Dikmaker voor sportmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 00:35

Omdat wij inmiddels een beetje met de handen in het haar zitten qua voer, toch even kijken of er nog een bokker is die hét wondermiddel heeft.

Ik heb mijn paard sinds halverwege mei.
(Verkoopfoto: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A89F4E2 )

Toen Fie van de fokker vandaan kwam heeft dat haar op haar nieuwe plekkie geen goed gedaan. De eerste maand had ze veel spanning en dat zag je ook af aan haar lijntje. Er zijn toen wel een paar kilo's vanaf gegaan. :)
( https://boktimg.nl/img/m/aSEE7r.jpg )

Bij de fokker kreeg ze draversbrok van Havens, maar omdat het een soort van stuiterbal was de eerste maand hebben we besloten haar over te zetten op de 'gewone' vitaminebrok van stal, 2 kilo op een dag. Daarbij van 8 tot het donker werd op de wei en op stal een flinke smak hooi erbij waar ze wel een aantal uur mee kan doen.
Ze bleef dun, kwam wel als een spiegel beter in haar velletje te zitten. Daarom besloten om haar ook nog luzerne bij te gaan voeren. Na een paar maanden stond ze er zo bij: https://boktimg.nl/img/m/06hBWe.jpg

En toch zat het voor ons gevoel niet helemaal goed. Ze blijft op de wei veel chillen maar weinig met de neus aan de grond. Dierenarts erbij gehad omdat haar buik zo ontzettend kan borrelen, die hoorde er niets bijzonders aan, wat gas in de dikke darm, maar niet verontrustend. Omdat het me toch niet lekker bleef zitten zijn we begonnen met Gastro+ van Havens voeren, dit doet al veel voor haar maag, ook nog een kuur tegen maagzweren ertegenaan gegooid.. Dit heeft een enorme verbetering gebracht voor wat betreft haar gevoeligheid op de singelplek, maar om nou te zeggen dat ze er echt beter van gaat eten.. :n
Waar we nu staan:
Afbeelding
(Haar hals is eruit geschoren, de rest vonden we niet fair en daar had mevrouw ook een hele overtuigende mening over :):) **\O/** )
Het verontrust me in die zin dat ik minimaal 5 keer in de week behoorlijk intensief met haar train. Er moet echt spier bij op komen, maar voor mijn gevoel gaat dat langzamer dan zou moeten. Zeker met deze temperaturen vind ik het toch een fijn idee als ze iets meer spek heeft zodat ze wat bij te zetten heeft. Ik pak haar nu al wat dikker in zodat ze haar energie niet hoeft te besteden aan warm blijven, maar we zijn qua voer voor ons gevoel het spoor een beetje bijster.

Voor de samenvattingslezers, op het niveau 'MAND!'
- Sinds een half jaar aan het doktoren met voer, er komt geen spek bij op en bespiering komt ook langzaam bij.
- Overdag op de wei, 's nachts op stal met een flink pak hooi/voordroog.
- 2 KG Gastro+ per dag.
- 1 KG luzerne per dag.
- 1 KG Seniores Priores per dag, mee begonnen sinds 10 dagen.
- Maagzweerkuur heeft ze gehad.

Wie heeft hét wondermiddel?

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:42

Ik gebruik sinds enkele maanden muscle build van pavo, ik ben hier wel echt super tevreden over mijn paard is zeker aangekomen in spieren. Dit is een supplement voor bij te voeren zeg maar.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 00:44

Daar heb ik ook wel naar gekeken, maar wat ik het lastige vind daaraan is dat mijn merrie nog geen vet heeft om om te kunnen zetten in spier. Dan kun je wel het gevolg aanpakken, maar helpt muscle build ook met het maken van vet (oorzaak)?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:55

ze is dus in een ruim half jaar 2x van plek verandert fokker > toen> nu.. en meerdere malen van voeding veranderd.. en traint 5x per week..

wellicht is het allemaal een beetje veel? wat nu als je haar eens een paar weken rust geeft.. Minder brok (heeft ze wel echt zoveel nodig brok is niet de dikmaker immers?), meer hooi..

ik heb er ook zo een die niet vet te mesten is.. foto van toen hij alweer aan het aankomen was op verzoek, want die heb ik al een keer gepost laatst dus blijf ik niet doen, zo gezellig ziet hij er daar niet uit.. Het heeft vele maanden en veel rust gekost voor hij weer enigzins toonbaar was. Extra hooinet voor de nacht heeft hier uiteindelijk wonderen gedaan. Hij kreeg zijn normale portie pensionhooi en een dik net van 7kg extra.. smorgens was alles schoon op en hij knapte heel langzaam op terwijl hij in z'n box stond en niets anders te doen had dan eten.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:57

Hier ook zo merrie gehad, groot drama want de helft lust ze niet en hooi liet ze vaker liggen dan ze op at.
Volgens de Da een super mooi gebit en volledig in orde ook.

Inmiddels een rantsoen gevonden die lijkt aan te slaan.
S ochtend 3 kwart biks van horsefood
Plus een bekertje vital biks, daarnaast 2 volle scheppen luzerne.

Middag 2 kilo slobbermash van vital

Avonds 3 kwart biks van Horsefood
2 scheppen luzerne

Daarnaast zo goed als onbeperkt hooi bijna kuil variant in hooinetten, anders zeikt ze er overheen :+
Hooi laat ze liggen dus tussenweg gezocht.

Inmiddels ziet ze er prima uit. Nog wel wat onbespierd maar daar gaat ze vanaf morgen speciaal supliment voor krijgen van dierenarts. Zal morgen de naam eens opschrijven.

DanielleVos

Berichten: 221
Geregistreerd: 12-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:59

Je zou kunnen proberen wat pulp te geven, of anders maïsmeel. Je moet daar absoluut niet te veel van geven, want de darmen kunnen dat niet erg goed verteren. Waarschijnlijk dus ook niet de beste optie voor jouw merrie. Wat je ook bij kan geven is lijnzaadolie.

Edit: onbeperkt goede kwaliteit hooi heeft die van mij ook erg geholpen.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:08

Als ik het zo zie op de foto vindt ik haar niet dun maar goed op gewicht met nog niet zoveel spier. Hoe oud is het paard? Je zou icm met trainen een supplement kunnen geven maar vermoed met trainen en tijd dat je er net zo snel over doet.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 01:27

elenaMM77 schreef:
ze is dus in een ruim half jaar 2x van plek verandert fokker > toen> nu.. en meerdere malen van voeding veranderd.. en traint 5x per week..

wellicht is het allemaal een beetje veel? wat nu als je haar eens een paar weken rust geeft.. Minder brok (heeft ze wel echt zoveel nodig brok is niet de dikmaker immers?), meer hooi..

ik heb er ook zo een die niet vet te mesten is.. foto van toen hij alweer aan het aankomen was op verzoek, want die heb ik al een keer gepost laatst dus blijf ik niet doen, zo gezellig ziet hij er daar niet uit.. Het heeft vele maanden en veel rust gekost voor hij weer enigzins toonbaar was. Extra hooinet voor de nacht heeft hier uiteindelijk wonderen gedaan. Hij kreeg zijn normale portie pensionhooi en een dik net van 7kg extra.. smorgens was alles schoon op en hij knapte heel langzaam op terwijl hij in z'n box stond en niets anders te doen had dan eten.


Ze is één keer verhuisd:
Van de fokker naar de stalling waar ze nu staat. :) Ik heb haar van de fokker gekocht.

Wij hebben het gevoel dat ze de brok op dit moment nodig heeft. Hooi heeft ze onbeperkt, om 10 uur 's avonds gaat de laatste lading erin en in de ochtend halen we er regelmatig nog een deel van het hooi uit. Ze is wel enorm kieskeurig; hooi wat vermengd is met stro eet ze niet meer bijvoorbeeld. Dus wat betreft de portie ruwvoer denk ik niet dat het hem daarin zit. Enige verschil is dat ze op een stuk korter gras staat in vergelijking met de fokker. Daar stond ze met twee andere merries samen op een stuk hoger gras tegenover in de groep nu met kort gras.

Ik geef haar regelmatig een aantal dagen/week vrij, maar als ik er dan weer op stap merk ik wel dat het een bommetje is. Op zich niet zo'n probleem, maar ik vraag me af of vakantie en meer ruwvoer de oplossing zal zijn.

Spaansepony schreef:
Hier ook zo merrie gehad, groot drama want de helft lust ze niet en hooi liet ze vaker liggen dan ze op at.
Volgens de Da een super mooi gebit en volledig in orde ook.

Inmiddels een rantsoen gevonden die lijkt aan te slaan.
S ochtend 3 kwart biks van horsefood
Plus een bekertje vital biks, daarnaast 2 volle scheppen luzerne.

Middag 2 kilo slobbermash van vital

Avonds 3 kwart biks van Horsefood
2 scheppen luzerne

Daarnaast zo goed als onbeperkt hooi bijna kuil variant in hooinetten, anders zeikt ze er overheen :+
Hooi laat ze liggen dus tussenweg gezocht.

Inmiddels ziet ze er prima uit. Nog wel wat onbespierd maar daar gaat ze vanaf morgen speciaal supliment voor krijgen van dierenarts. Zal morgen de naam eens opschrijven.

Het is een behoorlijk kieskeurige dame ja. :P
Ik heb haar ook een tijdje slobber bijgevoerd na het werk met gekookte lijnzaad gemixt, maar dat ging er met veel pijn en moeite in. :')
Als ik het zo lees zou er dus nog meer luzerne bij kunnen? Of zitten er speciale dingen in het biks dat je voert? Ik wil haar voor nu liever op de Gastro+ laten staan, toen de stalbaas vergeten was om te zeggen dat de zak leeg was en dus een dag gewone vitaminebrok heeft gevoerd ter overbrugging was ze meteen weer een stuk nukkiger met aansingelen..

DanielleVos schreef:
Je zou kunnen proberen wat pulp te geven, of anders maïsmeel. Je moet daar absoluut niet te veel van geven, want de darmen kunnen dat niet erg goed verteren. Waarschijnlijk dus ook niet de beste optie voor jouw merrie. Wat je ook bij kan geven is lijnzaadolie.

Edit: onbeperkt goede kwaliteit hooi heeft die van mij ook erg geholpen.

Pulp hebben we nog niet geprobeerd, net als geplette haver. Dat staat nog op het lijstje.
Maïsbrok bijvoeren hebben we ook een blauwe maandag geprobeerd, maar daar trok ze haar neus voor op. :evaw:
Lijnzaadolie, werkt dat als dikmaker? Ik weet dat olie daar wel iets voor doet, maar hoeveel zou je dan moeten geven?

smit_ilse schreef:
Als ik het zo zie op de foto vindt ik haar niet dun maar goed op gewicht met nog niet zoveel spier. Hoe oud is het paard? Je zou icm met trainen een supplement kunnen geven maar vermoed met trainen en tijd dat je er net zo snel over doet.

Het gaat op de boeg de goede kant op qua gewicht, maar vooral op haar lendenen en op de kont vind ik haar echt nog wel mager. De lendenen vallen nu echt nog in en ze heeft een flinke puntkont. Het trekt steeds wel iets bij maar nog steeds niet noemenswaardig naar mijn idee.
Ze is 7, in februari wordt ze 8. :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:29

Heb je de tanden al laten behandelen? Elektrisch vijlen onder verdoving?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 01:30

Yes, dat is in juli gebeurd als ik het me goed herinner. :)
Geen bijzonderheden, paar kleine haakjes weggevijld.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:36

Creatine aminozuren en juiste voeding en sport schema zodat je alles goed opbouwt.
Mijn merrie werd snel dik van omega 369 van subli en hierin zitten ook goede vetten.

Misschien is 5 dagen rijden te veel. Je opbouw niet goed of niet juiste (passende!) manier van training?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 01:41

Creatine en aminozuren heb ik nog niet aan gedacht, ga ik me eens over inlezen. :)
De omega 369 staat ook klaar om uit te testen, ik wil alleen niet alles tegelijk over haar voer heen kwakken. :) Wellicht dat ik dat binnenkort mix door de luzerne heen.

In welke zin doel je dan op niet passend?
Ik rijd haar vooral dressuurmatig, ongeveer 3 kwartier als ik het gemiddeld neem, met een paar uitlopers naar een uur. Voorwaarts neerwaarts, soms wat zijgangen erbij maar we zijn vooral bezig met voorwaarts gaan op mijn been. :) Voornamelijk stap- en drafwerk, omdat galop veel kracht vergt.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:43

Heeft ze misschien wormen?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 01:46

Ze wordt om de paar maanden ontwormd en afgelopen maand is ze ontwormd met een brede spuit, ik kan eventueel de bestanddelen even opzoeken. :) Het is me ook nooit opgevallen in haar mest.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:49

Dan lijkt het me onwaarschijnlijk maar een mestonderzoek kan natuurlijk nooit kwaad.

