Artrose, laten inslapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:11

:) over buurvrouw van stal hier (tamara) :wave:

Maar wat ontzettend stom dat ie zo achter uit gaat zeg. En zo snel ook.
Hopelijk geeft de pijnstillers je een duidelijk antwoord. Sterkte

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:42

Citaat:
Als een paard niet meer spontaan beweegt, en zeker als een paard nooit meer spontaan eens een drafje laat zien in de wei, ga er dan maar van uit dat-ie véél pijn heeft. Als jouw paard altijd stil bij stal staat. doet bewegen 'm (te) veel pijn.
Artrose wordt ook nooit meer beter, ook glucosamine doet niks op het ziekteproces en geeft ook geen extra smering oid, vermoedelijk nemen paarden het zelfs niet goed op. Als het al wat doet, is het lichte pijnstilling, maar dan kan je beter duivelsklauw blijven geven.
Duivelsklauw werkt vergelijkbaar als metacam, dus eigenlijk hoef je dat (metacam dus) al niet meer te proberen.

Laat je goed voorlichten door je DA en/of de kliniek, maar hou in je achterhoofd dat het sowieso nooit beter kan worden.



Ehm, hier een mens met 34 jaar artrose.
En met de ervaring (staat in 100 medische teksten ook)
artrose geeft STARTpijn.

Dat is een aspect wat ik compleet mis in dit verhaal.

Hetis naar als je lieveling pijn heeft en de eerste 10 minuten zal hij niet blij met je zijn, maar 20 minuten stappen naast je dier om de gewrichtsvloeistof op te warmen heeft zin.

Verder is het een bekend gegeven bij paard en mens: op de foto kan ren gewricht akelig aangetast zijn - maar weinig pijn geven en andersom.

Ook dit mis ik in het verhaal.

Artrose is vooral goed management, inclusief beweging, supplementen als MSM en een goede hoefsmid (of goede schoenen).
Een compleet gladde rand op het kraakbeen krijg je in de praktijk niet meer terug - maar dat klinkt wel wat anders dan 'het gaat nooit meer over' - de pijn en de stijfheid verdwijnen juist met gematigde beweging.

Wat wel zou kunnen (maar dat las ik net niet)
er kunnen nieuwe stukjes bot ontstaan op de minder gladde kraakbeenranden - dat is slechter nieuws.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-01-18 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:47

connie64 schreef:
Ibbel, heb je daar harde bewijzen van, dat glucosamine en duivelsklauw niet werken of is dat gebleken bij jouw paard?
Puur ter info, ik geef mijn paard met artrose namelijk glucosamine en duivelsklauw, vandaar mijn vraag.


Er zijn geen harde bewijzen dat glucosamine ook maar iéts doet, niet bij dieren en niet bij mensen, ondanks héél veel pogingen dat wel wetenschappelijk te bewijzen.

Voor duivelsklauw (of de werkzame stof: harpagoside) is enig bewijs dat het werkt, en wel dat het vergelijkbaar is aan metacam - ook trouwens qua bijwerkingen op de maag.

Beide stoffen doen verder sod-all op het proces van artrose, dus op de degeneratie van het kraakbeen.

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:20

Spirit_ schreef:
Hallo allemaal,

Ik zal bij het begin beginnen. Ik heb een KWPN ruin van 9 jaar. Ik heb hem ongeveer 3,5 jaar geleden gekocht en toen zijn we vanaf de basis begonnen. Eerst was het gewoon voor de lol en toen besefte ik dat het eigenlijk best goed. Hij is zo uitgegroeid tot een stoere bink met heel veel spieren. Juli 2017 reden we onze eerste wedstrijd, wat had ik genoten.

Ik had na de wedstrijd 2 keer een masseur laten komen. De eerste keer vond ik hem niet fijn en enkele weken later kwam ze voor de tweede keer. Ik voelde wel verbetering en hij was fijn en soepel in zijn lichaam. We zijn van stal verhuisd in augustus omdat de faciliteiten op de vorige stal helaas niet altijd fijn zijn (zware en natte bak vooral). Lekker aan de slag op de nieuwe stal maar toch ging het niet goed, hij was moeilijk in de rechterbuigingven niet voorwaarts. Hij begon te staken en te bokken, niks voor hem. Mijn instructrice was er en heeft me direct weer naar stal gestuurd omdat zij hem ook niet kende zo.

Een week later ging ik naar de kliniek met de intentie dat de chiropractor/osteopaat baat kon hebben. Helaas had ze mijn paard snel over gegeven aan de dierenarts en sterkte gewenst. Achteraf is hij zo los gemaakt door de masseur dat hij de artrose niet meer kon verbloemen, hij had zich dus ontlast en daardoor vast gezet in een ander deel van zijn lichaam.

Bevindingen van de rug; rug en hals gevoelig en strak maar wel goed bespierd.
Slecht voorwaarts en vooral op de harde ondergrond.

Toen werd hij verdoofd in zijn ondervoet en opnieuw buigproeven, LV buigproeven negatief en rv positief.

Hij is op de foto gegaan, rechtsvoor zijn ondervoet:
-milde artrose kogel
-forse artrose kroongewricht (foto’s kan ik laten zien)

De diagnose was voor de lange termijn sportgebruik geen afdoende therapie en slechte prognose. Ik moest thuis nadenken of een afweging maken hem op weide pensioen te zetten.

De keuze werd al gauw gemaakt. Hij ging op pensioen en ik heb thuis een schuilstal met verhard stuk en paddock met aangrenzend een weiland voor hem gemaakt, hij loopt er met een Shetlander en dat gaat heel goed samen.

Toch begin ik enkele weken erg te twijfelen aangezien de hoefsmid aan heeft gegeven dat zijn hoef wel anders afslijt en dat geeft aan dat hij het been wel ontlast. Rond de kerst zag ik hem zijn been ontlasten. Hij leunt er niet op en trilt af en toe(ik heb eventueel een filmpje). Ook vind ik hem erg dof uit zijn ogen kijken en hij staat alleen maar voor de stal als ik hem zie, een heel enkel keertje wacht hij me op of staat hij in de blubberwei.
Hij heeft ook een paar dagen afstandelijk gedaan en hij wilde geen aandacht.

Nu heb ik hem op devils relief van naf, daar zit duivelsklauw in en ik moet zeggen dat hij niet meer zijn been zo ontlast. Maar toch is de wazige blik aanwezig in zijn ogen.

Ik hoop vooral verhalen en ervaringen te kunnen delen. Al denk ik dat ik onbewust de keuze al aan het maken ben dat het wellicht beter is als hij ingeslapen wordt. Toch vind ik de keuze te lastig om te maken. Dingen houden me aan het twijfelen zoals zou hij nu slechte dagen hebben, zou hij het werken missen, zou hij het niet naar zijn zin hebben? Kan hij zo snel achteruit gaan in 4 maanden?

Het zal de moeilijkste keuze ooit worden. Vrijdag gaat er waarschijnlijk een dierenarts kijken en anders wil ik graag langs de kliniek om te vragen of hij daadwerkelijk pijn heeft.

Groetjes Lisa


Vind het verschrikkelijk voor je. Artrose is iets hard en het kan elk paard overkomen. Vergeet niet dat jij hier niks aan kunt doen en dat het niet beter gaat worden. Natuurlijk voel je je er als eigenaar het beste bij als je je paard nog een paar jaartjes langer bij je kunt houden, maar het belangrijkste is de levenskwaliteit van je paard, en je gaat hem toch ooit moeten loslaten. Dat veranderd er niet aan dat het nog steeds ontzettend hard is. Bedankt om je verhaal met ons te delen.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:34

Equitom beschikt over een eigen stamcelbank met verschillende soorten stamcellen voor de aanmaak van:
kraakbeencellen (artrose)
peescellen (behandeling van tendinitis en peesscheuren)
huidcellen (behandeling van traag helende wonden, vb. bij Kastelino)
De resultaten zijn opmerkelijk. Dankzij deze ontdekkingen zullen ook mensen verzorgd kunnen worden.

(www.equitom.nl)

weet niet of dit hier al is genoemd.

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:36

Mijn merrie is bijna 20, zware artrose in in elk geval 1 been, ook voelbaar aan de buitenkant. Ze loopt al een jaar kreupel, waarschijnlijk omdat het gewricht niet meer buigzaam is. Heeft geen pijn met duivelsklauw, maar wel pijn als ze dat niet krijgt en dan wordt ze sjacherijnig, steigert zelfs. Ze is nog vrolijk, maar ze begint er nu echt oud uit te zien, hoewel ze onbeperkt hooi krijgt. Ik heb altijd gezegd, zodra ze niet meer vrolijk is of depri oogt en de duivelsklauw helpt niet meer afdoende, is het over. Ik ga niet klooien met zware pijnstillers omdat ik haar niet kwijt wil. Jouw paard klinkt niet meer vrolijk, hij heeft wellicht meer pijn dan je denkt. Dus of de duivelsklauw verhogen, of zware pijnstillers, of hem over de regenboogbrug laten gaan... Ik heb voor mijzelf een duidelijke keuze gemaakt, dat kan ik niet voor jou doen, maar ik wens je veel wijsheid en een dikke knuffel.

