Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:55

Myrth97 schreef:
Heb het helemaal uit laten pluizen en het was toch echt alleen magnesiumtwkort, niet door scheve verhouding... zit veel te weinig magnesium in de grond hier



Een verstoorde bodem valt ook te herstellen,
PH- waarde, denk aan bv. Kali.
Teveel Kali verstoord de magnesiumwaarde in de bodem/gras

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:03

Ik geef op dit moment Gluco balance (alvast buffer voor weide seizoen) en joint comp voor z’n gewrichten en een vitamine poeder wat de dierenarts adviseerde ivm vitamine D te kort. Terwijl ik altijd een vitamine korrel bij gaf...

En dan 200 gram biks vanuit Hitactief en 200-300 gram mix Pavo nature best en condition brok voor z’n suplimenten.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:30

Festeropre schreef:
Myrth97 schreef:
Heb het helemaal uit laten pluizen en het was toch echt alleen magnesiumtwkort, niet door scheve verhouding... zit veel te weinig magnesium in de grond hier



Een verstoorde bodem valt ook te herstellen,
PH- waarde, denk aan bv. Kali.
Teveel Kali verstoord de magnesiumwaarde in de bodem/gras


Ok, maar ik doe mijn best, geef geen supplementen bij, alleen 150 gr daily complete, wat korrels active en een mini beetje lucerne. Pony heeft het nog nooit zo goed gedaan als nu (+ urine laten testen en magnesium tekort is zo goed als opgelost)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:24

@Myrth97;

Je hoort mij ook niet zeggen dat jij je best niet doet!
Prima hoe je het hebt opgelost.
Niet iedereen beschikt over de mogelijkheid/middelen om het aan te passen.
Dus kortweg; uitzonderingen daargelaten.
Wat ik alleen wil zeggen is dat als je kijkt naar de commerciële verkoop van supplementen iedereen massaal aan de supplementen zit ( zowel voor dieren als mensen zelf)
Ik ben van mening dat we hier best kritisch naar mogen kijken en juist eens de oorsprong van onze voeding en die van onze dieren onder de loep mogen nemen want daar valt nog zoveel winst te behalen.
Daar zou geld geïnvesteerd moeten worden ipv in extra supplementen.
Denk aan bestrijdingsmiddelen, kunstmatige toevoegingen etc, allemaal belastend voor mens, dier en milieu.
Het verkopen van supplementen is big buisiness
en heeft een grote markt, als iedereen blijft kopen blijft deze markt bestaan, als iedereen voedingsproducten koopt die sterk kunstmatig belast zijn blijft die markt ook bestaan.
Een win - win situatie voor de producenten, die houden elkaar nl in leven.
Ik vind het een verlies situatie voor mens, dier en milieu

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:32

Je kan hiermee beter in een ander topic reageren over supplementen of er eentje beginnen, want hier gaat het alleen specifiek over de DC.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:56

Ik ben van stal veranderd en daarmee is ook mijn voeropslag verkleind. Nu dacht ik eraan om bakjes te gaan kopen en daar dan een voorraadje op stal zetten zodat de staleigenaar enkel het doosje hoeft te legen in de voerbak. Nu de vraag; weet iemand of ik de olie samen mag mengen met de Daily Complete vitaminebrok? Kan dit dan ook enkele dagen blijven staan of niet?

Mijn verstand zegt dat het geen goed plan is en dat je beter alles bijeen doet tijdens de voerbeurt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:16

superpony schreef:
Je kan hiermee beter in een ander topic reageren over supplementen of er eentje beginnen, want hier gaat het alleen specifiek over de DC.



Je hebt gelijk hoor superpony, ik dwaal af

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:58

Festeropre schreef:
superpony schreef:
Je kan hiermee beter in een ander topic reageren over supplementen of er eentje beginnen, want hier gaat het alleen specifiek over de DC.



Je hebt gelijk hoor superpony, ik dwaal af


Je hebt voor een groot deel gelijk, maar bereikt meer bij een dergelijk topic.
Kategida schreef:
Ik ben van stal veranderd en daarmee is ook mijn voeropslag verkleind. Nu dacht ik eraan om bakjes te gaan kopen en daar dan een voorraadje op stal zetten zodat de staleigenaar enkel het doosje hoeft te legen in de voerbak. Nu de vraag; weet iemand of ik de olie samen mag mengen met de Daily Complete vitaminebrok? Kan dit dan ook enkele dagen blijven staan of niet?

Mijn verstand zegt dat het geen goed plan is en dat je beter alles bijeen doet tijdens de voerbeurt.


Toen wij in pension stonden zetten we ook alles klaar. Wil je zeker weten dat alles wordt gegeven, moet je het klaarzetten. Kies donkere bakjes die goed afsluiten.

Dingen die niet noodzakelijk zijn kun je ook geven als je er zelf bent. Niet alles hoeft dagelijks gegeven te worden.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:04

Het kan op zich gemengd worden, maar de kans is wel aanwezig dat het het bakje niet meer verlaat. Ik heb in de periode dat 1 van mijn dieren olie moest (om op gewicht te blijven), en ik niet zelfde voerde,te werken met omega 369 van subli om die reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:34

Kategida schreef:
Ik ben van stal veranderd en daarmee is ook mijn voeropslag verkleind. Nu dacht ik eraan om bakjes te gaan kopen en daar dan een voorraadje op stal zetten zodat de staleigenaar enkel het doosje hoeft te legen in de voerbak. Nu de vraag; weet iemand of ik de olie samen mag mengen met de Daily Complete vitaminebrok? Kan dit dan ook enkele dagen blijven staan of niet?

Mijn verstand zegt dat het geen goed plan is en dat je beter alles bijeen doet tijdens de voerbeurt.

Ook ik werk met bakjes en ipv vloeibare olie ben ik over gestapt op de Subli Omegamix. Deze omegamix kan prima samen met de DC in 1 bakje, werkt prima! Bakjes blijven schoon zonder restjes achter te laten :-)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:51

Dilemma
Ik wil mijn paardje vitalbix geven voor de extra vitamines. Mijn dierenarts heeft ook een.voerschema opgesteld met vitalbix als aanvulling.

Echter vandaag kreeg hij na een beetje vitalbix al een vreemd gedrag, heb het even aangekeken en dan merkte ik dat het een slokdarmverstopping of irritatie was.
Heb het zelf opgelost gekregen door de hals te masseren.

Maar ik twijfel nu of ik vitalbix verder moet blijven geven. Hij krijgt het vaker maar heeft deze reactie nog niet gehad. Hij eet ook niet gulzig, hij is een rustige eter. Ik wil dit niet meer meemaken eigenlijk.
Nu was ik erbij, maar wat als stalbaas hem voert en het niet tijdig ziet?


NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:01

Was dit de eerste keer dat je Vitalbix voerde? Hoe veel heb je hem gegeven? Wat voor brok kreeg hij hiervoor?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:16

Nee zoals ik eerder zei hij krijgt het vaker. Een handje maar per keer na het werken of als ik op stal ben.
Dus echt als extraatje.

Hij krijgt op stal gewoon basisbrok.
Maar heb maandag de dierenarts op bezoek gehad en zij had een voeradvies opgemaakt met vitalbix als aanvulling voor de vitamines.
Maar na het voorval vandaag twijfel ik of ik vitalbix moet blijven geven. En zeker als hij het dan écht dagelijks moet krijgen (gemengd onder het ander voer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:22

Zou het toevoegen van een paar handjes vol luzerne kunnen helpen? Hierdoor moet hij extra goed kauwen en heeft daardoor meer speekselvorming.
Maar wel ontzettend sneu zeg! De stakker is er zelf ook verlegen mee zo te zien :(:)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:26

Luzerne kan ik weltoevoegen ja.
Toen het voorbij was en hij weer hooi at stond hij nog na te beven met zijn hele lijf. :(:)
Daarna alleen nog wat beven met de billen. Ben pas weg gegaan nadat hij weer zichzelf was en niet meer beefde. De overige brokjes vitalbix wou hij eerst niet hebben toen ik ze aanbood, maar heeft hij uiteindelijk toch opgegeten.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:04

Mengen met iets waardoor hij langer moet kauwen of zorgen dat hij veel langer met een hapje bezig is. Het gaat te makkelijk naar binnen en dan krijg je dit. Lucerne kan, ik geef (gaf ivm idioot stuiteren er op) het in een hondenvoerbal (zo'n ouderwetse van hard plastic), dan vinden ze het makkelijker om eerst goed hun mond leeg te eten voordat ze gaan prutsen voor de volgende hap. Voerbal ging wel in 45L (30L kan ook) specikuip ivm geen viezigheid als mest, etc. mee binnen krijgen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:40

Ik heb zo een voerbal voor paarden maar daar doet hij niks mee. Met geen enkel speelgoed speelt hij :\
Zo eentje ligt in zijn stal:
Afbeelding

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:53

Kreeg hij alleen vitalbix of gemengd met ander voer?

Wat gek dat een handje al voor een verstopping kan zorgen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:55

Had alleen vitalbix niks anders erbij.
Stalbaas zei dat het meer irritatie was maar als ik zijn mond opende zag ik donkergroen slijm uit de keel komen. En hij had ervoor geen hooi ofzo gegeten. Alleen een beetje stro omdat ik de stal net uitgemest had.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:01

Vitalbix is ook groen, lijkt me niet raar dat zijn spuug dan ook die kleur is.

Ik doe er iets doorheen wat ze lekkerder vinden :Y) Ze krijgen een seniorenmuesli (die mijn merrie er eerst uit eet) en mijn ruin krijgt ook nog Fetura (wat híj als eerste opeet). Ik voer nu 3 jaar DC en nog nooit problemen mee gehad. Die van mij krijgen onbeperkt hooi.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:13

Koper schreef:
Vitalbix is ook groen, lijkt me niet raar dat zijn spuug dan ook die kleur is.

Ik doe er iets doorheen wat ze lekkerder vinden :Y) Ze krijgen een seniorenmuesli (die mijn merrie er eerst uit eet) en mijn ruin krijgt ook nog Fetura (wat híj als eerste opeet). Ik voer nu 3 jaar DC en nog nooit problemen mee gehad. Die van mij krijgen onbeperkt hooi.

Ik weet dat vitalbix groen is. Maar wou dat melden omdat geryon vroeg of er iets anders bij zat ook.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:13

Weet iemand hier toevallig het percentage luzerne dat in de vitalbix producten zit?
Met name de DC en nutrimash ben ik benieuwd naar.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:03

meiske1577 schreef:
Weet iemand hier toevallig het percentage luzerne dat in de vitalbix producten zit?
Met name de DC en nutrimash ben ik benieuwd naar.


Ik heb geen idee.. misschien kan je ze mailen, ze mailen uitgebreid terug!

Mijn pony’s staan sinds dit weekend 24/7 buiten. De 10-jarige lust de DC niet (meer) graag en eet liever de breed & grow en de 2-jarige eet liever de DC, best lastig als ze een eigen emmer krijgen, maar gelijk wisselen... :+

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:28

Twijfel of ik verderga met vitalbix...
Zie m schuren de laatste dagen.
Wat ook natuurlijk door t weer kan komen?
Heeft wat kalende plekjes op hals en hoofd daardoor...
Ben dan bang voor luzerne irritatie, hoewel hij het nu 4 maand krijgt al..
Krijgt verder alleen wat geweekte agrobs fetura en lijnzaadolie bij..

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:33

Anoniem schreef:
Twijfel of ik verderga met vitalbix...
Zie m schuren de laatste dagen.
Wat ook natuurlijk door t weer kan komen?
Heeft wat kalende plekjes op hals en hoofd daardoor...
Ben dan bang voor luzerne irritatie, hoewel hij het nu 4 maand krijgt al..
Krijgt verder alleen wat geweekte agrobs fetura en lijnzaadolie bij..

:+ Die van mij schuren ook. Aangezien de manen verharen en de achterwerkjes wat klammig en zweterig zijn nu met het warme weer en de wintervacht er nog deels op. Heeft verder niets met hun voer te maken.