onverklaarbare wond op been paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kloely
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-09-04

onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-17 19:41

Na vele dierenartsbezoeken en nog steeds geen duidelijke diagnose, nu bijna 6 maanden verder plaats ik dit bericht, omdat mijn paard haar been nog steeds niet hersteld is.
Deze zomer leek mijn paard mok te hebben op haar achterbeen. Dit ben ik gaan behandelen. Dit been eindigde toen als einschusbeen, dus toen heb ik de veearts erbij gehaald en die is dit gaan behandelen. Ze kreeg ontstekingsremmers en vochtafdrijvers, hiernaast kreeg ze toen ook nog drie dagen antibiotica gespoten en 1 dag antibiotica pasta. De mok ging niet over, dus ongeveer een week later heb ik weer de veearts laten komen. Toen heb ik weer voor vier dagen antibiotica pasta's gekregen en ook is haar bloed onderzocht. Uit de resultaten hiervan kwam niets bijzonders. Wel knapte haar been weer iets op, maar na een paar weken was het weer foute boel. Ze had weer allemaal open plekken in haar kootholtes, dus ik heb toen weer de veearts laten komen. Ze heeft toen weer antibiotica gekregen, een ander soort met prednison. Ook zijn er toen biopten genomen voor onderzoek. De wonden knapten toen goed op en uit de biopten bleek dat ze een bacterie had van verbranding door de zon. Ik was toen opgelucht, want de herfst en winter waren inmiddels in aantocht. Hierna ben ik begonnen met de afbouw van prednison, van 4 pillen naar 3 en hierna naar 2. Toen ontstond er weer een wond op haar been. Ik heb hierop weer de veearts laten komen. Die adviseerde de prednison weer op te bouwen naar 4. De wond is nog steeds niet over en lijkt spontaan soms open te barsten. Inmiddels ben ik radeloos, dus daarom mijn vraag of iemand ervaring heeft hiermee en weet wat de oorzaak hiervan nou kan zijn. Ik wil eventueel nog meer gegevens opvragen bij mijn veearts en een second opinion bij een ander doen, of naar Utrecht gaan, want ik heb het idee dat mijn eigen veearts eigenlijk ook niet weet wat er nou precies aan de hand is met haar. Tussen de antibiotica kuren door ben ik trouwens ook gestart met een drainagekuur, deze moest ik staken ivm antibiotica.
Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop heel erg dat iemand ideeën heeft!
De foto is van gisteren.
Afbeelding


senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:45

Pure honing of honingzalf wil nog wel eens uitkomst bieden bij moeilijk genezende wonden.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:47

Wat naar voor jullie zeg! :(:)

Misschien zou je cranio sacraal therapie kunnen proberen. Ik weet niet of het werkt voor zo'n wond, voor mok werkt het wel super (en voor veel meer dingen). Je kan het allicht proberen, baat het niet dan schaadt het niet! :)
Ik volg in ieder geval

♥♥♥♥♥

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:51

Prednison remt de wondgenezing (en onderdrukt de afweer), dus het voorschrijven van prednison lijkt me niet zo'n mega goed idee.
Verder zie je dit soort wonden wel eens bij een gebroken griffelbeentje, waarbij het afgebroken stuk bot voor een slepende wond/necrose zorgt.

Al met al zou ik naar een goede kliniek gaan, want dit duurt te lang en wordt imo niet goed aangepakt.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:51

Inderdaad wat ik ook aan wilde raden! Het moet dan wel rauwe honing zijn, dus niet verwerkt. Meeste supermarkt is niet rauw, maar het is zeker te krijgen, even dubbel checken op de pot.
Ik heb het zelf vaak gebruikt, verband erover heen, gaasje eronder met honing en 2x per dag vervangen.
Succes!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:51

Ik heb pas een topic hier op Bokt gezien over een huidaandoening wat lijkt op de jouwe. Maar kan er niet opkomen hoe het heet. Paardje kreeg sokken aan om uv licht te weren.misschien weet iemand anders die dit leest wat ik bedoel.

kloely
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-17 19:57

De huidige wond begon ook met een soort mok korst en barstte hierna dus opeens open. Ze loopt niet kreupel.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:58

Dat is vasculitis :j
En dat zou dit ook kunnen zijn

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:56

Ik lees mee. Paar topic hieronder ([MD] Huidontstekingen, wie herkent dit?) is een topic van mij. Het lijkt soort van hetzelfde, al is het bij mijn paard niet zo groot of heftig. Hier wilt het ook niet echt opknappen of weggaan en iedere dag weer een flink dik poot. Ik weet ook niet zo goed hoe ik verder moet, ik ben nu aan het kijken of het rustiger wordt als ik het met rust laat, maar ben bang van niet.

kloely
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-09-04

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 12:24

Wat vervelend zeg! Hoop dat de rust toch nog iets positiefs brengt voor je paard.

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:41

Ik zou ook honingzalf erop doen, verder zit zoiets snel in een vicieuze circel, er wordt antibiotica/prednison ingezet om het onder controle te krijgen maar tegelijkertijd verzwakt dat weer het darmstelsel/immuunsysteem.
Belangrijk om die te versterken, goed ruwvoer en geen granen en suikers.
Lymfedrainage voor het afvoeren van de afvalstoffen, daarmee wordt het immuunsysteem versterkt en ruimte voor goede bouwstoffen

Bowentherapie, Lymfedrainage,www.sandradewildtbowentherapie.nl

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:04


Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:12

Vasculitis inderdaad. Ik zou eens een andere DA consulteren. Sterkte ermee...

