[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 10:25

Hier inmiddels toch de 3e behandeling gedaan. Met de felle zon toch weer erg schudden. Ook met het erop gaan was het weer mis. Na de 3e behandeling niet meer schudden tijdens het rijden maar toch nog iets omhoog komen. Het blijkt dus dat door het vele headshaken de rug aardig vast is komen te zitten. Inmiddels onder begeleiding gaan rijden en het gaat met de dag beter.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013


TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:33

Nou, Guus heeft 2 cranio sacraal behandelingen gehad, en nu 2 weken verder rijden we zonder muts, is hij van de druppels af, en is er geen geschud meer **\O/**

Was heel sceptisch tegenover cranio sacraal, en het is voor mij nog steeds een beetje hocus pocus, maar als het werkt vind ik het prima.

Zelfs met de sneeuw, felle zon en flinke wind geen knikje gehad. Ben echt zooooo blij!

Hopelijk gaat iedereen hier zo fijn de feestdagen in, ik wens iedereen in ieder geval voor 2018 een schud-vrij paard. Wat een heerlijk gevoel is dat zeg! (Sorry, kom ik erg blij over? :D :D )

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:16

Jij mag blij zijn!!

Super goed nieuws!! **\O/** **\O/**

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:41

Helemaal super Tingu!! *\o/* *\o/* *\o/*
Volgend jaar weer endurance?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:28

Marloezz schreef:
Helemaal super Tingu!! *\o/* *\o/* *\o/*
Volgend jaar weer endurance?



Was het maar waar... Helaas blijft het bij de ene wedstrijd in KWB :(

Guus vindt het super leuk, maar ons andere paard helaas niet. Die raakt compleet overprikkeld, en is nu eindelijk mentaal en fysiek weer op de rit sinds KWB 2016. En aangezien Guus niet zonder hem wil, houdt het helaas op voor ons.
Stalgenootje gaat als het goed is wel weer starten, dus dan ga ik lekker mee groomen. Sowieso gaan we de clinic op HE mee doen, of op paard van stal of als veearts de keuringen doen ;)

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:30

Hoi, een stalgenoot haar paard schud ook vaak met het hoofd.
Dierenarts zei dat ze eens moest opzoeken op headshaking syndroom.
Maar ik kende dit topic al vanwege vaak zien voorbij komen.

Ik lees hier ook dat sommigen een.Osteopaat of zelfs cranio erbij halen. Dit had de dierenarts ook aangegeven.
Haalt dat bij ieder van jullie (die het geprobeerd hebben) positief resultaat?

Leef en laat leven.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:49

Hoi Art.
Osteopaat helpt super bij mijn paard. Cranio heb ik nog nooit geprobeerd maar zoals je leest helpt dat ook bij meerdere paarden.
Dus ik zou het zeker proberen.

TinGu, als je gaat groomen kom ik je vast tegen. Ik ben vaste groom

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 08:34

Ik heb via een vriendin deze link gekregen die voor mij heel veel verduidelijkt voor een aantal van de gevallen van headshaking. Soortgelijk verhaal is hier wel vaker gepost maar dit geeft meer achtergrond.
Het is een heel verhaal en in het engels maar zeker lezenswaardig!
Het lijkt erop dat hormonen een rol kunnen spelen.
Ik ga in ieder geval in het voorjaar beginnen met melatonine, spirulina en magnesiumoxide als Geert weer problemen krijgt

http://www.thehorse.com/articles/23872/ ... -treatment

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:10

Bij appie heeft behandelen door fysio en daar is ook een keer een osteopaat bij geweest wel geholpen .
Veel paarden die schudden zitten vast in hun lijf,veel rugklachten toch wel.
Als dat losser is dan helpt het wel..

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:45

ellepel schreef:
Bij appie heeft behandelen door fysio en daar is ook een keer een osteopaat bij geweest wel geholpen .
Veel paarden die schudden zitten vast in hun lijf,veel rugklachten toch wel.
Als dat losser is dan helpt het wel..


Ons paardje heeft eerst 3 behandelingen gehad met Equipens; daardoor is het schudden nagenoeg verdwenen. Het schudden dat ze nu nog doet komt idd doordat ze vast zit in haar lijf. We laten nu ook een osteopaat komen om haar losser te maken.

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:23

Osteopaat hielp bij Guus niet, manueel therapeut al beter, zeker als ze het combineerde met neuraal therapie. Helaas moet Guus daarvoor gesedeerd worden, anders overleeft de therapeut het niet 8)7
Niet zo heel handig, dus toch verder gaan kijken naar cranio sacraal therapie, en na 2 behandelingen van haar is het over. Ze komt over 2 weken nog eens voor de zekerheid, maar wel hebben ondertussen alle triggers gehad (zon, wind, regen, sneeuw, alles tegelijk) en hij schudt nog steeds niet.

Bij Guus zat het dus echt in zijn hoofd. Ze vertelde dat ze dat vrij vaak ziet bij paarden die al jong aan het werk zijn gegaan, dan zijn nog niet alle botdelen in het hoofd aan elkaar gegroeid (net als een fontanel bij een baby zeg maar) en als daar dan belasting op komt kunnen de botdelen scheef gaan zitten wat hoofdpijn veroorzaakt en dus mogelijk schudden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige dingen wat vaag vind klinken, en dat wat ze doet ook nog steeds een beetje hocus pocus, maar het werkt, dus ik ben blij :D

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:46

Scheefzittende botdelen.Klinkt me net zo raar als verschoven wervels,. :+
Maar je hebt gelijk,ik vond toen de osteopaat bij appie ook maar een vaag mens en daarna is hij een tijd flink ziek geweest,veel kwaaltjes.
Maar het schudden nam daarna wel af!


Ik kreeg laatst deze foto.

Afbeelding
Dat was dan coor gezwollen speekselklieren,maar er staan ook zenuwen op

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:28

Hallo allemaal.

Mijn merrie heeft vorige zomer een moment met dikke klieren gezeten en luchtweg onsteking door wss een allergie. Van wat weten we niet ze stond toen 24/7 buiten dus ..

Is toen allemaal weggetrokken uiteindelijk.
Maar nu merk ik dat de klier bij momenten weer wat dikker is. En ze schudt af en toe al eens met haar hoofd. Zou dit nu al allergie kunnen zijn ??
Ze is in de dag buiten en s nachts op stal mss dus ook combinatie van stof ofzo??Ze Krijgt regelmatig ook fenegriek bij. Ik heb ook de puur pollen staan maar normaal moet je daar pas in maart bij beginnen dacht ik.

Ik merkte ook op dat haar hoofd boven haar linkeroog een beetje dikker is lijkt wel. Maar mss staat dit er los van en is het gewoon van te botsen of dergelijke..

Online.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:33

Hier is het seizoen voor ons alweer begonnen -O- Vorige zaterdag eigenlijk al, met wandeling op pad tegenover de stal ineens gaan schudden en meteen zijn neus afvegen aan mijn mouw. Vond het heel raar zo ineens, maar toen ik omhoog keek dacht ik het al wel. Terug op stal even op pollennieuws gekeken en ja hoor "de hazelaars zijn extra vroeg dit jaar". Joepie...

Geprobeerd om meteen te tackelen door al met de medicatie te beginnen (gewoon 1 pilletje) maar hij heeft toch last. Gisteren leek hij wat koliekerig (niet helemaal 100% en wat gas), vandaag nog steeds maar nu ook loopneus, traanogen en grotere neusgaten. Had zijn hooi van vanmorgen niet op (dat van gisterenavond ook niet volledig) maar hij heeft wel honger (hij wil gewoon liever binnen eten dan buiten denk ik), niet zoals vorige keer toen hij wat koliekerig was. Dus denk dat zijn lichaam gewoon beetje van de leg is door de eerste opstoot ofzo. Heb vandaag een extra pilletje gegeven, morgen maar weer verder zien.

Dus ja Idifix, volgens mij kan het best nu al.. staan al een aantal bomen in de bloei dus als de "juiste" erbij staat.. ;)

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 07:46

Oh [***], wat vervelend zeg! :(:) Vorig seizoen deed Cobe het goed op de pilletjes toch? Ik hoop dat je ze snel weer opgebouwd krijgt tot de dosering die werkt. Dat schudden is zo vervelend hè :(:) Stomme hazelaars ook, januari is wel heel vroeg om al te gaan bloeien {:)-:(

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:35

Ja, had het nog even niet verwacht .. zo half januari ... Maarja, het is niet anders.
Gisteren had ik een extra pilletje gegeven met het voeren en heb het idee dat dit wel beter is, vandaag had hij een stuk minder last en was best vrolijk. Zelfs een stapritje gaan doen. Plaatselijk wel wat schudden maar denk 95% van de tijd gewoon lekker gelopen. Aan het einde van de rit wel wat snot uit 1 neusgat dus het is wel goed bezig daarbinnen allemaal .. We maken er maar weer het beste van.

Vorig jaar deden de pilletjes het goed :j Toen pas ergens halverwege het seizoen begonnen (had eerst nog andere dingen geprobeerd) maar al snel beterschap te zien en veel minder tot geen geschud. Wist niet zo goed hoe het ging gaan aan het begin van het seizoen, maar het is dus even zoeken qua dosis. Had gedacht nog een dikke maand tijd te hebben voor we moesten beginnen, haha.

Nu krijgt hij er voorlopig 2 en dan even aankijken maar. Het is toch altijd zo'n beetje van dag tot dag kijken bij zo'n allergie..

Ejc
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-18

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 14:56

Hallo ik ben nieuw en helaas ook nieuw in de wereld van headshaking..
Al heel veel heb ik gelezen en mijn paard laten onderzoeken in de kliniek. Niks gevonden. De volgende stap is naar Utrecht voor neuromodulatie. Helpt dat ook niet zou ik hem het beste kunnen inslapen.. ik heb hem nog geen jaar . Mijn vraag is of er iemand recent ervaring heeft met neuromodulatie. Ik lees heel veel natuurlijk maar de techniek gaat door dus probeer te zoeken op internet in het hier en nu.

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:42

Ejc schreef:
Hallo ik ben nieuw en helaas ook nieuw in de wereld van headshaking..
Al heel veel heb ik gelezen en mijn paard laten onderzoeken in de kliniek. Niks gevonden. De volgende stap is naar Utrecht voor neuromodulatie. Helpt dat ook niet zou ik hem het beste kunnen inslapen.. ik heb hem nog geen jaar . Mijn vraag is of er iemand recent ervaring heeft met neuromodulatie. Ik lees heel veel natuurlijk maar de techniek gaat door dus probeer te zoeken op internet in het hier en nu.


Zie mijn PB

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

Ejc
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-18

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:22

Dankjewel Miranda!

Ejc
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-18

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:27

Voor wie het ook fijn zou vinden heb ik op Facebook een groep aangemaakt ‘headshaking bij paarden’. Mijzelf lijkt het erg fijn misschien wat meer te kunnen delen. Ervaringen, het wisselen van de aandoening per dag en ook een beetje het gevoel delen van onszelf als partners van onze paarden met dit ziektebeeld. Euthanasie is gevallen bij de dierenarts en dat lijkt me alleen een moeilijke weg.. Hoop jullie te ontmoeten op Facebook.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:30

[***] schreef:
Vorig jaar deden de pilletjes het goed :j

Nu krijgt hij er voorlopig 2 en dan even aankijken maar. Het is toch altijd zo'n beetje van dag tot dag kijken bij zo'n allergie..


Inderdaad al heel vroeg dit jaar, vervelend!
Welk merk pilletje geef jij en op welke dosis heb je vorig jaar uiteindelijk gezeten?

Ik denk dat ik mijn paard dit jaar ook pilletje ga geven. Hij schudt nog niet maar wil hem graag kunnen helpen als het weer misgaat. Vorig jaar was ik eigenlijk te laat in het seizoen ermee en druk met andere dingen uitproberen.
Nu ben ik me aan voor het verdiepen in de pilletjes maar weet dus niet welke en waar ik die aan kan komen in grotere hoeveelheden voor een normale prijs....

Hoe bouw je correct op?

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:01

Bij Geert is het ook al sinds een paar weken begonnen in lichte mate. Ik ben nu op zoek naar een goede craniosacraal therapeut, maar ik moet zeggen dat dat nog niet zo eenvoudig is. Dus wie nog een goede weet die in regio Apeldoorn komt.....tips zijn welkom!

Mocht cranio niet helpen zit ik eraan te denken om toch nog een keer bloed te laten prikken om te kijken hoe het zit met zijn hormoonhuishouding (zie artikel waarnaar ik hierboven een link heb geplakt)

Leuke aandoening is dit toch...elke keer denk je dat het onder controle is, maar helaas.....

Ejc
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-18

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:05

Als ik het goed lees hebben jullie paarden headshaking als gevolg van een allergie klopt dat? Dat is dan niet zozeer de zenuw die pijn veroorzaakt maar meer een zeer nare hooikoorts kriebel?


Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:06

Het is hetzelfde soort probleem helaas Ejc. Er is iets van buitenaf dat de aangezichtszenuw prikkelt. Bij mijn Fries is dat heel veel..Pollen, stof, wind, hagel.
De basis waardoor de zenuw zo gevoelig is geworden lag ergens anders meestal.
Bij mijn paard was het dubbel: een scheef bekken en tandproblemen

Ejc
Berichten: 15
Geregistreerd: 15-01-18

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:04

Kun je er wel goed mee omgaan? Nog op rijden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1 en 107 bezoekers