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 01:50

Is haar hooinet 's ochtends altijd leeg?
Dan zou ik toch wel beginnen met meer ruwvoer geven. Je geeft aan dat ze kieskeurig is en niet meer eet wat met stro gemengd is, dus dan zou een leeg hooinet kunnen duiden op toch te weinig ruwvoer.
Dan lijkt het misschien wel alsof ze veel heeft gegeten, maar komt er onbewust toch meer op de grond terecht dan in haar maagje.

Edit: zie dat dat net het ene zinnetje was waar ik overheen heb gelezen. Als ze 's ochtends nog hooi over heeft zal dat het misshien niet zijn, maar een keertje meer bijvoeren kan nooit kwaad.

Succes TS!

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 01:53

Mestonderzoek zet ik op het lijstje. :)

Ik gebruik geen hooinet, ze krijgt een bult hooi voorin haar stal onder de voerbak.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 02:18

Ik geef mijn merrie als dikmaker rijstzemelen. Je zou ook nog mais/lijnzaadbrok van lavor kunnen proberen..

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 02:30

Ik heb mijn shetlander bij gekregen door 2 maal per week te trainen en kleine hoeveelheden pavo topsport toe te voegen. Kilometers langzaam opgebouwd tot 20-30 km per rit en nog 1 keer per week groepslessen. Hij is van dit in juli(toen begonnen met opbouwen):
Afbeelding

Naar dit gegaan, foto is van 2 weken terug, hij wordt zelfs bijna iets te mollig:
Afbeelding

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 02:45

Zou ze geen pijn kunnen hebben? Ik vind haar bouw en stand niet ideaal doet training haar wel goed?

Je gaf aan dat ze als een bommetje bij de vorige eigenaar weg kwam dat ze mogelijk maagzweren heeft gehad en dat je er nog altijd redelijk wat brok in stopt. Het heeft hier een behoorlijke tijd geduurd dat mijn dieren echt gezonder werden na de overgang van kuil/voordroog naar hooi. Daarnaast beweren sommige ook nog dat granen de darmflora om zeep helpen. Stel dat dat zo is, dan is de opname ook niet ideaal.

Ik ben zelf van het voeren van extra's dat mijn dieren nog voordroog kregen waren ze verslaaft aan veendrenkstof. Nu hebben de meeste daar geen behoefte meer aan. Najaar had ik weer eens een emmer vetargil groene leem super fijn gekocht. Deze is echt wel een poos favoriet geweest. Daarna ging de interesse naar diatomenen. De zeolyte van zeohorse laten ze al een hele poos staan. Zo merk ik dus wel dat de behoefte wisselt. Maar resultaat is dat ze in een week een verkoudheid doormaken van de buurman en de vieze oogjes die ik mee nam van mijn werk. Ze worden er niet zo ziek van als de dieren van mijn werk en mijn buurman. Gewoon 1 a 2 daagjes niet lekker. Veulens vielen wel gelijk erg terug in gewicht maar 2 jaar geleden zouden ze gelijk dood ziek zijn geweest.

Om te proberen voer ik nu de green power van equifyt. Over een aantal ingrediënten twijfel ik maar er zit ook veel goed in. Dit geef ik ze dan nu in de winter omdat het zo nat en vies is en ze of jong of drachtig of rijpony zijn. Tot nu toe eet alles dit goed, inclusief de veulens.

Als ik de fotos vergelijk zie je wel dat ze er al veel relaxter uit ziet, maar het kan zijn dat voeding niet enige probleem is waardoor de bespiering weg blijft. Wij kunnen jou training niet beoordelen en ook niet of paard nog ergens pijn heeft of dat bijvoorbeeld er nog geel energie zit in groei. Maar ik zie ze liever zo als obesitas.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 02:52

Spaansepony schreef:
Hier ook zo merrie gehad, groot drama want de helft lust ze niet en hooi liet ze vaker liggen dan ze op at.
Volgens de Da een super mooi gebit en volledig in orde ook.

Inmiddels een rantsoen gevonden die lijkt aan te slaan.
S ochtend 3 kwart biks van horsefood
Plus een bekertje vital biks, daarnaast 2 volle scheppen luzerne.

Middag 2 kilo slobbermash van vital

Avonds 3 kwart biks van Horsefood
2 scheppen luzerne

Daarnaast zo goed als onbeperkt hooi bijna kuil variant in hooinetten, anders zeikt ze er overheen :+
Hooi laat ze liggen dus tussenweg gezocht.

Inmiddels ziet ze er prima uit. Nog wel wat onbespierd maar daar gaat ze vanaf morgen speciaal supliment voor krijgen van dierenarts. Zal morgen de naam eens opschrijven.

Het is een behoorlijk kieskeurige dame ja. :P
Ik heb haar ook een tijdje slobber bijgevoerd na het werk met gekookte lijnzaad gemixt, maar dat ging er met veel pijn en moeite in. :')
Als ik het zo lees zou er dus nog meer luzerne bij kunnen? Of zitten er speciale dingen in het biks dat je voert? Ik wil haar voor nu liever op de Gastro+ laten staan, toen de stalbaas vergeten was om te zeggen dat de zak leeg was en dus een dag gewone vitaminebrok heeft gevoerd ter overbrugging was ze meteen weer een stuk nukkiger met aansingelen..


Wat versta jij onder goede vitamine brok? Want biks is natuurlijk geen vitaminebrok.
Dan kom je snel op vital uit en daar geef je voor een goed paard 500 gram per dag maar voor.

Ik vermoed dat jou stal eigenaar gewoon normale brok voert.

Ik voer horsefood omdat het een "kant en klare" brok is. Horsefood heeft alles geprobeerd in te voegen. Is weliswaar goedkoopste brok maar volgens mijn leverancier 1 van de beste.

Slobber is echt van merk vital, mijn kieskeurige dame eet het liefst niet, dus combineer dat met wat slobber waar meer suiker in zit zodat er meer smaak doorkomt.

Luzerne kan je echt overtollig voeren volgens mijn leverancier, stelt weinig voor en is puur voor buikvulling. Volgens sommige zitten er wel veel suikers in en er zit verschil tussen hartog en pavo, 1 is vermengd met stro. Ik dacht die van pavo maar dat durf ik even niet met zekerheid te zeggen.

Ik zou je gastro opvoeren naar een kilo per keer, 2,5 schep luzerne toevoegen en echt vital brok halen en daar 500 gram per dag van geven.
Daarnaast echt vital slobbermach halen en desnoods voor de kieskeuren wat mengen met wat meer suikerslobber.

Daarnaast je training aanpassen naar voorlopig half uur tot max 45 minuten. Onze staat ook echt nog niet meer in het werk. Eerst volledig op gewicht dan meer werken. En natuurlijk kan je soms wel eens langer rijden.
Hier word ze 5 dgn pw getraind met afwisseling longe werk. En 2 dagen vrij. Op dit moment geen weidegang maar in de bak gehele dag los.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 03:28


Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 05:30

Merriebrok? Dat zet altijd goed aan en hebben ze niet heel veel van nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 07:41

upendo schreef:
Creatine en aminozuren heb ik nog niet aan gedacht, ga ik me eens over inlezen. :)
De omega 369 staat ook klaar om uit te testen, ik wil alleen niet alles tegelijk over haar voer heen kwakken. :) Wellicht dat ik dat binnenkort mix door de luzerne heen.

In welke zin doel je dan op niet passend?
Ik rijd haar vooral dressuurmatig, ongeveer 3 kwartier als ik het gemiddeld neem, met een paar uitlopers naar een uur. Voorwaarts neerwaarts, soms wat zijgangen erbij maar we zijn vooral bezig met voorwaarts gaan op mijn been. :) Voornamelijk stap- en drafwerk, omdat galop veel kracht vergt.

Ik heb qua dikmaker ontzettend goede ervaring met Omega 369. Daarbij gaf ik gewoon een kilo basisbrok van Subli en binnen vrij korte termijn werd mijn merrie lekker rond. Op een bepaald moment zelfs te dik :D .

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:02

Hoelang is ze behandeld tegen maagzweren? Als ze daar goed op reageerde had/heeft ze die dus naar alle waarschijnlijkheid en met een kuurtje van een paar weken gaan die zweren niet helemaal over. Zeker gezien de frequentie van trainen en hoeveelheid voer is het mogelijk dat ze daar nog steeds flink last van heeft.

In je reacties lees ik dat bij een keer verkeerd voeren ze meteen weer last heeft van haar singelplek. Dit versterkt mijn vermoeden.

Is het een optie haar een paar maanden vrij te geven, alleen gras/ruwvoer op het menu en die maanden te behandelen tegen maagzweren? Ik denk dat je kunt voeren wat je wilt, maar zolang het met die maag niet lekker zit...