[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:18

Tessya, waar is ze ingevallen ? alleen langs de ruggegraat of ook op de ribben ? En waarom is ze ingevallen ? Kan ze hooi nog wel goed kauwen ?

Ik zou net als Ellepel de sp mengen met merriebrok en dan langzaamaan de merriebrok minderen.

Grasbrok, sommige paarden vinden het lekker ( het ruikt ook echt lekker ), maar ik ken alleen maar paarden die het niet lekker vinden.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:22

Volgens mij doet Hartog er melasse in en zijn het harde brokjes zoals biks dus moet je paard het goed kunnen kauwen. Dan zou ik eerder kiezen voor een wiesencobs, dat valt snel uit elkaar als het vochtig wordt, maar wij voeren het al jaren gewoon droog en echt nog nooit problemen gehad.

En anders kom je op een mix die je eventueel ook nat kan maken natuurlijk. Het hoeft niet drijfnat.

Vitalbix heeft nu ook de breed en grow, misschien is dat wel wat om erbij te doen? Of de agraobs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:28

Ze is eigenlijk overal ingevallen op dit moment. In eerste instantie alleen langs de ruggengraat, wat verklaarbaar is gezien haar leeftijd. Maar de laatste paar weken is ze ook op haar ribben ingevallen. Ik heb haar uren zitten observeren en ze eet haar hooi gewoon en in de wei graast ze ook gewoon.
De oorzaak is niet helemaal duidelijk (dierenarts is twee keer geweest afgelopen maand), de tanden zijn nagekeken, maar waarschijnlijk is het een combinatie van een paar dingen: ze heeft schimmel gehad, misschien een virusje gehad (ze is een paar dagen wat minder fit geweest), het wisselende weer, haar tanden.

Ik ga me nog eens verder verdiepen in de verschillende grasbrokken. Harde brokken zijn inderdaad wat lastiger te eten dan zachtere brokken/geweekte spul.

De SP zal ik ook eens mengen met merriebrok, misschien dat ze het dan wel wil eten.

Allemaal heel erg bedankt voor de tips tot nu toe!

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:30

Ze vallen vaak als eerste weg langs de ruggegraat. Vaak , zeker bij oudere paarden in de winter, heeft dat te maken met tekorten aan (goede) eiwitten.
Die eiwitten ga je niet vinden in de sp, maar waarschijnlijk wel in de merriebrok. Dus misschien wel een goede combi om te blijven geven ?!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:06

Je hebt ook goede grasmixen die hoef je niet nat te maken en zorgen ook voor extra eiwit opname
Ik voer zelf de dengie grasmix deze is melasse vrij, zeer zacht en heerlijk van geur

Deniesje97
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:36

Hallo lieve bokkers!

Binnenkort komt eindelijk mijn trouwe viervoeter thuis te staan!! Wahaa zo gaaf! Maar nu wil wel graag wat meer weten over de voeding van een paard. Hij heeft altijd in pension gestaan en hij moest eten wat
de pot schaft. En nu kan ik het helemaal zelf bepalen. En dat wil ik ook, want hij is al bijna 18 jaar.. En ik lees zoveel verschillende dingen, dus ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Mijn vraag aan jullie: Wat zou ik mijn 18 jarige draver qua voeding moeten geven?

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:47

18 jaar is nog niet zo oud hoor. Ik zou goed navragen welk voer hij nu krijgt en hoeveel. Als hij het daar goed op doet, waarom dan veranderen ?!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Deniesje97
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:52

Maris schreef:
18 jaar is nog niet zo oud hoor. Ik zou goed navragen welk voer hij nu krijgt en hoeveel. Als hij het daar goed op doet, waarom dan veranderen ?!


Hihi klopt. Hij krijgt nu gewoon basisbrok. Maar als je op internet aan het zoeken gaat, zeggen ze dat bij 18 jaar er veel verandert in het lichaam van een paard. En dat ze dan aanvullend voer nodig hebben.... Dus vandaar dat ik graag meningen wil horen hihi.