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:14

Ik zou in jou geval eens contact opnemen met Erik Laarakkers. Samen met hem en een goede veearts kun je dan vast tot een behandelplan komen

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:14


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:39

Het verhaal van mijn paard is eigenlijk ong hetzelfde, 3 jaar geleden dacht ik dat her mok was wat niet over ging, alles geprobeerd...
Toen antibiotica spuiten, smeersels van de dierenarts.
Uiteindelijk een biopt laten nemen en daar kwam uit een zeldzame huidallergie, auto immuun probleem.
En hij kreeg prednison, daarmee werd het beter maar het ging niet weg.
Zelf nog van alles geprobeerd, dan was het bijna weg en dan kwam het weer terug.
Uiteindelijk naar Den Hoek gegaan (Laarakker), na een paar behandelingen was het helemaal weg.
Helaas... dit najaar kwam het weer terug...
Over 2 weken nieuwe afspraak met arts van Den hoek.
Ondertussen op internet doorgezocht en ik weet bijna zeker dat het bij mijn paard ook vasculitis is, het kan bijna niet anders...

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:31

Hoe gaat het nu?


Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:53

Lijkt inderdaad erg op vasculitis

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

kloely
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-09-04

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 18:30

het is inderdaad vasculitis wat ze heeft, weet ik nu. We behandelen nu met prednison en ik heb sokken besteld voor de uv wering.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:37

Welke sokken heb je besteld? Sterke ermee!!
Mijne staat vanaf donderdag op de prednisolon

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:21

Raar hè, vroeger hoorde en zag je vasculitis nooit, maar nu...
Ik vind het er bij jou wel bloederig uitzien of krabt je paard eraan?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:31

Ja bizar dat je het ineens zoveel hoort, sowieso huidproblemen aan de benen hoor je veel, waar komt het door vraag je je dan af he...

Ik heb trouwens contact gehad met mijn dierenarts over de biopt die 3 jaar geleden is gedaan en dat blijkt toch echt een ander soort huidprobleem te zijn want daar is geen vasculitis uit gekomen.
Het is allergie/auto immuunprobleem in de huid zelf.
Maar ik blijf erbij dat het er wel heel veel op lijkt als ik al die foto’s zo voorbij zie komen...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: onverklaarbare wond op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:37

Is vasculitis toen ook echt uitgesloten en is de huid ook zo vurig Nouvel?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:43

Tessebes schreef:
Is vasculitis toen ook echt uitgesloten en is de huid ook zo vurig Nouvel?


Ik kreeg dit antwoord op mijn vraag er over:

Bij een biopt worden er plakjes van het ingezonden monster gemaakt.
deze worden bekeken onder de microscoop.
Vervolgens beoordeelt de patholoog dit.
Indien er vasculitis te zien is zal hij/zij dat aangeven.
Indien dat niet zichtbaar is natuurlijk niet.
er is dus geen aparte test voor.

Biopt Chronisch hyperplastische gemengde dermatitis met eosinofielen
infiltratie en locale granuloomvorming; multifocale neutrofiele
folliculitis.

Dus geen vasculitis. Bloedvaten hadden een normaal aspect.
er werd toen een allergische reactie vd huid vermoed met een secundaire
bacteriele infectie.

Ik ga er dus maar vanuit, maar het blijft vreemd dat het terug blijft komen en het kringvormig is met in het midden zachte huid zoals ik op de foto’s op internet voorbij zie komen.
Met AB en prednison ging het toen ook niet volledig weg.
Volgens de dierenarts bij Den hoek is het een auto immuunprobleem, zij komt volgende week, ik ga haar er dan ook weer naar vragen.

Het zit nu op zijn kogel en daar zit zoveel haar dat ik niet kan zien of de huid nu ook rood is, er zit nu alleen een cirkelvorm aan korsten en het been loopt op bij op stal staan en wordt dunner bij beweging.
Het is heel gevoelig, ik mag er bijna niet aan komen.

Edit, de biopt is toen in de kootholte genomen waar de plekken toen het ergst waren, nu zitten de plekken op zijn kogel.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:39

Tessebes schreef:
Raar hè, vroeger hoorde en zag je vasculitis nooit, maar nu...
Ik vind het er bij jou wel bloederig uitzien of krabt je paard eraan?


Het is nog erg onbekend onder artsen. Vaak wordt gedacht aan 'mok' of altijd gezegd dat het een auto-immuunziekte is van het paard (wat nooit over gaat volgens hen). Helaas is de dermatoloog in Utrecht (faculteit) ook nog niet zo ver als dat ze in Engeland zijn.. ;)

Kortom, artsen in Nederland kennen alleen nog maar : AB, prednison, corticosteroïden crèmes (Hydrocortiderm) en inslapen. Paarden die aan de prednison moeten zijn helaas dopingspositief.

Toevallig sprak ik laatst een vrouw die haar paard ook beter heeft gemaakt met de methode van Knottenbelt. Haar arts heeft contact met Knottenbelt gehad en volgens mij wilde haar arts in Nederland er een artikel over schrijven. Zij is ook dankzij Lisette (Horseware) geïnformeerd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, ImkeTarek, Leen_Evers, LiannePuthzy en 109 bezoekers