[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:09

Ik voer mn ppid pony nu eigenlijk wat hij altijd al kreeg. Ivm hoefbevangenheid en eczeem al laag in suiker en zetmeel.

Subli seniores priores
Pavo care 4 life
lucerne
Vitamine E
hoestkruiden

Hier doet hij het nu prima op. Eet niet elke dag zn bak leeg maar wel al zijn kuil op. Vorige week nog wedstrijd gehad en had zich als 4e geplaatst voor de finale. Finale niet gereden omdat ik mij met mn andere pony ook had geplaatst.

't zeeuws sloezichts Ferro 17 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 12 jaar Dressuur B+5-L+11-M+2 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15-ZZ+8 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 10 jaar Dressuur B+12 L+3 Vaardigheid M+11 Z+5
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1


anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:09

Team_dep schreef:
Hoi! Ik heb zelf ook een pony gehad met cushing. Ze had het gelukkig niet heel erg, dus medicijnen en pilletjes etc. hoefden niet. Maar ze moest wel bijgevoerd worden. Helaas is ze zondag overleden |(



Ah wat sneu om te lezen, heel veel sterkte met het verlies van je maatje :(:)
Hoop dat het iig geen lijdensweg was...

[i]olja was mijn alles[/i Allerliefste SG en Olja jullie zitten voor altijd in mijn hart en zal jullie nooit vergeten....

marga1
Berichten: 890
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:38

marga1 schreef:
Ik meld mij ook in dit topic.
Mijn shet van 13 is positief op PPID 39 pmol/l
weet iemand hoeveel de extra verhoging kan zijn als de pony erg gestrest is tijden de bloedafname en de middag ervoor was hij net behandeld aan zijn gebit door de VA hier was hij ook al gestrest van.
In het voorjaar was de test 8 pmol/l dus net onder de grenswaarde.
Wat denken jullie ervan? nog een keer testen?

Vorige bericht was 29-9-17

Ik heb pony nog een keer laten testen afgelopen week en nu was het 3,41 pmol/l dus geen ppid *\o/*
Vorige keer had hij net een hoefzweer gehad, actieve spat, een ontsteking in zijn mond en het bloedprikken ging ook niet in een keer waardoor hij verstijft als een standbeeld stond.
Nu tegelijk met de controle foto's van zijn spat weer laten prikken en dit ging in een keer super, pony gaf geen krimp.

Conclusie Stres en ontstekingen hebben een grote invloed op de bloedwaarden.

Wat ben ik blij dat ik niet met de medicijnen begonnen was, maar eerst hoefzweer, spat en ontsteking tot rust heb laten komen.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:14

Wat fijn, geen PPID!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:29

Marga wat fijn dat de uitslag goed is! Inderdaad wel duidelijk dat stress grote factor kan zijn..

Ik zit nog in de dubio, waarbij ik wel wat advies kan gebruiken.. Die van mij had paar weken terug dus die uierontsteking, lijkt al paar weken gewoon weer helemaal goed. Nu zat ik er dus wat aan, omdat ik wel vind dat haar tepels gewoon nog wat groter zijn. En er lijkt nu gewoon serieus melk uit te komen als ik er al maar iets aan zit!! Zo makkelijk ging dat zelfs niet met die uierontsteking. Kan het zijn dat haar hormonen toch door de war worden geschopt (omdat ze wel wat verhoogde waarde heeft) en dat ze nu melk gaat produceren? Ik vind het niet op een uierontsteking lijken, niet dik, niet gevoelig, etc.. Of moet ik het toch in een andere richting zoeken?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:41

Volgens mij kan PPID ook met prolactine te maken hebben....

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:57

Mijn merrie had waarde van 58 en gaf melk, nu ze 4 maanden aan de prascend zit eindelijk gestopt..

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:13

Nandos schreef:
Mijn merrie had waarde van 58 en gaf melk, nu ze 4 maanden aan de prascend zit eindelijk gestopt..


Had ze er verder ook last van ofzo? Chica heeft verder geen klachten, ze geeft alleen dus wat melk. Zit dus zwaar in dubio wat ik hier mee moet. Het is niet goed, maar ja ze heeft ook geen last..

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:46

Ze had al een tijdje gevoelige hoeven op de kiezelstenen.Toen ging ze ook melk geven. Uiteindelijk laten testen, uit de test een lichte verhoging (58) en de dierenarts zei probeer eens halve pil. Netjes opgebouwd natuurlijk.

Ik vond het melk geven een aardig groot symptoom. Dat gaf voor mij iig aan dat haar lichaam totaal uit balans was/aan het worden was...

Ik moet zeggen achteraf zie ik opeens meer symptomen dan toen ik nog geen pillen gaf. Ze is nu veel pittiger en heeft meer energie!

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:53

Nandos schreef:
Ze had al een tijdje gevoelige hoeven op de kiezelstenen.Toen ging ze ook melk geven. Uiteindelijk laten testen, uit de test een lichte verhoging (58) en de dierenarts zei probeer eens halve pil. Netjes opgebouwd natuurlijk.

Ik vond het melk geven een aardig groot symptoom. Dat gaf voor mij iig aan dat haar lichaam totaal uit balans was/aan het worden was...

Ik moet zeggen achteraf zie ik opeens meer symptomen dan toen ik nog geen pillen gaf. Ze is nu veel pittiger en heeft meer energie!


Ah oke. Die van mij merk ik eigenlijk verder niks aan, niks qua energie of karakter. Ze stond van de week nog te stuiteren onder het zadel als een 3 jarige, terwijl ze bijna 22 is. Bespiering is goed, zit niet raar in de vacht ofzo. Vind het gewoon heel lastig, denk dat ik het nog maar even aan kijk. Ook omdat ze bloed hebben geprikt toen ze redelijk gestresst was en de waarde toen iets aan de hoge kant was (57). Misschien dat supplement nog eens proberen wat hier genoemd werd. Ik ben er ook geen voorstander van om direct maar medicijnen te geven.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:36

Ja, zomaar medicijnen geven is idd niets. Maar als het echt cushing is, is prascend wel het enige wat de hypofyse echt weer doet verkleinen.

Ik dacht ook stress, maar mijn dierenarts vond het te hoog stress. Die van mij heeft ook geen rare vacht en ziet er nog heel uit. Meestal krijgen ze dat pas als ze het langer hebben en een hoge waarde hebben.

Laat je nog eens testen? Dat is denk ik het enige wat je zekerheid kan geven. Zou er ook geen supplementen in gaan stoppen als je niet zeker weet. Dat is tegenwoordig ook een beetje een hype, overal is iets voor en het ‘werkt’ allemaal..

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:40

Hmmm, volgens mij werkt juist een kruid als monnikspeper voor verlaging van het prolactine gehalte. Google maar eens op prolactine en vitex agnus.

En Erik Laarakker is niet zomaar een dierenarts die voor een hype een supplement ontwikkeld. Maar goed iedereen denkt daar anders over en dat is haar/zijn goed recht.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:58

Maris schreef:
Hmmm, volgens mij werkt juist een kruid als monnikspeper voor verlaging van het prolactine gehalte. Google maar eens op prolactine en vitex agnus.

En Erik Laarakker is niet zomaar een dierenarts die voor een hype een supplement ontwikkeld. Maar goed iedereen denkt daar anders over en dat is haar/zijn goed recht.


Eens. Maar toch ben ik van mening dat, als er echt sprake is van ppid, (bijna) ieder paard baat heeft bij prascend.

Wat ik wil zeggen is dat het belangrijk is om uitsluitsel te hebben over het ziektebeeld voordat je er vanalles in gaat stoppen.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:48

Maris schreef:
Hmmm, volgens mij werkt juist een kruid als monnikspeper voor verlaging van het prolactine gehalte. Google maar eens op prolactine en vitex agnus.

En Erik Laarakker is niet zomaar een dierenarts die voor een hype een supplement ontwikkeld. Maar goed iedereen denkt daar anders over en dat is haar/zijn goed recht.


Ik heb hier in het topic al meer gelezen over monnikspeper, dit vind ik nog wel het proberen waard. Waar kopen jullie dit?

@Nando: Ze is nu twee weken terug getest. Da raadde aan in het najaar nog eens, maar ik kijk het gewoon aan. Als ik mijn twijfels heb, ga ik alsnog eerder testen.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:50

Naath86, die monnikspeper zit trouwens ook in het supplement van Erik Laarakker. Dan heb je misschien een nog meer alles in 1 product ?!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:52

Maris schreef:
Naath86, die monnikspeper zit trouwens ook in het supplement van Erik Laarakker. Dan heb je misschien een nog meer alles in 1 product ?!


Ja dat zag ik inderdaad ook, misschien maar eens bestellen om in elk geval te kijken wat er gebeurt met haar melkproductie. Direct medicijnen geven om alleen dit tegen te gaan, vind ik gewoon niet nodig. Dan test ik liever laat het jaar nog eens, mochten er wel meer klachten komen.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:55

Ik snap je helemaal. En ik heb hele goede ervaringen met andere supplementen van Erik.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:03

Ik hoorde van de week ook dat Hormone van Phytonics veel goed doet voor cushing pony's. Dat die ook echt de waarde laat dalen en dat dit ook getest is. Ik had het nog niet ergens anders gehoord.

Die gene vond het wel een goed idee om dat te gaan geven ipv prascend aan mijn pony's. Maar die van mij doen het prima op hun pilletje, daar ga ik niet aan rommelen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:59

Onze shetlander zit nu ruim 4 weken op 1/8 pil.
En hij doet het daar goed op!
Geen bijwerkingen zo ver en hij is een stuk vrolijker en doet meer zn best met "werken".

Ik ga voorlopig niet de dosis verhogen...advies was eigenlijk 1/2 pil te geven.
Maar ik wil eerst over een paar maanden weer testen om te kijken hoe de waarden dan zijn verlaagd op deze dosis.

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:45

Ik heb toen wouter licht hb wat contact gehad met phytonics over het supplement gluco balance. Ze gaven toen aan dat ze bezig waren met een supplement speciaal voor cushing maar heb dit nog niet gezien. (contact was vorig jaar mei) iemand anders wel?

Wouter 19-5-1994 30-10-2019

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:05

Ik zie het op decwebsite ook niet staan. Wel HormOne. Maar dat is meer voor extreme of juist uitblijven van hengstigheid enzo. Ik dacht dat ik Hypo ook had gezien, maar nu kan ik het nergens meer vinden.

Exit; toch nog. Volgens mij is dit het:
https://www.holistischdierenarts.nl/pro ... o-balance/

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:11

Had t al eerder aangegeven over de hypo balance maar werd niet op gereageerd. Is alleen bij den hoek te verkrijgen .

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:58

Heb jij t gebruikt? Ik gebruik veel spul van Laarakker (voor verschillende dieren dan wel). Ben er erg tevreden over. Leo krijgt wel Prascent. Hij werd dat iets minder depressief van, maar een spectaculaire verbetering is er bij hem nooit geweest. Ook niet bij verhogen van de dosering. Nou geb ik net nieuwe pillen besteld, maar dit er toch over te denken om te kijken of dit wat is.

Moet toevallig in feb met mijn kat naar Laarakker. Dus kan daar wel eens vragen.


tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 01:47

Nee moet er nog voor bellen. Hoe of wat het is en hoe het zit icm de prascend.
Gebruik sowieso de glucobalance . Daar ben ik heel erg over te spreken iig .

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:54

Cerastes schreef:
Onze shetlander zit nu ruim 4 weken op 1/8 pil.
En hij doet het daar goed op!
Geen bijwerkingen zo ver en hij is een stuk vrolijker en doet meer zn best met "werken".

Ik ga voorlopig niet de dosis verhogen...advies was eigenlijk 1/2 pil te geven.
Maar ik wil eerst over een paar maanden weer testen om te kijken hoe de waarden dan zijn verlaagd op deze dosis.


Ik geef mijn A welsh van 1.14 3/8 pil en in de SR 1/2. Denk dat jouw shet kleiner is, dus kan ook met minder. Gewoon goed kijken naar je pony.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zippo_M en 73 bezoekers