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:54

Nee hoor, zo lang een paard het goed doet op zijn huidige voer zou ik niets veranderen eraan als ik jou was.
Als hij gaat terugvallen of een doffe vacht krijgt, dan kan je gaan denken aan ander voer.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:57

Hoihoi, ik heb ook even een vraagje voor mijn 23 jarige merrie.
Ze gaat binnenkort verplaatsen naar een stal waar ze niet meer mijn voer maar gewoon standaard basis sportbrok geven. Ik blijf daarnaast wel gewoon mijn eigen bijvoeren, maar denken jullie dat het kwaad zal doen als ze nu best wel wisselt van voer?
Ze krijgt nu namelijk per voerbeurt 1kg van een mengsel van dravers sportbrok/muesli natural balance met olie eroverheen. Ze gaat nu namelijk ook maar 2 keer kracht en ruwvoer krijgen, terwijl het op dit moment 3 keer op een dag is. de porties zijn wel stukken groter, dus over het ruwvoer maak ik me nog geen zorgen, maar over het krachtvoer nu wel...

[o]

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:59

Vraag anders een paar kilo van die sportbrok en ga het alvast mengen met je eigen voer nu ?!
Of blijf je eigen voer voeren ook op die nieuwe stal.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

ElCamino

Berichten: 8922
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 13:45

mijn paard wordt in mei 30 en krijgt nog steeds het standaard voer van de pensionhouder.
Ten eerste miept hij ontzettend met ander voer want dat lust meneer niet en is zijn mest altijd een issue... veranderen begin ik niet gauw aan.
Zolang hij het nog prima doet, lekker loopt en er goed uitziet blijft hij gewoon op onderhoudsbrokjes van stal staan. Hij heeft alle 22 jaar dat ik hem had ook op alle stallen gewoon de stalbrok meegegeten hoor.
Zelf voer ik wel altijd een schep slobber met zijn supplementen.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:23

Hallo bokkers,

ik ben benieuwd of jullie eventueel nog wat tips voor mij hebben.

Mijn tinker merrie van 25 jaar kan weleens proppen maken van haar voordroog. Dit is niet altijd. Soms zitten er weken tussen en dan heeft ze er weer een paar dagen last van. Er zijn verschillende tandartsen al bij geweest. Ze heeft twee wat holle kiezen, maar verder nog wel voldoende kauwvlak op haar kiezen. Verder heeft ze geen spleten tussen haar kiezen. Van de week heb ik voor de zekerheid foto's laten maken van haar kieswortels. Ook hier was niets bijzonders op te zien. Ik merk dat het vaak aan het begin van een nieuw pak is en vaak wanneer het 'een spaghetti effect' :Y) heeft. We hebben nu een pak wat wat korter is en dat gaat weer prima.

Maar.. nu zou ik het vervolg wel iets bij willen voeren wat het eventuele tekort in zo'n periode kan opvangen. Wat kan ik dan het beste voeren en wanneer? Daarbij merk ik dat ze iets wat terug valt in bespiering (doet nu alleen nog wandelingetjes en stapritjes). Vorig jaar heb ik sojaschroot op advies van Utrecht bijgevoerd om de eiwitten op pijl te houden, gezien haar dieet toentertijd. Maar daar was moeilijk aan te komen. Hebben jullie daar eventueel een ander idee op?

Het voerschema (in de winter) is als volgt:
08.30: 2kg voordroog + klein 1/4 fibre force + omega 369 olie
12.00: 2 kg voordroog
17.00: 2 kg voordroog
20.00: 2.5 kg voordroog + klein 1/4 fibre force + pavo vital complet + glucosamine supplement
23.00: 2.5 kg voordroog

Ze staat in de winter van 08.30 tot 20.00 uur in de paddock met twee andere paarden, dus ze zou iets meer/minder kunnen eten overdag qua voordroog. In de zomer staat ze 24/7 op de wei. Dan krijgt ze wel pavo vital complet met glucosamine supplement bijgevoerd.

Verder heeft ze nog wel wat problemen waar ik met haar voer rekening mee moet houden:
- snel overgewicht (nu op goed gewicht)
- gevoelig voor slokdarmverstoppingen (krijgt nu nat gemaakt voer)
- gevoelig voor allergie/jeuk (het liefst dus zo min mogelijk suikers/zetmeel)
- gevoelig voor gaskoliek

Het is een heel verhaal geworden, maar hopelijk hebben jullie een idee. :D

Y;( FEMKE ~ 25-03-2020

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:31

Om hooi te vervangen heb je tegenwoordig echt veel producten. In dit artikel staat een samenvatting : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Terugvallen in bespiering bij oudere paarden is idd vaak een eiwittekort, tenminste beter gezegd een tekort aan bepaalde aminozuren.
Ook daarvoor zijn een aantal producten. Met krachtvoer heb je de merrie brok, veulenbrok en ook sommige mengsels voor oudere paarden bevatten meer eiwitten ( zoals 18+ van pavo ).
Wil je geen krachtvoer geven dan zitten er eiwitten in b.v. lucerne ( kunnen niet alle paarden goed verdragen ), soja idd ( maar wil je dat aan je paard geven ?!), een grasbrok met meer eiwitten erin ( Agrobs Fetura ).
Of supplementen met meer eiwitten erin zoals van Subli of Pavo.

Nog een idee mbt gaskoliek, zorg dat je colosan in huis hebt ! Super middel bij gaskoliek.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:28

Maris bedankt voor je reactie.

Het liefst voer ik geen krachtvoer bij i.v.m. allergie/jeukproblemen, dus dat maakt het vaak wel moeilijker. Zolang ze nog wel genoeg binnen krijgt, probeer ik dat nog zoveel mogelijk te vermijden. Daarbij komt ze snel aan in gewicht. Maar misschien is Agrobs Fetura wel een optie. Relatief laag in suikers/zetmeel en meer eiwitten. Maar kan dit ook dienen als (deels) ruwvoervervanger?

Colosan staat hier inderdaad in de kast!

Y;( FEMKE ~ 25-03-2020

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:46

Ja, ook grasbrok is een ruwvoervervanger idd. Dus de fetura ook.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:40

Dat zou mooi twee vliegen in een klap zijn. Ruwvoervervanger, extra eiwitten en niet te hoog in suikers/zetmeel. Ook geweekt te voeren.

Y;( FEMKE ~ 25-03-2020

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:54

Ik heb kelly ook weer op grasbrok hoor.
ook tinker,25 jaar en net op de bovenlijn ook een beetje schraal.
Maar ik heb dan merkloze gewoon van de grasdrogerij.
Moet wel 20% eiwit in zitten :j

Ik geef een 400 gram.dat laat ik een dag weken en meng dat met wat marstall force.
en voor de lekkere smaak gaat er wat subli atleet in en wat musli.
Verder onbeperkt ruwvoer en ik zie bij haar ook dat ze soms wat propt bij wat langer spul.

Dus denk dat je die agbros zeker kunt proberen

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:48

Ik heb ook een paardje van 21.
Ik gaf normaal gesproken per dag een halve kilo cavalor strucomix senior met een klein schepje zeewier, Marshall force( 50 Gr per dag) en aangevuld met lucerne en wat penen. En dan dagelijks een schep senior preoris, geweekt natuurlijk..

Maar hij blijft ook wat ingevallen bij de schoft en ruggengraad ..

Nu ben ik vandaag overgestapt naardagelijks 1/3 cavalor strucomix senior en 1/3 pavo 18+. Met luzerne, zeewier, marstall force, msm magnesium supplement en wat penen en dagelijks wat SP van subli.
Nu vraag ik me een beetje af, heeft het veel nut dat ik twee soorten musli nu geef? Ik dacht aan 18+ van Pavo in de hoop dat die wat meer aan komt en in de pavo zit net wat meer eiwit. Ik heb ook een paar maanden elke dag meer SP van subli gegeven, hij kwam wel iets aan maar niet rond de ruggengraad en schoft, enkelt op de ribben en flanken.
Iemand een goeie tip?

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:55

SP bevat weinig eiwitten, daarom doet het niet zoveel voor de beslisring van de rug. Daar moet je dus eiwitten voor voeren. Zoals idd in een senior muesli vaak zitten. Voorjaarsgras doet vaak ook wonderen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Hilli

Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:31

Ik weet alleen niet of eenderde schep 18+ -ik schat zo'n 250 tot 300 gram- dan echt ook een toegevoegde waarde heeft en of je niet beter kunt toewerken naar bijv. 1 of 2 volle scheppen muesli.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:17

Wendie1992 schreef:
Ik heb ook een paardje van 21.
Ik gaf normaal gesproken per dag een halve kilo cavalor strucomix senior met een klein schepje zeewier, Marshall force( 50 Gr per dag) en aangevuld met lucerne en wat penen. En dan dagelijks een schep senior preoris, geweekt natuurlijk..

Maar hij blijft ook wat ingevallen bij de schoft en ruggengraad ..

