Paard loopt niet lekker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 22:51

Dit is voor het aller eerst dat ik hierover een topic op bokt open.
Puur omdat ik haar achter niet echt helemaal 100% rad vind lopen, maar of het nu links of rechts achter is.
Daarbij, wellicht dat iemand die herkenbaar is.

Vorige maand is het zadel gecheckt, en opgevuld!
Op de filmpjes, vragen we niks, is puur alleen even om haar lopen op film te zetten!
Hoefsmid is vandaag geweest, die heeft verder ook niks kunnen vinden!

Op het harde lijkt ze dan weer normaal te stappen, maar dit kan oook maar verbeelding zijn!

Dierenarts vind ik op dit moment niet spoedeisend, maar deze wil ik uiteraard wel maandag gaan bellen..

Alleen jullie bevindingen/gedachtes is het geen wat ik vraag. :)

https://youtu.be/VJT3BtVRi28

https://youtu.be/5FwfVVHTYnA

https://youtu.be/l2KEpOLq3bs

astwice

Berichten: 726
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: NB-Bladel ;)

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:01

Moeilijk, moeilijk.
Ik zie wel dat het niet alleen achter heel stroef gaat maar linksvoor ook.
Ik denk inderdaad dat de dierenarts een goed idee is.

Ook viel me op hoe meer je je paardje oppakt hoe korter ze word is dat altijd al zo geweest?

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:05

Dit is altijd wel een beetje geweest, dit is echter wel na mate dat we na 3kwart jaar blessure vorig jaar, dat we nu weer vanaf 0 beetje aan het opstarten zijn!

Ik zeg zelf linksachter, andere weer rechtsachter, maar nu ook linksvoor aangegeven wordt... :+
Ik ben natuurlijk geen dierenarts,

Hoewel ik nu het laatste filmpje kijk, en op der voorbeen let, lijkt ze niet lekker aan te draven?
Laatst bijgewerkt door Banyu op 24-02-18 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:05

Is dit pas begonnen na het checken van je zadel? Is ze altijd zo terug in tempo geweest?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:08

Het lijkt wel of ze achter er op de een of andere manier niet goed onder kan zetten. Niet dat ze stokkreupel is, je hoeft echt niet accuut een DA in te schakelen. Maar ze loopt niet helemaal lekker. Kan het zijn dat ze klem heeft gelegen? Onderuit gegaan?

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:10

Lijkt linksvoor en rechtsachter. Ik zal eigenlijk ook graag het paard willen zien lopen aan de longe of gewoon losgooiend. Ben benieuwd hoe die dan loopt. Maar ik zal eigenlijk wachten tot wat de dierenarts gaat vinden. Want wie weet is het wel iets heel anders.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:16

Oef, die loopt inderdaad niet lekker. Zou het misschien vanuit de rug kunnen komen? Misschien vast in de lendenen of het bekken?

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:17

Die loopt inderdaad niet goed. Het lijkt wel op de kreupelheid die mijn Haf had afgelopen jaar. Mijn Haf had het linksachter, die werd steeds korter naarmate hij langer doordraafde, en mensen dachten ook dat het uit de bekken kwam. Hij had niet echt pijn, maar het zat hem dwars en dat verbeterde niet na een lange poos rust. De dierenarts is erbij geweest, hij naar Wolvega voor foto's en alles en hij was zo gezond als wat, dus hebben we een fantastische osteopaat erbij gehad. Het zat bij hem in de nieren, maar er loopt dus een verbinding tussen het achterbeen en de nieren en daar had hij last van. Nu dit verholpen is, loopt hij weer super.

Ik weet niet of jouw Haf daar ook last van heeft, maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn. Het zijn van die dingen waar je niet snel opkomt.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 24-02-18 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:18

Ik zie duidelijk dat dit paardje problemen heeft met een niet dragend linker achterbeen , daarbij haar rug vasthoud (niet dragend staart) en het gewicht op de rechterachterbeen en het rechtervoorbeen wil houden !
Voor is het dribbelend en achter onzeker en krabbelend , komt vaak weg uit de spronggewricht en/of knie .

Welke blessure had ze ?

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:18

Lithya schreef:
Is dit pas begonnen na het checken van je zadel? Is ze altijd zo terug in tempo geweest?


Ik heb de zadelmaker al een berichtje ook gestuurd, want nu ik er bij nadenk, is het ook wel zo dat en al twijfel ik daar ook nog wel een beetje in, dat ze iets rustiger in tempo is geworden, of het nu enorm lijkt op de filmpjes. Want ze kan wel echt de pas er in zetten! Maargoed, ik snap ook wel als ze ergens last van heeft wat sowieso duidelijk is in mijn ogen, dat je dan zelf ook niet lekker gaat lopen, en anders gaat lopen!

Zadel is vandaag 4 weken geleden gecheckt!


immanuela29 schreef:
Lijkt linksvoor en rechtsachter. Ik zal eigenlijk ook graag het paard willen zien lopen aan de longe of gewoon losgooiend. Ben benieuwd hoe die dan loopt. Maar ik zal eigenlijk wachten tot wat de dierenarts gaat vinden. Want wie weet is het wel iets heel anders.


Heb volgens mij nog wel een filmpje van het longeren.... Wel van 1 week geleden
EDIT: https://youtu.be/jm7tl9pdqcM

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:21

Ghostattack schreef:
Oef, die loopt inderdaad niet lekker. Zou het misschien vanuit de rug kunnen komen? Misschien vast in de lendenen of het bekken?


Dit dachten stalgenootje en ik ook inderdaad, maar ben nu de filmpjes naar de DA als naar de zadelmaker aan het sturen, om alles uit te sluiten! In de hoop dat de DA ons wellicht toch naar de osteo stuurt, waar ik ook over na zit te denken! :+


broadway schreef:
Ik zie duidelijk dat dit paardje problemen heeft met een niet dragend linker achterbeen , daarbij haar rug vasthoud (niet dragend staart) en het gewicht op de rechterachterbeen en het rechtervoorbeen wil houden !
Voor is het dribbelend en achter onzeker en krabbelend , komt vaak weg uit de spronggewricht en/of knie .

Welke blessure had ze ?


In mei heeft ze 2 weken op de kliniek gestaan, vanwege een diepe hoefzweer, wat ze niet liet merken.

En daarna had ze LV iets aan d'r hoefgewricht, zou even de rapport na moeten lezen wat het precies was. Dit is uitgebleven doordat haar hoef uitverdoofd was!

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:23

Ook hier duidelijk rechts gericht lopend (tegendraads) !

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:34

Lijkt op een rug probleem, ook omdat je paardje in 2 stukken loopt.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:38

Poeh.. Dat ie niet lekker loopt, is duidelijk. Maar of het nou uit de rug komt of een been.. Durf ik niet te zeggen.
Ik zou naar de kliniek gaan en een kreupelheidsonderzoek laten doen, en röntgenfoto's laten maken als duidelijk is waar ze kreupel aan is.
En op rust zetten! Niet boxrust, maar geen werk.

Heb je ook een filmpje in draf op het harde? En hoe loopt ze op de harde volte?

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:41

Ik zou zsm een kreupelheidsonderzoek het liefst op een paardenkliniek laten doen. Dan kunnen evt foto's en/of echo's gemaakt worden. Je paard loopt zonder meer slecht. Soms houden paarden hun rug heel strak om hun been te ontlasten (bijvoorbeeld bij tussenpeesblessure). Ik zou echt naar een kliniek gaan en niet ostheopaat etc etc. Peesblessure kan snel heel ernstig worden als je door blijft rijden, dus het lijkt me dat je dat in elk geval zsm wilt uitsluiten. Hopelijk valt het mee.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:48

Van de zadelmaker:

Jeetje wat vervelend zeg!
Nee dat zou niet kunnen, dat durf ik echt met zekerheid uit te sluiten.
Ze liep tijdens de nacontrole al niet lekker, we hebben ook niks aan de pasvorm van het zadel veranderd. Enkel een klein beetje bijgevuld op de plekken waar nodig, maar dan kan een paard niet kreupel door gaan lopen.. Ze heeft zich ook behoorlijk verzet tijdens het opstappen, dus misschien heeft dat er ook mee te maken?

Nu is dat laatste wel zo, dat ze aan een ander paard beetje "geplakt" was ofzo, dit is gelukkig ook weer over!
Ook raad zij inderdaad een osteo aan...


KellyDV schreef:
Poeh.. Dat ie niet lekker loopt, is duidelijk. Maar of het nou uit de rug komt of een been.. Durf ik niet te zeggen.
Ik zou naar de kliniek gaan en een kreupelheidsonderzoek laten doen, en röntgenfoto's laten maken als duidelijk is waar ze kreupel aan is.
En op rust zetten! Niet boxrust, maar geen werk.

Heb je ook een filmpje in draf op het harde? En hoe loopt ze op de harde volte?


Filmpjes zijn van deze week, ze heeft echter ook daarvoor 2 weken op rust gestaan!

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 23:50

lochsong schreef:
Ik zou zsm een kreupelheidsonderzoek het liefst op een paardenkliniek laten doen. Dan kunnen evt foto's en/of echo's gemaakt worden. Je paard loopt zonder meer slecht. Soms houden paarden hun rug heel strak om hun been te ontlasten (bijvoorbeeld bij tussenpeesblessure). Ik zou echt naar een kliniek gaan en niet ostheopaat etc etc. Peesblessure kan snel heel ernstig worden als je door blijft rijden, dus het lijkt me dat je dat in elk geval zsm wilt uitsluiten. Hopelijk valt het mee.


Thanks, gelukkig kan ik de dierenarts altijd mailen, vanwege leen telefoon heb ik zijn 06nummer niet bij de hand. Maar meestal mailt ie altijd vrij snel in de ochtend, of bij twijfel belt hij eigenlijk altijd wel!

Maar zou nu bijna willen zeggen dat zadelmaker uitgesloten is! Hoewel ik dit neit al te hard wil roepen natuurlijk! :D

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:50

Stamper schreef:
Van de zadelmaker:
KellyDV schreef:
Poeh.. Dat ie niet lekker loopt, is duidelijk. Maar of het nou uit de rug komt of een been.. Durf ik niet te zeggen.
Ik zou naar de kliniek gaan en een kreupelheidsonderzoek laten doen, en röntgenfoto's laten maken als duidelijk is waar ze kreupel aan is.
En op rust zetten! Niet boxrust, maar geen werk.

Heb je ook een filmpje in draf op het harde? En hoe loopt ze op de harde volte?


Filmpjes zijn van deze week, ze heeft echter ook daarvoor 2 weken op rust gestaan!

Ja ik bedoel meer op rust zetten zodat je weet wat ze heeft en een behandelplan kunt maken, als je nu gaat rijden en er is wel iets ernstigs aan de hand kan je het erger maken. Ik vind haar écht niet fijn lopen, zou met haar naar de kliniek toe gaan als ik jou was.
Ook als het met 2 weken rust niet is beter geworden..

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 00:03

Klopt dit sowieso hoor, was meer om te zien hoe ze liep en dit op filmpjes konden zetten. Ik ben ook niet van plan om er nu op te gaan hoor, dus daar hoeven jullie absoluut niet bang voor te zijn. :) :P

Maandag klim ik in de telefoon..

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:03

Ik vind dit er echt heel erg slecht en vooral pijnlijk uit zien.
Ik denk ook richting de rug. Ik kan me ook voorstellen dat het gaat om een zenuwprobleem, ooit een paard gereden die dat ook had en ook erg vreemd liep met de achterbenen. Niet kreupel te noemen, maar goed was het beslist niet. Die liep overigens wel beter dan deze :o (maar minder verschil dan hier los vs. ohz)

Zou inderdaad een afspraak maken bij de kliniek en goed door laten lichten!

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 00:05

Kan het net als bij mensen eventueel, dat tijdens het gek doen, en met het gekdoen tijdens opstappen, wellicht dat er iets verkeerds geschoten is, of zeg ik nu iets heel heel stoms? :oo

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:08

Stamper schreef:
Kan het net als bij mensen eventueel, dat tijdens het gek doen, en met het gekdoen tijdens opstappen, wellicht dat er iets verkeerds geschoten is, of zeg ik nu iets heel heel stoms? :oo


Als dit heel plotseling is ontstaan is dat niet zo gek hoor...
Maar zo van het beeld lijkt me dat sterk. Want als het er plotseling in is geschoten, zou je naar mijn idee (maar ik ben geen fysio of dergelijke) duidelijk zien dat het van een bepaalde kant komt. En dat zie je hier juist niet...

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:09

Misschien, maar mij lijkt het dat er meer aan de hand is. Is er een paardenkliniek bij jou in de buurt?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 00:10

Je zegt dat ze gek deed (doet?) tijdens het opstappen, verzet tonen etc. Hoe uit zich dat dan? Want dat verzet in combinatie met de filmpjes vind ik toch wel enigszins zorgelijk :o

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard loopt niet lekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 00:15

Ze was ineens in "paniek" oid omdat ze een ander paard in de longeerbak bezig was, en wij gingen de binnenbak in. Ehm ja hoe moet ik dat uitleggen... Aansingelen e.d was ineens onmogelijk (dit was overigens voor de zadelmaker), en toen een ander paard in de bak kwam toen was het over, en deed ze ook echt wel weer normaal!