Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Saaams

Berichten: 13232
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:54

Ik voer op dit moment muesli van cavalor zonder teveel suikers en zonder haver met DC en 3 handjes vitalbix lucerne

Nu heb ik een proefzakje Active+
Voeren jullie bij de Active ook de DC extra? Pony heeft geen te korte op dit moment. (Getest) en is het nuttig om aan te vullen met de lijnzaadolie? Dat geef ik nu van ej merk.

Daarnaast krijgt ze een supplement bij met Vit e en selenium ivm snel verzuren/afvalstoffen. Kan ik daar dan mee stoppen?

Ik heb een D pony, connemara. Dus mag niet teveel suiker

Laerkens Beauty


plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:14

ik heb die van mij altijd op de pavo vital gehad. en helaas eet hij de vitalbix niet... en de metazoa ook niet.. dus ik ga maar weer over op de pavo vital.


en heb 2 weken geleden bloed afname gedaan, en had hij een vitamine D te kort. hij tot oktober tot
eind dec veel binnen gestaan. stond toen op een stal waar hij maar 2 uur buiten kwam. hij staat nu/ 254/7 buiten en heefft deken op..

heb nu supliment van de dierenarts als dat op is ga ik toch over op de pavo vital maar ipv 50/75 gram wil ik 100 gram geven naast zijn voer

baal echt dat hij de vitalbix niet wilt eten...had het rustig opgebouwd

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:46

Mijne wil het ook niet altijd eten, en doe er nu een minimaal beetje active en lucerne bij, dan heeft ze het zo weggegeten!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:12

Vandaag de dag lijkt een paard niet meer te kunnen bestaan zonder allerlei supplementen en toevoegingen.
Net als bij mensen, alleen maar reclames voor allerlei vitamine tabletten.
Ze laten je geloven dat als je ze niet neemt word je ernstig ziek of ga je dood...
Geen haan die kraait naar alle kunstmatige toevoegingen in ons voedsel ( en dat van onze paarden) de enorme belasting van pecticide en andere gifstoffen die zo enorm belastend zijn voor ons lichaam.
Om al die extra “belasting” af te voeren gaan we massaal aan de supplementen...
Ik snap dat niet, zorg voor zoveel mogelijk ( onbewerkt) voeding met een goede oorsprong.
Een paard met een goede basis is prima in staat om zelf bepaalde vitamines aan te maken in zijn lichaam, hij heeft van nature een eigen kruidentuintje meegekregen in zijn buik.
Er zijn kuddes paarden met jarenlange eenzijdige voeding die totaal geen tekorten hebben.
Supplementen vormen naar mijn mening een grote bedreiging voor een paard, ze kunnen juist zorgen voor een disbalans waardoor de darmen niet meer voldoende in staat zijn voedingsstoffen op te nemen.
Uitzonderingen daargelaten, maar als je de commerciële markt ziet van alle potjes en poedertjes....

plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:16

Maar dan moet ik me paard zo 1,5 tot 2 kg krachtvoer geven dan wordt hij echt te dik. Dan vul ik het liever aan op vitamine korrel.

Het liefst geef ik alleen de korrel maar hij heeff supliment voor z’n atrose.

Maar ik snap je wel.

Straks heb ik een jong paard die gaat gewoon op normaal voer met indien nodig een vitamine korrel en dat is het..

En war zie jij als onbewerkt voer?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:21

