Röntgen van rug laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:15

Artrose gaat doorgaans hand in hand met ontsteking, dus een ontstekingsremmer is zo stom nog niet en heeft zeker geen tijdelijke werking.
Blijft wel dd vraag staan van het 'waarom'.
....wat mij trof, is dat Limo vaak schijnt te vallen. Dat kan een botbrschadiging opleveren, die vervolgens remodellage oplevert.

En de volgende vraag in de spiraal: waarom valt hij regelmatig...?

Verder: bij 'over de rug trainen' gaan idd de doornuitsteeksels uit elkaar- maar dat wil net niet zeggen dat de facetranden dichter opeen gepakt raken - omdat de bele rug boller wordt, komen ze in een wat andere verhouding tot elkaar, maar een 'bolle' rug is juist lang, van samen geperst worden is geen sprake.

En bedenk: ZOU er zenuwpijn zijn ivm pijn aan uittredende zenuwen, dan is hol maken een reflexmatige reactie van het lichaam.

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:21

Ze zijn wel dol op rx foto's maken daar :')
Maar dat vallen, hoe en hoe vaak is dat gebeurd dan?

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:40

Wat ik me afvraag vanuit diergeneeskundig perspectief is waarom ze 42 foto's hebben gemaakt ipv een echo?
Maargoed op de foto's zie ik wel aangetaste facetten en 1 van de ruggenwervels wijkt ook af (al lijkt dat meer botslijtage te zijn dan botwoekering)

Ik denk dat je Da het meeste ervaring heeft en dat je aan hem de vragen moet stellen die je in je hoofd hebt.
Ik ben benieuwd ts tot in hoeverre hij getraind kan blijven worden of dat het helemaal geen invloed heeft.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 12:19

HopeMyDay schreef:
Wat ik me afvraag vanuit diergeneeskundig perspectief is waarom ze 42 foto's hebben gemaakt ipv een echo?
Maargoed op de foto's zie ik wel aangetaste facetten en 1 van de ruggenwervels wijkt ook af (al lijkt dat meer botslijtage te zijn dan botwoekering)

Ik denk dat je Da het meeste ervaring heeft en dat je aan hem de vragen moet stellen die je in je hoofd hebt.
Ik ben benieuwd ts tot in hoeverre hij getraind kan blijven worden of dat het helemaal geen invloed heeft.
welke wervel? (Viel mij ook ene op ben.benieuwd of we hetzelfde zien)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:27

HopeMyDay schreef:
Wat ik me afvraag vanuit diergeneeskundig perspectief is waarom ze 42 foto's hebben gemaakt ipv een echo?
Maargoed op de foto's zie ik wel aangetaste facetten en 1 van de ruggenwervels wijkt ook af (al lijkt dat meer botslijtage te zijn dan botwoekering)

Ik denk dat je Da het meeste ervaring heeft en dat je aan hem de vragen moet stellen die je in je hoofd hebt.
Ik ben benieuwd ts tot in hoeverre hij getraind kan blijven worden of dat het helemaal geen invloed heeft.


Echo komt niet ver genoeg om dat te kunnen zien (facet gewrichten en zo).


aikon schreef:
Quir schreef:
Ja inderdaad, valt dan best mee! Heb je foto's van kogel lateraal/mediaal en oblique?

Veranderingen of afwijkingen in de facet gewrichten geeft bij mensen vaak veel pijn en ook vaak zenuwpijn, vlak daarbij komen ook de zenuwen uit het wervel kanaal. Of dat bij paarden ook zo is, durf ik zo niet te zeggen. Kan de dierenarts waarschijnlijk wel zeggen. Al weten ze echt nog heel weinig van de rug, helaas.


Ik weet van mijn hond dat dit wel het geval is. Na haar ongeluk heeft zij nu ook een afwijking aan de wervels (zowel afwijking in facet als ontbreken tussenwervelschijf) en zij is nu erg gevoelig op de rug. Arts vertelde dat er dunne kanaaltjes door de wervels lopen voor de zenuwen die naar de rug spieren gaan. Hond is nu ook mager op de rug door verminderde spieren. Ik neem aan dat een paardenrug niet veel anders is dan een honden rug.


Honden rug is inderdaad beter te vergelijken dan een mensen rug. Anatomisch gezien zit er niet zo enorm groot verschil, maar waar de gevolgen zijn kunnen door de andere houding natuurlijk anders zijn dan bij mensen.

De zenuwen treden inderdaad uit het spinale kanaal vlak bij de facet gewrichten. Zenuwpijn zal me ergens dan ook niets verbazen... Artrose of arthritis ga je wel verbetering mee zien als dat pijn veroorzaakt met ontstekingsremmers. Zenuwpijn echter niet, dat reageert niet op nsaid.

Het zou misschien wel de aparte bespiering op de rug kunnen verklaren?
Wat zou het soms toch ontzettend fijn zijn als ze gewoon konden praten!

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:58

@Quir, vreemd want mijn ervaring is van wel.
Ik ben zelf diergeneeskunde student jaar 5 en waar ik stage liep (in een paardenkliniek) konden ze de facetten erg goed zien op echo.
Ik zal wel even een prive-bericht naar je sturen ts met welke schijf ik bedoel.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:10

HopeMyDay schreef:
@Quir, vreemd want mijn ervaring is van wel.
Ik ben zelf diergeneeskunde student jaar 5 en waar ik stage liep (in een paardenkliniek) konden ze de facetten erg goed zien op echo.
Ik zal wel even een prive-bericht naar je sturen ts met welke schijf ik bedoel.


Thoracaal? Dat vraag ik me serieus af, lumbaal zal wel lukken als je de juiste transducer hebt.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:48

Ik sluit me hier ook aan. Zeer boeiend om te lezen allemaal, en ben benieuwd wat de behandeling oplevert en wat het advies gaat zijn qua verdere training en rijden

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:04

Quir schreef:
HopeMyDay schreef:
@Quir, vreemd want mijn ervaring is van wel.
Ik ben zelf diergeneeskunde student jaar 5 en waar ik stage liep (in een paardenkliniek) konden ze de facetten erg goed zien op echo.
Ik zal wel even een prive-bericht naar je sturen ts met welke schijf ik bedoel.


Thoracaal? Dat vraag ik me serieus af, lumbaal zal wel lukken als je de juiste transducer hebt.


Ja beide, meestal was lumbaal al genoeg voor de rugklachten maar een aantal enkele keren was het thoracaal ook mogelijk.

Zeker bij jonge (ongetrainde) paarden is thoracaal mogelijk.
Bij oudere getrainde paarden kan het zo zijn dat je het niet (goed) kan zien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 14:54

Fijn al die leerzame reacties.

Heb kliniek even gebeld om te vragen of hij toch niet buiten mag nu de zon heerlijk schijnt.
Hij mag op een kleine paddock zodat hij niet té wild kan doen.
Ze begrepen wel dat Limo best nerveus kan worden als hij 10 dagen lang niet kan bewegen.
Na de 10 dagen stappen aan de hand mag hij ook gelongeerd worden en ook weer terug naar buiten op een groter stuk.
Hij moet 10 (inmiddels nog 8) dagen rustig aan doen zodat de ontstekingsremmers goed kunnen inwerken.

Wat rijden betreft heb ik niet gevraagd, ik heb vannacht lang nagedacht (kon de slaap niet vatten) en besloten om eerst maar te zien hoe Limo op de ontstekingsremmers reageert. Over 2 weken zal dit al duidelijker worden waar we staan met deze behandeling.
Ik moet de arts sowieso op de hoogte houden van de bevindingen.

In het allerergste geval blijft limo een weidepaard. Maar dan regel ik dat hij bij mijn kennissen kan staan in de kudde.
Of er dan nog een paard komt voor mij zal de tijd ons leren. Maar dan doe ik vooraf een rontgenkeuring in samenspraak met de verkopers.


Over het vallen:
Limo rent soms zo snel dat hij in een bocht niet uitkomt en uitglijdt. Dit is op de manege niet gebeurd (te korte afstanden) maar bij mijn kennissen op de wei wel al 2-3 keer. Hierbij klapte hij dan ook eens tegen de omheining en 1x tegen een houten paal. Maar herinner me niet of hij er met de rug tegen botste.

Bij de castratie is hij gaan vallen doordat hij niet 100% bij bewustzijn was en nog onstabiel stond door de verdoving. Maar ook hier weer enkele keren in galop uitgegleden en gevallen.

In de piste had hij bij panisch rondrennen altijd een neiging om in een hoek te stoppen en met zijn borst tegen de bakwand te klappen.

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:47

En misschien nog wel vaker waar jij geen weet van hebt. Er staat natuurlijk niet de hele dag iemand bij.
Lastig dat ze niet hebben kunnen controleren of je pony mogelijk atactisch is. Bij het niet aan de staart kunnen komen, achterbenen niet willen optillen en uitglijden ga ik daar wel een beetje aan denken.
Heeft de veearts nog iets gezegd over mogelijke ataxie?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 15:52

Osteopaat kan wel gewoon aan de staart trekken en achterbenen optillen tot tegen de buik. Maar limo laat het niet toe als hij erg gestresst is.

Over mogelijke ataxi is niks gezegd nee.

Anoniem

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:00

Mm dat vallen is wel opvallend wat dat betreft, maar een paard in paniek kan gekke dingen doen...

Maar idd, je vriend heeft gelijk. Wat wil je met zo'n paard? Die zo kan paniekeren. Ik ben niet zo snel bang, maar ik stap niet meer op een paard die zo snel in paniek kan raken. Want je weet gewoon nooit wat er gebeurt, ze zijn zo onberekenbaar. En dat in combi met zn rug, en wie weet wat nog meer.
Gaat het allemaal wel de moeite waard zijn...

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:03

Op de kliniek hebben ze de volgende coördinatie oefeningen gedaan:

Lopen op een rechte lijn/volte, de staart in de hand nemen en proberen om trekken. De test ging niet heel soepel. Limo vond dit erg eng, maar de tegendruk was goed.
Kleine 8tjes lopen in stap op de harde bodem, beenzetting was hierbij goed.
Achteruit en vooruit stappen kort op elkaar gevolgd: goed.

Benen kruisen zou absoluut niet mogelijk geweest zijn. MMEP test hebben ze zelf niet aangedragen o.i.d.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 16:19

Met betrekking tot die achterbenen optillen...
Dit filmpje is van de tweede keer dat ik zijn vier voetjes uitkrabde buiten de schuilstal, maar wel vastgebonden en in een afgezet stuk wei.
Zoals jullie kunnen zien hou ik die achtervoetjes niet al te laag vast. (Spronghoogte) en rechtsachter zelfs wat langer omhoog omdat er veel los spul zat van de stralen.

https://youtu.be/TC3HeAF21Os

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:30

Wat mij opvalt is dat je voornamelijk bij zn rechter achterbeen is dat je direct al begint met krabben als hij zijn been nog aan het optrekken is. Ik zou eerst even wachten totdat hij hem een beetje ontspant en dan beginnen.
Verder doet hij niet raar toch? lijkt geowon een brave pony te zijn

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:45

Joolien schreef:
Mm dat vallen is wel opvallend wat dat betreft, maar een paard in paniek kan gekke dingen doen...

Maar idd, je vriend heeft gelijk. Wat wil je met zo'n paard? Die zo kan paniekeren. Ik ben niet zo snel bang, maar ik stap niet meer op een paard die zo snel in paniek kan raken. Want je weet gewoon nooit wat er gebeurt, ze zijn zo onberekenbaar. En dat in combi met zn rug, en wie weet wat nog meer.
Gaat het allemaal wel de moeite waard zijn...

Joolien, dit paard is gewoon nog niet aangeleerd om rustig te zijn in vreemde omstandigheden. Het is onze verantwoordelijkheid als mens om het paard ok te leren zijn op vreemde locaties, in vreemde handen etc. Dit is totaal nog niet gebeurd. Het is een jong paard met een vrij grote portie gezonde schrikreactie, en de pijn zal dit gedrag van hem mogelijks nog verergeren. Dit kan je hem niet kwalijk nemen; 1) hij weet niet beter en 2) hij heeft pijn. Dit maakt hem in mensenhanden heel onzeker, bang en nerveus. Het is aan de TS om hem de komende tijd te leren vertrouwen hebben in vreemde objecten, op vreemde plaatsen, in vreemde handen,... Dan komt dit wel goed. En hopelijk slaat de behandeling aan, en zal er mits kundige training ook gewerkt kunnen worden aan ontspannende oefeningen zowel naast als onder het zadel, en zal TS de nodige tools in handen krijgen om hem te kunnen kalmeren, zowel naast als onder het zadel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 18:35

Nynkster schreef:
Wat mij opvalt is dat je voornamelijk bij zn rechter achterbeen is dat je direct al begint met krabben als hij zijn been nog aan het optrekken is. Ik zou eerst even wachten totdat hij hem een beetje ontspant en dan beginnen.
Verder doet hij niet raar toch? lijkt geowon een brave pony te zijn

Filmpje is van 7 maanden geleden ;)
Inmiddels geeft hij de voeten ook vlotter.

Hij is idd een brave pony maar bij vreemden gewoon angstig/onzeker maar daar gaan we zeker aan werken.

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:28

Balou_k schreef:
Op de kliniek hebben ze de volgende coördinatie oefeningen gedaan:

Lopen op een rechte lijn/volte, de staart in de hand nemen en proberen om trekken. De test ging niet heel soepel. Limo vond dit erg eng, maar de tegendruk was goed.
Kleine 8tjes lopen in stap op de harde bodem, beenzetting was hierbij goed.
Achteruit en vooruit stappen kort op elkaar gevolgd: goed.

Benen kruisen zou absoluut niet mogelijk geweest zijn. MMEP test hebben ze zelf niet aangedragen o.i.d.


Ah, ik had begrepen dat ze helemaal niet aan de achterkant konden komen voor onderzoek.
Dus alleen geen buigproeven uitgevoerd?
Hoe reageerde hij op onderzoek van de rug TS (mn testen kantelen bekken en links en rechts bewegen van het bekken)?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 20:14

De rug is enkel afgetast geweest. De bekken kantelen heeft de Osteopaat laatst nog gedaan. Hierbij bolt Limo de rug wel, ik doe deze oefeningen ook af en toe om de rugspieren te stretchen.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:12

Babootje schreef:
Balou_k schreef:
Op de kliniek hebben ze de volgende coördinatie oefeningen gedaan:

Lopen op een rechte lijn/volte, de staart in de hand nemen en proberen om trekken. De test ging niet heel soepel. Limo vond dit erg eng, maar de tegendruk was goed.
Kleine 8tjes lopen in stap op de harde bodem, beenzetting was hierbij goed.
Achteruit en vooruit stappen kort op elkaar gevolgd: goed.

Benen kruisen zou absoluut niet mogelijk geweest zijn. MMEP test hebben ze zelf niet aangedragen o.i.d.


Ah, ik had begrepen dat ze helemaal niet aan de achterkant konden komen voor onderzoek.
Dus alleen geen buigproeven uitgevoerd?
Hoe reageerde hij op onderzoek van de rug TS (mn testen kantelen bekken en links en rechts bewegen van het bekken)?


Inderdaad van de achterbenen geen buigproeven. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 22:20

Limo heeft het toch zwaar...
Staat met opgetrokken buik/ingevallen flanken.
Is ontzettend onzeker, zelfs toen hij even op de paddock stond was hij niet gerust. :\ schrok van een klein geluidje en ging hierbij steigerend omdraaien om daarna nog eens een schriksprongetje te doen. Zielig om hem zo te zien staan.

Volgens de stalbaas is hij het vertrouwen in heel wat mensen kwijt. Mijn zus vertrouwd hij gelukkig wel nog. Ze geeft dan ook wortels :)
En een ander stalgenoot die hem ook vaak knuffels geeft vertrouwd hij ook nog.

Hier zie je zijn buik en flanken
Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:26

...arm knollie!

Hopelijk lukt het snel om de vicieuze cirkel van pijn, spanning en angst te doorbreken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:31

miezelke schreef:
Joolien schreef:
Mm dat vallen is wel opvallend wat dat betreft, maar een paard in paniek kan gekke dingen doen...

Maar idd, je vriend heeft gelijk. Wat wil je met zo'n paard? Die zo kan paniekeren. Ik ben niet zo snel bang, maar ik stap niet meer op een paard die zo snel in paniek kan raken. Want je weet gewoon nooit wat er gebeurt, ze zijn zo onberekenbaar. En dat in combi met zn rug, en wie weet wat nog meer.
Gaat het allemaal wel de moeite waard zijn...

Joolien, dit paard is gewoon nog niet aangeleerd om rustig te zijn in vreemde omstandigheden. Het is onze verantwoordelijkheid als mens om het paard ok te leren zijn op vreemde locaties, in vreemde handen etc. Dit is totaal nog niet gebeurd. Het is een jong paard met een vrij grote portie gezonde schrikreactie, en de pijn zal dit gedrag van hem mogelijks nog verergeren. Dit kan je hem niet kwalijk nemen; 1) hij weet niet beter en 2) hij heeft pijn. Dit maakt hem in mensenhanden heel onzeker, bang en nerveus. Het is aan de TS om hem de komende tijd te leren vertrouwen hebben in vreemde objecten, op vreemde plaatsen, in vreemde handen,... Dan komt dit wel goed. En hopelijk slaat de behandeling aan, en zal er mits kundige training ook gewerkt kunnen worden aan ontspannende oefeningen zowel naast als onder het zadel, en zal TS de nodige tools in handen krijgen om hem te kunnen kalmeren, zowel naast als onder het zadel.


Dat snap ik, maar dit is niet een gevalletje met een paar maanden klaar. Als je ziet hoe hij er nu ook bij staat na zo'n logeerpartij op de kliniek, dat is wel extreem vind ik. Het gaat gewoon heel lang duren, als het al gaat lukken en ik vraag me af of dat de moeite waard gaat zijn. In meerdere opzichten. En dan moet hij uberhaupt nog aan het werk kunnen, want ik denk niet dat ts hem heeft om alleen te aaien.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:35

Ik zou als ik jou was me op het moment heel veel met hem bezig houden. En dan niet alleen aaien, poetsen, beentjes tillen, wandelen maar ook gewoon stil in zijn box staan/zitten en kijken of hij dan zelf toenadering zoekt. Als dat goed gaat dat ook eens met je vriend erbij doen, met anderen van stal die je willen helpen om hem opener te krijgen naar vreemden toe. Ik snap best dat hij een terugslag heeft gekregen in zijn vertrouwen, maar als je daar nu goed mee aan de slag gaat, zal dat wel snel weer om kunnen keren en verbeteren.
Je kan ook kijken hoe hij zich houdt als je bij de paddock blijft, of hij dan wel meer met vertrouwen buiten staat.

Joolien, ik snap jou wel hoor, maar TS is nu een traject ingegaan en dat zal ze denk ik eerst willen afmaken om te zien hoe dat zich verder ontwikkelt.