O ja, stamceltherapie wilden ze mijn paard ook doen, maar het is nog in een experimenteel stadium en reteduur en de vergroeiingen die er al zijn draai je niet meer terug.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:44

Heel veel sterkte,
Wellicht dat CBD olie en glucosamine nog iets zou kunnen helpen, als is het natuurlijk enkel het verlengen van zijn leven.. maar wellicht werkt het wel een tijd.. de winter is altijd funest voor atrose patienten..

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:45

Citaat:
Er zijn geen harde bewijzen dat glucosamine ook maar iéts doet, niet bij dieren en niet bij mensen, ondanks héél veel pogingen dat wel wetenschappelijk te bewijzen.


De gebruiksaanwijzing van glucosamine is ingewikkeld.

Nodig is: de juiste pH van het lichaam (bij paarden doorgaans geen probleem, bij veel mensen wel)
voldoende water (idem)
aanwezigheid van zink, mangaan en koper (...de duurdere supplementen leveren dat in de capsule...)
...en dan werkt het op voorwaarde van voldoende beweging.

"Bij niet opvolgen van de gebruiksaanwijzing" zouden de harde woorden van Ibbel wel eens waar kunnen zijn. (Al vind ik een claim mbt de toekomst erg riskant!)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:48

Zelf heb ik altijd de regel dat als die niet pijnvrij de wei op kan het einde verhaal is. Zelfs als zou die met een riedel aan medicijnen nog pijnvrij worden vind ik dit zelf niet eerlijk voor mijn paard, ik heb liever geen zware pijnstilling nodig om hem dan nog een draaglijk leven te geven.

Pijn doet een hoop met een paard, en het blijft een moeilijke keuze, want wat als. Maar kijk naar je paard, jij kent hem het best.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:58

Artrose plus goed management kan betekenen pijnvrij zonder medicatie.

Uiteraard hangt het van een x aantal factoren af, maar enkel het beeld op de röntgenfoto is wat mager.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:18

Ik heb mijn jonge fjord laten gaan vanwege oa artrose.
Hij had het in meerdere gewrichten.
Hij heeft een jaar op pensioen gestaan. Ik heb er bewust voor gekozen hem niet meer te rijden omdat hij een behoorlijke harde was. Wel begon hij te bijten en wilde hij zijn voeten niet meer optillen met hoefverzorging, liep hij onregelmatig en kort.
Ik heb een paard gezien die ook artrose had. Die stond de dag na het rijden steeds te wisselen van stand been, kon het nouwelijks draaien in de stal en stond het de hele dag sneu te kijken. Ik vond dat zo enorm erg dat ik mijzelf had voorgenomen mijn paard dát te besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:45

Janneke2 schreef:
Artrose plus goed management kan betekenen pijnvrij zonder medicatie.

Uiteraard hangt het van een x aantal factoren af, maar enkel het beeld op de röntgenfoto is wat mager.
En vaak is het ook zo dat zodra het paard last begint te krijgen en onzuiver begint te lopen, het vaak al dusdanig ver is dat het snel bergafwaarts gaat.
Zeker bij paarden die normaal niet snel pijn tonen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:51

Accoord - dat hoort zeer zeker tot de mogelijkheden.

Maar ik lees: forse artrose op de foto, paard gaat de wei op.
Ik zal geen kwaad woord zeggen over weidegang - maar niet ieder paard dat 'smorgens stijf/ pijnlijk wakker wordt zet zichzelf aan 20 minuten stappen.

En botweefsel, inclusief kraakbeen reageert op het weer: kou plus vocht vraagt om goed management.
Permanente pijnstilling lijkt mij niet best, stamceltherapie is wel heel heftig, maar gedoseerde beweging op niet te harde ondergrond ipv 'hij is op pensioen en gaat de wei op' doet een hoop.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:39

Een stuk verhard, een paddock en wei aanbieden is heel goed, maar wat verder? Kan je paard daar echt goed uit de wind schuilen? Wat geef je te eten? Hoe is de bodem nu?

Als het koud is en je paard eet te weinig, beweegt te weinig zal hij zeker meer last hebben. Hij kan door de ondergrond voorzichtiger zijn bijvoorbeeld.
Ruwvoer houdt het paard warm, dus hij moet doorlopend wel aan goed ruwvoer kunnen komen.

Als hij 1 been ontlast zou je aan pijn denken. Maar hij kan zich met artrose nog steeds ook rot voelen om iets anders. Dus honger, kou, uitgegleden zijn etc.

Onze merrie is 25 en heeft ook artrose, maar heeft er gelukkig weinig last van. Staat in ons koppel van 4 24/7 samen met ruwvoer en open stallen. Stuk bestraat en grote zandpaddock.
Toen het had gevroren liep ze erg voorzichtig. De dag dat de bodem weer goed is, is het vrij standaard dat ze dan even haar ei kwijt moet.
Wij bieden op meerdere plekken hooi aan en water, dus ze scharrelen zelf ook rond en zijn verplicht wat in beweging te blijven. Mijn ruin heeft bijv oude peesblessures en loopt ook alleen zo goed.

Wij geven niks bij qua supplementen en pijnstillers, maar ik heb toen ik het pas wist wel curcuma gegeven. Ik zag weinig verschil. Nu zie ik meer verschil door betere omstandigheden.

Vorig jaar hebben we onze 7 jarige moeten laten inslapen die erg veel pijn had door flinke problemen oa in de hals. Die beet echt tot bloedens aan toe andere paarden en was erg wisselvallig geworden. Begon af te vallen en liep ook soms niet goed meer. Echt alles geprobeerd, maar vanaf dat we wisten wat de oorzaak was hem vrij snel laten gaan.
De afweging is lastig. De afweging moet voor het paard de beste zijn, maar we zijn nou eenmaal mensen en het is fijn als we er zelf vrede mee kunnen hebben. Wanneer jij denkt dat je alles hebt gedaan en het zo echt niet kan, is het tijd.
Goed dat de da nog een keer mee kijkt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 03:53

Geen hoefzweer toevallig? dan zetten ze ook 1 goed maar horen en dat kan zo'n pijn doen dat ze geen pas meer willen verzetten. Mijn geblesseerde merrie had echt heel veel pijn daardoor. Zelfs met pijnstilling.

Heeft wel twee weken geduurd en pas bij 2e keer snijden werd hij gevonden.


Bij veel staan op de stenen Kan dat ook mee gaan spelen door de korte en gevoelige hoeven
Artrose is een rot iets maar ze kunnen we vrij goed oud mee worden. Testen met pijnstillers is goede tip...

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:56

Ik ben het met Janneke eens. Ook ik heb de ervaring met artrose (niet bij mijzelf, maar wel bij anderen en mijn eigen paard) dat hoe meer ze bewegen, hoe beter het is. Het weer op het moment is gewoon dramatisch, vocht in combinatie met kou is echt niet prettig. Daarom staat mijn paard sinds het echte natte weer is begonnen weer op duivelsklauw. Ik merk daarbij ook echt verschil.
Daarnaast kunnen mijn paarden 24/7 naar buiten, maar zodra het regent, staat ze voor 90% binnen. Zodra het droog is, komt ze weer naar buiten en slaapt ze zelfs buiten. Opsluiten in stal heb ik ook al geprobeerd (hebben een geïsoleerde stal, dus daar is het behaaglijk als alles dicht zit), maar dan was ze echt vele malen stijver. Op het moment dat het regent dus ook, maar ook voornamelijk omdat ze dan veel minder aan de wandel is. Ga ik dan met haar aan het werk (op haar aanwijzingen), zie ik dat naarmate we een 10 minuten tot een kwartier bezig zijn, dat ze steeds soepeler wordt. En dat verschil zie ik ook terug in het gek doen. Zorg ik ervoor dat ze voldoende beweegt (dan wel niet zelf door buiten te lopen, dan wel niet door haar aan het werk te zetten), is ze zelf veel actiever dan dat ik haar maar een beetje laat.

Dan als antwoord op ts: Ja, met dit weer is het zeker mogelijk dat hij zo hard achteruit is gegaan in die 4 maanden, maar zoals ik hierboven schrijf, kan het van nut zijn om hem in beweging te brengen. In zijn geval denk ik ook dat hij op dit moment pijn heeft (laten we eerlijk wezen, eigenlijk geeft artrose altijd pijn, de mate waarin is alleen verschillend) en ik zou kijken wat er gebeurd als je hem toch weer een beetje oppakt. Dus gewoon veel stappen, beetje draven en vooral kijken wat hij aangeeft (draf kan zeker in het begin te veel van het goede zijn). Rust roest zeggen zeggen ze en ik denk dat dat in geval van artrose zeker waar is.

Dan nog even inhakend op het stukje van glucosamine: Ik denk wel degelijk dat dit kan helpen, maar naar de info die ik heb, zitten er wel wat haken en ogen aan. Zo zou glucosamine altijd samen moeten worden gegeven met chondroitine en dan in combinatie met bewegen. Maar het hoeft natuurlijk niet bij iedereen te werken. Ik denk dat het ook een kwestie is van uitproberen wat goed is voor je paard en waar deze baat bij heeft of niet.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:08

Heb je een pb gestuurd