Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:04

abbycootje schreef:
qua voer krijgt ze enkel hooi (staat 24/7 in een kale wei) uiteraard wel veel hooi, zoals sinds tenminste juli dit jaar. Enige wat ik haar geef is afentoe een handje muesli waar weinig in zit.


Je weet wel dat een groene waas over het land al MEER dan voldoende is om bevangen te raken?
Ik vind het weiland op de foto echt eng voor een paard waarvan getwijfeld word of hij bevangen is of niet. Mijn pony's zouden nooit (en zeker niet 's winters, maar dat is voor jou niet van toepassing als ik in je profiel kijk) op zo'n land mogen lopen.
Kort gras is veel gevaarlijker dan lang gras.

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 00:14

Hoefsmid zojuist geweest, Hij denkt dat het een beginnende hoefzweer is. Heeft gekeken of hij het kon open snijden (is dat hoe je het noemt?)
Maar er kwam niks los, dus komende dagen even baden in soda zien of het er dan uit wilt komen. Mocht het er met een paar dagen nog niet uit zijn raadde hij wel aan DA even te laten checken.

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 09:52

Heb haar vanmiddag in een emmer met epson salt gezet.
Gelukkig werkte ze super mee, vond het prima om in een emmer te staan.
(Dit is overigens buiten haar stuk wei waar wel wat gras staat, maar hier kom ze dus niet bij! )
Afbeelding

Nadat het extreem droog is geweest en de grond kneiterhard is het nu non stop aan het regen dus het andere uiterste.
Maar doordat de grond nu nat en dus zachter is merk ik wel dat ze gemakkelijker loopt. Ze draafde zelfs een paar passen aan toen ik haar terug naar de wei bracht.

Hier foto onderkant hoef (bij de teen waar wat modder zit is waar de smid een gaatje had gemaakt om te kijken of hij een hoefzweer kon vinden)
Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Verschil tussen gevoeligheid en hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:24

Een hoefzweer zou mooi zijn! Meestal maken ze die open en is het klaar met de ellende.
Even afwachten dus.

abbycootje

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-10-08
Woonplaats: Christchurch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 10:58

Even tussendoor een updateje

Er is nog niet echt veel veranderd, vandaag was er een andere Smid op stal en haar gevraagd een kijkje te nemen.
Voor zover zij kon zien viel HB volgens haar wel uit te sluiten (Gelukkig!). Ze kon het niet volledig uitsluiten omdat ze geen DA is , maar het leek haar zeer onwaarschijnlijk, en sloot zich ook aan dat alles op een hoefzweer lijkt te duiden.

En ze gaf ook een logische verklaring waardoor het mogelijk wat langer duurt en niet echt door lijkt te zetten, omdat het hier heel droog is geweest, dan wel weer een aantal dagen veel regen dus erg nat waardoor de zweer ruimte krijgt om te bewegen maar doordat het dan weer heel droog is blijft het toch niet echt los komen.
Volgens haar zou 10 minuten p/d in een emmer soda niet helpen omdat dat geen verschil maakt op de hoef, daarom morgen een luier proberen met daarin opgelost soda en duct tape eromheen dat het hopenlijk op zijn plek blijft en de hoef dan zacht wordt zodat de zweer er uit kan komen.

Vandaag dus nog wel in een emmer soda gedaan, ze vind zichzelf wel erg zielig, maar haar eetlust lijd er iniedergeval niet onder ! :=


Afbeelding
Afbeelding