[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:35

Ik voelde bij mijn zwaar bevangen pony helemaal geen pols in de voet

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!



vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 03:54

Sterkte Polly :(:)

Hier vanwege de verwachte vorst toch maar wat extra pijnstilling opgehaald....
En even een fotootje van de dame in kwestie..... :)
Afbeelding

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:50

Polly, heel veel sterkte! Als de kans op herstel er niet meer was, heb je de enige juiste keuze gemaakt. Hoe moeilijk dat ook was. Nogmaals sterkte.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:18

Gisteravond laat was de website weer in de lucht, dus ga straks eens even kijken, weet alleen niet wat je het beste kan nemen, korrels, tabletten of spuiten. Hebben jullie ervaring? of zal ik het in het maagzweer topic vragen?.
Ik heb dus nog een spuit van de DA en vanmiddag 50 zakjes, die kan ik dan eerst eens proberen.
Zal het toch een tijd moeten geven vrees ik, hoewel ze al beter gaat eten na 3 dagen 3/4 spuit.
Maar zolang ze pijnstillers heeft wel nodig denk ik.
Camera in de stal wil ik ook nog Yana, lijkt me zo makkelijk!

Weer wat lichtpuntjes, doet paar stappen, en is attent op alles, is altijd een wakkere tante die hier alles 'regelt' op het irritante af, en dat laat ze nu weer een beetje zien, maar nog lang niet genoeg.
Ging ook zelf naar buiten vanochtend, zand is niet bevroren, maar de temperatuur is hier altijd wat gematigder dan in de rest van het land, en ze staat lekker in de zon.
Straks vriendin weer van de wei, die mag een paar uurtjes erop, en dat is voor haar ook fijner.
Auke, ik voel nooit een pols bij haar, je moet ook niet te hard drukken, lichte druk is voldoende om het te voelen, voel je eigen pols maar eens.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:40

@ vopo914:
Wat een leukerd! En lange manen zeg!

@ assebassie:
Ik heb voor de korrels gekozen, puur omdat Blacky het hoe dan ook voor elkaar krijgt om de pasta uit te spugen. Wormenkuur is hier ook altijd drama. Is altijd een half stikkende pony en nog spuugt hij het uit.
De korrels zijn in verhouding ook een stuk goedkoper dan de spuiten.
Ik ga het straks ook geven zolang hij aan de pijnstilling is, beter geven dan straks problemen met de maag.
Camera is ook heel makkelijk! Ben blij dat ik die heb, krijg toch een beter beeld hoe het gaat op stal en hoe ze eten en drinken.
Zand niet bevroren bij jou? :oo
Kan ik dat monster van mij niet even een tijdje bij jou komen brengen? Haha.
Zit hier al 2 weken met continu bevroren grond :( Gisteren eind van de middag werd het iets zacht, maar toen ging de temperatuur alweer omlaag en was het al snel weer bevroren.
Fijn dat ze iig weer iets van zichzelf laat zien, het is een klein stapje maar alle kleine stapjes voorwaarts zijn goed!

Vanochtend ook maar weer eens de pols gechecked.. voel hem nu heel lichtjes aan 1 voetje.
Warmte in de hoeven en kroonrand blijft wel continu.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:44

Warmte in hoeven en kroonrand voel in inderdaad ook. Pols als ik m'n vingers erop leg voel ik hem niet, alleen als ik iets harder duw. Maar misschien duw ik wel te hard haha :Y) Helemaal omdat ik verder duidelijk verbetering zie. Lopen gaat goed en zie haar ook niet meer wiebelen.

Hier helaas ook weer alles bevroren. Ik neem geen risico en heb ze nog oo stal staan. Rond 11.30 is het hier iedere keer ontdooid en doe ik ze naar buiten.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:50

@ Aukelizzy:
Je moet er ook niet te hard op duwen :Y) haha. Losjes je vingers erop leggen.
Een pols voel je altijd, vooral als je wat harder drukt. Lijkt me niet goed als er nooit geen pols te voelen is, want er is toch een doorbloeding naar de hoef nodig.
Fijn dat het wat beter gaat!

Het wiebelen gaat hier gewoon door nog helaas. Hij geeft nu wel makkelijk de voetjes zelf. Waar ik ze eerst op moest tillen en hij dan omviel, geeft hij ze nu al zelf als ik zijn kroonrand insmeer met gel of als er ook maar iets aan zit te voelen.
Ik heb wel 24/7 de staldeuren open staan, maar heb groot deel verhard stuk eerst waar hij zelf nog naar buiten kan. Dit is iig allemaal gelijk, de paddock is toch hobbel en gat. Leuk als je iedere keer de paddock vlak maakt en je KWPN'er het nodig vind om alles weer om te ploegen en gaten te maken en dit vervolgens bevriest -O- Die is sinds ik haar uit de sport gehaald heb meer omgetoverd van bescheiden sportpaard naar een lomp ploegpaard :+

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

mysa

Berichten: 10377
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:52

Yanaa, ik heb wel eens een deel van de paddock afgezet met rantsoendraad als ik het net vlak had gemaakt, als het dan netjes vlak was opgevroren, had ik een paadje waarop ik met de andere kon lopen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:58

Ik kan dat hier helaas niet.. ze moeten over het verharde naar de paddock toe. En als ik in de paddock een stuk apart af zet, dan kan Blacky zelf niet meer naar binnen toe. Dan moet ik hem naar de paddock brengen en daar in zetten en telkens weer naar binnen halen. Heeft daar ook geen schuilmogelijkheden.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Deni11

Berichten: 1215
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:17

Ik zie spoken denk ik: mijn shet die vorig jaar rond deze periode hb was is eindelijk hersteld en een betere versie dan dat ze was voor de hb. Maar nu zijn haar voor voetjes een beetje warm en liep ze heel lichtjes stijfjes op het harde. Dat komt waarschijnlijk deels door de leeftijd en het 12+ uur op stal staan en als ze buiten is staat ze op een zand stukje van 15x20? Dus veel bewegingsvrijheid is er nou ook weer niet.
Ze had de afgelopen tijd weinig gedaan kwa beweging dus toen ze iets wat korter liep hebben we een half uur gestapt en toen ging het weer 99%.
Ondanks dat zit het mij niet lekker. Overdag heeft ze een plukje hooi en in de nacht een hooinet met getest hooi en een mineralen likblok waar ze ook echt gebruik van maakt, daarnaast krijgt ze af en toe een metazoa brokje als beloning voor vd.
Voor mijn gevoel zit ze op het randje van hb, vandaag had ze ook minder zin om te rennen en gek te doen.
Wat zijn handelingen die ik nu kan nemen om een volgende hb aanval te voorkomen? Ik wil dit proces niet weer in met pijn, onzekerheid en veel ongemak voor de pony. Dus wil er alles aan doen om het te kunnen voorkomen, in hoeverre dat kan.

Ze is ppid vrij, en zelf zat ik te denken aan gluco balance te gaan geven. Hebben jullie andere supplementen suggesties die zouden kunnen helpen? Daarnaast wil ik die magneetjesbestellen voor om de benen voor de doorbloeding. Iemand verdere tips?

S <3

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:41

Even een hoefschoenenvraag tussendoor. Ik heb er nu dunnere zooltjes in, maar dan sluiten ze boven aan niet goed aan. Hij heeft wel sokken aan, dus dacht dat het niet zoveel kwaad kon. Nu zag ik net na het wandelen dat het haar helemaal weg is geschuurd :?

Met een dikkere zool past de voet er niet in. Ik heb de cavallo wraps gepast, behalve dat ze te klein waren gleden ze ook gelijk omhoog toen ik de schoen om deed, hoe doen anderen dat?

Iemand een idee hoe ik kan voorkomen dat het zo blijft schuren ondanks de sokken?

mysa

Berichten: 10377
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:10

Toch iets van wraps? Of Kootbeschermers die je wat lager omdoen?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:36

Ik heb een grotere maat van de cavallo wraps besteld, maar het zit nog lager. Echt precies boven de hoef waar de sluiting van de schoen zit. Zal morgen wel een foto maken. Maar vind het echt raar dat het ondanks de sokken nog steeds schuurt.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:55

Yanaa, hoe geef je de korrels, en eet je shet dat wel goed op? mag niet nat worden toch?
Breng maar hier hoor dat ding, ik heb er hier ook een staan die ontzettend ondeugend is, een Merens merrie, net een clown soms :+ , kunnen ze samen gek doen.

Zand in de rijbak is 's morgens wel bevroren maar in de zon al snel weer zacht,maar dat haalt ze nog niet met lopen, is zo'n 30 meter, ze heeft vanochtend 2 x 10 meter gelopen, uit zichzelf, en daarna weer zelf naar binnen als het wat afkoelt, ach ja Egyptische prinsesjes houden niet van kou :D .
Het nieuwe laagje zand bij haar stal is nog droog dus ook niet bevroren.

Deni, ik heb een tijd Laminaze gegeven, maar toen is ze toch bevangen geraakt, en ze kreeg tot een week geleden gluco balance, heeft dus ook niet preventief gewerkt, ik zou verder ook niet weten wat je nog meer kan geven nu, hopen dat 't niet doorzet.

Hoefschoenen heb ik geen ervaring mee jotoma, ik vind het eigenlijk ondingen, vroeger veel rare dingen mee gezien, maar zullen wel een stuk verbeterd zijn nu.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:11

@ assebassie:
Ik heb de korrels nog niet binnen, deze zullen aankomende week binnen komen. Ik denk dat ik ze op een boterham uit ga strooien.. boterham.. laagje suikervrije appelmoes om het te laten plakken.. korrels erop dubbel vouwen en eten maar!
Het mag eigenlijk niet direct in de slobber oid gegeven worden, maar las op de site wel dat als je de korrels over de biks doet en ze dat alsnog laten staan.. je de korrels dan wel in een appelstroop of siroop iets mag doen en dan direct geven.
Aangezien die van mij niks geen biks krijgt.. en alleen een heel klein beetje slobber om de medicijnen in te doen.. ga ik het eerst proberen met het alleen in een beetje appelmoes te doen. Werkt dit niet dan ga ik weer boterhammen proberen.
Dat met de boterham en appelmoes deed ik eerst ook met de aspirine en bute.. alleen had Blacky na een paar dagen door dat er een vies prutje op die boterham zat :Y) Word echt een vies goedje appelmoes met bute en aspirine haha.
Wilt hij dit dan weer niet nemen dan ga ik van mijn werk een spuit voor sonde voeding meenemen.
Deze hebben een wat grotere doorgang in de spuit kop. Dan appelmoes met die korrels mengen.. in de spuit en vechten maar weer in de hoop dat hij het dan niet uit spuugt -O-

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:48

Polly wat verschrikkelijk, ik wens je heel veel sterkte....

Jotoma ik weet niet of je er veel aan hebt, maar ik heb een filmpje van hoe ik de schoenen aan doe. Let alleen niet op mijn bange broekpoepert die ze eng vond. https://youtu.be/D6I3gVA5R4w?t=2m2s Ik doe de wraps aan de achterkant altijd een centimeter onder de hoef, zo blijven ze zitten bij het aantrekken. Echt haren weg heb ik nooit gehad, is het dan de bovenste rand van de hoefschoen die schuurt? poedersuiker met peren allemaal zeg...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:18

Afbeelding


Poging tot tekenen gedaan :+
Het is niet bij de rand, die loopt bij hem nog wat hoger. Komt denk ik een stuk of 2xm boven de kroonrand uit en die 2cm daar zit sok en schuurt eraf.

De huidige wrap was veel te klein, terwijl t volgens de maattabel bij schoen 2-4 hoort (hij heeft 3), dus ik ga maar een L bestellen.

Echt heel gek, nooit eerder gehad totdat ik een sok ging gebruiken om de hoefballen te beschermen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:32

Mijn shet eet die korrels gewoon als het door zijn handje fibre force zit.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:45

Ik heb in eerste instantie de spuiten gebruikt, maar daar spuugde mijn merrie best wel een groot deel van uit. Daardoor werd het nog best een prijzige bedoening.

Nu de korrels, door wat schijfjes wortels, een beetje pavo vital of een klein beetje Gastro+, klein scheutje lijnzonolie en ze eet het zo op!

Bij mijn pony deed ik het op een half sneetje brood, beetje stroop erop, korrels erboven op en dan het broodje dubbelvouwen, ging super makkelijk!

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:54

Hoe is het met alle paardjes vandaag gegaan nu het weer wat kouder was?

Blacky was vandaag weer wat slechter.. is zijn stal niet uigeweest helaas.
Heb hem verder maar even gelaten voor wat het was. Merk dat mijn KWPN'er erg jaloers begint te worden dat alle aandacht naar Blacky gaat.
Nichtje van mijn vriend op bezoek en die wilde wel graag eens een x op de KWPN'er rijden. Zo gezegd zo gedaan.. oma van 27 moest er aan geloven!
Afbeelding
Heerlijk om even de gedachten bij een ander paard neer te kunnen leggen.
Toch leuk om te zien dat deze oma ook nog steeds haar typische dingen heeft.
Madam is het er niet mee eens dat ze moet lopen.. oke dan doen we de mond open en gaan we klooien! Nichtje uitproberen niet normaal! Even genieten weer!

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:15

Roos was gister avond even minder. Maar vandaag weer helemaal blij. Hopelijk blijft dat komende week met meer vorst ook zo.
Beetje kouder is wat dekens betreft wel fijn. Nu steeds dikke er op, dunne er op, in t zonnetje met wind stil er maar ff lekker af. Blijf bezig.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:46

Poging tot bijlezen...
@Assebassie; Ik heb - zeker toen ik het prijsverschil met de spuiten zag - gekozen voor de granules. Scheelt gewoon té veel. Raya neemt op zich goed spuiten maar wordt het nu met 2 x daags bute wel heel erg zat dus ook in dat opzicht wel handig. Ik ga denk ik grünhafer bestellen, dat was ik al van plan, om in plaats van de fetura te voeren, dat kan ik droog met een scheutje olie er over geven. Daar kunnen dan zowel de bute korrels als de omeprazole korrels overheen. Hoop ik... En anders verzinnen we wel iets anders.

@Deni; Logisch dat je je nu gelijk zorgen maakt. Ik zou in jouw situatie vooral focussen op goede doorbloeding. Veel extra wandelen als je de gelegenheid hebt, dat blijkt toch altijd de beste remedie, beweging voor doorbloeding en snelle afvoer van afval én verbruik van eventueel te veel aan suikers. Daarnaast misschien een supplement wat hier specifiek geschikt voor is. Een plantaardig middel voor betere doorbloeding, met name handen en voeten, is o.a. Gingko Bilboa. Je kunt dit als tinctuur bestellen bij Pit & Pit https://www.pit-pit.com/ginkgo.html
Verder kon ik Raya altijd met een paar dagen arnica (maar dan wel mijn eigen potenties, wat echt iets heel anders is dan wat je in de winkel koopt) goed houden als ze wat 'voorzichtig' ging lopen. Arnica bevordert o.a. doorbloeding en neemt zwelling weg.

@Jotoma, ik denk dat ik eerst de juiste maat wraps zou proberen... Ik heb *klopt snel af* gelukkig nog steeds geen problemen met schuren, 1 klein plekje wat in het begin wat rood werd blijft nu rustig.

@Yanaa; hier ook af en toe een jaloerse pony omdat Raya nu meer aandacht krijgt. Toch merk ik ook dat Pippa heel erg begaan is en zich ook zorgen heeft gemaakt om Raya. Ze bleef vooral bij haar in de buurt, ook op stal, ging ook nauwelijks de track over en wandelt mee met de verplichte wandelingetjes.
Vandaag ging het zo goed en zal ze zeker ook mijn opluchting gevoeld hebben, dat ze even helemaal uit haar mini-panty ging en meerdere rondjes zo hard als haar kleine beentjes maar wilde over de track crosste. Heerlijk om even je gedachten op iets anders te leggen...

@Dennis; Fijn dat Roos ondanks dipje van gisterenavond vandaag weer goed was. Dat was hier dus ook zo. Ik hoop dat dat hier met de vorst ook goed blijft gaan, met dekens ga ik niet aan de gang met haar (heb ook geen dekens die daar dik genoeg voor zijn en een dunne doet haar meer kwaad dan goed), ga wel kijken of ik stalwraps op de kop kan tikken of bandages halen, dan wil ik toch zien dat ik die voorbenen in ieder geval wat warmer houd.

Goed, min of meer 'bij'...
Hier gaat het eigenlijk wel heel erg goed (durf het bijna niet neer te typen).
Gisteren avond was ze duidelijk een stuk minder dan overdag, lopen ging echt niet van harte, maar het vroor ook al weer behoorlijk. Ik baalde en was bang dat de vooruitgang van overdag alweer teniet gedaan was door de kou.
Niets bleek minder waar vandaag. Het eerste rondje ging nog niet helemaal van harte, met name de eerste paar stapjes na stilstaan waren lastig, maar eenmaal op gang ging het toch eigenlijk best aardig goed, vergelijkbaar met de eerste wandeling van gisteren.
Daarna schoenen uit om te luchten... op blote voeten ging ze op een gegeven moment naar de waterbak en op blote voeten wilde ze toen de stal in. De stal in is een stap naar beneden, bodem ligt wat dieper dan het maaiveld en dat durfde ze niet goed aan. Dus snel een plak hooi neer gelegd bij de ingang en toen ging ze zonder aarzelen naar binnen.
Na een pootje de schoenen weer aan en toen ik bij de 'verre' hooibak een plak hooi ging neerleggen, omdat ik van plan was haar daar na het wandelen te 'parkeren', kwam ze uit zichzelf uit stal en liep al aan het begin van de track mijn kant op. En nog soepel ook! Ik ben achter haar gaan lopen en zo zijn we de track over gegaan, 1,5 rondje in een echt vlotte en soepele stap, bijna normaal. Ik wist niet wat ik zag! Na 1,5 rondje wilde ze eigenlijk ook nog wel door maar ik heb haar bij de hooibak geparkeerd, wilde ook niet gelijk overdrijven. Ik had weer 2 zakjes bute klaar gemaakt, met appelmoes in 2 metacamspuiten, maar ik heb haar toch niet alles gegeven.. gisteren heeft ze 2 x 1,5 gehad en dat doe ik vandaag weer... toch even zien of ze dat redt. Zo niet dan hoog ik alsnog weer op, maar voor nu ging het zo goed. Zo jammer dat die vorst er weer aan komt, maar woensdag pas echt streng begreep ik dus ik hoop dat we de komende 2 dagen nog zoveel winst halen dat ze tegen die tijd wat minder terugval krijgt van de vorst. En toch maar iets verzinnen wat blijft zitten om de voorbenen warm te houden.
Zijn er ook mensen hier die bandageren of dat gedaan hebben? Gaat dat goed?

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:09

He gatver. Ik zag net ook dat het halverwege volgende week s'nachts flink gaat vriezen en het overdag om het vriespunt is. Volgens mijn dierenarts is dit weer echt niet goed voor het herstel. Bennie is met vorst ook beduidend slechter. Dus ik baal wel van het weer.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:04

Ik heb voor de zekerheid een half zakje pijnstilling gegeven en met Vosje ging het vandaag wel goed :j
Vervelende van de pijnstilling is alleen dat mevrouw direct overmoedig wordt en teveel over de harde modder gaat lopen.. 8)7 ..zucht..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:38

Ach Polly, veel sterkte Y;( .

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 7 bezoekers