goede ervaring met graszaadhooi. Dus ik zou zeggen minder graszaadhooi en meer gewoon goed hooi. Mijn pony is op graszaad hooi in drie jaar tijd van zwaar overgewicht naar ondergewicht gegaan. Dit ging heel geleidelijk en het eerste jaar ben je er blij mee dat hij eindelijk afvalt en op gezond gewicht komt. En dan voor je er eigenlijk erg in heb is er toch teveel af. Ik ben toen van stal verhuisd en over op goed weide hooi is hij nu een paar maanden later weer op goed gewicht.
Ik zou het dus eerst daarin zoeken gezien hij het daarop eerst ook goed deed.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:20

Ik vind hem zelf nu dus ook gewoon goed van gewicht.

Vorig jaar op hooi kwam hij geleidelijk aan door de maanden heen. Het liefste wil ik hem op graszaadhooi laten staan en op de momenten dat hij weer af gaat vallen, wat gewoon hooi erbij voeren.

Maar wat is dan slim om te geven qua eiwitten? Luzerne heeft hij de neiging om op te gaan schuren.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:22

Een wat eiwit rijker brok misschien ?

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:24

plutolover schreef:
Een wat eiwit rijker brok misschien ?



Ik had hem vorig jaar de subli atleet gehaald, omdat daar ook maar weinig van gegeven moest worden. Maar dat gaf dit resultaat in 10 dagen tijd >;) Er was toen niets veranderd, behalve de brok.

Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:26

Even los van de topic-vraag: is het toevallig dat de pony op de laatste foto in de OP na steeds het rechter achterbeen rust geeft?

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:30

Ik maak kruidenmixen op maat en geef daarbij voedingsadvies, ook over eventuele supplementen.
Heel handig als je door de bomen het bos niet meer ziet.

PB me maar bij interesse.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:32

Shenavallie schreef:
Even los van de topic-vraag: is het toevallig dat de pony op de laatste foto in de OP na steeds het rechter achterbeen rust geeft?


Hij staat heel vaak op rust, maar wisselt het wel altijd netjes af. Al heeft hij wel een voorkeur voor rechts ;)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:59

Graszaadhooi is wel erg eenzijdig en bevat nauwelijks voedingsstoffen. Ik ben bekend met pony's die snel dik worden, maar graszaadhooi is hier niet de oplossing. Zoals ik je verhaal lees deed hij het eerst goed op zijn rantsoen in combinatie met redelijk wat training. Dan zou ik het rantsoen zo laten. Eventueel zou je naar de producten van Feral Horse Care kunnen kijken, die zijn laag in suiker en zetmeel.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 21:57

Dankjewel allemaal voor de tips!

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:37

Krijgt hij nog zijn vitaminen/mineralenbrok? En zo ja welke?
Voor de rest zou ik hem vooral lekker op voldoende ruwvoer houden, ook vanwege zijn maag. Staat hij ook nog (periodes) op gras?

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 11:38

Daantj__ schreef:
Krijgt hij nog zijn vitaminen/mineralenbrok? En zo ja welke?
Voor de rest zou ik hem vooral lekker op voldoende ruwvoer houden, ook vanwege zijn maag. Staat hij ook nog (periodes) op gras?


Ja hij krijgt dagelijks vital complete.
Ze staan 9 maanden per jaar 1-2 keer per week op de wei, deze is onbemest.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:49

Joolien schreef:
Erg schraal? Daar schrik ik een beetje van, want ik zie een pony die qua gewicht perfect is. Voller dan dit hoeven ze niet te zijn hoor.


Definitie van schraal gaat niet alleen over gewicht ... ;)

Die Subli zet inderdaad wel erg lekker aan ... iets te... :D

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:48

Rij je hem voor de wagen met buiging/stelling/ruggebruik? Ik denk dat de clou hem in het missen van de bespiering zit. Heb je de mogelijkheid om hem nog 1 of 2 keer pw aan de dubbel longe te pakken? Is het een optie om je hooi te mengen? Helemaal op graszaadhooi zou nl niet mijn voorkeur hebben!

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:14

Hij is wat arm in de spieren, ik zou hem meer eiwitten gaan voeren.

Daarnaast denk ik dat onbeperkt hooi van een geschikte kwaliteit voor een pony met maagzweren nogal belangrijk is.

Je hebt zo te lezen een zelfde soort paardjes als ik. Ik heb een IJslander en een shetlandpony. Ze krijgen onbeperkt hooi en daarnaast een vitaminekorrel met wat muesli. Geen krachtvoer, dat heeft een gezond paard niet nodig. De vitaminebrokjes vind ik wel nodig omdat Nederlands ruwvoer nogal eenzijdig is. Die van mij krijgen Vitalbix en daar doen ze het al drie jaar goed op.

