Gebruik van zandweg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Gebruik van zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 21:43

Hoi Bokkers,

Zoals de titel al zegt, hoe moet je zandweg gebruiken?

Ik heb al wat zitten zoeken en in wat topics het gevraagd, maar volgens mij is het voor niemand heel erg duidelijk...
Een week geleden heb ik via agradi ( https://www.agradi.nl/prohorse-psyllium ... ls-1kg.htm ) zandweg bestelt, dit met name omdat 1 van de pony's al best een poos last heeft van dunne mest. Eerst dacht ik dat het zou komen door wisselen van weide naar hooi, maar ze staan nu al heel lang op alleen hooi, dus daar kan het niet aan liggen. Ze staan nu in een (redelijk ruime) schapenschuur met aan de achterkant een kleine uitloop op zand. De mogelijkheid om zand te eten is er dus :)

Sowieso is een zandweg kuur niet verkeerd, maar ja, dan kom je op het punt: hoe gebruik je het?
In een wat ouder topic stond:
- 5 gram zandweg voor elke 100 kg.
- elke 5 gram mengen met 0,2 liter water.

Ook las ik dat het veel door de slobber heen ging.
Nou heb ik dus drie mini's, die beschikken over hooi, mineralen liksteen en elke avond een portie mineralen/vitaminen bikkels, dus ze krijgen geen slobber o.i.d.

Hoe moet je zandweg toedienen en gebruiken?

Ik hoop dat jullie het wel weten!

iris17

Berichten: 1602
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Haaren / Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:47

Ik heb het gemengd met zonnebloemolie of lijnzaadolie en daarna met twee handjes muesli gemengd en de paarden aten het prima.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gebruik van zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:06

Psyllium preventief 50gr/100kg pony/dag x 5-7 dagen. Voor behandeling (dus na zandkoliek/zandtest mest) minimaal 100gram/100kg en meer op voorschrijven DA.

De dosering op de zak is onzinnig tot nutteloos voor wat het moet doen. Als middel om diarree te verminderen (bv slechte reactie op voordroog) kan je er wel wat mee.

Hier ging er dus voor een D-pony van 400kg, 2KG in 5 dagen doorheen als kuur. en voor preventie 1KG in 5 dagen.

Jouw mini mag zo 50-100gram/dag hebben (want die zal met 100kg gewicht wel klaar zijn), geef dus maar 5 dagen slobber (grasbrok/bietenpulp, wat je ook tot pap kan maken dan) en roer de psyllium er net voor het geven door. Dat spul moet vocht opnemen in de darmen, niet al in de voerbak.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Gebruik van zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 09:44

oke, bedankt!
Is idd heel anders dan op de zak staat!