[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 13:45

Sterkte singasong!
Geen fijne dag voor jou...

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:53

Nou.... meneer gaat nog niet.
Ik heb door 2 mensen een reading laten doen en kwam eigenlijk op hetzelfde neer.
'Ik ga nog niet' (zijn woorden). Pas als ik niet meer kan eten.

Hij had wel wat wensen. Ik kan helaas niet aan alles voldoen maar wel aan; een deken, volgens mij heeft hij het helemaal niet koud maar het kan voor zijn rugspieren natuurlijk wel goed doen en een hooinet. Geen idee hoe dat geknipte hooi daar dan in blijft zitten?! Ik heb een slowfeedernet in de kast dus die komt in de stal te hangen.

Verder had hij geantwoord op de vraag of hij pijn had dat ik niet zo moest zeuren, hij zou het wel aangeven. En dat hij wijs was wist ik natuurlijk al maar versterkte dat nog met deze woorden: ' leven is niet pijnlijk, maak je er zelf van. Ik versterk jouw wilskracht op bepaalde wijze... eigen wijze en humor'.

Ik hoor graag van jullie tips voor een deken. Hoeveel grams. Welke zou het beste passen voor een korte gezette Haflinger? Hij is echt heel breed, ook de boeg.

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 21:59

Wel fijn dat hij nog een kans krijgt, en je hoeft niet op alle wensen in te gaan.
Een deken zal echt verschil gaan maken,maar je geknipte hooi in een hooinet hoeft niet persè toch?

Wel grappig ...die van mij zijn er ook pas zat van als eten niet meer wil! :D

Appie loopt nu onder 200 grams, is voor hem precies genoeg voor de winter.
Wat pasvormen betreft,er is een centraal topic over dekens,kijk daar voor tips en stel je vraag daar?
Staan ook wel fotos van haflingers met dekens op
Zelf vind ik momenteel de harry's horse thor highneck bij appie erg fijn zitten..
Kelly staat nog steeds zonder deken

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 23:44

Heeft Appie zelf ook nog een goeie winterjas?

Nee, hoeft niet perse in een hooinet maar blijkbaar vindt hij dat aantrekkelijk :+ weet ik veel :=

Ik ga op zoek naar dat centrale topic. Waar vind ik dat ergens?

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 00:29

Jip van mij staat onder een ongevoerde Rambo wug (model met halve hals). Denk dat die voor een echt breed paard te smal is.

Hij heeft de deken alleen op tegen nattigheid en wind, er zit een prachtige wollige vacht onder van ruim 5 cm die hem prima warm houdt. Alleen aanhoudende regen maakte hem zo stram.
Met dit ongevoerde dek blijft het soepel en ook warm genoeg.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 00:44

Hier ook goede ervaringen met Harry’s Horse Thor op m’n Haf!

Mijnes krijgt zijn geknipte hooi ook uit een net. Als hij de keuze krijgt laat hij namelijk het hooi wat op de grond ligt, liggen :+

Maffe beesten.

Veel goeds voor je paardje gewenst Singasong! Klinkt als een taaie

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 08:43


Anoniem

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 10:11

Goh wat een mooi nieuws zeg, singasong! Mijne staat onder een 200 grams met hals. Ik wil vooral niet dat ze het koud krijgt en dat ze haar spekjes moet bewaren. Ze heeft wel een hele dikke teddyvacht.

Mag ik vragen waar je die lezingen hebt laten doen? Ben erg nieuwsgierig naar zoiets. Mag anders ook wel via pb...

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:41

Marije_jiplover schreef:
Jip van mij staat onder een ongevoerde Rambo wug (model met halve hals). Denk dat die voor een echt breed paard te smal is.

Hij heeft de deken alleen op tegen nattigheid en wind, er zit een prachtige wollige vacht onder van ruim 5 cm die hem prima warm houdt. Alleen aanhoudende regen maakte hem zo stram.
Met dit ongevoerde dek blijft het soepel en ook warm genoeg.


Nou, ik denk eigenlijk dat dat voor Niek ook genoeg is zo'n regendeken. Daar zit fleece in toch? Is er ook niet zo'n deken met een wollen laag ipv fleece?
En kan ik zo'n regendeken ook weer af doen als we een droge periode hebben of moet ik die dan persee de hele winter ophouden?

Ik heb hem net gemeten, 199 cm. vanaf midden borst naar midden halverwege staartwortel.
Dat is volgens mij echt gewoon een paardenmaat?? :?

@Amy, heb je fb? ik zal het aan diegene vragen voor je bij wie ik zelf het beste gevoel had. En als ze het goed vind kan ik je via fb in contact brengen.

@Ellepel, kan me voorstellen dat Appie dat nodig heeft. Niek voelt zich het beste als het droog en rond de nul is of kouder. Zodra het boven de 7 graden komt gaat hij zweten.

@Marit, is die Harry's Horse Thor een regendeken? Ik ga er naar kijken.
Hoe knip jij dat hooi? Het net hangt inmiddels. Had net een filmpje gemaakt. Maar ja, dat krijg ik natuurlijk hier weer niet op -:(-

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:52

Filmpje moet je even uploaden via youtube en dan gewoon de link hier neer plakken :j

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 13:58

Ik denk dat je idd met een flinke wintervacht nu al genoeg hebt aan een ongevoerde of misschien met fleece gevoerde regendeken Singasong.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:02

ellepel schreef:
Filmpje moet je even uploaden via youtube en dan gewoon de link hier neer plakken :j


Jakkes, daar heb ik geen zin in. Wat een gedoe zeg om dat dan weer te plaatsen. Wil dat gewoon via mn pc of mobiel kunnen neerzetten.
Foto's lukte me voorheen altijd wel en dat gaat nu ook niet meer. Wat is er veranderd? Ik deed dat voorheen altijd via mijnalbum.

@ Maris, ja ik denk dat dat ook echt voldoende is.

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:05

Afbeelding

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* het is gelukt!!

Nou, dat was wel heel simpel _O- _O-

Net komt nog op een vaste plek te hangen, dit is ff tijdelijk.
Laatst bijgewerkt door singasong op 12-12-17 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:07

Hehe :')
*\o/*

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 14:07

En daar hebben we Niek met zijn hooinet ! :)

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Horsie84
Berichten: 547
Geregistreerd: 11-11-16

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 20:30

Top nieuws singasong!

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:08

Ik ga morgen even naar het Peerdenwinkeltje in Veenendaal voor een deken. Geen idee of ze hem daar hebben maar volgens de website is er veel keus.
Alleen nu zie ik dat ze het daar over een onderlengte hebben? wat is dat precies?

edit: volgens mij is die onderlengte toch dat wat ik al gemeten heb? van midden borst naar halverwege staartwortel? Maar er staat nog een maat bij.

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:26

Ach... het is de ruglengte :)) :O := :roll: heb van veel dingen verstand maar niet van dekens. Je kunt ook niet alles weten hè :D

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:31

Al doende leert men he :D

Tip, als je gaat passen, doe er even een zweetdeken ofzo onder.
Past het niet dan is de deken nog schoon en kun je ruilen.
Doen ze soms erg moeilijk over namelijk en is ook begrijpelijk.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:33

Die heb ik niet :?

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 22:36

Of een schoon laken,dekbedovertrek ofzo er even onder doen.
Die heb je vast wel :j

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:03

ellepel schreef:
Of een schoon laken,dekbedovertrek ofzo er even onder doen.
Die heb je vast wel :j


Die heb ik :D

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:53

Horsie84 schreef:
Geven jullie je oudje nog iets bij om een beetje soepel te blijven in gewrichten en spieren?
Het doet die van mij wel goed 24/7 buiten te scharrelen. Nu met dekentje.
Als ik haar op stal zou zetten voor de nacht is het om te janken hoe ze smorgens uit stal komt.
Al vind ze in de dikke laag houtvezel slapen wel heel lekker...

Voorheen wel glucosamine gevoerd zeker een jaar/anderhalf maar zag niet dat het haar hielp...


Nee, niks eigenlijk, maar ze bewegen ook nog goed. Heb ruin van 18, 2 ruintjes van 19 en een merrie van 24. Ze staan 24/7 buiten met schuilstallen, dus kunnen kiezen, maar staan er echt weinig in. Er is wel hooi in de stallen, dus het is vrije keus om daar niet te gaan staan en maak me er dan ook niet druk om.
De 18jr ruin heeft nog een deken, maar is pas jaar bij ons. De 24jr merrie heeft nu eerste jaar geen dekens meer op en bevalt haar duidelijk erg goed ook. Ze is ontzettend vrolijk.

Wij voeren in de winter alleen bietenpulp en wiesencobs bij en vit/min brokje naast onbeperkt goed hooi op diverse plekken.

De merrie Stond 3jr geleden nog 's avonds op stal en kwam moeilijker haar stal uit dan nu. Ze heeft snel dikke benen, maar dat is nu goed onder controle.

Die van ons vormen een rustige kudde van 4 en pakken echt voldoende rust. Ze hebben nu in het sneeuw liggen rollen, slapen graag op het weitje, maar kunnen ook in de stal gaan liggen. Meestal rusten ze tussen de middag liggend. Van de buren van stal hoor ik dat ze 's nachts gewoon staan te eten.

Met regen en sneeuw staan ze gewoon buiten. Ik merk dat ze vooral de stal in gaan als er veel beestjes zijn of als de wind wat stevig is.

Gewicht is goed en vacht doet zijn werk bij die 3 zonder dekens.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:33

Vandaag de 2e deken gepast. 195 cm. en blijft hangen op de billen terwijl de ruglengte eigenlijk te lang is (145 cm.). Boven de loopsplitten zit hij ook te strak naar mijn zin. Gisteren had ik 185 cm. en 135 cm. ruglengte, die paste natuurlijk helemaal niet. Iemand nog suggesties? Morgen maar weer terug brengen -O-

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:38

Krijg ik die foto's er weer niet op -:(- _-:(

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers