Veulen te dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 19:52

Even nog een vraag voor de mensen die het misschien weten. De kippen vinden de mest hier altijd erg lekker , kan dat kwaad als ze een wormenkuur hebben gekregen?

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:55

Ik zou ze een paar dagen apart houden. Zéker als jullie de eitjes ook eten.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:57

Nee joh kan geen kwaad, dan had ik al lang strak gelegen, de kippen doen hier niet anders en de eieren zijn er niks anders om.

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 20:09

Mossel schreef:
Nee joh kan geen kwaad, dan had ik al lang strak gelegen, de kippen doen hier niet anders en de eieren zijn er niks anders om.



Dusals ze de mest van de paarden eten kan dat geen probleem zijn ( als de paarden dus net een kuur hebben gekregen )

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:16

Hopelijk slaat de ontworming goed aan en kan ze weer mooi groeien en spieren bijkrijgen!

Ik twijfel zelf ook erg of mijn veulentje niet te dik is, ze heeft namelijk een erg ronde buik maar wel gewoon goed ontwormd.
Maar zoals eerder al vermeld in dit topic, vind ik het lastig om haar hooi te rantsoeneren omdat ze toch ook voedingsstoffen nodig heeft om te groeien...

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:20

LuckyEppie schreef:
Mossel schreef:
Nee joh kan geen kwaad, dan had ik al lang strak gelegen, de kippen doen hier niet anders en de eieren zijn er niks anders om.



Dusals ze de mest van de paarden eten kan dat geen probleem zijn ( als de paarden dus net een kuur hebben gekregen )

Nee ik heb er nooit bij stil gestaan, en wij hebben al zo’n 8 jaar kippen tussen de paarden lopen, is er nooit 1 dood gegaan omdat ze de mest van een ontwormd paard aten en ook niks anders gemerkt aan de eieren of mezelf

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:21

Icecrystal schreef:
Ik vind de reacties hier wel wat overdreven hoor :o . De foto's zijn niet heel scherp en misschien wat ongunstig genomen.

Dik is ze zeker niet en ik zou haar eens goed en regelmatig ontwormen :) ! Veulens van 9 maanden kunnen echt flink overbouwd zijn en dat hoeft helemaal niks te betekenen.


Bij mijn vorige stal waren er 2 veulens dood door de wormen, dus zou het niet te licht over zijn...

Kwa bouw kan het idd bijtrekken. Maar ik zou als ik jou was ook echt snel ontwormen. En kijk of je het juiste wormenmiddel gebruikt!
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 23-02-18 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 20:21

Oliiviia schreef:
Hopelijk slaat de ontworming goed aan en kan ze weer mooi groeien en spieren bijkrijgen!

Ik twijfel zelf ook erg of mijn veulentje niet te dik is, ze heeft namelijk een erg ronde buik maar wel gewoon goed ontwormd.
Maar zoals eerder al vermeld in dit topic, vind ik het lastig om haar hooi te rantsoeneren omdat ze toch ook voedingsstoffen nodig heeft om te groeien...



Misschien ook een topic starten met foto's om te kijken of ze echt te dik is?
Mensen zeggen wel dat een veulen niet te dik kan zijn maar ik kon iemand die zijn veulen 2 kilo sportbrokken per dag gaf en die was toch echt V E T .
Ook had ik laatst het advies gekregen van iemand met pony's om stro te voeren/gedeelte vervangen inplaats van hooi maar dat vond ik zelf niet zo fijn.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:40

Oliiviia schreef:
Hopelijk slaat de ontworming goed aan en kan ze weer mooi groeien en spieren bijkrijgen!

Ik twijfel zelf ook erg of mijn veulentje niet te dik is, ze heeft namelijk een erg ronde buik maar wel gewoon goed ontwormd.
Maar zoals eerder al vermeld in dit topic, vind ik het lastig om haar hooi te rantsoeneren omdat ze toch ook voedingsstoffen nodig heeft om te groeien...


Die van mij wordt ook gewoon ontwormd maar is gewoon rond en gezond

Afbeelding

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:46

Nynkster schreef:
Oliiviia schreef:
Hopelijk slaat de ontworming goed aan en kan ze weer mooi groeien en spieren bijkrijgen!

Ik twijfel zelf ook erg of mijn veulentje niet te dik is, ze heeft namelijk een erg ronde buik maar wel gewoon goed ontwormd.
Maar zoals eerder al vermeld in dit topic, vind ik het lastig om haar hooi te rantsoeneren omdat ze toch ook voedingsstoffen nodig heeft om te groeien...


Die van mij wordt ook gewoon ontwormd maar is gewoon rond en gezond

[ [url=m/EqjpWf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die ziet er idd rond en gezond uit!

Dan toch snel even spam (het gaat om het zwarte veulentje)


Afbeelding

Haar hangbuik(je)
Afbeelding


Afbeelding

Hoefjes zijn overigens vorige week gedaan

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:01

Ik vind het zwartje er goed uitzien hoor. Als ze straks ineens weer de lucht in schieten kunnen ze die extras wel gebruiken.

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 21:32

Nog een vraag , omdat ik daar net aan dacht: Hoe zit dat met de mest en alles na het ontwormen? Ik doe de inloop stal oppotten met stro voor een week. haal zoveel mogelijk mest eruit elke dag en dan rijkelijk opstrooien. Aan het einde van de week en ik haal de natte boddem eruit blijft er altijd super veel schoon bruikbaar stro liggen. Moet dat er ook uit? en met de wei en 2 paddocks. Moet ik ze daar vanaf laten?

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:12

dat hoeft allemaal niet, alles wat er uit komt is dood dus kan geen kwaad.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:16

De paddock en wei even zorgvuldig mesten, probeer het tot en met een dag na het ontwormen echt iedere dag te doen. Daarna bij voorkeur ook, maar geeft het minder als het een dagje niet lukt. Het stro zou ik zelf 1x weggooien, de dag van het ontwormen, zodat je ook de bodem goed bezemschoon kan maken en het liefst ook een tijdje kan laten drogen (eieren kunnen niet tegen uitdroging namelijk), maar daarna hoeft het echt niet meer.

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 21:57

Update: dierenarts is geweest en mest onderzoek is gedaan. Kleine had horzellarven+bloedwormen en de grote had alleen bloedwormen.
Ik verwacht dus echt dat die kleine dat van haar vorige plaats had meegenomen want ons land is nooit besmet geweest.
Maar ja. Ze zijn ontwormt en de bloedwormen kwamen er al uit.
Over 3 weken herhalen.
Nu is het probleem:wij hebben speciale vitaminebrokken gekocht zodat Lucky beter in haar vel kan zitten.
Maar ze vindt ze absoluut niet lekker . Laat het gewoon liggen.
Ze was al zoiezi kieskeurig , lijnzaadolie en sommige snoepjes vindt ze ook smerig.
Wat kan ik daar nu tegen doen?

En hoellang zal het duren voordat die buik vermindert en de vacht verbetert?

Anoniem

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:06

Lust ze appel? Beetje appelmoes doorheen smeren.
Even de tijs afwachten. Vacht zal verbeteren naarmate de verharing, buik kan wel enkele maanden duren. Vind dat je een leuk veulen hebt. En al zou hij zij overbouwd blijven, dat is niet erg alleen is het niet altijd even mooi. In de dressuur is het wat moeilijk om echt te gaan zitten en die achterhand eronder te zetten maar overbouwdheid is niet erg en trekt meestal weg.

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 22:13

AmyPony schreef:
Lust ze appel? Beetje appelmoes doorheen smeren.
Even de tijs afwachten. Vacht zal verbeteren naarmate de verharing, buik kan wel enkele maanden duren. Vind dat je een leuk veulen hebt. En al zou hij zij overbouwd blijven, dat is niet erg alleen is het niet altijd even mooi. In de dressuur is het wat moeilijk om echt te gaan zitten en die achterhand eronder te zetten maar overbouwdheid is niet erg en trekt meestal weg.



Dankjewel!ze is ook erg leuk en is nu zelfs nog actiever dan normaal. Alsof ze 3 kilo haver heeft gehad haha. Nee ben blij dat ik deze topic had geplaatst anders was ik er te laat achter gekomen.
Appelmoes zou wel eens kunnen werken , dat kan ik morgen eens proberen.

Hoop niet dat het zo blijft. Niet dat ik dressuur passies met haar heb want zou maar een kleine welsh worden maar toch jammer als ze zo blijft met goede stamboom.
Maar ik geef het tijd , de vacht zat me het meeste dwars.
Ben echt even wakker geschud want op die laatste foto zag ik pas in hoe slecht die vacht uitzag.
Dat was mijn fout en ik heb er toch wel spijt van :(

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:17

je kan proberen of ze slobber lust? en dan daar doorheen de brokjes doen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:19

Stille meelezer meld zich.

Die vacht trekt weg, normaal zou ze nu al aan het verharen zijn?

Dit was mijn vorige pony:
Eerste dag en na ongeveer 9 maanden
Verschil is duidelijk aanwezig
Had overigens ook bloedwormen en luizen bij aankoop.
Afbeelding

Eerste week
Afbeelding

Maak je over de vacht dus geen.zorgen :)

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 22:23

Art_Ificious schreef:
Stille meelezer meld zich.

Die vacht trekt weg, normaal zou ze nu al aan het verharen zijn?

Dit was mijn vorige pony:
Eerste dag en na ongeveer 9 maanden
Verschil is duidelijk aanwezig
Had overigens ook bloedwormen en luizen bij aankoop.
[ [url=m/EXEglU.png]Afbeelding[/url] ]

Eerste week
[ [url=m/GT8MKW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maak je over de vacht dus geen.zorgen :)



Ze verharen alle twee nog niet. Denk vanwege de kou. De grote was begonnen vorige week maar nu weer gestopt

Maar een heel mooi herstel! Ik hoop dat het bij haar ook goed komt

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 22:26

Nynkster schreef:
je kan proberen of ze slobber lust? en dan daar doorheen de brokjes doen


Slobber hebben we al eens gehaald , vond ze niks aan . Maar wel ontsnappen om bij het kippenvoer te komen. Kieskeurig

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:26

Het is ook best lastig objectief te kijken als je je paard vaak ziet.
Meestal zie je inderdaad o een foto dat het er anders uitziet dan normaal.
Maar het overbouwde is echt heel normaal in de groei, hebben ze allemaal!
Wel evengoed heel goed in de gaten blijven houden, want bloedworm kan heel erg hardnekkig zijn, dus regelmatig de mest laten testen!
De vacht zal over twee maanden als ze zomervacht krijgt wel weer helemaal mooi zijn. :))
En nieuw voer is meestal even wennen, je kan er allerlei lekkere dingetjes bij doen die ze wel lust, fruit of wat stukjes oud brood.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:28

Die vorig van mij heeft tevens nooit meer zo een.dikke vacht gehad s winters. Waarschijnlijk omdat hij snachts op stal stond.
Appelmoes vond ik trouwens een.goede tip voor de vitaminebrokjes (welk merk?)

Mijn huidige paardje had bij aankoop ook een dikkere vacht dan deze winter, maar staat ook snachts op stal.
Tevens kende hij brood of vitaminekoek niet. Heb het gewoon blijven geven onder zijn voer door en uiteindelijk begon hij ook dat te eten :)
De aanhouder wint zeggen ze he.

Anoniem

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:33

Gewoon even in de winkel kijken naar appelmoes waar geen suiker en ander rommel in is toegevoegd. Meeste paarden vinden het erg lekker. Zo ook mijn kieskeurige dame (inmiddels overleden, ouderdom), die vrat bijna niks maar appelmoes vrat ze als een dijker. :')
Even aftasten dus. Beetje die paarden voor de gek houden werkt nog wel eens. :)

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 22:51

Appelmoes had ik net even geprobeerd want haar bak zat nog vol.
Appelmoes rook lekker maar toen ze weer die brokken proefde was het te min :/
Ik meng het al met haar normale voer en ze laat het toch allemaal liggen. Erg jammer , denk dat ik het haar echt moet dwingen .