Nu ben ik vandaag overgestapt naardagelijks 1/3 cavalor strucomix senior en 1/3 pavo 18+. Met luzerne, zeewier, marstall force, msm magnesium supplement en wat penen en dagelijks wat SP van subli.
Nu vraag ik me een beetje af, heeft het veel nut dat ik twee soorten musli nu geef? Ik dacht aan 18+ van Pavo in de hoop dat die wat meer aan komt en in de pavo zit net wat meer eiwit. Ik heb ook een paar maanden elke dag meer SP van subli gegeven, hij kwam wel iets aan maar niet rond de ruggengraad en schoft, enkelt op de ribben en flanken.
Iemand een goeie tip?


Maar wat krijgt hij aan ruwvoer? En hoeveel kan hij vrij bewegen?

Die van ons zijn 19, 20, 20 en 25 en staan voornamelijk op onbeperkt hooi en zijn niet ingevallen. Ik geef in de winter speedibeet bij met opti form ( of iets vergelijkbaars ) en een vitamine brok. Maar dat is vooral omdat ze 24/7 buiten lopen en de oudste 3 geen dekens op hebben.

Nu krijgen ze alleen nog een handje optiform en vit, omdat de kou voorbij is.

Koper

Berichten: 30219
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:57

Hallo, sorry dat ik hier zo binnen kom vallen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Mijn paardjes zijn allebei 18+. De ene is 28 en de andere wordt volgende maand 19. Sinds drie jaar krijgen ze Daily Care van Vitalbix (de gewone vitaminebrok dus). Mijn merrie (de 28-jarige) krijgt daarnaast ook Sixteen Plus van Dodson & Horrell. Ze eet het fantastisch goed en ik vind het een erg mooi product. Ruikt heerlijk en voelt een beetje vettig aan, voor mijn merrie is dat alleen maar positief omdat ze de neiging heeft om gauw af te vallen. Het is een shet, maar dus wel eentje die gauw te dun wordt.

Nu mijn ruin. Hij is bijna 19 en ik wil hem zo langzaamaan toch wel iets geven met extra vitamines en mineralen. Hij is tamelijk vroeg oud geworden, is al jaren bezig om grijs te worden en heeft een aantal chronische kwaaltjes. Nou zou je denken: voer 'm dan meer Vitalbix. Punt is dat hij dat netjes opvreet maar doordat mijn merrie de lekkere muesli krijgt probeert hij steeds haar bak te kapen. Ik zoek dus een supersmakelijke muesli, absoluut GEEN! slobber en ook geen brok, die geschikt is voor het iets oudere paard. Hij krijgt nu een handje van de muesli van mijn merrie maar dat is nou net een dikmaker en mijn ruin is... ehm... verre van mager. Dus het moet een muesli zijn, en superlekker, en met extra vitamines en mineralen, en geschikt voor dikke paarden en o ja, ook nog met een zo laag mogelijk gehalte aan suiker en zetmeel. Liefst ook nog zonder luzerne. De Active + (muesli van Vitalbix) heb ik een tijdje gevoerd maar de kwaliteit daarvan vond ik onvoldoende. Bovendien is die voor paarden die meer energie nodig hebben en je moet er vrij veel van voeren. En ik zoek dus juist iets voor een wat ouder paard wat snel te dik wordt.

Is er iemand die deze speld in de hooiberg toevallig al gevonden heeft?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:17

Hei Koper (gar alt bra ?)
Hmmm, voer zonder suikers zal waarschijnlijk altijd minder lekker zijn dan met suikers. Dus de sixteen plus zal je niet kunnen toppen vrees ik. Muesli zonder veel suikers etc is altijd met veel ruwvoer erin. Enige wwaover ik wel eens hoor dat paarden echt lekker vinden is agrobs - grunmash, maar dat is slobber...
Kan je ze niet apart zetten met voeren ?

Edit : al eens naar het voer van Astrid Noordhoek gekeken ? Misschien is dat een optie ? Pure heet het, in verschillende varianten.
Laatst bijgewerkt door Maris op 15-04-18 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Koper

Berichten: 30219
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:19

Oh nee, neeneeneenee. Die van mij kunnen lezen joh, ik zweer het. Zodra er Agrobs op een zak staat moeten ze het niet.

Apart zetten is geen optie, ze staan samen op de wei en er is geen stalletje waar ik ze apart kan zetten. Ik zou desnoods mijn merrie wel uit de wei kunnen halen met voeren maar eigenlijk vind ik dat te veel gedoe -halster zoeken, pony vast houden zo lang ze eet, gillend paard wat ook uit de wei wil maar dat niet mag. Gaan we maar niet doen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-04-18 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers