[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:14

_Tamara schreef:
Carolita schreef:
Onze Paas hoest al 2 a 3 weken niet!
Drie grote veranderingen zijn hier aan vooraf gegaan, na 3 maanden ellende en kuur na kuur na kuur met dexamethason injecties, prednison capsules, ventipulmin en sputolysin...
1. Omega-3 olie van marine herkomst = visolie (een must dat dit van vis moet zijn - kan ik uitleggen). Verminderd ontstekingscellen infiltraat in longen (bewezen in een RCT bij paarden) dus effect als pred of dexa via eigen immuunsysteem

2. Alle paarden op Plospan en Paas op nat hooi - volgende stap is Haygain, maar even sparen. Hele dag buiten (deden we al maar niet op nat hooi)

3. Voedingsadvies en specifieke op maat gemaakte kruiden via http://www.horsecomplete.nl
Zij meten de voedingsstoffen en zien wat hij te kort komt. Hij bleek ons voer niet goed te verteren/ op te nemen. Nu op Metazoa broxxx, Metazoa esparcette, luzerne, appelazijn, visolie, magnesium en een kruiden kuur van 5 weken. Die kruiden is een detox kuur en stimuleert lever en nier. Paard gaf aan dat daar de problemen zitten. Na 5 weken weer een meting om te kijken wat de balans dan is! Dit is de holistische benadering.

Als ik longeer (nu alles een beetje behelpen met de vorst) dan heeft hij daarna wel doorzichtige vloeiing uit neus die iets dikker is dan mijn andere 2 paarden (geen hoesters) maar gelijk aan mijn 4e paard die ergens anders in training staat (ook nog nooit gehoest).

4. Flexineb - helaas vliegt deze steeds door de lucht of paard gaat door het dak dus nog steeds niet kunnen gebruiken (pffff 850€ wheeeeeee). Maar we blijven oefenen...

Iig so far, so good!

3.


Wat super fijn!! :D Duimen dat het zo door blijft gaan. Die Horsecomplete, heb je die langs laten komen? Zit op hun site te kijken, maar kom er zo niet 1, 2, 3 uit.

En jij geeft dan pure visolie? En hoezo persé die olie van een vis? :) Ik probeer nu om Bonpard Resistance te geven op aanraden van mijn DA. Daar zit volgens de site het volgende in. maar lijkt me geen visolie:
"Bonpard Resistance Supplement bevat hele specifieke ingrediënten die invloed hebben op de weerstand. Essentiële vetzuren in de vorm van DHA, een vetzuur dat ontstaat uit omzetting van omega-3-vetzuren en direct beschikbaar is in visolie of algen. DHA is voorloper van ontstekingsremmend factoren. DHA Gold is een algenproduct. MacroGard is een natuurlijk ingredient, afkomstig uit gistcelwanden (saccharomyces cerevisiae) en bevat beta-1,3/1,6-glucanen. Beta-1,3/1,6- glucanen worden door het immuunsysteem herkent als natuurlijke “trigger” om het immuunsysteem te activeren. Voedingsstoffen als zink, vitamine E, selenium, vitamine C, koper en mangaan hebben functies die bijdragen aan een gezonde weerstand.

Luzerne
Macrogard
DHA Gold
Gistextract
Melasse
Zonnebloemolie
Mineralen en vitaminen"


Algen zijn ook marine afkomst! ;) precies wat er staat.. de omega 6 van plantaardig moet in het lichaam eerst omgezet worden in omega 3 of DHA als je de olie van marine herkomst geeft dan is het direct beschikbaar! Jouw supplement klinkt dus goed! Ik kies voor Icelandic omega 3 voor honden want dat is goedkoper dan die van PUUR.. PUUR kost 24€ voor 200ml en die ik koop 18€ voor 500ml!

I not only use all the brains I have but also all I can borrow


Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:22

_Tamara schreef:
Wat super fijn!! :D Duimen dat het zo door blijft gaan. Die Horsecomplete, heb je die langs laten komen? Zit op hun site te kijken, maar kom er zo niet 1, 2, 3 uit.

En jij geeft dan pure visolie? En hoezo persé die olie van een vis? :) Ik probeer nu om Bonpard Resistance te geven op aanraden van mijn DA. Daar zit volgens de site het volgende in. maar lijkt me geen visolie:
"Bonpard Resistance Supplement bevat hele specifieke ingrediënten die invloed hebben op de weerstand. Essentiële vetzuren in de vorm van DHA, een vetzuur dat ontstaat uit omzetting van omega-3-vetzuren en direct beschikbaar is in visolie of algen. DHA is voorloper van ontstekingsremmend factoren. DHA Gold is een algenproduct. MacroGard is een natuurlijk ingredient, afkomstig uit gistcelwanden (saccharomyces cerevisiae) en bevat beta-1,3/1,6-glucanen. Beta-1,3/1,6- glucanen worden door het immuunsysteem herkent als natuurlijke “trigger” om het immuunsysteem te activeren. Voedingsstoffen als zink, vitamine E, selenium, vitamine C, koper en mangaan hebben functies die bijdragen aan een gezonde weerstand.

Luzerne
Macrogard
DHA Gold
Gistextract
Melasse
Zonnebloemolie
Mineralen en vitaminen"


Bij Horsecompleet een kruidenmix via de website bestellen op basis van het gewicht. Eerst een account aanmaken met alle gegevens van je paard. Dan mix bestellen en betalen en dan gaat Jente aan het werk op afstand.. klinkt vaag maar ik ken Jente al 20 jaar en zij kan dit op afstand doormeten met een biotensor..
Ik zou de zonnebloem voor lijnzaadolie vervangen.. maar Jente kan dit allemaal meten aan de tekorten of excessen die jouw paard toont.
Laat me weten hoe het afloopt!
Ik was verrast door wat Paas aangaf!!!

I not only use all the brains I have but also all I can borrow

casjmir
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:00

@ happie Hippie

Mag ik vragen welke natuurgeneeskundige je hebt laten komen.
Ben ook op zoek voor mijn hoestende Tinker.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:21

Even nog iets wat ik pas hoorde.

Hoestsiroopmiddelen mag je nooit combineren met zeewier.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:14

superpony schreef:
Het voordeel van de flexineb is, dat je hem voor een aardige prijs weer kan doorverkopen en dan ben je in totaal nog minder kwijt. Maar de vernevelaar die we hebben, doe ik niet meer weg, tenzij ik de flexineb alsnog koop.

Wij huren van mensen zonder verstand van paarden. Zegt ze; Hij is nog steeds niet beter.....Kun je niet hem op stal zetten en er een kacheltje in hangen, want er is stroom. Ze staan dus 24/7 samen buiten zonder dekens etc. Ik ben maar niet begonnen met uitleggen.

Peetstap, welke bedoel je? Dat is toch eigenlijk altijd zo met kruiden, supplementen etc.


Ja ik weet het, maar de grondstoffen kosten in bulk geen keutel, en stop je dat gemixt in een emmertje van 500ml is het opeens goud waard :P
En praat me al helemaal niet over de stomers e.d. producten of bv een laser systeem, kwa productie kosten en uiteindelijke verkoop.
Maar goed, oma zei altijd: beter duur als niet te krijgen.... _/-\o_

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 03:02

Dat is absoluut zo, maar dat is met alles in het leven zo. Een auto kost van de band af ook lang niet zoveel als we betalen bij de dealer.

Meeste paarden eigenaren zijn kleinverbruikers. Wij kopen ook veel los en zo groot mogelijk in, maar sommige dingen hebben ook een houdbaarheidsdatum.

Onze vernevelaar is niet een duur model en is wat minder krachtig. Het is makkelijk na te maken. Maar de flexineb is toch wel echt een heel mooi apparaat. Erg duur, maar krachtig en echt heel handig. Je maakt hem niet zomaar na. Hebben wij wel een beetje amateuristisch gedaan.

Ik stoor me wel vreselijk aan verpakkingsmateriaal. Het is vaak te klein, te luxe etc. Ik bestel weleens iets bij pit-pit, heel fijn, maar niet alles is in navulzak te krijgen, dus ik heb teveel emmertjes over.

Maar koop je iets van een merk, moet het vaak met een luxe etiket etc. Ze willen eruit springen en dat is niet voor niks, want mensen zijn er nog steeds gevoelig voor hoe iemand zijn producten promoot.

LisHof
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-02-18

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:59

Hallo, mijn 24 jarige ruin heeft al jaren chronische bronchitis. Helaas is hij afgelopen weken achteruit gegaan. Hij hoest niet maar ademt ontzettend snel en oppervlakkig. DA is er bij geweest, heb nu een kuurtje predniselon voor 14 dagen. Nu wil ik hem graag ondersteuning bieden hierbij, al helemaal met deze kou. Hij is niet mager, integendeel. Dus ben op zoek naar supplementen ter ondersteuning immuunsysteem en ademhalingsstelstel. Het hooi maak ik al nat en hij krijgt pavo 18 plus muslie droog, lijnzaadolie en glucomasine voor zijn atrose. Hij staat snachts wel binnen omdat hij niet alleen buiten kan staan. Jullie kennis is welkom!

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:37

Ik geef voordroog maar met deze vrieskou is het binnen no time uitgedroogd en stoffige. Het vriest in 1x droog. Ik wil niet klagen om dit weer want ik vind het heerlijk!!! Maar dat geeft dus wel een probleem en ik hou mijn hart vast. Nu het hooi natmaken is ook geen doen.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:04

Jaaaah... ik maak het hooi nog nat maar het beriest waar ik bij sta wheeee

Maar nog steeds na 3 maanden hoest hoest hoest: een hoest vrij paard!!! YESSS!!!

I not only use all the brains I have but also all I can borrow

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:07

Bedankt carolita!! Krijg als het goed is morgen de breathaze en probeer eerst dat (anders weet ik al helemaal niet meer wat nou effect heeft van alles wat ik prober :')), maar ik hou Horsecomplete zeker in mijn achterhoofd :) Hoop dat het net zulke effecten gaat hebben op de mijne, wat super fijn dat het zo gaat met die van jou!

@ Lishof, die van mij krijgt nu Bonpard Resistance op aanraden van mijn DA. Zij heeft er hele goede ervaringen mee. Ik geef het nu nog maar een paar dagen en je moet beginnen in hele kleine porties en dan opbouwen ivm bepaalde stoffen waar ze aan moeten wennen qua smaak, dus kan nog niet echt zeggen wat het effect is op mijn paard. Verder geef ik hem ook Echinaforce-druppels van Puur en Vitamine C (gewoon de mensenversie met een hoge dosering).

Ik maak het hooi nu ook niet nat met die kou.. De mijne krijgt wel hooi van Louis Venhorst en daar zit nauwelijks stof in, dus hopelijk scheelt dat :) Hij staat nu wel weer een hogere dosering prednison en dat gaat nu goed, dus we gaan nu langzaam afbouwen en ben aan het opschalen met de supplementen en andere boel. Duimen dat het goed blijft gaan..

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:16

Hoe doen jullie het met nat hooi op een pensionstal?

Ik doe mijn paarden nu zelf, maar dit is me te veel aan het worden in combinatie met mijn baan (elke dag 2 x p dag gaan).

Hoe regelen jullie dit op de pensionstallen?

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:17

Hoi! Ik heb een vraagje, mijn paard heeft nog nooit in haar leven gehoest, tot gister en vandaag. Maar alleen dus toen we aan het rijden waren in een hele stoffige binnenrijbaan. Zouden paarden door al dat stof kunnen hoesten of moet ik nu bang worden? De baan was wel nog nooit zo stoffig, en besloot ook uiteindelijk te stoppen met rijden omdat ik bang werd dat het daardoor kwam.

[o]

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 08:37

LisHof schreef:
Hallo, mijn 24 jarige ruin heeft al jaren chronische bronchitis. Helaas is hij afgelopen weken achteruit gegaan. Hij hoest niet maar ademt ontzettend snel en oppervlakkig. DA is er bij geweest, heb nu een kuurtje predniselon voor 14 dagen. Nu wil ik hem graag ondersteuning bieden hierbij, al helemaal met deze kou. Hij is niet mager, integendeel. Dus ben op zoek naar supplementen ter ondersteuning immuunsysteem en ademhalingsstelstel. Het hooi maak ik al nat en hij krijgt pavo 18 plus muslie droog, lijnzaadolie en glucomasine voor zijn atrose. Hij staat snachts wel binnen omdat hij niet alleen buiten kan staan. Jullie kennis is welkom!


Mijn paard heeft enorm veel baat gehad van een complete ‘doormeting’ door Jente van www.horsecomplete.nl
Zij kan meten op afstand wat hij te kort komt en waar hij te veel van heeft.
Paas is een enorm groot sterk eventing paard. Vorig seizoen heeft hij volop in de sport gelopen (zeker 10x eventing en daarnaast veel spring en dressuurwedstrijden). Hij kreeg wel 4 kg kracht voer per dag en onbeperkt hooi. Ik had advies gevraagd bij Havens en we kwamen uit op 3 producten van hun (sportbrok, Coolmix en Greenvet + luzerne).. kilo’s en kilo’s voer gingen erin. Tot hij ging hoesten en er niet bovenop kwam.. ten einde raad na 5 medicijn kuren kwam ik bij Jente terecht. Bleek dat hij dat geen zetmeel en as kan verteren!!! Darmflora op zn gat en nam dus geen voedingsstoffen meer op!!! Dus geen vitaminen en mineralen en poepte letterlijk al die kilo’s en kilo’s voer gewoon uit... tja... nu staat hij 1 maand op een nieuw voer schema en een kruidenmix voor detox en long ondersteuning plus visolie (immuunsysteem en long) en lijnzaadolie (ook omega 3/6) EN hij is gestopt met hoesten, geen snot en hij gaat er per dag mooier en fitter en vrolijker uitzien!!! Zo blij lol
Elk paard heeft iets anders nodig... kost 50€ en echt wonderbaarlijk verschil!
Echt ongelofelijk! Zeker na de duizenden euro’s aan DA die ik in 4 maand kwijt ben...
Het is zo goed mogelijk dat jouw paard niet volledig profijt heeft van wat jij geeft. Succes!

I not only use all the brains I have but also all I can borrow

Tancreda4

Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:04

Nandos schreef:
Hoe doen jullie het met nat hooi op een pensionstal?

Ik doe mijn paarden nu zelf, maar dit is me te veel aan het worden in combinatie met mijn baan (elke dag 2 x p dag gaan).

Hoe regelen jullie dit op de pensionstallen?


Geen ervaring mee. Maar misschien dr avond van te voren weken voor de ochtend? Of voordroog?

Ons voordroog was super droog en ook wat stoffig afgelopen dagen. Hield mij hard al.vast. Maar vriest gewoon droog...... Nu hoest mijn pony weer gelijk helaas. Zonde.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:00

Alles vriest droog nu, is niet te doen! Werd er ook helemaal gek van. Hier gaat het gelukkig nu dooien.

Ik kan misschien een regeling treffen op de stalling om eigen voordroog in te slaan. Maar dan heb ik wel een goede leverancier nodig. Ik wil liever van een echte leverancier nemen dan van boeren, dan heb je toch iets meer “vaste” kwaliteit.

Iemand tips wat betreft goede leveranciers voordroog? Stofvrij?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 07:58

Nandos schreef:
Alles vriest droog nu, is niet te doen! Werd er ook helemaal gek van. Hier gaat het gelukkig nu dooien.

Ik kan misschien een regeling treffen op de stalling om eigen voordroog in te slaan. Maar dan heb ik wel een goede leverancier nodig. Ik wil liever van een echte leverancier nemen dan van boeren, dan heb je toch iets meer “vaste” kwaliteit.

Iemand tips wat betreft goede leveranciers voordroog? Stofvrij?


Ik heb geen ervaring in jouw omgeving...maar ik ben toendertijd gewoon langs verschillende fourage handelaren gereden om hooi/voordroog zelf te kunnen zien/beoordelen voordat ik ging bestellen...en dan ook gelijk analyse rapport vragen...

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 09:11

Ik kom hier even inbreken voor advies..

Paard heeft een soort voorhoofdsholteontsteking gehad met hoesten erbij, sputolysin heeft hij gekregen en de holtes lijken nu vrij te zijn..hij is niet meer kortademig en weer vrolijk.
Echter hoest hij nog een klein beetje, maar wel diep vanuit de longen. Hooi probeer ik nat te maken maar ging de afgelopen dagen wat moeilijk.

Werkt sputolysin ook tegen de hoest? of heeft hij wat anders nodig en zoja wat dan?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:29

Ja misschien moet ik idd langs de verschillende handelaren rijden. Dat is een goede tip.

Sputolysin is een slijmoplosser. Je paard zal er dus niet direct minder van gaan hoesten. Dat slijm moet eruit dus is ook niet erg. Als je het hoesten wilt verzachten heeft de paardendrogist heel veel opties (bijvoorbeeld).

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:47

Bedankt voor je tip en het meedenken! ga ik daar even snuffelen.

Ik weet dat een paard niet te lang en ernstig mag hoesten ivbm het kapot hoesten van de longblaasjes dus ik kijk het ook even aan en anders komt de DA.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:57

Elisa2 schreef:
Bedankt voor je tip en het meedenken! ga ik daar even snuffelen.

Ik weet dat een paard niet te lang en ernstig mag hoesten ivbm het kapot hoesten van de longblaasjes dus ik kijk het ook even aan en anders komt de DA.


Dat klopt idd, maar dat gaat natuurlijk vooral op als het geen effectieve hoest (hoesten om het hoesten zegmaar en niet hoesten om slijm eruit te krijgen) is en je paard maar blijft hoesten. Goed hoor dat je er zo bovenop bent, is heel belangrijk bij longproblemen!!

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:00

Ja i know, dampigheid ligt zo om de hoek.

Ik denk dat de hoest wel effectief is want vandaag kwam er tijdens het wandelen weer erg veel wit snot uit zowel zijn rechterneusgat als zijn mond. Ik vond hem ook wat kortademig. De sputolysin is bijna op maar misschien kan ik beter daar nog een nieuw potje van halen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:53

Voert hier iemand de ontstoft bundels van Louis Venhorst? Zonder te weken/stomen?

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:29

Nandos schreef:
Voert hier iemand de ontstoft bundels van Louis Venhorst? Zonder te weken/stomen?

Ik geef de kleine ontstofte baaltjes van LV buiten aan mijn paard met stofallergie. Deze voer ik droog en hij krijgt 's ochtends en 's avonds in de stal wel nog gewoon nat hooi, omdat hij dat lekkerder vindt. Sinds ik het voer, staat mijn paard (helaas) nog wel op medicatie, dus ik kan er nog niet super veel over zeggen. Ik ben verder wel erg tevreden over de kwaliteit van het hooi van LV!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:01

He een vraagje hier, mijn paard hoest sinds 2 dagen tijdens de inspanning. Maandag deed ze het 1 keer in het begin van de draf, daarna niet meer, maar vandaag bleef ze wel hoesten. Daarna ook wel proesten. Heb dus ook maar eventjes gereden en toen maar afgezadeld. Ze had ook echt wel een zware ademhaling wat ze normaal niet heeft. Ook een vieze snotneus na het rijden.

Is dit zorgwekkend? Dit is mijn eerste eigen paard en ben overdreven bezorgd bij alles wat er gebeurd. Maar ik weet niet of dit gewoon een verkoudheidje is, want het weer is wel ineens heel erg omgeslagen natuurlijk. Graag jullie tips!

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:56

Al getemperatuurd?? En war voor kleur is het snot?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985, lkaw en 82 bezoekers