Bietenpulp: hoe compenseren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:18

Ik kom er zelf niet meteen uit hoe ik het zo goed mogelijk kan doen, met het minste risico op problemen.

Momenteel krijgen ze vanalles, echter wil ik dit terugbrengen naar bietenpulp, lijnzaadvlokken en Vitalbix DC en zien hoe ze het daarop doen (naast hooi uiteraard).

Hoe compenseer je bietenpulp? Ze krijgen hiervan 2 kg (droog gewogen) en op dit moment 600 gr lijnzaadvlokken per dag. Nu zei iemand mij dat de Ca:P:Mg verhouding dan helemaal scheef zit. Maar ik kom er niet uit wat ik moet doen om dat in orde te krijgen.

Cijfertjes, per dag:
2 kg bietenpulp
600 gram lijnzaadvlokken
360 gram Vitalbix Daily

Dit puur gerekend, zonder het hooi (weet ik geen waarden van), waar zit het scheef en wat kan ik aanpassen? Hopelijk heeft het hooi dan gemiddelde waarden, haha.

Ps. De grote hoeveelheid is bewust, oudere pony's met sinds de pulp/vitalbix weer een mooie bovenlijn, dus dat wil ik graag houden :)


Anoniem

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:36

De calcium-fosforverhouding kun je rechttrekken door op 2 kilo bietenpulp 0,7 kilo zemelen te voeren. Magnesium zou je daar apart doorheen kunnen mengen als ze dat lusten.

Anoniem

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:48

Luzerne of graan kan ook

Anoniem

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:58

Luzerne kan niet, die heeft dezelfde scheve Ca/P verhouding (zelfs nog schever als ik het me goed herinner). Graan bijvoeren kan wel, dat heeft de omgekeerde Ca/P verhouding.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:59

Volgens mij was de ideale verhouding voor bietenpulp met luzerne én zemelen,

En dan verhoudingen van 3-2-1

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:00

vanaf welke hoeveelheid pulp moet je gaan compenseren?
ik week bv 1 voederschep droge pulp voor 2 paarden, de oude krijgt 3 kwart, de jonge 1 kwart. + een halve schep mijten quattro en een vitaminebrok (lexa winter cob). Lijkt me dat die hoeveelheden dusdanig klein zijn dat dat niet hoeft gecompenseerd te worden?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:13

Ik lees even mee. Ik vraag me namelijk hetzelfde af als Duhelo. Die van mij krijgt na het werken standaard 1 schep (droge) pulp met 1 schep luzerne. Is dat voldoende compensatie of doe ik er goed aan zemelen bij te voeren?

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:23


Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:32

Ah, dan zit ik goed! Ik voer lijnzaadmeel, luzerne en uiteraard hooi. Goed om te weten, thanks :)!

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:40

Pulp moet je dacht ik vanaf 1 kilo gaan compenseren.

Nu zat ik van de week even te kijken naar de Subli atleet en ik zag dat die hoog in fosfor zit. Dus wellicht is dat een optie TS, je compenseert dan voor de te hoge calcium in de pulp en je voert eiwitten voor spieropbouw.

Compenseer je trouwens niet al genoeg door de lijnzaad? 600 gram is best veel..
je zou ook contact op kunnen nemen met vitalbix zij geven graag advies

dust

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: flevopolder

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:14

Mijn oude merrie van 30 heeft een super mooi gebit, maar kan geen hooi meer eten doordat waarschijnlijk de zenuwen te hoog in haar kiezen zitten. Ze maakt alleen maar hele natte proppen. Verschillende soorten hooi en kuil uitgeprobeerd, gras gaat tot nu toe redelijk goed.
Zij krijgt nu over de hele dag 2 1/2 schep pulp, 1 schep luzerne brok, 1 schep grasbrok en 3 scheppen zemelen. Daarnaast nog beetje brok, muesli en wortelen.
Ze krijgt standaard magnesium, biotine en glucosamine bij.
Ze doet het super sinds ze dit krijgt.
Maar hoe zit ik dan met de verhoudingen?

"Zonnestralen kun je pas zien als er ook wolken in de buurt zijn"

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:17

Dan moet je gaan rekenen. Dus de waardes van alle producten per het gegeven gewicht optellen en dan bij het totaal de verhouding berekenen.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:41

In plaats van bietenpulp zou je volgens mij ook seniores priores kunnen voeren. Ik dacht dat dat bietenpulp is met alle toevoegingen er al in, waardoor de balans goed is.

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Anoniem

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:58

Dank jullie. Straks nog eens alles rustig doorlezen maar al even ter info:

Ik dacht inderdaad ook te compenseren door de lijnzaadvlokken, die zouden hoger in fosfor zitten. Maar blijkbaar zou dit niet voldoende zijn als compensatie?

Puur luzerne is geen optie want hier gaat 1 pony op schuren. En zit inderdaad volgens mij in dezelfde categorie qua verhoudingen als pulp.

Echt krachtvoer hebben ze volgens mij niet nodig, zeker niet naast de pulp. Subli hebben we hier niet. Verder zijn ze ook dik genoeg, alleen bovenlijn/eiwit"problemen". Weet niet of iets als priores echt nodig is (en dus niet te krijgen hier).

Extra magnesium voer ik momenteel bij maar wil ik eigenlijk vanaf. Heb niet het idee dat het wat toevoegt (1 pony krijgt het trouwens niet en wel het bietenpulp-geheel en heb niet het idee dat het veel uitmaakt, wel of niet..)

Anoniem

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:00

Zit nog eens even te kijken naar die Seniores Priores (weet nog niet of ik er aan kan geraken, maar dat moet vast lukken indien handig) maar dat zou dan een complete vervanger zijn als ik het goed begrijp? Dus ipv bietenpulp/lijnzaad/vitalbix is het dan puur SP? En dan krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben? Hoe zit het met de aminozuren? Want die mis ik wel in het rijtje heb ik het idee ...

Er staat trouwens dat je daarvan 1 kg per 100 kg moet voeren, en dit verdeelt over minimaal 4 voerbeurten. Wat als je maar 2 voerbeurten hebt? Is dat een probleem als het een grotere hoeveelheid in 1 keer is?

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:21

Volgens mij is dat laatste advies wanneer de SP als gehele ruwvoervervanger wordt gegeven. Ik denk dat het te maken heeft met de maximale maaginhoud van het paard gezien het natuurlijk flink uitzet.

Is bestellen en thuis/op stal bezorgen misschien een optie? Ik zie dat de Welkoop vanaf 40,- bezorgd, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

"Een draver, is gaver" :D

Anoniem

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:37

Zou ik eens kunnen kijken :j Zit ook een Welkoop in Echt, daar is eventueel ook nog naartoe te rijden als ik een hele lading ineens kan meenemen (zelf zit ik in België, vandaar). Zag ook dat ze tegenwoordig leveren in België maar moet nog even verder uitzoeken hoe het werkt en wat het kost.

Had eens even de prijs zitten berekenen, hoewel ik even niet zeker ben van de prijs van de bietenpulp (moet ik eens nakijken) denk ik dat het per maand wel op ongeveer hetzelfde zou uitkomen, dus dat is dan op zich geen probleem.

Maar zit me wel af te vragen of ze er ook genoeg uithalen qua eiwitten/aminozuren, omdat ze daar wel problemen mee lijken te hebben (in ieder geval opgeknapt met pulp/vitalbix, daarvoor met andere algemene vitaminenkorrel zonder aminozuren geen verschil). Klopt verder ook dat 1 kg/100 kg paard als volledige vervanger is :j En dat is hier natuurlijk niet. Maar hoeveel zouden ze dan moeten hebben om toch alles binnen te krijgen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:40

Voerzakken worden niet verstuurd helaas

Subli seniores priores voeren is volgens mij goedkoper dan zelf van alles mengen. Ik durf het met eczeem gevoelige pony niet echt te voeren. Voer nu 2x per dag speedybeet met grasbrok geweekt en gehakselde grasmix erdoor en dan 1x per dag nog pabo vital en een schep subli dieetmix. Halve voeremmer vol.

Verhoudingen niet uitgerekend maar hij doet het er goed op in de periodes dst hij veel proppen maakt.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 19-01-18 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:41

Mizora (?) heeft veel verstand van voeding, die zou je een berichtje kunnen doen?

Ik heb zelf eerst SP gevoerd en ben daarna overgestapt op bietenpulp, en in mijn ervaring kwam mijn paard beter aan op bietenpulp met een schep seniormuesli dan op dezelfde hoeveelheid SP. Nu zit er gewoon pulp in SP natuurlijk, plus alle andere toevoegingen, maar ik voer het zelf dus niet meer.

Oh! Dat is onhandig bij de welkoop..

"Een draver, is gaver" :D

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:41

Misschien een aanrader om eerst een zak te proberen. Hier namelijk 3 paarden die meteen olifantenpoten kregen van Seniores Priores. Krijgen dagelijks bietenpulp, maar die SP is blijkbaar teveel van het goede... Mocht je in de buurt van Antwerpen zitten, ik heb nog een ton staan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:46

Mizora heeft het huidige rantsoen samengesteld :j
Dus de pulp, lijnzaad, vitalbix (en momenteel nog een ander vitaminepoeder & aparte supplementen, maar daar wil ik als test dus eens mee stoppen .. zijn andere topics voor met meer uitleg, haha). Daarom dat ik dat op zich ook wel wil houden, maar als er echt betere manieren zijn wil ik natuurlijk wel aanpassen.

Heeft er iemand (buiten Mizora, want die heeft het druk, haha) eventueel berekeningen van wat er aan gehalten in het huidige rantsoen zit en waar het mis gaat? Heb iemand gehad die zei dat het scheef zat, maar ik weet verder geen details dus ook niet zo goed waar of wat ik moet aanpassen... Ik heb een poging gedaan om het in kaart te brengen, maar heb er volgens mij geen talent voor ik zie het niet meer zitten :o (moet eens op de zakken kijken voor de waarden, want internet helpt niet zo...)

Nu staat 1 van beiden al een half jaar op dat "scheef rantsoen" en waren zijn bloedresultaten toch niet zo raar, dus of het allemaal zo'n probleem is. Maar misschien is een half jaar te vroeg voor conclusies natuurlijk (en een bloedonderzoek zegt niet alles).


@ Laurievc : hmm, handig ... Misschien toch maar gewoon blijven bij wat we kennen dan :P Voel er trouwens ook niet zoveel voor om alles weer om te gooien, het gaat nu juist goed .. Maar dus wel een beetje schrik voor scheve verhoudingen.



Edit; ik heb wat bij elkaar gepuzzeld, zijn beetje gemiddelde waarden/gevonden op internet. Geen idee of het in de goede richting zit maar denk het wel, ongeveer.

Ik kom dan op het volgende uit met het rantsoen wat ze dan gaan krijgen:
25 gr Calcium
8 gr Fosfor
12 gr Magnesium

Dit krijgen ze dan per dag binnen.
Maar hoe bereken ik nu de verhouding ( :o ) en waar moet ik naartoe?
Ca/P zit op 3:1 (toch?) maar is het dan met Mg een verhouding van 3:1:2 ?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:26

Ik denk dat je niet zo heel scheef voert hoor. Met de lijnzaad en je ruwvoer trek je volgens mij al veel recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:24

Even kijken of ik het goed begrijp. Dit hieronder is je als basisvoervoorziening aangeraden door een voedingsdeskundige op het gebied van paarden

[***] schreef:
Cijfertjes, per dag:
2 kg bietenpulp
600 gram lijnzaadvlokken
360 gram Vitalbix Daily


Waarom maar je je dan nu ineens zorgen over de ca/p verhouding? Die zal bij dit advies dan toch al goed zitten? Waar ben je dan precies naar op zoek?


Anoniem

Re: Bietenpulp: hoe compenseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:35

Bevestiging? Omdat een andere voedingsdeskundige (denk ik) zei dat de verhoudingen op die manier scheef zaten en hier zeker problemen door zouden komen. Daarom dat ik op zoek ben naar cijfertjes, ook om te zien of ik het zelf juist voor heb.

Het is altijd moeilijk met verschillende meningen en inzichten. Dus ben zoekende wat "de meerderheid" ervan vindt (en hopelijk zitten daar ook wat kenners tussen haha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:58

Oke, dan snap ik het iets beter. Ik begreep uit je openingspost dat je het dieet wilde veranderen en je je afvroeg hoe dat moest, maar je wilde eigenlijk bevestiging dat het huidige dieet goed was?

Misschien ben ik hier heel simpel in, maar als die andere voedingsdeskundige vond dat dit zó scheef zat dat je gegarandeerd problemen zou krijgen, dan zou ik hem/haar meteen om zijn/haar eigen professioneel advies vragen. Dan heb je volgens mij een sneller en betrouwbaarder antwoord dan wanneer je het op Bokt vraagt en maar moet afwachten of de beantwoorders er ook echt iets vanaf weten.
Je zou ook gewoon zelf kunnen gaan rekenen.
Hier vind je bijvoorbeeld zowel de ca/p gehaltes van bietenpulp als van lijnzaad: https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... -ca-p.html
De hoeveelheid magnesium in lijnzaad: http://herhealth.nl/12-keer-voedsel-wat ... magnesium/
De hoeveelheid magnesium in bietenpulp is vrijwel nihil (gehaltes van 0,3%)
De ca/p/mg waardes van Vitalbix kun je op hun website vinden.

Dan weet je precies wat erin gaat en kun je zelf controleren of die verhouding klopt. Anders blijf je op basis van random, niet-onderbouwde opmerkingen van anderen (leken?) steeds het dieet van je pony's omgooien terwijl er misschien helemaal niets aan de hand is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers