Shet dik van de lucht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:14

Afbeelding

Dit is onze 13 jarige (gegokt door dierenarts) Shet.
Hij loopt bij de grote paarden als gezelschap en speel pony voor mijn zoontje (hele brave shet)

Maar hij krijgt bijna niks en zijn rug is zo breed als een bijzettafel. Ik wil niet dat hij bevangen wordt of zo.

Onze paarden lopen 24/7 buiten maar dat is voornamelijk zand en bos (allerlei bomen enz) maar Sjef staat eigenlijk altijd op het zand.
Hij is vrij lui qua beweging.

Smorgens en savonds krijgen onze grote paarden een bak brokken en wortels en dan krijgt Sjef een klein handje ponybrok (subli) ik gok 75 gram of zo) en 3 kleine (kleinste uit bak) wortels.
De grote paarden eten hun bak leeg en Sjef is dan meestal niet klaar dus hij worst weggejaagd en dan is de bak niet helemaal leeg (eet traag maar tanden zijn gedaan).

Paarden hebben 24/7 beschikking tot hooi (geen voordroog maar hooi) in slowfeeder netten er hangen 2 netten voor de grote paarden en Sjef wandelt een beetje op en neer en ik zie hem hapjes nemen maar niet volop eten.

Waar wordt deze shet toch dik van?

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:17

Ik denk dat je sowieso de wortels (zijn 1 grote suikerbom en dat moet hij niet hebben) weg moet gaan laten en ik zou de ponybrok vervangen door een vitaminebrokje. Verder kan het hooi ook nog te rijk qua kwaliteit voor hem zijn, maar dat wordt lastig aanpassen als de andere paarden het er wel goed op doen. Verder zeg je dat je hem weinig ziet bewegen, dus misschien is hem beweging geven wel een goed idee zoals longeren en zodra hij commando's kent wat lange lijnen en misschien wandelen en fietsen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:22

Ponybrok zou al speciaal voor sobere rassen zijn en paarden die te dik zijn. Metazoa eet hij niet.

Wortels weg is eenvoudige oplossing daar kan ik vanavond mee starten.

Ik zal eens kijken of ik ergens de tijd vandaan kan halen om iets met hem te doen. Mijn zoontje van 2,5 wandelt wel regelmatig in de wei met hem maar dat is 10 min of zo en niet erg intensief.

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:28

Hier ook 2 shetten staan die groeien als we niet opletten -O-
Wij zijn een groot voorstander van onbeperkt hooi voeren en doen dit dan ook met de twee mannen. Toch merkte we dat ze, ondanks hooi welke erg weinig suikers bevat, toch begonnen te groeien. We zijn overgestapt op zeer voedingsarm en grofstengelig hooi. Bijna dezelfde voedingswaarde als stro maar wel gewoon hooi. Wij kiezen er bewust voor om geen stro in de hooinetten te doen aangezien wij ze niet willen leren om stro te eten. Snachts staan ze op stal met strobedekking namelijk en hier eten ze tot heden niet zichtbaar van.
Ze krijgen nu 6 maanden voedingsarm grofstengelig hooi en zijn beide al veel afgevallen. De één 6 kilo en de ander 12 kilo (shet van 80 en 95 cm) Beide krijgen hooi uit slowfeederhooinetten maar wel onbeperkt. Stoppen beide als ze vol zitten. Het hooi zit er echt heel schraal uit. Liever goed schraal hooi en onbeperkt dan beperken in hooi eten.

Overdags staan ze samen op de paddock met een volle hooinet. Het hooi hangt op een verhard gedeelte om zandinname te voorkomen. Spelen veel samen.
1x per dag krijgen 2 kleine handjes/1 normaal handje subli dieetmix. Deze muesli bevat 11% suiker en zetmeel. Meer dan 12% wil je niet hebben voor je shet of bij hoefbevangen paarden. Kijk eens kritisch naar hoeveel suiker en zetmeel je brok bevat. Ondanks dat ze weinig krijgen, tikt dit toch nog snel aan. Ipv wortelen zou ik hem wat gedroogde rozenbottel geven. Bevat veel vitamine c en kan veilig gegeven worden aan hoefbevangen pony's dus ook aan je shet. Dit krijgen ze hier als beloning.

Qua (intensieve) beweging doen ze hier niet extreem veel. Wandelen, fietsen, longeren en samen spelen.

Succes ermee!!

Ps. Is er een mogelijkheid om je pony eens te wegen op de kliniek? Hier gaat ik elke 4 maanden wegen. 10 kilo erbij of eraf is in verhouding heel veel voor die kleintjes.

Pps. Wij hebben van Pavo de quickscan meerdere keren besteld. Zo krijg je een kleine inschatting of je hooi geschikt is voor je pony. Gaf hier veel nieuwe inzichten.
Laatst bijgewerkt door mazzeltje89 op 10-01-18 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:29

24/7 kunnen eten in een slow feeder lijkt ideaal maar werd mijn insuline resistente PRE ook bijna fataal... (en voor de duidelijkheid is die IR ontstaan door te veel voeding voor zijn sobere gestel)
In diezelfde situatie bloeide een volbloed met veel energie helemaal op. Daar werd niet per definitie meer mee gedaan.

Paarden met een gelijke stofwisseling en aangepast voeren is de enige realistische oplossing denk ik. Dus jouw shet met 24/7 toegang tot voer is nooit een goede oplossing.

En om heel direct antwoord te geven, je pony wordt dik van eten.... :)
Een alternatief is een leuk karretje zoeken en elke dag lekker anderhalf uur duurtraining, maar zelfs dat is dweilen met de kraan open waarschijnlijk.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:32

Er zijn naast metazoa tal van andere vitaminebrokje zoals vitalbix, pavo vital en marstall force. Ponybrok heeft meestal alsnog een hoog suiker/zetmeel percentage. Mijn eigen shetten krijgen op het moment die van metazoa, maar ik krijg binnenkort 100 gram force van een voller om uit te proberen. Mijn jongste is namelijk zeer kieskeurig, maar als extraatje eet hij de wiesern fasern van marstall vele malen beter dan esparcette of Luzerne van metazoa, dus vandaar dat ik misschien wel een volledige switch van merk wil. Hij likt voor het eerst in maanden zelfs zijn bak leeg. Mijn shetten zijn overigens nooit echt veel te dik geweest, maar dat komt omdat de jongste nog groeit en de oudste werkt drie keer per week of voor de kar of naast de fiets. Het is voor het eerst deze winter dat mijn oudste wel dichtgroeit van het hooi als ik hem niet minstens drie keer per week beweeg. Hij is nu dus met een iets te dikke buik:
Afbeelding

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:33

http://www.subli.nl/ponybrok-plus/

hier staat wat er in zijn brok zit. Ik zie dat dieetmix nog iets minder suiker bevat (nu krijgen al onze paarden ponybrok grote paarden zijn ook van sober ras)
Ons hooi is grofstengelig en ik weet niet of het heel rijk is dan zou ik het moeten laten testen.
Ik ben niet eens meer hooi gaan voeren sinds er is dus er gaan voor 2 grote paarden(trekpaard en rijpaard formaat) en de shet 4 slowfeedernetten (dacht 9 tot 11 kg per net) per dag door. Trekpaard en rijpaard zijn mooi in conditie.

edit mijn man wil graag mennen en trekpaard lijkt hier helaas weinig geschikt voor wellicht dat we toch maar eens een tuig en kar moeten aanschaffen en kijken of we Sjef zover krijgen.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:39

21% suiker + zetmeel is echt te hoog voor een stilstaande shet. Mijne krijgt voor en na het werk een handje pavo topsport, daarmee loopt hij makkelijk 3-4 uren tijdens een rit voor de sulky (20-30 km). Ik denk echt dat overstappen op een balancer met suiker+zetmeel onder 5% + 1 keer extra per week bewegen al heel veel gaat uitmaken.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:42

Subli is echt een suikerbom, ook de “dieetmix”. Het suiker- en zetmeelpercentage is echt te hoog voor een sober ras, dus ik zou overstappen naar bijvoorbeeld Vitalbix (of iets soortgelijks). Daarnaast inderdaad de wortels schrappen, dat zijn ook suikerbommen. :)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:43

Dus opzoek naar een vitamine brok die hij wel eet want dat ga ik in een brok niet vinden.

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:46

Verschil tussen ponybrok (21,3% zetmeel en suiker) en bv dieetmix (10,4% zetmeel en suiker) is echt al groot. Alle beetjes tikken al enorm aan. Onze pony is vorig bevangen geraakt door een langere periode een muesli te voeren met een hoger zetmeel en suiker gehalte. Helaas kwam ik daar te laat achter. De "subli zonder" lijkt geschikt met een laag suiker gehalte maar bevat weer enorm veel zetmeel waardoor het alsnog niet geschikt is. Zeker de moeite waard om uit te zoeken. Er bestaat een brok, formula 4 feet, met helemaal geen suiker en zetmeel. Maar erg prijzig.

Zoek eens uit wat goed past bij je shet. Inprincipe geven ze voor hoefbevangenpaarden, welke weinig suikers en zetmeel mogen hebben dus, aan dat je onder 12% suiker en zetmeel samen moet zitten. Uiteraard zijn er tal brokken/muesli die daar aan voldoen. Altijd lastig.

De quickscan van Pavo is maar een paar tientjes en geeft aan voor welke doelgroep het hooi wel of niet geschikt is. Test niet alles in het hooi maar wel bv suikers en eiwitten.

Bewegen is altijd goed voor die kleintjes. Is er een mogelijkheid om hem mee te gaan nemen als handpaard? Uiteraard wel opbouwen. Of fietsen? Afvallen is altijd lastiger en kost veel tijd/duurt langer.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 11:55

Hij is nu niet hoefbevangen en ook nooit geweest maar ik wil dit wel graag voorkomen natuurlijk (weet niet o dat echt duidelijk is uit m'n verhaal)

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:01

friesam schreef:
Hij is nu niet hoefbevangen en ook nooit geweest maar ik wil dit wel graag voorkomen natuurlijk (weet niet o dat echt duidelijk is uit m'n verhaal)


Dat begreep ik inderdaad! Maar omdat je een hoefbevangenpaard ook zo min mogelijk suikers/zetmeel wil voeren, is dit wel een goede leidraad om aan te houden. Deze paarden voer je ook enorm schraal, wat bij je shet eigenlijk ook moet. Vandaar een beetje mijn vergelijking. Excuus voor de verwarring.

Het blijft een lastige balans bij die kleintjes.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:07

Pavo vital een aanrader? Dat kan ik morgen in huis hebben.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:17

Pavo vital is goed spul inderdaad.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:33

Pavo vital is een goede optie. Al kan het zijn dat ze dat na verloop van tijd iets minder goed gaan eten.
Ik heb zelf het idee dat het komt doordat het niet zo zoet is als andere brokken.

Misschien is een proefzakje een idee om te kijken of je pony het eet?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:38

No_No schreef:
Pavo vital is een goede optie. Al kan het zijn dat ze dat na verloop van tijd iets minder goed gaan eten.
Ik heb zelf het idee dat het komt doordat het niet zo zoet is als andere brokken.

Misschien is een proefzakje een idee om te kijken of je pony het eet?


Ons trekpaard is net een kliko dus ik hoef het niet weg te gooien

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:42

:') gelukkig maar! Altijd handig een veelvraat op stal :=

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:45

Die wortels hoef je niet te schrappen hoor. Die bevatten per 100 gram 5 gram suiker. Dus die drie worteltjes per dag gaan het verschil niet maken! Ik zou geen of minder brok voeren en hem wat meer laten bewegen!

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:58

Zeker een goed begin om te starten met pavo vital. Succes met afvallen!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:18

Zo vaak mogelijk wat matig intensieve beweging zal naast het aangepaste voer ook wel helpen. Liever elke dag een half uurtje dan om de dag een uur, dat principe. En dan stevig doorstappen en eventueel een klein drafje.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:26

Ik zou niet minder voeren, die van mij lijkt in de winter ook moddervet maar vergeet niet dat er een enorm pak haar op zit he dat kan behoorlijk verrekenen.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:49


IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Shet dik van de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 13:05

Ik heb de pavo vital binnen met het maarbekertje
Hij mag echt 6 korrels per dag. Wat kan ik daar bij doen in zn bak zodat hij toch iets heeft als de rest eet? Vind dit wel sneu

Vervanging voor die wortels?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:07

friesam schreef:
Ik heb de pavo vital binnen met het maarbekertje
Hij mag echt 6 korrels per dag. Wat kan ik daar bij doen in zn bak zodat hij toch iets heeft als de rest eet? Vind dit wel sneu

Vervanging voor die wortels?


Een handje compact gras erbij doen of gehakseld hooi?