[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:53

Haha die van mij is ook erg braaf, maar mijn staleigenaresse geeft het dus aan paarden die wat feller zijn voor de rust. Dus bedoelde meer daarom dat ze dan straks niet helemaal nog rustiger is :’)

Ja dat was Marit, we kennen elkaar :)

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:56

Iemand hier ervaring met de druppels van puur?

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:13

henny_w schreef:
Jets schreef:
En je merkt geen verschil in gedragsverandering Henny? Ik probeer eerst maar eens de Fibra, ben benieuwd :)


Nee, absoluut geen verschil in gedrag. Misschien dat ik gezegend ben met brave paarden die qua gedrag sowieso niet moeilijk doen ;)

Ik kan me herinneren dat vorig jaar 's iemand in dit topic schreef dat ze dagelijks wiet olie aan haar zomer eczemer gaf. 2x 2 druppels per dag meen ik. Bij dat paardje nam de jeuk een stuk af.

In de hennepzaad die ik voer zit geen hoge THC waarde. Volgens mij is dit hetzelfde spul als wat sommige boeren ook wel aan hun koeien geven voor extra pensprikkeling en daardoor meer melkgifte.

Een buurboer verbouwd zelfs een paar hectare hennep per jaar voor zijn eigen koeien. De hele plant wordt dan incl. zaad gehakseld gevoerd. Er zit wel heel iets THC in maar dat is te verwaarlozen vergeleken bij de speciale cannabisplanten die geteeld worden voor de wiet en cannabis olie waar je high van kunt worden.



Wiet olie? Wat goed dat dat ook bij paarden kan. Maar gaf ze de thc variant of de cbd?
Ik heb thuis beide, maak ook zelf thc olie. Gebruik het zelf amper nog vanwege veel autorijden.
Ik maak ook wel eens wietzalf, misschien helpt dat ook goed bij wondjes op m'n paardje. (bijtplekjes van zijn vriendengroepje)

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:18

Puur druppels gebruikt maar niet echt de indruk dat het ook daadwerkelijk iets doet bij die van mij.

Weet iemand hoe je die ouderwetse vliegen spray kan maken die echt naar citronella ruikt?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:06

Quro schreef:
Wiet olie? Wat goed dat dat ook bij paarden kan. Maar gaf ze de thc variant of de cbd?
Ik heb thuis beide, maak ook zelf thc olie. Gebruik het zelf amper nog vanwege veel autorijden.
Ik maak ook wel eens wietzalf, misschien helpt dat ook goed bij wondjes op m'n paardje. (bijtplekjes van zijn vriendengroepje)


Ik heb zojuist via de zoekfunctie geprobeerd dat bericht terug te vinden maar het lukt me niet. Misschien iemand anders?

Volgens mij ging het om cbd olie maar ik weet het niet meer zeker. Ik kan me alleen nog herinneren dat diegene 's ochtends en 's avonds 2 druppels aan haar paard gaf. Dus 2x2 druppels daags.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:40

minifries schreef:
Hier nu 2 maanden de snuggy hood deken in gebruik... WAUW!!! Manen superglad, breken minder snel en de deken ligt echt geweldig en blijft ook geweldig liggen. Ik geen haar sinds 2 maanden ook cannabisolie, 2x daags 2 druppels over het voer en waarempel, nog steeds geen schurend paard, terwijl ze normaal gesproken rond deze tijd al flink staat te schuren. Heb vorig jaar echt ontzettend hard mijn best gedaan het haar zo makkelijk en dragelijk mogelijk te maken door constant te smeren etc. Dit jaar alle potten en tubes nog dicht
Dan te bedenken dat ze 3 jaar geleden haast kaal was op de manen en overal lelijke wonden had (iemand had haar tussen de bomen zonder deken gezet toen ik op vakantie was...)
[ Afbeelding ]




Deze bedoelde je?

Anoniem

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:15

Ik ben deze week begonnen met druppels van puur. Hoop over enige tijd te kunnen zeggen of t werkt

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:10

ellepel schreef:
minifries schreef:
Hier nu 2 maanden de snuggy hood deken in gebruik... WAUW!!! Manen superglad, breken minder snel en de deken ligt echt geweldig en blijft ook geweldig liggen. Ik geen haar sinds 2 maanden ook cannabisolie, 2x daags 2 druppels over het voer en waarempel, nog steeds geen schurend paard, terwijl ze normaal gesproken rond deze tijd al flink staat te schuren. Heb vorig jaar echt ontzettend hard mijn best gedaan het haar zo makkelijk en dragelijk mogelijk te maken door constant te smeren etc. Dit jaar alle potten en tubes nog dicht
Dan te bedenken dat ze 3 jaar geleden haast kaal was op de manen en overal lelijke wonden had (iemand had haar tussen de bomen zonder deken gezet toen ik op vakantie was...)
[ Afbeelding ]




Deze bedoelde je?


YESS .... :) Dank je Ellen.

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:17

wendy1987 schreef:
Puur druppels gebruikt maar niet echt de indruk dat het ook daadwerkelijk iets doet bij die van mij.

Weet iemand hoe je die ouderwetse vliegen spray kan maken die echt naar citronella ruikt?




Ik vond dit recept op bokt:


xJorgx schreef:
Ik zelf maak mijn vliegenspray altijd zo moet zeggen dat ik het best wel vind werken,
- 1 l koude thee ( gewone thee)
- 1 l blanke natuurazijn
- 4 druppel citronella ( je kan ook gewoon veste citroensap gebruiken )
- 4 druppels lavendel
- 10 druppel hertzhoornolie

( lavendel en hertzhoornolie zijn te koop bij kruidje roer me niet )

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 15:20

@ Henny-W
Ja cannabis zegt nog niet veel :D Ik ga binnenkort eens wat rond zoeken op het net. Kan natuurlijk ook kalmeren, waardoor ze minder gaan schuren.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:32

Jaaj! Hier is op de stukken vacht die nog niet bij wilde trekken een keurige zomervacht verschenen! Beetje gek oogt het nog steeds (zomervacht alleen op een stuk buik en op de billen, verder lekker dikke wintervacht in de rui)..

Maar: de korstjes en schilfers zijn eruit, de huid is rustig en de haren zijn niet wit en netjes teruggekomen.
Blijkbaar was het gewoon teveel moeite om op deze plekken wintervacht aan te maken? :+

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:43

Heb de afgelopen dagen de deken afgehad. Zit te twijfelen wanneer ik hem weer op zal doen. Wat doen jullie? :)

Winnie had gister koliek :n

Heb van een kennis zo'n magneet over kunnen nemen, geloof er echt niks van, maar was leuk prijsje dus kan het altijd proberen anders gaat ie naar de volgende _O-

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:28

Ik kom me hier ook even melden.
Afgelopen zomer heb ik een tinker met ZE gekocht. Behalve ZE had hij ook extreem overgewicht, verkeerd voedingspatroon en ik vermoed stress. De afgelopen periode hebben we bovenstaande dingen aangepast, verbeterd ed. Maar nu met het voorjaar weer in aantocht, kom ik me extra inlezen en voorzien van informatie.

Sven is na afgelopen zomer/halverwege herfst volledig geschoren. Hij had namelijk al winterhaar voor min 10 en had het dus bloedheet(met nog meer schuren als gevolg). Daarna is hij onder de winterdekens gekomen(aantal grams uiteraard aangepast aan de temperatuur).
Hij is in de loop van de winter geen tweede keer geschoren.

Op dit moment staat hij ‘s nachts nog onder de 100 grams deken(zonder hals) en overdag zonder deken. Hij staat samen met mijn andere paard 24/7 op een paddock en met goed ruwvoer en van de zomer gaan ze weer met de kudde het land op.

Hij schuurt nu nog niet, hij heeft meer manen dan hij de afgelopen periode bij mij gehad heeft en zit enorm goed in zijn vel.
Hij heeft wel jeuk als ik de deken ‘s ochtends af doe. Maar dat heeft mijn andere paard ook. Ze zijn beide ook extreem aan het verharen, dus dat vind ik wel logisch. Dit uit zich dan in lekker rollen en elkaar groomen.

Maar ik zag gister wel weer de typisch kleine ZE ‘gaatjes’ in zijn hals. Het waren er maar 2 en het was echt halverwege hals, niet bij de manenkam.
Vandaar dat ik het topic maar opgezocht heb en me extra aan het inlezen ben.

De eczeemdeken ligt klaar, maar dat hoop ik zo lang mogelijk te kunnen uitstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:26

Hier mijn deken. Willen jullie meekijken of hij past(oke zijn buikje moet er nog af)
Ik spuit momenteel in de vroege octend en eind vd middag een mengsel van treethea, azijn en water. Lijkt te werken en daarnaast elke dag flink borstelen. Zo hoop ik de deken nog heel even er af te houden

Afbeelding

Afbeelding



Oja dit geef ik ook:

Afbeelding

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:41

Jets schreef:
Heb van een kennis zo'n magneet over kunnen nemen, geloof er echt niks van, maar was leuk prijsje dus kan het altijd proberen anders gaat ie naar de volgende _O-


Ik heb hem er nu sinds november in. Qua jeuk kan ik nog niks zeggen want seizoen is natuurlijk nog niet echt begonnen. Maar zijn manen zijn enorm bijgekomen!

Deze winter al vier keer de schaar erbij moeten hebben omdat het zo hard groeit, wordt ook dikker en zachter. Ipv dat strohaar wat ie had.

Verder merk ik lichaamlijk ook verschil bij hem. Dus ben echt benieuwd hoe zijn jeuk gaat zijn deze zomer!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:47

Eevita, vind de deken goed op maat hoor!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:51

Beetje krap ,maar als die buik minder wordt zit het prima!

Ijssnuiver( wat een naam :P )

Geef je alleen ruwvoer?
Wel gaan aanvullen met een vitaminekorrel, marstall force vind ik zelf erg goed, maar er Is ook vitalbix etc..
En deken op als het snachts boven de 5 graden blijft, an komen die vliegjes weer tevoorschijn namelijk
Laatst bijgewerkt door ellepel op 21-03-18 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:02

@ellepel:

Hij krijgt na arbeid een handje muesli van Bio-Ron.
Zolang het ‘s nachts nog onder 0 is krijgt hij de 100 grams nog op(eventueel inclusief ongevoerde hals).
Maar zal de temperatuur in de gaten houden inderdaad.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:10

Een handje is egenlijk wel wat te weinig he.
Nou ik benoem het omdat het toch erg vaak voorkomt dat hooi te laag in selenium of magnesium zit.
zelfs zink word al genoemd, koper
En die tekorten kunnen dus ook huidproblemen veroorzaken.
Dus is het wel verstandig om aan te gaan vullen. :j

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:48

De reden dat hij zo weinig krijgt is vanwege zijn gewicht. Het extreme overgewicht is hij wel kwijt, maar nog lang niet op het gewicht dat hij zou moeten zijn. Inmiddels staat hij volop in training(dat moest heel rustig opgebouwd worden), maar helaas gaan de kilo’s er niet makkelijk af.

Ik durf hem dus niet meer zo goed meer te gaan geven.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:13

ijssnuiver schreef:
De reden dat hij zo weinig krijgt is vanwege zijn gewicht. Het extreme overgewicht is hij wel kwijt, maar nog lang niet op het gewicht dat hij zou moeten zijn. Inmiddels staat hij volop in training(dat moest heel rustig opgebouwd worden), maar helaas gaan de kilo’s er niet makkelijk af.

Ik durf hem dus niet meer zo goed meer te gaan geven.


Dan zou ik er toch voor kiezen om Marstall Force te mengen door dat handje muesli.
Die van mij is ongeveer 450 kg en krijgt 70 gram Marstall Force.
Het is dus echt ontzettend weinig. Ze zullen er echt niet dik van worden, maar je weet wel dat hij alle benodigde vitaminen/mineralen op die manier binnen krijgt!
(En het kost ook nog eens super weinig!!)

Anoniem

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:29

Voer is echt zo lastig, vindt ik zelf ook. Mijn haf krijgt handje fibra en vitamine en dan alleen nog hooi.(onbemest en bemest) hij wordt al dik als hij er naar kijkt. Ons andere paard hou ik met moeite op gewicht.

Deken goed. Top. Bedankt voor de feedback.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:10

Bij ons is het niet zo moeilijk...
paarden zijn allemaal tonnetje rond omdat ze op onbeperkt ruwvoer staan.
Ik trek de voerbakken al weg voor een paar uur zodat ze de track op gaan en meer bewegen.
Ze staan ook echt de heeeele dag om die voerbakken heen.zit zowat geen beweging in!

Appie krijgt daarnaast een halve voerschep dieetmix en 60gram marstall force.
Maar niet elke dag. Denk zo vier x per week.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 01:04

Die van mij beweegt gelukkig wel genoeg op de paddock en staat niet 24/7 met zijn hoofd in de hooibak.
Dat neemt alleen niet weg dat hij nog veel te zwaar is...
Ik zal me eens verdiepen in een vitaminebrok/korrel voor erbij.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:27

ellepel schreef:
Bij ons is het niet zo moeilijk...
paarden zijn allemaal tonnetje rond omdat ze op onbeperkt ruwvoer staan.
Ik trek de voerbakken al weg voor een paar uur zodat ze de track op gaan en meer bewegen.
Ze staan ook echt de heeeele dag om die voerbakken heen.zit zowat geen beweging in!

Appie krijgt daarnaast een halve voerschep dieetmix en 60gram marstall force.
Maar niet elke dag. Denk zo vier x per week.

Mijn verzorgpaarden zijn ook zo tonnetje rond geworden door onbeperkt hooi. Wat heel goed heeft geholpen, is om tussen de voerbeurten door te mikken op 2 uur dat ze het hooi al op hebben.

In totaal komt dat bij ons neer op 4 uur niet eten per dag, valt best mee. Maar hierdoor zijn ze met zn tweetjes wel van 15 plakken hooi per dag naar 10 gegaan. Het spelen bevalt dus stiekem wel :).