Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:11

Ik heb inderdaad flink groei gezien qua spieren door bij te voeren met flink merriebrok (opfokpaard, dus geen enkele training verder) of Nature's best (voor een basismuesli vrij hoog in vrep) en luzernebrok (18% ruw eiwit, dus waarschijnlijk zo'n 11/12% vrep), in dat geval bij een 5-jarige die niet echt getraind werd (1 a 2x per week voornamelijk in stap aan de longe voor 20 minuten).

En ook bij allerlei andere paarden heb ik verschil gezien, hoewel ik daar minder persoonlijk bij betrokken was en daardoor minder duidelijk over het trainingsprogramma kan praten.

De hoeveelheid stikstof die op het land mag, wordt steeds lager. Hierdoor wordt de hoeveelheid eiwit in het gras ook lager en de hoeveelheid suiker juist hoger (gras wordt geremd in groei door te weinig eiwit en blijft daardoor met een extra voorraad energie in de vorm van suiker zitten).

Over het algemeen is het gemakkelijker om "gewoon" bij te voeren door middel van krachtvoer of luzerne, maar er zijn gevallen waarbij het paard niet de extra kcal (Ewpa) nodig heeft, maar toch achterblijft in bespiering. Dan kan een supplement met een zeer hoog eiwitgehalte wel degelijk zijn nut hebben. Ook specifieke aminozuren kunnen effect hebben, maar dat is zeker niet de eerste stap die je zet.

In de tijd dat eiwitarm voeren een hype was, was ik een manegeruiter. Maar schrale rugspieren was inderdaad behoorlijk gebruikelijk zowel bij de manegedieren als bij de pensionpaarden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:38

Bij koeien kan je het (deels) aanvullen met ureum, en dat wordt als mineraal over het voer (door de mix) gedaan. En mineralen wordt vaak ook gewoon voor de term brok gebruikt bij de koeien, dus een Sojabrok valt dan ook onder mineralen.

Bij koeien zie je het overigens meer voor komen bij mais-rantsoenen, als het rantsoen voor 60, 80 of zelfs 100% uit mais bestaat, moet je veel meer eiwit bijvoeren dan bij een 0 of 20% maisrantsoen (oftewel een (vrijwel) volledig grasrantsoen). Daar kan dan naar het ureumgehalte in de melk voor gekeken worden.

Bij verreweg de meeste dieren kan dat gewoon met een merriebrok, mits ze zo veel brok mogen hebben (niet te dik worden). Ter vergelijk: pavo condition heeft 8% vrep, pavo lac weide heeft 12% vrep en pavo podo grow heeft 13% vrep. Pavo topsport heeft 17% vrep.

Of subli: basisbrok 8% vrep, prestatiebrok 9.5%, merriebrok 12%, veulenbrok 13.5% en atleet 28.1%.

Als je puur eiwit wil bijvoeren, kan je beter 1kg atleet voeren dan 3kg basisbrok, zeker als het paard gevoelig is voor dik worden of voor maagzweren.

Hoe groot het aantal paarden is dat het op gewoon bijvoeren niet redt, durf ik zo niet te zeggen. Ik heb al bij heel veel paarden een flinke groei gezien, maar het is juist bij de paarden die schraal gevoerd moeten worden i.v.m. (risico op) overgewicht of insulineresistentie dat je het niet redt met gewoon bijvoeren.

Hoewel vrep wel een indicatie geeft, zie je bij heel goedkope voersoorten wel een verminderde kwaliteit van het eiwit, vrep betekent puur dat het opneembare eiwitten zijn, niet of deze van de juiste aminozuren zijn en of ze wel gestabiliseerd zijn. Ruw eiwit is niet meer dan het stikstofgehalte x6.25. Dat kan je dus gemakkelijk verhogen door er ureum of ammonium aan toe te voegen. Dat stukje is er met vrep uit gehaald.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Eiwitten, wat is feit en wat is commerciele info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 01:08

Volgens het cvb heeft een volwassen pony in rust van 200kg 160g vrep nodig, iedere 100kg lichaamsgewicht extra geeft extra vraag van ±45g vrep.

Volgens het NRC (6e ed.) heeft een paard 144g ruw eiwit nodig per 100kg lichaamsgewicht. Zij gaan dus niet uit van een verhoogde behoefte bij kleinere dieren, maar houden een totaal hogere behoefte aan, gezien de meeste soorten ruw eiwit tussen de 50-75% vrep, indien er dus geen losse stikstof toegevoegd is.

Het voeren van paarden is helaas geen exacte wetenschap, wat al terug te zien is in deze twee toch afwijkende getallen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_ en 50 bezoekers