[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:03

Ik heb mijn haflinger nog nooit gewogen, maar ik denk dat ze ongeveer 350/ 375 kilo is.
de Wiesencobs en masters senior heb ik nog niet gewogen, vandaar dat ik schreef kilo
scheppen.
Ze is nu net aan op gewicht, maar nog even en dan zit er ook niets meer in het gras, en dan wil ik wel graag dat er iets aan reserve op zit voor de winter.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:15

Ik heb een maand terug een connemara ruin gekocht.
Hij is net geïmporteerd en is niks te dik meer.
De eerste twee weken at hij niks.
Op de wei lag hij de hele dag te pitten en nachts buiten of op stal at hij ook bijna niet.
Hij zat wel de hele dag aan de liksteen te likken.

Da langs geweest en bloed getrokken, alles goed maar in elk geval fors selenium te kort.
Vitamine e was goed maar mogelijk meer te korten.

Ik ben hem lucerne gaan voeren omdat hij dat wel goed at nachts.

Ik voer nu 850 gram subli pony brok.
200 gram mijn paard gezond en fit balancer om de tekorten aan te vullen.
met 300 gram soja scroot en nog iets iets slobber om het geheel wat lekkerder te maken.
Maar de slobber is bijna op en hij eet nu goed dus ik ga de slobber weg laten.
Dit alles eet hij rond 19.00

Daarna staat hij in de paddock met goed energie rijk hooi, maar dan eet hij niet veel.
om 22.00 gaat hij op stal en dan geef ik hem een emmer lucerne van hartog a 1kg
Ik voer geen zemelen bij omdat ons hooi een omgekeerde CA/p verhouding heeft.
En morgens geef ik hem niks want dan staat hij te trappelen om de wei op te gaan en eet hij op stal toch niks meer.
Hij eet nu nachts meestal een redelijk normale hoeveelheid weg, hij heeft onbeperkt maar er ligt altijd nog genoeg.
Hij is wat aan de diarree wat het gras.
Geen wormen en de keurings arts kon zien dat de tanden net waren gedaan, al komt binnen kort alsnog de tandarts erbij.

Doe ik dingen helemaal verkeerd, is het te veel, of kan er evt nog wat bij.
Hij mist iets vet maar ook spieren, iets uit stekende heupen, kuiltjes naast de schoft, ribben iets kunnen zien, iel nekje allemaal niet extreem maar het kan beter

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:07

Weet iemand toevallig, of je slobber ook een paar uurtjes kan laten staan of moet je dat meteen voeren?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:14

aMomentLT schreef:
Weet iemand toevallig, of je slobber ook een paar uurtjes kan laten staan of moet je dat meteen voeren?


Zeker als het weer wat kouder wordt kan dat wel. Ik zou dan wel kiezen om de slobber af te dekken in een emmer met deksel of een emmer met handdoek eroverheen op een donkere koele plek.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:27

Wij zetten zomer en winter geweekt voer klaar. 's zomers proberen we overdag niet langer dan 6 uur te doen (wel gewoon de volledige nacht), 's winters maakt het niet uit. Wel altijd afdekken met een stuk fleecekleed i.v.m. vogels, ratten en vliegen. Het paard moet al zijn krachtvoer geweekt, dus geen keus.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:54

koetjeboe schreef:
...
Geïmporteerd? Van waar komt 'ie dan? Misschien dat er een groot verschil is tussen de voertijden nu en de voertijden bij de vorige eigenaar? Dat kan evt ook een reden zijn.

Is hij al op zijn gemak bij jullie of is hij nog wat paniekerig/bang/ongerust?
En volgens mij geef je hem prima te eten al is het jammer dat hij 's ochtends niet wilt eten. Dat vind ik wel belangrijk, dat paarden 's ochtends (evt 's middags) en 's avonds hun brok krijgen zodat het verdeeld is en het niet alles in één keer is.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:22

Kategida schreef:
koetjeboe schreef:
...
Geïmporteerd? Van waar komt 'ie dan? Misschien dat er een groot verschil is tussen de voertijden nu en de voertijden bij de vorige eigenaar? Dat kan evt ook een reden zijn.

Is hij al op zijn gemak bij jullie of is hij nog wat paniekerig/bang/ongerust?
En volgens mij geef je hem prima te eten al is het jammer dat hij 's ochtends niet wilt eten. Dat vind ik wel belangrijk, dat paarden 's ochtends (evt 's middags) en 's avonds hun brok krijgen zodat het verdeeld is en het niet alles in één keer is.



hij komt uit ierland.

en hij voelt zich nu aardig op zijn gemak is al dikke vriendjes met onze andere ruin

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:14

weet iemand waar ik snijmais kan kopen omgeving Spijkenisse?

YvonneV
Berichten: 8777
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:30


rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:54

Hoi Hoi,

Ik heb hier al veel tips uit het topic gehaald, mijn merrie met momenteel een veulen aan de voet is erg afgevallen, waarschijnlijk door stress en het veulen vraagt dit jaar veel van haar, veulentje zelf is erg rond.

Nu vroeg ik me alleen nog af, heeft iemand een tip waar ik dat sojaschroot kan halen in de buurt van tilburg?

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:44

rockey schreef:
Hoi Hoi,

Ik heb hier al veel tips uit het topic gehaald, mijn merrie met momenteel een veulen aan de voet is erg afgevallen, waarschijnlijk door stress en het veulen vraagt dit jaar veel van haar, veulentje zelf is erg rond.

Nu vroeg ik me alleen nog af, heeft iemand een tip waar ik dat sojaschroot kan halen in de buurt van tilburg?


Ik heb het zelf ergens in Roosendaal gehaald want hier in de buurt van Tilburg kon ik het nergens vinden.
Ik heb toen 3 zakken gehaald van 20 kilo en die waren 16,45 per stuk (merk is Treurniet).
Wel nog iets duurder dan wat hier in het topic weleens voorbij komt, maar goedkoper en ook nog redelijk in de buurt heb ik het niet kunnen vinden.

Ik heb ook Eggersmann aminoral gehad maar dat is wel net wat anders (werkt ook fijn) maar kost rond de 40 euro voor 20 kilo en dan is het wel vrij duur als je er wat meer van geeft.

YvonneV
Berichten: 8777
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:51

Afbeelding

Giggles staat nu op een betere stal om doorgereden te worden

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:34

Kan iemand mij even hun meningen geven of advies geven?

Mijn paard krijgt momenteel zo'n 8-9kg (gewogen als het al geweekt is) bietenpulp per dag .. dit is verhoogd want eerst was het 6kg per dag en dat vond ik nog wel prima maar 8-9kg vind ik precies wel veel voor een hele dag voor een paard van zo'n 550-600kg? Meningen? Het wordt verdeeld over 3 voermomenten dus zo'n Dit wordt klaargemaakt voor mij op stal dus ik kan het nog bespreken om het te verminderen. Want op de 1 op andere dag was er beslist dat ik niet meer uit de gezamenlijke bietenpulp-bak mocht nemen en werd er een emmertje speciaal voor mij opzij gezet voor mijn paard.

Daarnaast wil ik dus vanaf nu zelf mijn bietenpulp klaarmaken. Heeft iemand een idee hoeveel gram/kilogram bietenpulp pellets ik moet afwegen voor zo'n 6kg klaar te maken?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:49

Dat is volledig afhankelijk van wie het klaarzet. Ik voeg zelf per kg bietenpulp 3-4L water toe, maar de stalling voegt per kg bietenpulp 9-10L water toe. Bij hen is 1kg droge bietenpulp dus 10-11kg te voeren pulp, terwijl dat bij mij 4-5kg is. Een verschil van 50-64%.

De grens van droge bietenpulp zonder zemelen ligt in verband met de Ca:P-verhouding op 1kg per 5kg hooi/6kg voordroog. Dus bij een paard van 600kg hoop ik dat dit neerkomt op minimaal 2kg bietenpulp en bij voorkeur wel tot 3kg bietenpulp die je kan voeren. Je hoeft in principe niet bang te zijn dat een paard zich overeet, het is een ruwvoervervanger. Aangezien het over 3 voerbeurten verdeeld wordt, zou ik niet meer dan een kg droge bietenpulp per voerbeurt voeren, uiteraard wel geweekt gevoerd. Je hoeft dan niet bang te zijn voor negatieve effecten. Als er minder ruwvoer gevoerd wordt, zou ik gaan voor 3x een 750g, dat is iets meer dan een halve schep. Een volle schep is vaak 1.1-1.2kg. Als je toch 3x een kg wilt voeren, moet je daarbij 0.75-0.9kg zemelen voeren (per dag, dus 0.25-0.3kg per voerbeurt). Daarmee is de Ca:P-verhouding terug naar optimaal.

Dit is ook nodig als je er ook luzerne naast voert.

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:05

Oké dat is weer een zorg minder. Het wordt enorm aangelegd met water (op 1kg zo'n 10-12 liter) heb ik de voorbije dagen vernomen toen ik even zelf ging checken op stal. Een emmer van 1kg droge bietenpulp op 10l water is voor één dag. Als ik het goed heb, krijgt hij dus niet te veel "droge" bietenpulp per voerbeurt/dag?
Bij de bietenpulp gaf ik eerst ook gerst maar daar ben ik mee gestopt toen ik overstapte naar een vitaminenbrok (Vitalbix DC). Als ik zo alle wiki lees en jouw advies lijkt het me dus wel verstandig om terug een handje gerst/zemelen toe te voegen per voerbeurt?
(Zemelen kan ik overigens niet bij de boerenbond/AVEVE vinden, is dat de benaming die er voor wordt gebruikt?)

Ik ben trouwens echt een leek in voeding (werd eerst voor mij beslist) maar omdat ik mijn paard onrustig en te mager zag worden, heb ik het in eigen handen genomen en al heel veel uren op bokt en andere fora gespendeerd om bij te leren over paardenvoeding. Hij zit nu trouwens ontzettend goed in zijn vel, heerlijk om te zien! <3 Alleen zie ik zijn ribben nog altijd dus daar mag nog een beetje meer reserve overheen.
Bedankt voor de uitleg trouwens Mizora!

Edit: ik zie net nog een lelijke fout staan in mijn vorige bericht, even juistzetten aangezien ik het niet meer kan wijzigen.

Kategida schreef:
Het wordt verdeeld over 3 voermomenten dus zo'n Dit wordt klaargemaakt voor mij op stal dus ik kan het nog bespreken om het te verminderen.

... verdeeld over 3 voermomenten dus zo'n 3kg (geweekt) per voerbeurt. Dit wordt...

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:42

Hij krijgt dan inderdaad absoluut niet te veel droge bietenpulp per voerbeurt.

Hoewel bietenpulp een goed middel is om aan te komen, is het geen wondermiddel. 1kg droge bietenpulp is gelijk aan 1kg basisbrok qua energie. Ik zou dus zelfs wat meer per voerbeurt gaan geven en inderdaad wat zemelen erbij. Het heet werkelijk tarwezemelen, maar bij onze welkoop ligt het ook niet standaard. Vaak kunnen ze het wel bestellen. Onze voerboer heeft het wel standaard liggen en tegenwoordig één van de ruitersportzaken ook. Iedere leverancier die hippostar heeft kan het sowieso leveren, maar de rest vaak ook wel, maar je moet er dan wel even naar vragen.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:13

Even een schop omhoog.. hoop dat iemand tips voor me heeft.

Vorig jaar is mijn ruin behoorlijk mager geweest en het heeft zeker een half jaar geduurd voordat hij weer op gewicht was. Wormen etc wordt allemaal goed in de gaten gehouden. Hij is heel beweeglijk van zichzelf en altijd aan het rennen en spelen buiten. Ik rijd nu zo'n 5 keer per week op L niveau ongeveer. Als ik minder voer, valt hij snel weer in.

Op dit moment voer ik 300 gram metazoa, 2 scheppen pavo lucerne, een halve schep Hippostar muesli en een halve schep Hippostar slobber per dag. In de slobber weken eerst de mok kruiden. En hij krijgt 4 keer per dag een grote hoop ruwvoer, zo goed als onbeperkt. Afgewisseld uit plastic en hooi.

Ik heb het idee dat de pavo lucerne zijn mok aanwakkert. Voerde hiervoor hartog lucerne. Maar ik lees en hoor dat metazoa toch lang niet een helemaal compleet vitamine brokje is. Zelf vind ik het best veel verschillende soorten en volgens mij klopt er nu ook niks meer van de verhoudingen in mijn voer. Daarnaast heeft hij wel een lekkere gevulde ruwvoer buik, maar mag van mij nog wat meer spieren en vet aanzetten. Spieren vooral op de bovenlijn/ rug.

Het liefste zal ik overgaan naar gewoon 1 complete muesli of brok en daar eventueel iets aan toevoegen. Kan iemand mij helpen wat in aanmerking zou kunnen komen voor mij? Hij hoeft trouwens niet heter of minder heet te worden.

Sorry, het is een vrij lang verhaal geworden. Maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:30

Pavo daily plus is geen luzerne. Het is een ruwvoermix (Luzerne, Snijhaver, Gras, Gerstestro, Rietmelasse, Gerst, Tarwegries, Magnesiumoxide, Sojaolie, Mineralen). Dus dat je paard daar anders op reageert dan op hartog luzernemix (grotendeels luzerne, wat snijhaver en melasse) is dus heel goed mogelijk.

Wat mij het beste bevalt tot nu toe is pavo nature's best, maar niet ieder paard verdraagt pavo dus dat is iets om uit te proberen. Ik voer er een 0.5kg/100kg lichaamsgewicht van. Dus als je paard 600kg hoort te wegen, dan voer ik 3kg (ruim 3.5 schep). Dit bestaat voor 30% uit luzerne (dus je voert dan 1kg luzerne) en het bevat als enige granen spelt (15%) en gepofte mais (3-4% schat ik). Eiwitgehalte is goed en ik heb al meerdere paarden flink zien opknappen van NB.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:40

Bedankt voor je reactie! Ik wist helemaal niet dat die pavo geen echte lucerne is.. oeps..
die pavo nature's best is dan helemaal compleet in qua vitamines en mineralen ook? Pavo is goed verkrijgbaar dus dat is wel het proberen waard. Rustig aan overzetten dan neem ik aan?

En dan uiteindelijk verder niks meer bijvoeren? Puur en alleen die pavo?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:50

Ik zou inderdaad rustig aan over gaan. Als je de tijd hebt (je paard nog niet aan het invallen is) zou ik iedere keer zodra een zak leeg is deze vervangen voor nature's best.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:10

Super, dankjewel. Ik ga het eens proberen. Hoop dat ik het goede effect ook krijg!

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:13

Een dikke maand verder, helemaal over op de nature's best muesli en m'n paard ziet er super goed uit!

Maar... ik vind het best duur voeren. Heb sowieso 4 zakken per maand nodig, dus dat is zo 50 euro in de maand. Misschien nog wel meer. Ik heb gekeken naar de pavo condition brok, en had het idee dat het verschil tussen deze 2 niet zo enorm is. Zou ik ook deze 2 half om half kunnen voeren? Of kloppen de vitamine verhoudingen enzo dan niet meer?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:29

Ik voer Vitalbix Daily Complete en ik voer drie pony's een maand lang van één zak à € 27,95... Maar ik ben niet zo'n fan van Pavo door alle suikers + zetmeel. Die van mij krijgen er jeuk van.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:33

Condition is iets hoger in de energie (0.85 vs 0.8), lager in eiwit (vrep 80 vs 90) lager in vet (30 vs 52), veel lager in ruwe celstof, oftewel vezel (140 vs 190), flink hoger in zetmeel+suiker (28% vs 18%). Mineralen en vitaminen zijn vergelijkbaar.

Het kan dus, maar het kan zijn dat je paard wel wat verandert qua gedrag en je moet in de gaten houden of hij geen last heeft van de verminderde hoeveelheid vezels en hogere hoeveelheid zetmeel en suiker.

Dat het vrij kostbaar voer is ben ik me van bewust, die van mij eet er ruim 3kg per dag van (4 scheppen) + 2.5kg luzerne. Ik heb er alleen nog geen verlijkbare tot betere vervanging voor gevonden die goedkoper is.

Vitalbix daily complete is niet te vergelijken met pavo nature's best of pavo condition. Het dichtstbij komt dan pavo care4life, summerfit of vital. Wat mineralenvoeders zijn. Als je het wilt vergelijken met een vitalbix-product, dan kom je uit op de active+ (0.7 ewpa) a 20€/14kg. En dan ben je dus weer duurder uit.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:28

Mizora, echt super dankjewel! Ben super blij met jouw tips en advies. Ik ben echt niet thuis in al die waardes etc.

Oei, dan heb jij ook een dure. Op jaarbasis is het echt best veel geld, bovenop de stalling. als het niet anders kan dan is het maar zo. Maar iets goedkoper was leuker. Ik denk dat ik de winter over sowieso even op de muesli blijf. En dan richting het voorjaar de condition er bij ga proberen en kijken wat er gebeurt. Wil in het weideseizoen ook graag iets bij blijven geven voor de vitamines etc.

Reneee, bedankt voor je tip, maar ik ben bang dat mijn paard aan zo'n brok en zulke hoeveelheden echt niet genoeg heeft.