Paard lang op paddock zonder hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
karts
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-04-11

Paard lang op paddock zonder hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 21:37

Hallo,

Mijn paard van 25 jaar staat sinds een aantal maanden op een pensionstal waar de paarden om half zeven ‘s ochtends naar buiten gaan, daar ieder een kliko met hooi krijgen en vervolgens pas om vijf uur ‘s middags naar binnen gaan en weer gevoerd worden. Hieronder het voer schema van mijn paard:

Half zeven ochtend: 1,5 schep lucerne met halve schep muesli (en een supplement tegen artrose)
En dan dus buiten Een kliko hooi
Rond vijf uur smiddags naar binnen met wederom deze hoeveelheid lucerne en muesli incl supplement en een volle Ruif met hooi
Eind van de avond weer een ruif met hooi

Overdag op de paddock heeft het paard water en proberen wij als paardeneigenaren de klikos nog een keer te vullen. Echter is er overdag niet altijd iemand aanwezig om dit te doen.

Ik heb zelf het idee dat de tijd waarin de paarden in de paddock lopen te lang is om geen ruwvoer te krijgen. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

The horse is God's gift to mankind


karts
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 21:48

renate561 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat als een paard langer dan 4 uur zonder ruwvoer staat, hij een grote kans heeft op het krijgen van maagzweren. Ik zorg zelf dus altijd dat mijn paarden of 24/7 ruwvoer hebben in de winter, of niet langer dan 3 uur zonder staan.


Bedankt voor je reactie. Ik vind zelf persoonlijk dat een paard ook niet langer zonder eten zou moeten staan dan een uurtje of drie. Ik vind het alleen zo lastig hoe hiermee om te gaan. Aangezien de staleigenaar 4 dagen per week overdag werkt en wij er vaak overdag niet kunnen zijn. Ik verhuis mijn paard liever niet meer door deze leeftijd maar ik vind dit dus ook niks :s

Toch zie ik bij meer stallen waar de paarden bij iemand privé staan, dat ze vaak overdag zonder ruwvoer staan. Zijn er meer mensen bij wie hun paard(en) zo staan?

Nb: mijn paard heeft voorheen op een stal gestaan waar ze juist weer veel te veel ruwvoer kreeg en er ontzettend dik van werd. Opzoek naar een guldemiddenweg ;-)

The horse is God's gift to mankind

karts
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 22:08

Mi_Amore schreef:
Hier is het moeilijk. 3 paarden die alle 3 evenveel hooi krijgen in slowfeeders.

Ze krijgen hooi om 6h30 en 17h.
De oudste heeft altijd nog overschot in het net zitten.
De jongste doet ongeveer 4-5h over zijn net.
De middelste kan het zonder problemen leeg vreten op 2h...

24/7 geven resulteert in moddervette paarden, ik probeer nu dus op de middag (om 11h30) ook even langs te rijden om vlug nog een kilo of 2 te geven aan zij die het nodig hebben, maar lukt me echt niet elke dag.

Perfectie is helaas niet mogelijk voor iedereen, dus we maken er het beste van, het moet zo gezond mogelijk blijven voor paardlief.


Nee klopt, dat heb ik zelf op iedere stal ook ondervonden door de jaren heen. Het is nergens helemaal perfect. En het overvloed aan hooi voorheen vind ik erger dan hoe ze het nu heeft. Maar ik maak me dan toch zorgen of ze geen honger lijdt, of er iets aan overhoudt. Mijn paard heeft haar portie overigens altijd vrij snel op.

The horse is God's gift to mankind


karts
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-18 22:09

Jasmijn159 schreef:
Slowfeeder zou het probleem op kunnen lossen, TS.


De paarden hebben allemaal een kliko tot hun beschikking in de paddock met een gat onderin. De bedoeling is dat ze daaruit eten, zodat ze ook wat langer erover doen. Moet wel zeggen dat de deksels snel open waaien :P

The horse is God's gift to mankind


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers