Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:38

Marietje35 schreef:
Niet zozeer vitaminebrok, maar meer in het algemeen vitamine/mineralen. Ik heb nu een pot pharmahorse magnesium besteld. Magnesium zou een ontkrampende werking moeten hebben?


Afgezien van voeradvies... is hij al weleens behandeld door bv een osteo of ( waar ik wel prettige ervaringen mee heb) een goede masseur?

Magnesium kan je zeker proberen.
Wat krijgt hij verder te eten? Staat hij veel op de wei/ paddock?

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:45

Anoniem schreef:
Afgezien van voeradvies... is hij al weleens behandeld door bv een osteo of ( waar ik wel prettige ervaringen mee heb) een goede masseur?

Magnesium kan je zeker proberen.
Wat krijgt hij verder te eten? Staat hij veel op de wei/ paddock?

Dat is hij. :j (osteo, die in eerste instantie ook dierenarts is maar zich compleet op de osteo heeft toegelegd)

Hij krijgt 2 x daags 1 kg brok en kuil. Daarnaast geef ik hem als hij gewerkt heeft 1 tot 2 scheppen Vipagraan (afhankelijk van hoe hard hij gewerkt heeft)
In de winter komt hij dagelijks 1,5 -2 uur in de paddock. Zomerseizoen komt hij halve dagen in de weide.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:57

Dus zeker een kilo of 3 krachtvoer.
Tsja, das wel een hele berg.
En dan rond de 22 uur op stal?
Ik zou ook gespannen worden.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:01

Ik vind dat wel meevallen. Juist van de osteo kreeg ik het advies om de vipagraan te gaan voeren.
Als ik rij, dan rij ik meestal rond de 45-60 minuten. Dit een keer of 4-5 in de week. Dan heeft hij sowieso 1 dag vrij, hou je 1 tot 2 dagen aan de longe over. De ene keer is dit met bijzet/touw de andere keer vrij bewegen.

Toen ik hem net had kreeg hij minder brok, vertoonde hij idem gedrag. Ik denk niet dat dit bij het voer weg komt. Het is ook niet dat hij nerveus doet, maar meer dat hij als hij dingen spannend vindt zichzelf blokkeert door alles vast te zetten. Hij is niet schrikkerig oid.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:33

Hier zo’n zelfde paard.
Ik heb hem nu ruim een half jaar.
Hij kreeg bij de vorige eigenaar 5 kilo krachtvoer (sportbrok en graan) en kuil.

Hij was ingevallen toen hij net hier kwam mede door castratie en stress van verhuizing.

Ik heb een poosje marstall force gevoerd met marstall cornmuesli. Naast onbeperkt hooi (niet uit plastic). Maar de force lust hij niet en in de corn zit veel suiker en zetmeel.
Op een gegeven moment werd hij niet voller en steeds gespannener. Ook magnesium citraat gaf geen verschil.

Ik heb nu de overschakeling gemaakt naar;
Ochtend Pavo daily plus (ruwvoermix) met 60ml lijnzaadolie
Lunch Vitalbix. Hij krijgt 75 gram per 100 kilo lichaamsgewicht ( 450 gram) met een hand Pavo care for life zodat hij goed kauwt.
Middag halve emmer pulp.
Nacht halve emmer pulp en Pavo daily plus met 60ml olie.
Pulp geef ik voor de energie (1kilo pulp is qua energiewaarde ongeveer gelijk aan 1 kilo haver), de vezels en de prebiotische werking.

Door de pulp krijgt hij een halve schep Pavo topsport voor de spieropbouw (eiwitten). Pulp los lust hij niet dus ik geef 1 schep pulp en een halve schep topsport, dit laat ik weken en maakt samen 1 volle emmer.

Dan krijgt hij van mij nog een beetje nutrimash met infocus van de Paardendrogist. Dit is magnesiumoxide en tryptofaan en werkt voor hem heel goed.

Ik merk dat hij op dit dieet nu voller wordt en meer spieren opbouwt en sterker wordt.
Hij is veel meer ontspannen nu.

Ook doe ik grondwerk met hem om hem te leren ontspannen. Sinds kort volg ik ook de online cursus met Tristan Tucker dat is mooi duidelijk uitgelegd en een leuke inspiratie.


Kortom mijn tip zou zijn
Onbeperkt ruwvoer, minder suikers maar gebruik bv pulp en vetten voor energie, goede vitaminebrok, beweging en werk aan de ontspanning en vertrouwen dmv bv grondwerk.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:45

Hij ziet er verder meer dan goed uit. Goed in de spieren, glanst als een spiegel en goed op gewicht.
Suikers probeer ik ook zo min mogelijk te geven, dit ook op aanraden van de osteo.
Zijn voer heb ik dan ook met hem uitvoerig doorgesproken en zoals het nu is, zou goed moeten zijn.

het is meer dat ik z'n spanning die hij opbouwt en omzet in zichzelf strak maken graag wat meer zou laten afvloeien. Lang gezocht en ik kom dan vaak weer uit bij magnesium. Ik zag magnesium hier ook veelvuldig besproken, maar dan wel weer hele wisselende resultaten.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:03

Een osteo is geen voerdeskundige en zoveel brok en graan is juist puur suiker....
Maargoed, dat wil er geloof ik niet helemaal in.

Ik zou zeggen, al dat junkfood fors verminderen, vitaminekorrel aangevuld met bv pulp of grasbrok en evt 1 schep brok of muesli of graan.
Lekker hele dagen naar buiten en je hebt een ander paard.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:11

Dat wil er op zich wel in, alleen denk ik niet dat dit voor hem de boosdoener is.
Wat ik al zei, hij vertoont dit gedrag al van begin af aan, toen kreeg hij dit voer nog niet eens. Het is meer de aard van het beestje. Het ene paard toont duidelijk stress te hebben, hij is meer een binnenvetter en toont het door strak te worden.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:01

Marietje35 schreef:
Dat wil er op zich wel in, alleen denk ik niet dat dit voor hem de boosdoener is.
Wat ik al zei, hij vertoont dit gedrag al van begin af aan, toen kreeg hij dit voer nog niet eens. Het is meer de aard van het beestje. Het ene paard toont duidelijk stress te hebben, hij is meer een binnenvetter en toont het door strak te worden.

En daarom denk ik dat het inderdaad geen voerprobleem is, maar een trainingsprobleem...

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:24

Wendy schreef:
Marietje35 schreef:
Dat wil er op zich wel in, alleen denk ik niet dat dit voor hem de boosdoener is.
Wat ik al zei, hij vertoont dit gedrag al van begin af aan, toen kreeg hij dit voer nog niet eens. Het is meer de aard van het beestje. Het ene paard toont duidelijk stress te hebben, hij is meer een binnenvetter en toont het door strak te worden.

En daarom denk ik dat het inderdaad geen voerprobleem is, maar een trainingsprobleem...

Dat heeft er wel mee te maken, zeker! :j Ik werk ook heel erg met mijn instructrice aan ontspanning.
Ik denk alleen wel dat hij wellicht ook een duwtje in de goede richting kan gebruiken voor wat betreft een supplement. Ik zie het een beetje als mensen die heel erg gespannen zijn voor examen oid. Je kan 100 x zeggen dat het niets voor stelt, maar ze blijven gespannen.

Voor mijn paard neem ik als voorbeeld de zadelmaker. Hoewel die man heel erg rustig is en het paard op z'n gemak stelt, is hij gespannen. Al wil ik het zadel op z'n rug leggen, dan nog. Hij denkt dat er iets is en hop spanning, rug weg drukken en erg heftig reageren op aanrakingen.
dit soort dingen doet hij al vanaf dat ik hem heb. Eerst denk je nog, gut hij moet wennen maar nu na zo'n lange tijd kom ik meer tot de conclusie; hij is gewoon zo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:16

Problemen door verkeerd voeren merk je soms veel later pas, dus het kan zeker wel door het voer komen. Maar het is doorgaans een totaal plaatje. Het een gaat niet zonder het ander bij paarden. Helaas zoeken mensen vaak oplossingen in de verkeerde hoek en dan ben je lang bezig en los je het ene probleem met het volgende op.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:44

Moossie90 schreef:
Zijn er meer paarden die ineens de Marstall force weigeren te eten? Die van mij lijkt de nieuwe emmer force niet meer te willen eten. :(



Yep!
Appie lust het ook niet :')
Maar dat is een miep met vitaminekorrels.
Hij vind die sterke zoete geur gewoon echt smerig.
Maar hij hoeft het niet elke dag te hebben, en ik wil even kijken dat ik het de overige dagen dan verwerk met wat gekookte lijnzaad,daar is hij gek op :j


Vraagje over dat gespannen paard. Doet je paard dit ook met een andere ruiter?
En toch benoemen,paard van kennis deed het ook,maar die bleek wel kissing spines te hebben.
Kwa supplement zou je kunnen kijlen naar liqui horse relax, hoor daat goede berichten over

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:31

Marietje35 schreef:
Hij krijgt 2 x daags 1 kg brok en kuil. Daarnaast geef ik hem als hij gewerkt heeft 1 tot 2 scheppen Vipagraan (afhankelijk van hoe hard hij gewerkt heeft)
In de winter komt hij dagelijks 1,5 -2 uur in de paddock. Zomerseizoen komt hij halve dagen in de weide.


Hoeveel kuil krijgt hij? En dan niet praten over plukken maar over kilo's. Voor een paard van 600 kg kom je uit op een minimale hoeveelheid ruwvoer ,kuil in dit geval, van ongeveer 13 a 14 kg. Wat voor soort brok geef je?

Voor het werk dat het paard doet krijgt het teveel krachtvoer. Dat het paard zo gespannen is zal daar, deels, mee te maken hebben. Nu geef je hem als het ware een energiedrank maar mag hij enkel een blokje om slenteren en daarna niets meer. Want hoewel de meeste mensen het idee hebben dat hun paard hard werkt, is dat in de praktijk niet zo. Het zijn namelijk die van nature gewend zijn veel te bewegen.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:36

Precies wat ik ook al twee keer zei, dus....

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:52

Anoniem schreef:
Precies wat ik ook al twee keer zei, dus....


Je zegt ongeveer hetzelfde inderdaad.
Ben het alleen niet eens met je puur suiker-uitspraak. Dat is namelijk niet correct. Vipagraan bevat maar 2 % suiker maar wel 45% zetmeel. Heel veel koolhydraten maar nietveel suiker.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:04

Paard dat wij nu een jaar hebben was ook heel schraal en strak, snel gespannen.
Begreep van iemand die het paard kende dat hij daar ook steeds meer krachtvoer kreeg, tot 5 kg, per dag en allemaal maar drukker en magerder werd...

Wij hebben ‘m hier gelijk op pure feed balance en easy gezet, aangevuld met lucerne, omegamix en speedibeet.
Verder onbeperkt ruwvoer.
Medicatie voor zijn maag en daarna ging het beter.
Hij is nog steeds vlot en snel strak maar het is echt stukker beter geworden dan het was en hij ziet er echt top uit, instructeur vond ‘m nu zelfs aan de dikke kant...
En dat zonder echt krachtvoer...
Ik geef wel extra magnesium en vit E bij.

Ze komen hier de hele dag in de paddock en in de zomermaanden een dagdeel in de wei.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:17

carika schreef:
No_No schreef:


Ik heb een jaar Hoveler gevoerd tot ik er achter kwam dat het een aanvullende vitaminekorrel is. Het is niet een volledige balanceer dus.
Omdat mijn pony bijna geen krachtvoer krijgt voer ik nu pavo vital wat wel een balancer is en naast geen tot heel weinig krachtvoer gevoerd kan worden voor een VOLLEDIGE aanvulling. Hoveler is een aanvaller op volledig krachtvoer.



Balancer is toch meer een hip wordt voor mineraalbrok?
Als ik de inhoud vergelijk met marstall force kom ik geen gekke verschillen tegen.


Nee, een balancer is een volledige aanvulling op ALLEEN ruwvoer of waar krachtvoer niet gevoerd wordt volens de beschrijving. Zowel bij marstal als bij hoveler is krachtvoer nodig. Dat weet ik omdat ik zelf met hoveler daar contact over gehad heb. Daarom ben ik dus overgestapt op een balancer. Veel vitamine korrels zijn dus aanvullers.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:03

Waar zit t verschil dan in vraag ik me af.

En weet iemand of er veel verschil in de aminozuren zit tussen vitalbix en pavo vital?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:12

Beiden is aanvullend voer en in welke mate is voornamelijk afhankelijk van de rest van je rantsoen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:15

Marietje35 schreef:
Lang gezocht en ik kom dan vaak weer uit bij magnesium. Ik zag magnesium hier ook veelvuldig besproken, maar dan wel weer hele wisselende resultaten.

Krijgt je paard genoeg ruwvoer, dan heeft het sowieso al meer dan voldoende magnesium.
Extra magnesium voeren is een belangrijke oorzaak van het ontstaan van darmstenen,
en verhoogt het risico op koliek.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:44

Deze informatie baseer je op Amerikaans onderzoek waar heel ander ruwvoer wordt gegeven dan in Nederland. Mizora is daar al in keer op ingegaan. Darmstenen komen in Nederland dan ook niet of nauwelijks voor.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:16

Om te beginnen is het verschil tussen Nederlands en Amerikaans ruwvoer absoluut niet zo groot. Er zijn natuurlijk wel verschillen, maar al bij al ligt het vrij dicht bij elkaar. Dorientjuh hier op Bokt heeft o.a. daarover een scriptie gemaakt.

Ten tweede gaat het niet om het ruwvoer. Het gaat er om dat een teveel aan magnesium, om het even of het nu van het ruwvoer of van een supplement komt, het risico op darmstenen verhoogt. Teveel magnesium verhoogt de pH van de dikke darm, maw de inhoud van de dikke darm wordt basisch. In een basische omgeving gaat het magnesium kristaliseren. Op die manier wordt struviet (=magnesiumammoniumfosfaat) gevormd, en dat is precies het materiaal waaruit darmstenen worden opgebouwd.

Het klopt dat darmstenen tot nog toe weinig voorkomen, maar als mensen hun paarden blijven overdoseren met magnesium zal dat echt niet lang meer duren. Trouwens, wat is "weinig voorkomen" ? Ik heb één keer gegoogeld, en ik had metéén al een geval te pakken van een darmsteen ongeveer zo groot als een kleine voetbal.

Jacqueline schreef:
Carmen is deze avond overleden. We hebben haar laten inslapen. Ze had een darmsteen ter grootte van een voetbal. Zal later meer vertellen.

Niemand kan in dit geval nog met zekerheid de oorzaak achterhalen, maar de pony kreeg in ieder geval een zeer forse dosering magnesium, en het verhaal komt van het forum van "paardnatuurlijk", één van de eerste sites waar de magnesium hype gepropageerd werd, én een site waar magnesium ook verkocht wordt.

Maar goed, als jij graaag wil geloven dat magnesium alleen in Amerika kristalliseert, en niet in Nederland...

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:49

Het gaat er niet om wat ik graag geloof, wat ik graag wil is dat je mijn bericht goed leest en geen paniek zaait terwijl de omstandigheden heel anders zijn.
De vraag is dus wanneer is er sprake van overdosering en dat is van de behoefte van het paard en van hetgeen hij gevoerd krijgt afhankelijk.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:59

Ik geloof dat je de boodschap nu wel genoeg hebt herhaald bigben...

Niemand die mij kan vertellen of er veel verschil zit tussen aminozuren vitalbiks en pavo vital?
M’n vitalbix is bijna op en ik twijfel

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:45

henshem schreef:
Het gaat er niet om wat ik graag geloof, wat ik graag wil is dat je mijn bericht goed leest en geen paniek zaait terwijl de omstandigheden heel anders zijn.

De omstandigheden zijn precies dezelfde, en eerlijk gezegd, er is reden om te panikeren.

Anoniem schreef:
Ik geloof dat je de boodschap nu wel genoeg hebt herhaald bigben...

Ik weet het, ik weet het... het begint vervelend te worden.
Alleen, als een bepaald idee één keer ingeburgerd is,
dan is het verschrikkelijk moeilijk om dat opnieuw in vraag te stellen.
Ik ben dus bang dat ik het nog een paar keer zal moeten herhalen.