[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:19

ik voer metazoa aan mijn haf, werkt opzich goed qua gewicht, maar ik ben van plan om over te stappen naar vitalbix omdat ze van metazoa soms een beetje te fel kan zijn. Pit heeft ze van zichzelf en dat is ook super fijn. Maar hiervan word ze meer panisch dan energiek. Schijnt bij meer paarden zo te zijn, dus dan ligt het aan jou paard. Heb het een halfjaartje geprobeerd maar wil toch overstappen. Je kunt dus eens kijken naar vitalbix en metazoa? Is niet bij de welkoop te halen maar opzich gemakkelijk met verzenden etc.

Afbeelding

ze staat momenteel wel iets voller ivm. onbeperkt hooi, en ze heeft inmiddels wat meer spiermassa

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:50

Tijdje terug een berichtje geplaatst over mijn (toen te dikke shetlander). Inmiddels staat ze de hele winter op de paddock met beperkt hooi (maar wel zo dat ze gedurende de dag wat te eten heeft) en ze is al zoveel afgevallen! Ben echt onwijs blij met het resultaat nu. Helaas gaan ze vanaf morgen volgens mij weer vaker de weide op om vervolgens 24/7 het land op te gaan, dus moet even zien hoe ik het dan ga aanpakken.

Qua voer heb ik ook heel wat dingen veranderd. Van Höveler brok die niet gegeten werd, naar niks bijvoeren, en nu voer ik haar de Agrobs Alpengrün Muesli, Moody Mare (voorjaar, hormonen :D ), vit. E, lijnzaad en haver. Ze doet het hier echt super op.

Bovenste foto is hoe het afgelopen zomer was, onderste twee van gisteren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 01:17

Zo wat een verandering, super zeg!!

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:42

NinaCharlie schreef:
Zo wat een verandering, super zeg!!


Dankjewel! Ben er zelf ook echt heel blij mee, vond het geen gezicht die dikke hangbuik eronder, haha. En bovendien kwam het haar gezondheid ook niet ten goede, ze voelt d’r eigen nu veel beter!

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:09

Onze meiden zijn van dit eind januari
Afbeelding

Naar dit nu gegaan
Afbeelding
Afbeelding

Blij mee. Nu nog wat meer spiertjes erop

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:21

Mijn haffie is ook al heel wat vet kwijt. Nog iets meer ervanaf en dan ben ik tevreden :) maar voor een haflinger vind ik dat ze redelijk goed op gewicht te houden is

Zo was ze
Afbeelding
Afbeelding

En zo is ze nu
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:40

Wow die zien er ook goed uit zeg! <3

Staan die van jullie helemaal niet op het gras?

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:08

En hoeveel hooi geven jullie?

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:36

xDaim schreef:
Wow die zien er ook goed uit zeg! <3

Staan die van jullie helemaal niet op het gras?

Mijne stonden zomers altijd op het gras met graaskorf. Maar winter niet en toch altijd te dik ook in de winter. Nu staan ze sinds februari in een hit actief stal en vallen ze goed af, ondanks kuil wat ze eten.

Zomers nu geen gras meer voor ze hooguit uurtje per dag.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:06

Knappe resultaten meiden!

Hier geen gras, wel jaarrond onbeperkt en arm ruwvoer. Dit is de huidige stand van zaken:

Afbeelding

Laatste tijd veel in de bak gewerkt, maar komende tijd wil ik sowieso 2x per week het bos in om hem nog weer iets strakker te krijgen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:56

xDaim schreef:
Wow die zien er ook goed uit zeg! <3

Staan die van jullie helemaal niet op het gras?

Momenteel niet, staan wel 24/7 buiten maar is nu eigenlijk een modderweitje, met hier een daar 3 sprietjes. Ze krijgen 2 keer per dag hooi, ongeveer zo’n 4 a 5 plakken per keer. Staan met zn 2en.
In de zomer staan ze wel op gras en krijgen ze 2 keer per dag een strook erbij. Wel laten we het gras eerst helemaal uitgroeien om suikers etc. Zo laag mogelijk te houden.
Zo zag ze er van het zomer uit:

Afbeelding



CandyArmando schreef:
En hoeveel hooi geven jullie?

Voor 2 paarden dus ongeveer 2/4 a 3/4 baal per dag (gok op baaltjes van 15(?) kilo? Of 20?)


Edit, ze krijgen het overigens wel uit een slowfeeder net!

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:07

Ik heb het topic door proberen te lezen, maar de eerste berichten zijn van 10 jaar geleden en het is zoveel -O-

Ik heb een welsh A (8 jaar) die eigenlijk altijd als grasmaaier en gezelschap heeft gediend. Hij staat zomers al met een Graasmasker op de weide, maar wordt echt moddervet. Ieder jaar een beetje erger.
Mijn rijpaard is geblesseerd, dus heb ik het plan opgevat om hem toch eens aan het werk te zetten, met als uiteindelijk doel weer onder t zadel voor mijn nichtje. T zadel past niet eens meer, dus er moeten kilo’s af...
Enfin, begonnen met wat longeren. Maar wat te doen met voeren. S nachts staat hij op stal met een plukje hooi en schoon stro.
Overdag nu op de paddock met de rest, onbeperkt hooi, lang stengelig, onbemest van eigen land. Hij valt swinters dan ook af, naar nog steeds te dik.
Verder voor 250kg pavo vital( paar korreltjes dus) en 1 worteltje bij de andere 2 voerbeurten van de anderen.
Is het zinnig om magnesium bij te voeren? En welke?
Of gluco balance?

Ik heb weinig ervaring met te dikke paarden, de andere 2 moet ik moeite doen om ze op gewicht te houden.
Zal morgen kijken of ik een fotootje kan vinden

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:05

Ja het is hartstikke moeilijk om ze op gewicht te krijgen. Ik ben sinds december bezig en van geen arbeid naar 4x per week rijden gegaan (netjes opgebouwd). Ook van onbeperkt hooi naar beperkt hooi in slowfeeders gegaan (overigens staat hij denk ik maar een uur helemaal zonder hooi, dus bijna onbeperkt nog)
Mijn pony is wel insuline resistent. In het begin vlogen de kg eraf.. maar nu gaat het heel moeizaam terwijl hij echt nog veel te dik is. Maar we zetten door en hopelijk krijg ik hem op een gezond gewicht.

Om hem echt af te laten vallen zul je ook beperkt moeten gaan voeren. Hooi afwegen zodat je weet wat hij eet. En beweging opbouwen. Longeren wordt op den duur eentonig, maar fietsen kan ook goed en bouwt je pony mooi conditie op.

Succes ermee!

x_Charlot
Berichten: 108
Geregistreerd: 30-03-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:04

Ik meld mij ook bij dit topic! Ik wist dat Wayne te zwaar was en was al overgegaan naar veel minder krachtvoer en meer bewegen, toen hij helaas spierbevangen werd.. nu via de dierenarts overgestapt op Bonpard Non-Obesitas. En ik moet zeggen het gaat echt goed! Ondanks dat hij nog herstellende is van de spierbevangenheid en dus niet meer mag dan in de paddock staan en 2x 20 minuutjes stappen is die in 2 maanden tijd 25kg kwijt geraakt. Er mag nog wel meer vanaf maar het begin is er *\o/*

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:30

Wel slim dat DA's tegenwoordig ook paardenvoer verkopen... Maar fijn Charlot dat het begin er is!

@ Rochiril, in mijn ervaring is beweging (en dan liever dagelijks een half uur dan om de dag een uur) het allerbelangrijkste. Daar zou ik dan ook op focussen en in ieder geval niet minder ruwvoer gaan geven (of hooguit enkele uren tussen de voerbeurten, dus een plukje voor de nacht lijkt me erg weinig).

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:45

Wijslander schreef:
@ Rochiril, in mijn ervaring is beweging (en dan liever dagelijks een half uur dan om de dag een uur) het allerbelangrijkste. Daar zou ik dan ook op focussen en in ieder geval niet minder ruwvoer gaan geven (of hooguit enkele uren tussen de voerbeurten, dus een plukje voor de nacht lijkt me erg weinig).


Beweging krijgt hij, zijn conditie valt mij ook zeker niet tegen. Ook in de weide/paddock is hij erg actief.
Plukje hooi staat ook een beetje stom, hij heeft een hooinetje, daar doet hij wel even mee, ook knabbelt hij stro. Geen nood, hij blijft ruim voldoende ruwvoer krijgen verdeeld over de dag. ;)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:00

En wat voor beweging krijgt hij? Mijn jongens zijn in de weide ook erg actief, maar dat tel ik niet mee.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:04

Werk aan de enkele en dubbele longe in alle gangen en naast de fiets, dit zo’n 4x per week, half uur - 3 kwartier per keer. Ik hoop binnenkort ook weer onder het zadel, maar dit past zo niet.

Nee zijn gestuiter in de wei tel ik ook niet mee, maar ik sta er eigenlijk versteld van hoe goed zijn conditie is, en hoe actief, na 2 jaar niets doen.

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:36

Hier van de week even een tegenslag. Flink snot uit haar neus. Dus even 1,5 week helemaal stilgezet (enkel stappen aan de hand op aanraden van de DA). Vandaag longeren weer voorzichtig opgepakt, ze had er zin in. Helaas doet 1,5 week rust wel veel aan haar buikie. Ze is weer wat bolliger. :D Dus we kunnen weer aan de bak.

Zijn er hier toevallig mensen die het hooi weken om de suikers er uit te weken?

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:22

Afbeelding

Ik kom mij hier helaas ook melden. Mijn bijna 9 jarige Fries moet fors op dieët.

Hij moet 150/200 kilo lichter.
Ik weet alleen niet waar te beginnen.


Daks krijgt sochtends een handje basisbrok. Savonds krijgt hij een handje havens natural balance met extra biotine ivm zijn hoeven. Ze hebben verdeeld over de dag 20 uur per dat te eten. Het hooi wat ze krijgen is 2e of 3e snede kleine pakjes hooi.


Daks loopt 5 a 6 dagen in de week normale arbeid.

Wat zou ik nog meer kunnen doen?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:55

Moet hij zoveel afvallen? Op de foto zie ik niet echt een moddervet paard, of ligt dat aan mij? Zo te lezen zou je alleen het handje basisbrok nog kunnen vervangen door een vitaminebrok en het hooi toch beperken tot 16 uur per dag, dus af en toe een uurtje niet.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:51

Ik zie op deze foto ook echt geen paard met overgewicht hoor!

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:52

Ik zie wel een knappe fries! <3 <<)
Maar even serieus, ik vind hem er idd ook niet dik uitzien, als je de mijne zou zien... :\

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 01:42

Afbeelding
Afbeelding

Ja hij is wel echt te dik. Net bij zijn schoft zit een vetophoping en zijn kont heeft ook hammen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 07:36

Op deze foto's is het beter te zien inderdaad. Wat je zeker ook kunt proberen voor die vetophopingen is magnesium.