[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:22

Ik zegt toch dat ik begrijp dat ze nu al drachtig was.

Een halve hectare vind ik best veel (ik krijg het lang niet op met 5 pony's, heb de helft gebruikt van mijn halve hectare dit jaar), zelfs een groene waas is al te veel is mijn ervaring. Zelfs daar heb ik gezonde pony's bevangen op zien worden. Kort gras geeft veel fructaan, en nachtvorst geeft veel fructaan, dus kort gras met nachtvorst geeft extreem veel fructaan. De grasjes die ze dan nog snoepen zijn bijna pure suikerklontjes, dat is voor gezonde paarden vaak al te veel.

Mijn pony's (de 3 cushies, maar ook de 2 gezonde) komen vanaf de eerste nachtvorst tot het voorjaar gewoon niet op het gras. Ik heb het te vaak fout zien gaan. Normaal word ik juist in dit soort weken ook heel veel gebeld door klanten met bevangen pony's die niet snappen waardoor (nu niet omdat ik door een blessure en daarop volgende operatie nog uitgewerkt ben).

Mijn ervaring is wel dat een cushing pony drachtig + zogend (dus ieder jaar dekken en dus altijd dik of veulen aan de voet) het beter doet. Alsof de dracht de hormonen voor cushing toch beter stuurt. Mijn merrie heeft het altijd super gedaan tot ik haar leeg liet. Veulen er eenmaal af was het binnen een maand foute boel. Zo erg dat ik dacht haar kwijt te raken. We zijn nu 4 jaar verder, ze mist het hebben van veulentjes nog steeds, maar verder gaat ze als een trein. Terwijl mijn andere 2 cushing pony's(een ruin en een lege merrie) achteraf al bijna een jaar vage sluimerende symptomen hadden. Mijn fokmerrie juist helemaal niet, dat sloeg in 1x over nadat ik haar zelf leeg gelaten had en haar laatste veulen er af ging.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:22

Dennis heeft gelijk wat het gras betreft. Of de shet nu drachtig is of niet, ppid heeft of niet, bij hb gewoon compleet van het gras af.

En ik zou als ik jou was even de bijsluiter lezen van de humane pergolide. Mensen mogen namelijk ook geen borstvoeding geven als ze pergolide gebruiken, schijnt niet helemaal goed te gaan met de melk dan. Ik kan mij dan dus niet voorstellen dat je een zogende merrie na 4 weken weer op de prascend zou zetten en je haalt het veulen er ook niet af na 4 weken.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:39

Vraagje..

Mijn bijrijdpaard heeft sinds twee jaar PPID geconstateerd gekregen. Medicatie afwegen was een tijd behoorlijk lastig. Uiteindelijk uitgekomen op 1/2 tablet prascend en luzerne.
Eigenlijk alle (zichtbare) symptomen zijn verdwenen, ook zijn haar waardes (recent getest) op ‘normaal’ niveau. Het enige wat opvallend blijft is het vele drinken en plassen. De stal is elke dag echt doorweekt, terwijl ze van 8 tot 6 buiten staat. We mesten elke dag volledig uit, maar in de ochtend ziet het er weer uit alsof het vijf dagen niet gedaan is. Medicatie verhogen is geen optie, hier reageerde ze niet goed op (suf, sloom). Iemand een idee / tips hoe je hiermee om kan gaan?

:+

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:45

Bij mijn pony was het vele drinken en plassen overduidelijk aanwezig, het was zelfs zo erg dat haar even grote stal als mijn grote paard (shet versus tuiger van 1.75) doorweekt was, terwijl mijn grote er nog redelijk netjes bij stond.
Het enige wat helpt is idd de prascend verhogen, maar ik kan mij dus ook als geen ander voorstellen (want ook bij die van mij ging het leven er uit bij verhogen) dat je dat niet wilt, het moet voor het paard zelf ook nog een beetje leuk leven blijven tenslotte.
Nou weet ik niet hoe groot je paard is, maar je zou kunnen proberen met 1/8e te kunnen verhogen. En anders zul je er mee moeten dealen. Zet paardlief op zaagsel, kost je wel wat maar paard blijft zelf wel schoner dan steeds maar in zijn eigen nattigheid te moeten staan/liggen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:42

Krijgt je paard enkel luzerne bijgevoerd of ook ander voer? Worden de mineralen goed aangevuld?
Mijn merrie kan vreselijk zweten en veel plassen, maar heb het idee dat als ik week elektrolyten bijvoer, dit minder is. Alsof het lijf het dan beter kan reguleren. Ze heeft een himalaya zoutsteen in haar stal en maakt er weinig gebruik van (1 steen gaat 1 tot 2 jaar mee).

Balen Poown, heb je de DA al gesproken? weet je ondertussen meer?

Zaterdag na 2 weken er weer op gezeten, rondje buitenom van 20min stappen, begon ze heel fanatiek maar halverwege struikelde ze tot 4x toe en voelde ik wel dat ze korter liep. Toch nog maar even rust en alleen wandelen. Met dit weer komt ze niet op de wei helaas dus probeer zoveel mogelijk wat rond te stappen.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:07

Idifix ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:41

Zoals aangeven moet ik de prascend in overleg met Utrecht zo gaan geven. Als de melk goed op gang zou zijn zou het geen problemen geven om weer te starten met de prascend.
Maar ik weet ondertussen meer.. we konden vanochtend om half 10 al op de kliniek terecht. Ze is nog drachtig. Ook zijn er foto’s gemaakt van de voeten. In de voorhoeven zijn de hoefbeentjes compleet gekanteld. Vanaf het kroonbeen al. Ook zijn haar zolen erg dun. De punt van het hoefbeen krult al om. Dus chronisch . Als ze niet dragend was had ik haar nu in laten slapen....maar ze is wel dragend. Dus verder met de pijnstillers en de smid komt om er een open teen ijzer en evt een zooltje onder te leggen. Ik ga proberen om haar zo goed mogelijk te houden tot het veulen een maand of 5 is en gespeend gaat worden. Dan laat ik haar inslapen.
Waarschijnlijk niet iedereen zijn keus maar heb 15 jaar geleden eens 2 jaar lang getobd met mijn eerste rijpony die cushing had en bevangen werd. Die moest van mij in leven blijven en hebben we alles aan gedaan ook op de homeopatische toer uiteindelijk. Na 2 jaar en heel veel pijn en ellende is ze alsnog ingeslapen. Heb toen gezworen om dat nooit meer te doen. Om een paard niet meer te laten lijden omdat ik ze niet kwijt wil. Ze mogen bij ins 40 worden maar wel op een paardwaardige manier. Dus in haar kudde ( is de hoogste in rang) op het land en niet alleen in een paddock op het erf.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:50

Zeker geen rare keuze hoor :j .
Maar denk dan dat ik hem misschien meteen gemaakt had ipv nog een jaar uit te stellen en haar nu door de bevangenheid heen te proberen trekken. Welzijn van de merrie zou bij mij denk ik voor het komende veulen gaan.

Ik heb 3 cushies lopen, dus die staan gewoon het jaar rond in de paddock en maar weinig op het land (maar als je zie hoe vet ze zijn nog steeds meer dan genoeg). Waarvan mijn jongste cushie ook zwaar bevangen staat, maar nog dagelijks stappen de goede richting in laat zien. Ze mag nog verder vechten, na alle andere ellende die ze dit jaar gehad heeft.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:06

Ik vind het ook geen rare keuze, maar ik ga wederom weer mee met Dennis en zou haar nu direct laten gaan, wat een lijdensweg moet dat voor haar gaan worden. Veel sterkte met deze moeilijke beslissingen.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:14

Geen rare keuze. Ik ga ook mee met de keuze van Dennis. Naast de lijdensweg voor de pony weet je ook niet wat het allemaal voor invloed heeft op het veulen.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:02

Ja vind het ook lastig hoor. En al zou ze echt slechter worden of halve dagen gaan liggen dan laat ik haar gaan. Ze ligt nu eigenlijk nooit alleen snachts in de stal maar niet meer dan die andere merries. Ze eet goed en staat nog gewoon op rust op de tegels. Groomt nog met de andere dames en speelt nog de baas. In het najaar voordat ze getest was gaf ze het leiderschap aan een andere merrie over. Die joeg ook de jongere merries voor haar weg.
Maar wil het nu nog proberen met haar voor het veulen wat al 6 maanden is. Gelukkig hebben we een hele fijne dierenarts die erg begaan is met onze pony’s . Ik laat in overleg met haar ook ons hooi nog analyseren en ga even kijken wat ik het beste kan gaan voeren. Jullie misschien nog tips? Ze krijgt nu Metazoa naast onbeperkt hooi en een klein stukje brood voor de prascend en verder niks. Wil graag iets bijgeven wat een beetje aanzet omdat ze toch wat terug loopt. Zeker nu ze weer pijn heeft. Vorig jaar heeft ze speedi beet of hoe het ook heet bijgehad. Moet zeggen dat ze dat niet heel lekker vond. Metazoa is trouwens ook altijd met lange tanden en duurt ook altijd even voordat ze het op eet. Soms eet ze niet alles op.


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:38

Ethelate schreef:
lailapri schreef:
Boven de 12% ruw eiwit heb je ieder geval (waar je slobber van kunt maken)

Equifyt
Green power 14.2
Sainfoin 12.8
Zupa 12.4
Flaxseed cubes 20.5

Agrobs
Alpen grun mash 12.6
Fetura 12.9
Luzerne vond 13.4


Handig lijstje, als aanvulling:
Vitalbix Nutrimash 12.8
Marstall Bergwiesen-Mash 17.3 (waarvan ze 11.9 als verteerbaar vermelden)

Ik gooi er een schep HP23 van Metazoa voor extra eiwitten bij en week het tot een dikke pap.
Levertraan erbij voor de goede vetten + omega 3.


Oud bericht met verschillende merken, voornamelijk slobbers, welke goed zijn om bij te voeren en laag in suikers & zetmeel.

Fijn dat iedereen hier zo voor het welzijn van het dier kiest. +:)+
Ik had heftige typische Bokt reacties verwacht :o

Ididix, het is al een paar dagen stil, hoe gaat het?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:07

Ik ben er terug, was even druk heb wel meegelezen. Dus vrijdag is hij getransfauneerd, had er eerst geen goed oog in maar kan toch zeggen dat er lichte beterschap is.

Zijn eetlust is terug beter nog niet zoals voorheen maar toch duidelijk beter. Ook de mest is geen puur water meer maar begint stilletjes terug al op vlaaien te lijken. Ik durf nog niet juichen ben al zeer blij met dit resultaat.

@ poown sterkte hoor !

Online.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:11

Dat klinkt al een stuk beter! Hopelijk helpt dit hem er doorheen :)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 21:54

Fijn dat het weer iets beter gaat, al gaat dat nooit snel genoeg natuurlijk :(:)
Is de oorzaak van de diaree al gevonden?

Sed doet het (gelukkig) wel erg goed! Zelfs op het gras!
Vandaag Sed voor het eerst sinds jaren weer eens voor de slee gezet, hij had er zin in! :D
[ITP] Sneeuwpret met Sed de shet!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 11:42

Leuk die foto's! Heerlijk genieten zo :)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:27

Nee, we weten de oorzaak niet. Had toch gezegt van niet te gaan juichen en dat was terecht. Het hooi van gisterenavond lijkt nu nog steeds bijna onaangeraakt ook eten blijft weer liggen, zelfs wat wortel. Spuitpoep is nog steeds zo, maar zoals ik vorige post meldde heeft nu ietsje meer structuur .. dat is gelukkig wel hetzelfde gebleven.

Moest de da zowiezo vandaag terug bellen want hij had al gepland voor een 2de keer te transfauneren. Al betwijfel ik of het wel allemaal nog iets zal uithalen..

Online.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:59

Volgens mij moet je een aantal keer transfauneren wil je resultaat kunnen zien toch? Ik zou dan ook zeker de 2e keer op zn minst (liever minimaal 3 a 4 keer) door laten gaan.

Wel echt heel rot hoor, deze situatie!
Wat heb je allemaal al uitgesloten aan mogelijke oorzaken? Wat is allemaal al geprobeerd/ onderzocht/ gedaan?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 00:09

Wat is transfauneren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:03

Doormiddel van gezonde mest(bacteriën) (van een ander gezond paard) de darmflora weer op de goede weg proberen te krijgen. Een mest-transfusie is het dus eigenlijk.

Volgens mij is dat de meest eenvoudige manier om het uit te leggen. Correct me if i’m wrong.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:06

Tnx. Ik kon me er al geen voirstelling bij maken.


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:26

Ja en de eerste keer heeft wel iets verbetering gegeven toch? Dus de moeite waard om een paar keer te herhalen lijkt mij. Hopelijk helpt hem dat net weer op weg naar een gezonde eetlust.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:37

Ja idd dat is het. Op de fb groep wordt me aangeraden toch nog te stoppen met de prascend Enzo of te verlagen maar hij staat al vrij laag 1/4de ipv 1/2de dus weet niet.

Hooi nog steeds zo goed als onaangeraakt zelfs de wortelen gaan er moeilijk in. Hij zit continu te snuffelen in het stro maar verder

..
Ga wel afstappen van de medicatie nog rond etenstijd te geven maar ergens apart.

Online.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:40

Dat lijkt me idd wel slim. Sommige paarden worden behoorlijk misselijk van de prascend heb ik begrepen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: prugelpiet en 119 bezoekers