Spierbevangen en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:10

Het paard moet zelf aangeven wanneer het weer wilt bewegen. En een te enthousiast dier moet je natuurlijk wel tegen zichzelf beschermen.
Paard mag pas weer meer gaan doen wanneer de bloedwaardes weer normaal zijn, dus zeker weer testen voordat je weer iets gaat doen.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 11:13

Dat is ook wel een probleem hoor Elcamino, ze heeft zo'n bere conditie. Ze stond zelfs die vrijdag gewoon druk met haar voorbeen te schrapen als ik langs kwam lopen. En sinds van de zomer weet ik dat als ze niet lekker is, ze dan eerder een soort stampt met haar voorbeen als schraapt zoals normaal.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:51

Ja klopt, die van mij toen ook.... ik mocht een klein stukje wandelen buiten.... hij deed direct te druk,deed teveel en ipv rustig aan te doen de laatste paar 100 meter naar stal bleef hij stuiteren en piafferen, kon wel janken.... zweet droop aan alle kanten in straaltjes er vanaf...
Pas op het erf stond ie stil, direct dekens op en de DA laten komen....

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 08:39

Ik denk ook dat ik dan het land in loop om aan de hand te grazen, hapje stapje kan ze wel goed.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 17:15

Ik wil toch nog even een update erin gooien.
Na half november mocht ik weer wat opbouwen, echter ik vond haar te hard in haar spieren blijven.
Ik wist niet zo goed wat te doen, ergens bleef er bij mij wat knagen dat het echt niet klopte. Dus en besluit genomen en ik ben gister bij de holistische praktijk Den Hoek geweest. Wat voor mij nogal ver van mijn bed is. Maar wat ze constateerde dat verbaast mij niks. De interne systemen liggen flink in puin. Dus de behandeling gestart en eind januari heb ik een vervolg afspraak.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:10

Fijn dat je geweest bent en daar wijzer bent geworden!
Wat is er nu precies met haar aan de hand dat alles in haar lijf zo mis zit?

Ik heb volgende week arts bezoek van Den hoek voor beide paarden, ben ook benieuwd...

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 08:37

Ik app je even het verslag.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:04

Hoe gaat het nu met je paard?
Helaas stond mijn merrie na 15 min longeren na 1 dagje rust met lichte spierbevangheid.
Ik zag het direct en de dierenarts was er gelukkig na een minuut of 15/20.
Van hem heeft ze wat vitamine en pijnstiller gekregen. En wat bloedafgenomen wat morgenvroeg gecontroleerd word.
Ik heb nu equana in het water gedaan, en dadelijk krijgt ze van mij een heeeel klein beetje slobber met nog wat “buut”, equi boost vitamin preparation (hier zit extrav vit C in) en magnesium.
Morgen ga ik op de praktijk vitamine E/natrodex halen.

De DA zei, zodra ze niet meer stijf is, mag ik genoeg gaan stappen, en aan de hand vd waardes de training opbouwen.
Ik heb hier geen ervaring mee en vraag mij af wat ik moet verwachten.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 22:43

Lastig en lang verhaal hier hoor. Paard knapte niet op na het bezoek aan Den Hoek helaas. In januari jaar naar Utrecht gebracht en onderzoek laten doen. Daar zeggen ze dat de pssm zou hebben. Mooi rot diagnose. Nu pas sinds een week of 2 heb ik haar weer voor de wagen, rijd alleen rondjes buiten maar nu al 7 km. Doordat ze ook insulineresistentie heeft ontwikkelt is het nog allemaal wat gecompliceerder. Maar mijn paard stond wel slecht spierbevangen, uit mijn hoofd cpk 64000.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:52

Oke, dat idd heftig.
Mijn da belde net dat haR waardes 750 en 2000 waren. Mr dit was dam wel 20/30minuten na het werk. Dus het zal binnen 24 uur nog wel hoger zijn.
Deze ochtend wil ze gelukkig al een beetje lopen. Dus 10 dagen stappen en dam nog eens bloedcontroleren

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:27

Nu na een week hebben we opnieuw haar bloedwaardes getest.

Cpk 274
GOT nog wat boven 1000

Dus ze zijn zeer zeker goed gezakt.
Ik mag nog steeds “niks” terwijl ze mega fit is, en ook de masseur aangeeft dat ze heel goed aanvoelt na de 2e behandeling

Ze heeft een week op buut gestaan, sterke vitamine E, Magnesium en Electrolyten
Nu ga ik stoppen met de buut, krijgt ze halve dosering vitamine E, blijf ik wel magnesium en electrolyten doorgeven en zal ik ook Neutradex bijvoeren.
Verder 3x per dag hoor, en 2x per dag halve schepje slobber voor haar poedertjes.

Momenteel wandel ik 1/2 keer per dag met haar. 15-20 min en staat ze 1,5 uur op de zandpaddock
Maar ik ga dit dan opschroeven na 2x per dag een half uur, en de paddock.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen om haar te helpen de waardes omlaag te krijgen??

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 13:34

Mijn paard stond met een cpk van 10000 gewoon in de uitloop. En geen pijnstillers gehad na de eerste avond.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:01

Hebben de mensen hier met spierbevangen paarden al eens gedacht aan PSSM? Dat is een genetische spierziekte die voorheen vooral bij Quarters en Paints openbaarde maar tegenwoordig in bijna alle rassen te vinden is helaas. Veel dierenartsen zijn hiervan nog niet op de hoogte. Het bekendste symptoom van PSSM is spierbevangenheid. Er zijn verschillende vormen van PSSM maar PSSM1 is de meest voorkomende. Deze variant is vrij eenvoudig te testen omdat het in het DNA te vinden is. Door het opsturen van wat staartharen met wortel (de witte puntjes, daar zit het DNA) weet je binnen 2 weken of je paard PSSM1 heeft. Dit kan oa via www.animalgenetics.nl.

Heeft je paard geen PSSM maar is het wel gevoelig voor spierbevangenheid dan kan je toch veel hebben aan het voerbeleid en management van een PSSM1 paard. Met name het weglaten van suikers is een belangrijk issue.
Hier kan je daar alles over vinden:
http://www.pssm.eu/nl/management.html?showall=&start=1

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:07

Ik lees nu dat ze bij Ipsilonka in Utrecht inderdaad aan PSSM1 dachten. Hebben ze dat getest Ipsilonka? Ik zou zeker de site van www.pssm.eu eens goed doorlezen, daar vind je heel veel informatie.

Op facebook is een Nederlands PSSM forum waar mensen zitten met veel ervaring met spierbevangenheid, PSSM, voerbeleid en management. Daar kan je ook vragen stellen. Daar zijn al erg veel paarden geholpen.
https://www.facebook.com/groups/1597354 ... ?ref=br_rs

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:34

Ze hebben een spierbiopt genomen. Ik ken de website en de fb groep. Ze krijgt echter equilin voer en gluco balance daarop doet ze het nu voorlopig super.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:47

Fijn dat het nu goed gaat! Maar heeft ze dan PSSM1 of 2? Want een spierbiopt doen ze bij PSSM2.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:10

Helaas mag ik hier mee praten.. DA is net geweest en het moet nog bevestigd worden uit het bloedje maar lijkt er heel erg op dat m'n pony ook (licht) spierbevangen is :( vraag me echt hoe het heeft kunnen gebeuren want hij staat enkele keren per week voor de kar met een lichte training en manier van voeren is al jaren hetzelfde.. Weet er weinig van af dus nu het internet maar even goed doorspitten. Hij krijgt in iedergeval pijnstillers voor komende week en geen beweging. Hij staat altijd in de paddock dus rondlopen en stukjes draven kan ik niet voorkomen.
Hoe slecht is het om hem toch 2 uurtjes in een korte wei te zetten ? (IPV de 6uur wat ze normaal hebben)

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:02

Mijn da zei zodra zs niet meer stijf zijn fijn naar buiten en veel stappen (dit wel opbouwen)
Hij Zit zelf in de draver (top)sport en heeft het helaas ook ervaren.
Mijn merrie na de 2/3 dag de paddock op gedaan.
Nu 3 weekjes later ben ik weer rustig bezig.
Geef momenteel Marstall Vito en dan neutradex en vit. e

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 21:43

Neutradex is een vrij achterhaalt product, veel te veel suikers ofzo. Zij de dierenarts in Brabant geloof ik (teamveterinair van nl team).
Mijn paard krijgt echt zo min mogelijk suikers, alleen hooi geen voordroog etc. En lijkt het werk goed aan te kunnen, nu al 12,5 km buitenritten aan het maken.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:11

Hier zei iemand dat haar paard 24/24 op gras moest maar die van mij is dat sinds kort en ik heb nu net het idee dat die verzuurt .. kan dit dat van het gras zijn krijgt verder niks bijgevoerd ?

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:10

Ipsilonka schreef:
Neutradex is een vrij achterhaalt product, veel te veel suikers ofzo. Zij de dierenarts in Brabant geloof ik (teamveterinair van nl team).
Mijn paard krijgt echt zo min mogelijk suikers, alleen hooi geen voordroog etc. En lijkt het werk goed aan te kunnen, nu al 12,5 km buitenritten aan het maken.


Hmm aanraden van mijn dierenarts toch..

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:40

Hallo allemaal, ik wil mij hier ook even melden. Die van mij stond maandagavond ineens spierbevangen, ik was zelf aan het werk, m'n zus kwam terug van een buitenrit en 10 minuten later wilde paard amper nog lopen. Dierenarts gebeld en die bevestigde ons vermoede: licht spierbevangen. Vermoedelijk door dat de paarden een baal voordroog op de wei hebben gekregen omdat het gras op is door de droogte (was aan het begin vd de droogte net gemaaid voor hooi).
Nu lees ik hier dat bloedprikken belangrijk is om de ernst te bepalen en om zeker te weten dat het echt spierbevangen is, nu is dat bij ons paard niet gedaan.
Paard stond eigenlijk binnen enkele minuten na het toedienen van de pijnstiller als weer fris en fruitig. Er is voor haar een stuk wei afgezet en ze krijgt daar hooi ipv voordroog. Nu kreeg die van ons al elektrolyten en met die warmte kreeg ze ook eem halve dosering ook al had ze niks of weinig gedaan (staat niet vaak of lang stil hoor). Haar "krachtvoer" bestaat uit cavalor fibre force zeer laag in suiker/zetmeel en daar krijgt ze ca 300 gram pd van aangevuld met marstal force en een scheut lijnzaadolie. Dus daar kan het probleem hem sowieso niet in zitten. Van de dierenarts nog een pot vit E "gekregen"
Maar goed, inmiddels 2 dagen verder en madam staat elke ochtend mij fris en fruitig op te wachten. Ik merk niks meer aan d'r, ook met lopen niet.
Ze heeft in principe 1 week weide arrest. En dan? Hoe bouw je op?
Dierenarts was trouwens positief, vind paard in zeer goede conditie staan, dus verwacht geen terug val en maar wel een spoedig herstel, maar wil natuurlijk niks forseren.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Spierbevangen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:10

Inmiddels dierenarts ook nog even gesproken, weekje weidearrest, san een weekje kleine wandelingen maken en dan bloedtesten om te kijken hoe ze er voor staat :)