Mijn paard krijgt ook Vitalbix mineralenbrok maar dat vind ik geen supplement

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:31

Festeropre schreef:
Vandaag de dag lijkt een paard niet meer te kunnen bestaan zonder allerlei supplementen en toevoegingen.
Net als bij mensen, alleen maar reclames voor allerlei vitamine tabletten.
Ze laten je geloven dat als je ze niet neemt word je ernstig ziek of ga je dood...
Geen haan die kraait naar alle kunstmatige toevoegingen in ons voedsel ( en dat van onze paarden) de enorme belasting van pecticide en andere gifstoffen die zo enorm belastend zijn voor ons lichaam.
Om al die extra “belasting” af te voeren gaan we massaal aan de supplementen...
Ik snap dat niet, zorg voor zoveel mogelijk ( onbewerkt) voeding met een goede oorsprong.
Een paard met een goede basis is prima in staat om zelf bepaalde vitamines aan te maken in zijn lichaam, hij heeft van nature een eigen kruidentuintje meegekregen in zijn buik.
Er zijn kuddes paarden met jarenlange eenzijdige voeding die totaal geen tekorten hebben.
Supplementen vormen naar mijn mening een grote bedreiging voor een paard, ze kunnen juist zorgen voor een disbalans waardoor de darmen niet meer voldoende in staat zijn voedingsstoffen op te nemen.
Uitzonderingen daargelaten, maar als je de commerciële markt ziet van alle potjes en poedertjes....



Ik snap je bericht maar niet precies je bedoeling ermee (blond enzo)

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 01:23

Plutolover, mijn paard vindt pure DC ook niet super lekker, maar met Active+ erbij gaat het vlot naar binnen, dat kun je ook proberen? Evt neem je wat proefzakjes Act+.

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 08:07

MarChak schreef:
Plutolover, mijn paard vindt pure DC ook niet super lekker, maar met Active+ erbij gaat het vlot naar binnen, dat kun je ook proberen? Evt neem je wat proefzakjes Act+.



Ik heb het gemengd met z’n gewone brok maar nee hij laat het echt staan.

T rare is in begin at hij het super maar ineens niet meer... ik ga niet weer grote zak bestellen. Proefzakjes zijn net te weinig want hij at het na 1-2 weken indeens niet meer.

Toen metazoa geprobeerd uit me hand at hij t maar tijdens t mengen met eten at hij t weer niet.

Ik ga dus over op Pavo vital die eet hij wel.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 08:12

Festeropre schreef:
Vandaag de dag lijkt een paard niet meer te kunnen bestaan zonder allerlei supplementen en toevoegingen.
Net als bij mensen, alleen maar reclames voor allerlei vitamine tabletten.
Ze laten je geloven dat als je ze niet neemt word je ernstig ziek of ga je dood...
Geen haan die kraait naar alle kunstmatige toevoegingen in ons voedsel ( en dat van onze paarden) de enorme belasting van pecticide en andere gifstoffen die zo enorm belastend zijn voor ons lichaam.
Om al die extra “belasting” af te voeren gaan we massaal aan de supplementen...
Ik snap dat niet, zorg voor zoveel mogelijk ( onbewerkt) voeding met een goede oorsprong.
Een paard met een goede basis is prima in staat om zelf bepaalde vitamines aan te maken in zijn lichaam, hij heeft van nature een eigen kruidentuintje meegekregen in zijn buik.
Er zijn kuddes paarden met jarenlange eenzijdige voeding die totaal geen tekorten hebben.
Supplementen vormen naar mijn mening een grote bedreiging voor een paard, ze kunnen juist zorgen voor een disbalans waardoor de darmen niet meer voldoende in staat zijn voedingsstoffen op te nemen.
Uitzonderingen daargelaten, maar als je de commerciële markt ziet van alle potjes en poedertjes....

Helaas hebben onze paarden niet de beschikking tot vele kilometers grond, verschillende grassen, struiken, bomen, etc. Dus zelf voor hun dieet zorgen en hun te korten aanvullen gaat niet op voor onze paarden.

Natuurlijk moet je er niet zomaar van alles in gooien maar niets doen is geen optie voor de meeste paarden.

plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 08:15

En een vitamine korrel zie ik niet als een supliment

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 08:28

Ik heb voor de grap eens alles doorgerekend voor mijn paarden en het enige wat eigenlijk tekort komt is lysine.
Ga ik er even van uit dat de gegevens kloppen die ik gevonden heb.

Zijn er mensen die dit los bijvoeren?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:31

Jessix schreef:
Festeropre schreef:
Vandaag de dag lijkt een paard niet meer te kunnen bestaan zonder allerlei supplementen en toevoegingen.
Net als bij mensen, alleen maar reclames voor allerlei vitamine tabletten.
Ze laten je geloven dat als je ze niet neemt word je ernstig ziek of ga je dood...
Geen haan die kraait naar alle kunstmatige toevoegingen in ons voedsel ( en dat van onze paarden) de enorme belasting van pecticide en andere gifstoffen die zo enorm belastend zijn voor ons lichaam.
Om al die extra “belasting” af te voeren gaan we massaal aan de supplementen...
Ik snap dat niet, zorg voor zoveel mogelijk ( onbewerkt) voeding met een goede oorsprong.
Een paard met een goede basis is prima in staat om zelf bepaalde vitamines aan te maken in zijn lichaam, hij heeft van nature een eigen kruidentuintje meegekregen in zijn buik.
Er zijn kuddes paarden met jarenlange eenzijdige voeding die totaal geen tekorten hebben.
Supplementen vormen naar mijn mening een grote bedreiging voor een paard, ze kunnen juist zorgen voor een disbalans waardoor de darmen niet meer voldoende in staat zijn voedingsstoffen op te nemen.
Uitzonderingen daargelaten, maar als je de commerciële markt ziet van alle potjes en poedertjes....

Helaas hebben onze paarden niet de beschikking tot vele kilometers grond, verschillende grassen, struiken, bomen, etc. Dus zelf voor hun dieet zorgen en hun te korten aanvullen gaat niet op voor onze paarden.

Natuurlijk moet je er niet zomaar van alles in gooien maar niets doen is geen optie voor de meeste paarden.


En juist het feit dat onze paarden geen kilometers per dag afleggen is al een reden dat ze minder nodig hebben.
Een paard met goede kwaliteit hooi en een mineralblok/ korrel heeft het doorgaans al veel beter dan menig wild paard.
Voeding kan ook in de natuur lange tijd heel eenzijdig zijn voor dieren.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:57

Ja dat is wel, maar die van mij had toch wel mooi een magnesium tekort...

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:35

meiske1577 schreef:
Ik heb voor de grap eens alles doorgerekend voor mijn paarden en het enige wat eigenlijk tekort komt is lysine.
Ga ik er even van uit dat de gegevens kloppen die ik gevonden heb.

Zijn er mensen die dit los bijvoeren?


Ik geef deze:

http://www.marstall.nl/producten/spezia ... duct_id=33

Maar dat is niet alleen lysine.
Ik ben er wel zeer tevreden over, paardje doet het er super op.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:55

Myrth97 schreef:
Ja dat is wel, maar die van mij had toch wel mooi een magnesium tekort...



Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer paarden lijden aan een magnesiumtekort.. 1 van de oorzaken van dit tekort is het teveel aanbieden van mineralen en in onjuiste verhoudingen, waardoor er zoveel calcium beschikbaar komt dat het uit balans raakt en de magnesium niet goed kan worden opgenomen.

Mizora

Berichten: 18059
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:07

Heb je toevallig een linkje van het onderzoek waaruit blijkt dat het magnesiumtekort wordt veroorzaakt door mineralensupplementen? Wat wel eens voor komt is dat het komt door grotendeels luzernehooi voeren i.p.v. grashooi, maar dat gaat over compleet andere hoeveelheden calcium dan gemiddeld gesproken in een supplement zitten.

Luzerne bevat tot zo'n 16g calcium/kg. Van pavo bevatten alleen Gold E (een voer om met haver te comineren) en summerfit (mineralenkoek waarvan je tot 50g/100kg paard van voert. Dus maximaal 300g bij een paard van 600kg) meer dan dat aan luzerne. Bij Pure Feed is het de balance (100g/100kg paard). Bij subli komt de veulenkorrel als enige in de buurt (15g/kg product) en bij marstall de Weide-riegel (exacte dosering weet ik niet maar richtlijn 30g/100kg paard). Alleen metazoa zit er consequent flink boven, maar is de dosis ook 100g/100kg paard van.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:29

