Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 14:29

Wij hebben 3 paarden en hebben tot 2 weken terug hooi gevoerd (grote balen niet gewikkeld)

Helaas heeft de leverancier opeens niks meer en hebben we nu voordroog (grote gewikkelde balen mooi spul ruikt goed mooi droog lang gras echt paardenvoer geen koeienspul)

Alleen 2 van onze paarden hebben opeens dunne mest nog wel hopen maar je ziet dat ze aan de achterkant wat vies zijn (en wassen is nu veel te koud)

kan ik ze iets bijvoeren dat dit snel hersteld?

Ze krijgen voordroog onbeperkt in slowfeeders
Verder krijgen ze al subli omnia (zit luzerne in) en wat wortels en vitamine korrel.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:42

Ik zou als ik jou was een andere leverancier zoeken. Voordroog is een gefermenteerd product en heeft niets te zoeken in de buurt van een paard.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 14:48

Koper schreef:
Ik zou als ik jou was een andere leverancier zoeken. Voordroog is een gefermenteerd product en heeft niets te zoeken in de buurt van een paard.


Dat is wellicht mijn foute benaming voor gewikkeld hooi.

Het is echt kurk droog en geen koeienspul.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:50

Terug op normaal, onverpakt hooi.
Dan maar (tijdelijk) een andere leverancier ;)

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:54

Wat is er mis met verpakt hooi? Oprechte interesse (onze oude dame met stofallergie kan nergens anders tegen). Ik heb verder geen tips voor je TS.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 14:55

Eight schreef:
Wat is er mis met verpakt hooi? Oprechte interesse (onze oude dame met stofallergie kan nergens anders tegen). Ik heb verder geen tips voor je TS.


ja vraag ik me ook af. Wij hebben voor het onverpakte hooi jaren verpakt hooi gevoerd. Toevallig een partij onverpakt opgekocht en deze is nu op. Dus terug naar dat hooi kan ook niet.

En niet al onze paarden hebben er dus last van. En voor alle paarden geldt dit lijken ze lekkerder te vinden.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:03

Sommige mensen zien er de duivel in.

Maar niet alle paarden verdragen voordroog. 1 van onze shetten krijgt bij het wisselen van pak dunne poep (nog gee diarree, maar niet zoals het hoort), dat is overigens wel degene die op jonge leeftijd een ernstige wormbesmetting heeft gehad (met bijbehorende darmbeschadiging).

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:03

Eight schreef:
Wat is er mis met verpakt hooi? Oprechte interesse (onze oude dame met stofallergie kan nergens anders tegen). Ik heb verder geen tips voor je TS.

Het is gewikkeld in folie en daardoor heeft er een fermentatieproces plaatsgevonden. Paarden fermenteren hun voedsel ook, maar pas in de blindedarm. Gefermenteerd voedsel is nogal ontregelend voor de maag en voor de darmflora in de darmen. Paarden kunnen dan inderdaad dunne mest krijgen, of bij voorbeeld opgeblazen buiken, slechte hoefzolen enz.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 15:08

Mizora schreef:
Sommige mensen zien er de duivel in.

Maar niet alle paarden verdragen voordroog. 1 van onze shetten krijgt bij het wisselen van pak dunne poep (nog gee diarree, maar niet zoals het hoort), dat is overigens wel degene die op jonge leeftijd een ernstige wormbesmetting heeft gehad (met bijbehorende darmbeschadiging).


Hier zit er ook een shet bij waarvan ik het verleden niet ken

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:28

ik heb 15 jaar lang "verpakt hooi"dus voordroog gevoerd, kurkdroog spul, net hooi.
Na 3 x koliek in 1 maand tijd, mag hij het niet meer hebben van de veearts en kon ik op zoek naar gewoon hooi. Ik heb nu redelijk stofarm hooi gevonden, maar na 2 weken heb ik er al eentje die staat te hoesten.
Nu werken ze bij mij niet (1 met pensioen en 1 ezel) dus dan kies ik hoestje boven koliek.
Hooi nat maken met dit weer is niet echt een optie op dit moment.

LindyTH

Berichten: 573
Geregistreerd: 07-09-09

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:18

Zou snel overgaan op onverpakt hooi.. ik heb het te laat gedaan bij mijn paard en hij heeft daardoor 2 weken op de kliniek gestaan. Vroeger ging het prima maar opeens kon hij geen verpakt hooi meer verdragen. En als de spijsvertering eenmaal ontregeld is heb je dat (helaas) niet zo weer in orde..

Het begon bij hem ook met iets dunnere mest en vieze billen, daarna spuitpoep en daarna koliekaanvallen die steeds erger werden.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:26

Je kunt Darmcompostium proberen. Geef ik altijd mijn paard als hij de wei weer op gaat. Heeft dan ook last. Te koop bij paardendrogist. vlg mij van groene os

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:40

Als je het kunt mengen met wat hooi of stro, dan zal de mest beter worden. Mijn paard heeft ook moeite met verteren van voordroog (darmflora verzuurt, mestwater) en krijgt nu hooi, maar destijds gemengd met stro ging het aardig goed. In voordroog is door het fermentatieproces de vezelstructuur ook veranderd. Daarom prikt voordroog ook niet zo erg als hooi. Juist die vezel hebben paarden nodig voor mooie mest. Als je een paar baaltjes hooi op de kop kunt tikken en gaat mengen dan zal het beter gaan. En dan toch maar weer op hooi overgaan. Als ze niet tegen voordroog kunnen zullen ze er nooit mooie mest op krijgen.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:41

Mijn paarden doen het prima op droog voordroog, en ik vind het niet onlogisch dat een paard enkele dagen dunne mest heeft bij het wisselen van voersoort. Daarom worden ook geleidelijke overgangen geadviseerd. Als je paarden ernstig ziek zijn DA bellen, en anders afwachten tot ze aan het nieuwe voer gewend zijn.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:23

Ik geef de paarden die op voordroog staan Carli Wafer bij tegen de dunne poep. Dit omdat het kwaliteit van het verpakte hooi nogal eens wisseld

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 08:53

GJ9 schreef:
Mijn paarden doen het prima op droog voordroog, en ik vind het niet onlogisch dat een paard enkele dagen dunne mest heeft bij het wisselen van voersoort. Daarom worden ook geleidelijke overgangen geadviseerd. Als je paarden ernstig ziek zijn DA bellen, en anders afwachten tot ze aan het nieuwe voer gewend zijn.


nee paarden zijn niet ernstig ziek dan bel ik dierenarts ipv bokt.

Maar de billen zijn wat vies en door de kou vind ik wassen nu ook geen optie daardoor is het lastig na te kijken of het al over is. En de hele dag er bij blijven staan is ook geen optie.

Ik schep dagelijks de mesthopen op en dat zijn wel mooie hopen geen koeienvlaai of zo.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:13

Kun je de billen niet wat schoonvegen met een banydoekje of vochtige handdoek? Dan kun je het wat beter in de gaten houden.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 09:14

Kenyada schreef:
Kun je de billen niet wat schoonvegen met een banydoekje of vochtige handdoek? Dan kun je het wat beter in de gaten houden.


Dat ga ik straks proberen, niet aan gedacht (stom)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:45

Kenyada schreef:
Kun je de billen niet wat schoonvegen met een banydoekje of vochtige handdoek? Dan kun je het wat beter in de gaten houden.

Goed idee.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:50

Niet elk paard kan tegen voordroog, hoe mooi droog ook.
Gelukkig een heleboel ook wel en geeft het bij die ook nooit problemen.
Jammer dat je niet een tijd hebt gemengd, dat scheelt vaak enorm in problemen bij overgang van voer.
Nu is het denk ik toch even afkijken of ze er wel aan gaan wennen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 09:51

bruintje123 schreef:
Niet elk paard kan tegen voordroog, hoe mooi droog ook.
Gelukkig een heleboel ook wel en geeft het bij die ook nooit problemen.
Jammer dat je niet een tijd hebt gemengd, dat scheelt vaak enorm in problemen bij overgang van voer.
Nu is het denk ik toch even afkijken of ze er wel aan gaan wennen.


Ik was er vanuit gegaan dat we gewoon nieuw hooi kregen en toen was er niks meer. Helaas

Normaal ben ik heel secuur met voer en mengen enz.

Een van de 2 paarden die er last van heeft had vorig jaar geen problemen met voordroog. De andere hebben we nog niet zo lang.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ander ruwvoer 2 paarden "buik van slag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:53

Het is ook niet als verwijt, maar gewoon jammer :)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:57

Paardendarmen zitten vol met goede darmbacterien die speciaal gewend zijn aan jouw type ruwvoer om dit goed te kunnen afbreken. Bij wisseling naar ander ruwvoer zijn deze bacterien tijdelijk even nutteloos omdat ze dat andere type niet gewend zijn. Ze moeten omschakelen en evt nieuwe aangepaste bacterien moeten gevormd worden. Dit proces zorgt voor tijdelijk dunnere mest. Vandaar dat langzame overgang met mengen beter is, maar soms even niks aan te doen. Gewoon goed in de gaten houden en het moet wel na een aantal dagen beter worden

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 10:00

SuperZodiaX schreef:
Paardendarmen zitten vol met goede darmbacterien die speciaal gewend zijn aan jouw type ruwvoer om dit goed te kunnen afbreken. Bij wisseling naar ander ruwvoer zijn deze bacterien tijdelijk even nutteloos omdat ze dat andere type niet gewend zijn. Ze moeten omschakelen en evt nieuwe aangepaste bacterien moeten gevormd worden. Dit proces zorgt voor tijdelijk dunnere mest. Vandaar dat langzame overgang met mengen beter is, maar soms even niks aan te doen. Gewoon goed in de gaten houden en het moet wel na een aantal dagen beter worden



Zover ik met dit weer kan zien lijkt het al beter te worden.