Mijn ruin wordt gauw dik van suiker, en dat zit juist in krachtvoer en bij voorbeeld ook in gras. Je merkt het ook meteen als het gras weer groeit, dan wordt hij dik. Met hooi is er niks aan de hand. Overigens krijgen die van mij ook klachten op kuil.

Kortom: zorg voor genoeg hooi, eiwitten en een vitaminebrokje. En geen krachtvoer meer geven.

Succes! Je hebt een leuke en mooie pony en het kan best een karwei zijn om het juiste voer te vinden.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 14:29

Wildgirl schreef:
Rij je hem voor de wagen met buiging/stelling/ruggebruik? Ik denk dat de clou hem in het missen van de bespiering zit. Heb je de mogelijkheid om hem nog 1 of 2 keer pw aan de dubbel longe te pakken? Is het een optie om je hooi te mengen? Helemaal op graszaadhooi zou nl niet mijn voorkeur hebben!


Nee in het buitenrijden heb ik het afgelopen jaar geen tot weinig buiging gevraagd, dit zijn we nu wel aan het opbouwen. Ik ben dit jaar ook begonnen met hem 1 keer per week aan de dubbele longe te pakken.


Afbeelding

Hij krijgt 3/4 graszaadhooi en 1/4 gewoon hooi.


Koper schreef:
Hij is wat arm in de spieren, ik zou hem meer eiwitten gaan voeren.

Daarnaast denk ik dat onbeperkt hooi van een geschikte kwaliteit voor een pony met maagzweren nogal belangrijk is.

Je hebt zo te lezen een zelfde soort paardjes als ik. Ik heb een IJslander en een shetlandpony. Ze krijgen onbeperkt hooi en daarnaast een vitaminekorrel met wat muesli. Geen krachtvoer, dat heeft een gezond paard niet nodig. De vitaminebrokjes vind ik wel nodig omdat Nederlands ruwvoer nogal eenzijdig is. Die van mij krijgen Vitalbix en daar doen ze het al drie jaar goed op.

Mijn ruin wordt gauw dik van suiker, en dat zit juist in krachtvoer en bij voorbeeld ook in gras. Je merkt het ook meteen als het gras weer groeit, dan wordt hij dik. Met hooi is er niks aan de hand. Overigens krijgen die van mij ook klachten op kuil.

Kortom: zorg voor genoeg hooi, eiwitten en een vitaminebrokje. En geen krachtvoer meer geven.

Succes! Je hebt een leuke en mooie pony en het kan best een karwei zijn om het juiste voer te vinden.


Dankjewel voor het compliment. Hoe zou jij de eiwitten toevoegen? Hij hoeft voor mij namelijk niet dikker te worden en met deze combi van hooi kan het het grootste gedeelte van de dag eten, ik wil alleen dat hij wel spieren op kan bouwen door de combi eiwitten/training.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:54

Ik zou eiwitten toevoegen in de vorm van whey poeder (let er dan even op dat whey poeder voor paarden anders is dan whey poeder voor mensen) en/of iets van Fetura ofzo.

Daarnaast is training natuurlijk altijd goed. Hoe meer spieren hij heeft hoe sneller zijn stofwisseling gaat en hoe meer vet hij verbrandt.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 16:46

Koper schreef:
Ik zou eiwitten toevoegen in de vorm van whey poeder (let er dan even op dat whey poeder voor paarden anders is dan whey poeder voor mensen) en/of iets van Fetura ofzo.

Daarnaast is training natuurlijk altijd goed. Hoe meer spieren hij heeft hoe sneller zijn stofwisseling gaat en hoe meer vet hij verbrandt.


Ik ben nu een paar dagen de wheypoeder van Vitella aan het bijvoeren. Daarnaast heb ik eens een zak grasbrok meegenomen om tussendoor wat bij te voeren.

Ik vond hem afgelopen weekend wat te slank worden, daarom besloten om naast onbeperkt hooi dan ook nog wat grasbrok te voeren.

Afbeelding

De foto's vertekenen wat omdat hij net gerold had, maar ik vond het er wel duidelijk op te zien.


Daarnaast werkt hij nog steeds 3 keer per week waarvan 1 keer aan de dubbele longe, 1 keer naast de fiets en 1 keer voor de sulky.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:18

Zo, dat is inderdaad goed te zien! Wat fijn :)

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 19:40

Jimmy staat nu sinds ongeveer 2 weken op een nieuw voerritme.

Hij krijgt nu onbeperkt hooi, een mix tussen graszaadhooi en gewoon hooi.
Daarnaast krijgt hij nu dagelijks wat luzerne, waar hij helaas wel licht op jeukt en daarnaast wheypoeder.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, ik vind het zelf lastig om het goed te zien. Foto is vanmiddag voor het rijden gemaakt.
Afbeelding

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Ik loop vast qua voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:47

Jeetje wat wordt hij dik van subli :=
Maar ik vindt hem er nu keurig uitzien hoor! Ik zie een hoop shetjes die er een stuk minder goed uit zien.