Ik zeg niet dat een magnesiumtekort word veroorzaakt door supplementen.
Alleen door een scheve verhouding van mineralen.
Elk mineraal heeft zijn tegenhanger, en voor magnesium is dat idd calsium.
En idd, als je dagelijks veel luzerne geeft raakt deze verhouding krom en zou je magnesium moeten bijvoeren om het weer recht te trekken.
Maar waarom eerst iets krom maken om vervolgens met een supplement recht te trekken?
Inname calsium reduceren ipv magnesium toevoegen is de oplossing
Overigens zit er in hooi van een weide die met kunstmest word bemest ook veel minder magnesium.
Je kan er dus ook bewust mee omgaan en je paard ander hooi geven en geen of minder luzerne.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:39

Festeropre schreef:
En juist het feit dat onze paarden geen kilometers per dag afleggen is al een reden dat ze minder nodig hebben.
Een paard met goede kwaliteit hooi en een mineralblok/ korrel heeft het doorgaans al veel beter dan menig wild paard.
Voeding kan ook in de natuur lange tijd heel eenzijdig zijn voor dieren.


Ik bedoel kilometers om voedsel te zoeken. Ik heb het niet over bewegen want er zijn zat sportpaarden die heel wat zwaarder trainen dan een wild paard in natuurlijke omgeving.

Daarbij spreek je jezelf nu wel tegen. Geen supplementen maar wel minerale blok of korrel?

Verder laat ik het erbij want dit topic is bedoeld voor mensen die vitalbix gebruiken of willen gebruiken.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:43

Jessix schreef:
Festeropre schreef:
En juist het feit dat onze paarden geen kilometers per dag afleggen is al een reden dat ze minder nodig hebben.
Een paard met goede kwaliteit hooi en een mineralblok/ korrel heeft het doorgaans al veel beter dan menig wild paard.
Voeding kan ook in de natuur lange tijd heel eenzijdig zijn voor dieren.


Ik bedoel kilometers om voedsel te zoeken. Ik heb het niet over bewegen want er zijn zat sportpaarden die heel wat zwaarder trainen dan een wild paard in natuurlijke omgeving.

Daarbij spreek je jezelf nu wel tegen. Geen supplementen maar wel minerale blok of korrel?

Verder laat ik het erbij want dit topic is bedoeld voor mensen die vitalbix gebruiken of willen gebruiken.


Wat sportpaarden doen is een schijntje tov een wild paard die dagelijks(!) ruim 30 km aflegd over vaak zwaar terein en dan nog de energie die het kost om zichzelf warm te houden.
De hedendaagse paarden hebben een overschot aan mineralen, dat is meer dan eens bewezen.

Een mineralenbrok is een toevoeging, maar wel al in de juiste verhoudingen, met 300 gram per dag kan je weinig fout doen, dat vind ik niet te vergelijken met potten magnesium, selenium, vit. E etc.

Nouvel

Berichten: 28530
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:45

Een vitaminebrok/mineralenbrok geef je toch juist i.p.v. allerlei grote hoeveelheden krachtvoer en niet erbij.
Dit is juist om te voorkomen dat een paard teveel onnodige stoffen binnen krijgt maar wel datgene wat ‘ie nodig heeft.

plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:50

Die van mij krijg wel bijs erbij

Daarom baal ik ook dat mijne t gewoon niet eet.. want van Vitalbix geef je meer dan met Pavo vital

En wou het eigenlijk geven met handje lucerne en z’n suplimenten voor atrose en dan geen krachtvoer meer.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:26

Heb het helemaal uit laten pluizen en het was toch echt alleen magnesiumtwkort, niet door scheve verhouding... zit veel te weinig magnesium in de grond hier

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:39

Ik voer ook geen krachtvoer meer. Enkel graanvrije producten en ruwvoer.

Alleen mijn 7 jarige heeft wel wat extra nodig en daarom krijgt hij een emmer pulp met Subli atleet voor de eiwitten.

Waar ik wel rekening mee moet houden is dat ze geen gras eten hier. Maar ik voer ook liever niet teveel losse supplementen of supplementen door elkaar heen.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 14:42

Te veel is nooit goed, te weinig ook niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker