Hoestende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:58

Vanavond ben ik weer even langs geweest, ze heeft de hele dag gestoomd hooi gekregen (uit zo'n Haygain hooistomer). Een ander paard op stal krijgt standaard gestoomd hooi, o.a. vanwege hoesten. Haar stal was een grote bende, ze heeft sowieso al de neiging om hooi overal te laten slingeren. Ze neemt namelijk graag een hap hooi, om vervolgens een rondje door de stal te lopen en uit het buitenluik te gaan kijken met pluk hooi.

Ik heb het idee dat ze even moet wennen aan het gestoomde hooi, vandaar de bende. Ze vindt het namelijk wel degelijk erg lekker, ze rukt het echt uit mijn hand als ik een pluk geef op de poetsplaats. Ook heb ik haar in de twee uur dat ik er was vrijwel niet horen hoesten. In rust hooguit 2 keer een kuch en met het longeren ook een paar kleine kuchjes. Geen extreme droge hoestbuien meer, sowieso bleef ze er niet in hangen. Hoest klonk ook lang niet meer zo erg als afgelopen week, het kwam niet meer uit de tenen. Morgen ben ik langer op stal (en overdag ipv 's avonds) dus dan kan ik wat beter beoordelen hoe het ervoor staat.

Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:12

misschien een tip, even mestonderzoek doen. Deze maand op verschillende stallen paarden met spoelwormen gevonden en hoestende paarden. Na ontworming heeft er geen een gehoest meer.

misschien dat het puur toeval is hoor maar nu op 3 stallen gezien

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:15

Op moment staan er veel paarden die hoesten zonder enige aanwijzing verder. Ik denk door het wisselvallige weer. Bij koorts da bellen anders zou ik zo even aankijken

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:28

Geef je het hooi los? Hier gaat alles in hooinetten, dan gaat er niet zo veel hooi verloren. Is er geen mogelijkheid om het hooi daar te geven waar ze ook naar buiten kan kijken? Dus ergens aan het buitenluik? Ze wil wellicht gewoon alles een beetje in het oog kunnen houden?

Hier eten alle paarden het gestoomde hooi ook veel liever dan het niet-gestoomde :j Vooral als het net uit de stomer komt, aanvalleuh! :Y) Hier ook een Haygain trouwens, super tevreden van!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:36

Ik had het er toevallig net over met mijn stalgenoot om een hooinet te proberen! Ze krijgen het nu inderdaad los, bij het binnenluik wordt het op de grond gegooid. Zit nu ook bij EJ te kijken naar hooinetten, geen idee wat een goede keuze zou zijn :o Ik wil het voor de staleigenaar ook zo makkelijk mogelijk houden qua ruwvoer geven, ze doen al zo ontzettend veel voor ons (privéstalling, geen pensionstalling dus) en ik wil ze niet tot last zijn haha.

Voor het beeld, de stal toen ze net 1 dag hier stond (en dus super schoon). Bij het luik rechts wordt het hooi gegeven. Foto is gemaakt vanuit de buitendeur, stal is dus nog een stukje langer.
https://boktimg.nl/img/m/3nU6Wl.jpg
Buitenluik: https://boktimg.nl/img/m/ii7IfO.jpg

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:26

Er zijn toch wel grote kwaliteitsverschillen in de verschillende hooinetten die aangeboden worden. De echte goeie en bijna onverwoestbare kosten ook redelijk wat geld. Wij hebben onze eerste netten nu al bijna 10 jaar en natuurlijk moeten we af en toe een gat weer dichtknopen, maar ze zijn nog wel te gebruiken.
Wij halen ze hier: http://www.caisasshop.se/slowfeeding/nat-storlekar/
De maten staan er bij als je verder klikt. De site is wel veranderd, vroeger konden we ook gewoon Engels als taal kiezen. *edit: gevonden http://www.slowfeeding.net/ *
Het hooi zou je dan al in het net kunnen doen - wij stomen ook wel gewoon het net mee - en dan kan het aan het buitenluik opgehangen worden. Zo is je pony rustiger en zal hopelijk de stal ook niet meer zo overhoop gehaald worden door het heen en weer lopen :D

Zo hangen onze netten erbij
Afbeelding

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:57

Bij mij heb ik vandaag de da gebeld en hij gaat nu een slijmoplosser krijgen. Ze vond het niet nodig om langs te komen, omdat hij er geen koorts bij heeft. Verder moet hij nu juist lichte beweging krijgen zodat hij het slijm eruit kan kuchen. Vorig jaar heb ik wel nat hooi gegeven, maar dat hielp niks. En toen het ook nog eens bevroor, wilden ze het niet eten _O-

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:01

Nat hooi helpt inderdaad meestal niet voldoende. Bij mijn Haflinger eerst wel, maar toen ze in putje winter weer begon te hoesten en het sowieso al een gekl*t was met water, hebben we een stomer gekocht. Een rib uit ons lijf, maar het is het zo waard. Niks geen supplementen meer nodig, geen dierenartsbezoeken, ... Bovendien is het voor elk paard eigenlijk beter het hooi te stomen. In droog hooi zitten behalve stof ook schimmels en bacterien, die je er met gewoon nat maken niet uit krijgt.

Vadrouille

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-01-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:31

Oke dit klinkt misschien heel vreemd, maar dit heb ik ooit als tip gekregen van een dierenarts van mij en heb het in Belgie ook van een andere dierenarts gehoord.
Wat voor water krijgen jouw paarden. Grond water of kraanwater mist namelijk kalk. Ik weet zo gauw even niet meer welke van de twee nauw precies, iets met een griepperig hoofd.
Maar omdat wij dat gene dus in water missen, en dus wel eens wat hoestende paarden hebben moeten we 3 druppeltjes betadine in de waterbak doen. Grote van de waterbak is z'n automatische drinkensbak.
Wat er in betadine zit wat dan helpt dat weet ik niet, maar dit doen wij 1 keer als ze hoesten en als wij dit in de avond geven hoesten ze de volgende dag nauwelijks nog.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 16:02

Ik durf niet te zeggen of het grondwater of kraanwater is eigenlijk.

Ik heb vanmiddag om te proberen een hooitas gekocht, die zijn namelijk makkelijk te vullen. Ze vond hem even eng toen ik hem kwam ophangen, maar ze snapt nu hoe het werkt :+ Ze vindt hem erg leuk en trekt er netjes elke keer 1 plukje uit om te eten.

Qua hoesten nog maar twee kuchjes gehoord sinds ik er ben, los van elkaar en dus geen hoestbui.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:32

Het hooi is het probleem bij mij ook niet, dan zou hij wel veel vaker hoesten. Ze staan namelijk al sinds de zomer op dit hooi. Hij heeft gewoon iedere keer een winterdipje rond deze tijd. Ik heb nu sputolysin bij de da laten ophalen door mijn moeder, t is wel schrikbarend duur volgens haar ook, nu maar hopen dat het dan ook werkt.

@TS, hopelijk wordt het nu dan niet weer zo'n smeerboel bij jou, hier is het desondanks een net van 4 bij 4 alsnog een grote bende, maar ik weet het aardig in te tomen door 2 keer per dag te mesten. Ze gooien het op de grond en gaan er dan in staan plassen, mannen :roll:

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:45

Het hoeft natuurlijk niet aan het hooi te liggen, het is te zeggen, sommige paarden zijn gewoon minder gevoelig :-) Gezond is droog hooi volgens mij gewoon niet echt, maar dat is een andere discussie!

Ik kon het ook nooit snappen als mensen zeiden dat hun paard zo'n smeerboel van hun stal maken, mijn Haflinger is namelijk super proper en eet het laatste sprietje hooi op, daar wordt niks verspild! Had haar nu wegens blessure apart van mijn andere paarden en oh boy, wát een smeerpoetsen zijn dat - merries trouwens !! De helft van het hooi (ok dat is overdreven, maar toch) op de grond, doorheen lopen, er deels op plassen en dan uiteraard hun neus er voor ophalen. Jeminee! Nu staan ze gelukkig weer allemaal samen en wordt al het hooi netjes opgegeten.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 18:20

Plassen over het hooi.. Heel herkenbaar _O- Net alsof ze het expres zo neerlegt om er vervolgens netjes recht overheen te plassen. De stallen worden hier trouwens meerdere keren per dag gemest, dus vrijwel altijd schoon. Ze loopt verder ook netjes om haar mest heen, maar ze sleept gewoon het hooi overal naar toe.. :roll:

Net mijn instructrice ook even gesproken tijdens de les, zij zegt ook dat ze waarschijnlijk wat gevoeliger is door onder andere het wisselende weer. Overigens vandaag weinig hoesten gehoord, de keren dat we haar hoorden was het absoluut niet ernstig of om direct zorgen om te maken gelukkig. Mijn gevoel zegt op dit moment 'nog even geen zorgen maken' en vaak klopt mijn gevoel wel enigszins :o

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:38

Ik heb ook wel eens gehoord van een paard dat maar bleef hoesten en waarvan de oorzaak niet te achterhalen was. Bij controle kwamen ze erachter dat het paard een lekkende hartklep had wat ook het hoesten veroorzaakte. Hoe die link ligt weet ik alleen niet precies

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:55

Ghostattack schreef:
Plassen over het hooi.. Heel herkenbaar _O- Net alsof ze het expres zo neerlegt om er vervolgens netjes recht overheen te plassen. De stallen worden hier trouwens meerdere keren per dag gemest, dus vrijwel altijd schoon. Ze loopt verder ook netjes om haar mest heen, maar ze sleept gewoon het hooi overal naar toe.. :roll:

Net mijn instructrice ook even gesproken tijdens de les, zij zegt ook dat ze waarschijnlijk wat gevoeliger is door onder andere het wisselende weer. Overigens vandaag weinig hoesten gehoord, de keren dat we haar hoorden was het absoluut niet ernstig of om direct zorgen om te maken gelukkig. Mijn gevoel zegt op dit moment 'nog even geen zorgen maken' en vaak klopt mijn gevoel wel enigszins :o


Eén van die merries slaagt er dus in om zich tijdens het hooi eten om te draaien, met haar kont RICHTING HOOI te gaan staan en DAN te mesten. Kom op zeg! Dat is gewoon pesterijen op het werk! >;) :=

Blij dat jouw pony aan de beterhand lijkt te zijn trouwens! Hopelijk is ze snel weer de oude!

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:47

Hier precies hetzelfde sinds paar weken hoest die van mij ook voornamelijk in rust of tijdens het rijden ( niet tijdens het wandelen).. het was begonnen na de enting, en na paar weken was het een weekje of 2 niks en sinds een week is het weer begonnen ene dag erger dan andere dagen..

(Is het een mogenlijkheid dat de enting ermee te maken heeft?)

Koper

Berichten: 30256
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:50

StalNollie schreef:
Op moment staan er veel paarden die hoesten zonder enige aanwijzing verder. Ik denk door het wisselvallige weer. Bij koorts da bellen anders zou ik zo even aankijken

Dat denk ik ook. Vooral bij wind komt de weerstand van de longen in het gedrang. Bij mijn pony kan ik het binnen de perken houden mbv acupressuur.

Mijn ruin heeft jaren geleden eens Ventipulmin gehad en dat deed helemaal niets. Bij hem bleek de oorzaak heel ergens anders vandaan te komen, niet vanuit de longen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 19:17

Toch vandaag weer de dierenarts erbij gehad, een andere die vaker op deze stal komt en ervaring had met hoestende paarden. Ze had heel ligt verhoging (37.9 graden), maar niet zorgwekkend. Hij heeft wat geluisterd en testjes gedaan, hoorde wel wat op de longen. Voor de zekerheid een kuurtje prednison en antibiotica en alleen nog maar gestoomd hooi. Hij zegt dat het waarschijnlijk een overgevoeligheid voor hooistof is.

StalNollie

Berichten: 9111
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoestende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:24

37.9 is geen verhoging voor paarden dat is pas vanaf 38.4

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:14

Ghostattack schreef:
Toch vandaag weer de dierenarts erbij gehad, een andere die vaker op deze stal komt en ervaring had met hoestende paarden. Ze had heel ligt verhoging (37.9 graden), maar niet zorgwekkend. Hij heeft wat geluisterd en testjes gedaan, hoorde wel wat op de longen. Voor de zekerheid een kuurtje prednison en antibiotica en alleen nog maar gestoomd hooi. Hij zegt dat het waarschijnlijk een overgevoeligheid voor hooistof is.


Waardeloos als ze iets hebben wat moeizaam te achterhalen is, hoop voor je dat het snel opgelost is. Bij mij is het mysterie opgelost, zat em in een voeraanvulling, bedacht me ineens dat ik die was gaan geven na de januaristorm en een paar uur nadat ik ermee gestopt was, was het diepe hoesten over.