Reinigingskuur bij mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiilleke
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-05-09

Reinigingskuur bij mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 20:20

Mijn paard heeft al een tijdje mok.
Ze staat overdag op de wei (met dit weer houd ze haar benen niet droog) en snachts op stal.
Ik was haar benen zo min mogelijk met betadine shampoo.
Wel spoel ik elke dag haar benen af met gewoon water als ze van de wei komt en droog ze zo goed mogelijk af.
Smeer haar benen daarna in met mengsel van sudo crème met Tea tree olie.
Dit gaat eigenlijk best goed. Geen korsten meer op die plekken.
Maar nu ontstaan er nieuwe korsten op andere plekken en ik heb het idee dat het lichaam rommel kwijt wil wat bij haar onderbenen naar buiten komt.
Nu las ik iets over een reinigingskuur.
Bijvoorbeeld vetargil super fijn.
Maar ik kan daar niet vinden hoeveel hoevaak en hoelang.
En wat is de beste tijd daar voor nu al of straks in het voorjaar of juist in de zomer??
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:27

Kijk uuuuiiiiiiittttttt met dat soort dingen. Afgelopen zomer ben ik mijn pony koolstofklei gaan voeren en de symptomen werden eerst erger. Op verschillende plekken op haar lijf kreeg ze grote zwarte korsten waar de troep via haar huid naar buiten kwam. Mijn pony was op dat moment mokvrij maar binnen de kortste keren had ze op vier benen de korsten staan. De jeuk die ze overal had was niet anders te omschrijven dan als zielig. Ik heb me afgevraagd of ik er wel mee door moest gaan. Na een week of twee werden de symptomen minder.

Wat ik achteraf had moeten doen: eerst de weerstand opkrikken en daarna pas die koolstofklei gaan geven. Een paard met mok heeft al een overbelast systeem, daar moet je echt heel voorzichtig mee zijn.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Reinigingskuur bij mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:40

Je kunt ook met kruiden weerstand verhogen. Maak een mengsel met brandnetel, paardebloem blad en wortel en weegbree. Als de berken weer gaan groeien, berkentakken geven.
Van het kruidenmengsel 3 weken 2 eetlepels

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Reinigingskuur bij mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:43

Ik zou niet zelf dingen gaan bedenken maar na lange tijd, geen verbetering, uitbreiding etc de dierenarts er eerst bij halen. Daar aan voor leggen en vanuit daar verder.
Het is zo niet tof als je het verder uit breid.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:45

crow schreef:
Je kunt ook met kruiden weerstand verhogen. Maak een mengsel met brandnetel, paardebloem blad en wortel en weegbree. Als de berken weer gaan groeien, berkentakken geven.
Van het kruidenmengsel 3 weken 2 eetlepels

Dan moet je wel eerst weten wáár het gebrek aan weerstand vandaan komt. Komt het bij voorbeeld uit de dikke darm, uit de maag, uit de longen of uit de nieren. Zomaar blindelings dingen gaan voeren heeft geen zin.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:55

Is het een warmbloed? Bij koudbloeden is het meestal direct duidelijk waar de mok vandaan komt, maar bij warmbloeden kom je veel meer verschillende oorzaken tegen. Maar als je vermoed dat het van binnenuit komt, let dan ook goed op wat je erin stopt. Veel suikers in het voer zorgt voor meer afvalstoffen, die in sommige gevallen dus ook weer via de benen eruit willen. Suikers zitten natuurlijk in krachtvoer en fruit, maar ook gras kan een grote invloed hebben, zeker wanneer het vriest of de temperatuur laag is terwijl de zon schijnt. Dan kunnen dit soort paarden beter hooi gevoerd krijgen.

Verder kun je altijd zonder gevaar brandnetel en kleefkruid bijvoeren. Daar kun je het beste thee van trekken en die thee met de kruiden er nog in over het voer gieten. Een eetlepel per dag. Brandnetel zuivert het bloed en is ontstekingsremmend en kleefkruid ondersteund de lymfeklieren, nieren en lever die samen de afvalstoffen afvoeren.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:58

In brandnetel zit veel ijzer, een mineraal waar in Nederlands ruwvoer nou niet echt een gebrek aan is. Mijn pony (uit mijn eerdere post) eet geen brandnetel. En daar zal ze een reden voor hebben. Dingen als kruiden moet je ook nooit over het voer doen maar altijd los. Zodat ze zelf kunnen bepalen of ze het eten of niet.

Dingen als distels, paardenbloemen en bramenblaadjes verslindt ze. Berkenblad en rozebottels dan weer niet. Juist een paard met een systeem wat uit balans is moet je zelf laten kiezen als je dit soort dingen bij wil geven.

Wiilleke
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 13:30

8nnemiek schreef:
Is het een warmbloed? Bij koudbloeden is het meestal direct duidelijk waar de mok vandaan komt, maar bij warmbloeden kom je veel meer verschillende oorzaken tegen. Maar als je vermoed dat het van binnenuit komt, let dan ook goed op wat je erin stopt. Veel suikers in het voer zorgt voor meer afvalstoffen, die in sommige gevallen dus ook weer via de benen eruit willen. Suikers zitten natuurlijk in krachtvoer en fruit, maar ook gras kan een grote invloed hebben, zeker wanneer het vriest of de temperatuur laag is terwijl de zon schijnt. Dan kunnen dit soort paarden beter hooi gevoerd krijgen.

Verder kun je altijd zonder gevaar brandnetel en kleefkruid bijvoeren. Daar kun je het beste thee van trekken en die thee met de kruiden er nog in over het voer gieten. Een eetlepel per dag. Brandnetel zuivert het bloed en is ontstekingsremmend en kleefkruid ondersteund de lymfeklieren, nieren en lever die samen de afvalstoffen afvoeren.


Het is een warmbloed. Ze krijgt pony brok al 2 jaar dit omdat ze van wat beter krachtvoer ze te veel energie heeft en niet te rijden is dan.
Verder krijgt ze goed droog hooi van onbemest land.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:54

Ik weet niet of dit precies is wat je zoekt, maar wij zweren bij de cure-mok pilletjes van de paardendrogist.

Ons paard dat een half jaar lang met 4 benen continu heftig onder de mok zat (en onder behandeling van de veearts stond) staat nu al bijna een halfjaar zonder ook maar één plekje. Zelfs bij nat weer en veel modder. Wij voeren het preventief dagelijks en als het weer wat slechter wordt dan verhogen we de dosis iets.

Meerdere mensen bij mij op stal gebruiken het ook/zijn het ook gaan gebruiken. Heb nog geen negatieve verhalen gehoord :)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:51

Je kunt je paard van binnen uit “ontgiften” met curcuma.
Dat kan je zonder enkel risico dagelijks bijvoeren.
Het is goed voor heel veel dingen, dankzij de sterke antioxidanten.
Maar belangrijk is natuurlijk om te kijken naar zijn huidige voeding en of je daar wat kan verbeteren.
Want anders ben je alleen bezig met symptoombestrijding.
Voldoende ruwvoer van goede kwaliteit, beperkt of liever geen granen, in plaats daarvan een mineralenbrok.
En voldoende beweging draagt ook bij aan het afvoeren van afvalstoffen.
Ook explosief bewegen ( flinke galop ) is erg goed voor het systeem.

“ Curcuma reinigt het lichaam op een krachtige en zuivere manier. Zonder bijwerkingen, en het is een reiniging op alle niveau’s en in alle facetten. Het werkt de eerste dag even goed en sterk als de 6000e dag. Je zou het kunnen vergelijken met “frisse, schone zeep voor de binnenkant van het lichaam”. Het gooit de , soms jarenlang opgespaarde, rommel eruit, en zorgt er voor dat alles goed blijft werken. De werking van curcuma is inderdaad opzienbarend te noemen. Een eeuwenoud zuiverend en zeer krachtig werkend , natuurlijk reinigingsmiddel. De naam is CURCUMA-LONGA. Het is eigenlijk geen curcuma kruid, maar een specerij “

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:10

Kurkuma is inderdaad nuttig mits juist gebruikt. Voor paarden kan dat op verschillende manieren. Helaas gebruikt niet iedereen het op een juiste manier en dan kan het schadelijk zijn.

Die van mij krijgen het ook, ik maak er kurkumapasta van. Ze vinden het heerlijk. Gele snoeten na elke maaltijd en mijn ruin likt vaak nog even de lepel af ook. Als hij de kans krijgt.

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:11

Ik had ook een beestje met mok en mij werd door de dierenarts sterk afgeraden om de benen af te spoelen. Je kunt het beste de benen even op laten drogen, zand eraf poetsen en dan insmeren.
Ik heb overigens de NAF opkikker als kuur gegeven aan mijn twenter met mok :) Heb wel echt de indruk gehad dat dit zijn werk heeft gedaan.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Re: Reinigingskuur bij mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:28

Hoe hoog is de concentratie tea tree olie in jouw mengsel? Weet je zeker dat je paard er niet aan likt/jeukt en het per ongeluk binnen krijgt?
Dat kan namelijk allegische reacties veroorzaken (of erger).

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:48

Koper schreef:
Kurkuma is inderdaad nuttig mits juist gebruikt. Voor paarden kan dat op verschillende manieren. Helaas gebruikt niet iedereen het op een juiste manier en dan kan het schadelijk zijn.

Die van mij krijgen het ook, ik maak er kurkumapasta van. Ze vinden het heerlijk. Gele snoeten na elke maaltijd en mijn ruin likt vaak nog even de lepel af ook. Als hij de kans krijgt.


Ik geef curcuma met zwarte peper, koop het al in de juiste mengverhouding.
En daarbij lijnzaadolie.
Ik heb nog nooit gehoord dat het gevaarlijk kan zijn, zelfs niet in grote hoeveelheden.
Uit welke bron heb jij dat vernomen?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:59

Festeropre schreef:
Koper schreef:
Kurkuma is inderdaad nuttig mits juist gebruikt. Voor paarden kan dat op verschillende manieren. Helaas gebruikt niet iedereen het op een juiste manier en dan kan het schadelijk zijn.

Die van mij krijgen het ook, ik maak er kurkumapasta van. Ze vinden het heerlijk. Gele snoeten na elke maaltijd en mijn ruin likt vaak nog even de lepel af ook. Als hij de kans krijgt.


Ik geef curcuma met zwarte peper, koop het al in de juiste mengverhouding.
En daarbij lijnzaadolie.
Ik heb nog nooit gehoord dat het gevaarlijk kan zijn, zelfs niet in grote hoeveelheden.
Uit welke bron heb jij dat vernomen?

Kijk, en daar ga je dus al de mist in. Zwarte peper voeg je toe vanwege de piperine die er in zit. Piperine kan de werking van kurkumine met een duizendvoud versterken. Wanneer je peper maalt vervliegt de piperine na een minuut of 10. Zwarte peper toevoegen die niet VERSgemalen is heeft geen nut.

Verder is het inderdaad goed dat je lijnzaadolie gebruikt. Paarden (en mensen, en honden enz) kunnen zonder toevoeging van een geschikt vet de kurkuma niet opnemen en dan kan kurkuma juist schadelijk zijn voor de spijsvertering (aldus Dr Doug English). Geiten, en ik dacht runderen, kunnen wel zonder toevoeging van een vet de kurkuma opnemen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:07

Curcuma word zonder peperine niet tot nauwelijks opgenomen, dan zou het gebruik zinloos zijn.
Dat peperine direct vervliegt is mij niet bekend, iets kan niet zomaar ‘vervliegen’ tenzij deze uit een gas bestaat of word verhit of word blootgesteld aan chemische bewerking.
Peperine is verantwoordelijk voor de hete/pittige sensatie in peper.
Als peperine daadwerkelijk zou vervliegen is verse peper na 10 minuten niet meer heet.
Ik denk dat dit idee ontstaan is omdat verse peper na 10 minuten hoog verhitten in een gerecht de smaak verminderd.
Daarom moet verse peper altijd op jet laatste aan een warm gerecht worden toegevoegd.
Overigens bevat peper maar een paar procent peperine.
Peperine KAN de werking met 1000x versterken maar daarvoor heb je een totaal andere verhouding nodig