Dunne, oudere pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 19:40

Hey bokkers,

Ik heb even jullie hulp nodig.
Ik heb een ontzettend leuke shetlandpony die ondertussen alweer bijna 23 jaar is.
Hij staat alle dagen in een stal met stro en kan naar een paddock als hij dit wil.
Hij is gevoelig voor hoefbevangenheid (dit heeft hij 8 & 10 jaar een keer gehad), vandaar de keuze.
Hij krijgt onbeperkt ruwvoer van een leverancier die de dierenarts aanraadde (en ook voor zijn eigen paarden gebruikt).
Hij is getest op cushing maar had dit absoluut niet (waarde 12), hij heeft de ‘grote’ najaarswormenkuur gehad. Bij het vorige mestonderzoek had hij geen wormen. Hij heeft een bloedtesten gehad en daar kwam niks abnormaals uit.
Afgelopen winter is hij heel erg vermagerd, hij was toen super dun geworden maar dat dit zo erg was, was mij door zijn dikke shetlandervacht niet opgevallen (arme beestje...)
Hij staat nu met een 100 grams regendeken op dag en nacht en nu het zo koud is, staat hij onder een 200 gram winterdeken.
Nu kreeg ik als tip om hem merriebrok te geven I.v.m. De eiwitten en het vet. Dit leek eerst goed te gaan maar hij vermagerd nu alweer snel.
Hij woog in augustus 153 kg en vorig weekend alweer 125 kg. De tandarts is net geweest en heeft wat haakjes weggehaald, hij eet goed, heeft wel warme oortjes maar maakt ook een beetje een vermoeide indruk.
Hij krijgt nu 1 kg merriebrok, vitamine poeder en onbeperkt hooi maar toch is dit niet genoeg voor hem. Hij verricht op een klein wandelingetje na ook geen arbeid meer.
Ik wil jullie graag vragen wat jullie deze lieverd zouden voeren want hij verdient een plekje waar hij zich gelukkig voelt. Hij staat samen met een andere shet en zijn brok krijgt hij los van de andere. Ze lijken het heel fijn te hebben samen en staan al 5 jaar samen.

Ik hoop dat jullie tips hebben!


Afbeelding

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:14

Welke tandarts heb je er bij gehad?En deed deze het elektrisch of handmatig?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:17

Ik zou van 1kg merriebrok overstappen op 2kg subli seniores priores.

Welk merk merriebrok voer je, is het een gewogen kg of gewoon een schep? En over hoeveel porties verdeel je het? Wat voor vitaminepoeder voer je hem en hoeveel?

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:34

Hier heeft seniores priores echt wonderen gedaan voor mijn 31 jarige pony. Die is sinds vorig jaar toch wel een 100 kg aangekomen als ik het zou moeten schatten.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 21:41

pleiada schreef:
Welke tandarts heb je er bij gehad?En deed deze het elektrisch of handmatig?


mijn dierenarts, die ook tandarts is heeft het elektrisch gedaan, een hele kundige arts :)

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 21:43

Mizora schreef:
Ik zou van 1kg merriebrok overstappen op 2kg subli seniores priores.

Welk merk merriebrok voer je, is het een gewogen kg of gewoon een schep? En over hoeveel porties verdeel je het? Wat voor vitaminepoeder voer je hem en hoeveel?


Dankjewel, hij krijgt 2 x per dag een halve gewogen kilo van Subli.
Hij krijgt vitaminepoeder van de dierenarts, voor 200 kg. Ik weet het merk zo niet :)

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 21:44

Anniekskie schreef:
Hier heeft seniores priores echt wonderen gedaan voor mijn 31 jarige pony. Die is sinds vorig jaar toch wel een 100 kg aangekomen als ik het zou moeten schatten.


Bedankt voor de tip!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:52

Van brok word een paard niet dik, vaak kunnen ze dit ook niet eens goed verteren.

De SP van Subli is voor oudere paarden echt een aanrader.
Ik moet zelfs uitkijken dat die van mij (26) er niet te vet van word.


Staat je pony wel met andere pony's?
Eenzaamheid kan natuurlijk ook meespelen.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 21:56

Cowgirl schreef:
Van brok word een paard niet dik, vaak kunnen ze dit ook niet eens goed verteren.

De SP van Subli is voor oudere paarden echt een aanrader.
Ik moet zelfs uitkijken dat die van mij (26) er niet te vet van word.


Staat je pony wel met andere pony's?
Eenzaamheid kan natuurlijk ook meespelen.


Top, ja tuurlijk! Zoals in de OP ook staat is hij altijd samen met een vriendje, een andere shetlander waar hij heel gehecht aan is.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:02

Heb ik daar overheen gelezen ;)

Ik zou de SP wel langzaam opvoeren en niet zoals eerder is aangegeven gelijk 2 kg.
Een halve schep ongeweekt is al een halve emmer vol als je het geweekt hebt. Shetten magen zijn niet zo groot denk ik.

Ik zou beginnen met die halve schep geweekt over 2 beurten te geven.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 22:12

Cowgirl schreef:
Heb ik daar overheen gelezen ;)

Ik zou de SP wel langzaam opvoeren en niet zoals eerder is aangegeven gelijk 2 kg.
Een halve schep ongeweekt is al een halve emmer vol als je het geweekt hebt. Shetten magen zijn niet zo groot denk ik.

Ik zou beginnen met die halve schep geweekt over 2 beurten te geven.


dankjewel, ik ga het morgen proberen :)

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:53

Een shettenmaag is inderdaad niet zo groot, maar ook niet zo klein. Ik zou iedere 100g merriebrok vervangen voor 200g seniores priores (ongeweekt gewogen, geweekt gevoerd. Moet minimaal 3 en liever minimaal 4 uur weken; 12 uur weken is geen probleem). Indien je de merriebrok meeweekt, voor iedere 100g merriebrok 200ml water toevoegen. Bij beide maaltijden 100g merriebrok vervangen. En dan elke 2 dagen wat verder overstappen (dus dag 1 en 2: 2x 400g merriebrok+200g seniores priores; dag 3+4: 2x 300g merriebrok+400g SP; dag 5+6 2x 200g merriebrok+600g SP; dag 7-8 2x 100g merriebrok+800g SP en dan vanaf dag 9 2x 1000g SP).

Per 100g SP moet je 400ml water toevoegen. Per 100g merriebrok moet je, mits je die meeweekt, 200ml water toevoegen. 400g SP en 300g merriebrok heeft dus samen 2.2L water nodig, wat bij de meeste voerscheppen neerkomt op 1.5 voerschep. Meer mag ook, maar hoeft echt niet. Het moet een licht klamme rulle substantie zijn, geen soep. Met een halve voerschep op een halve emmer is het soep, dan verzuip je het dier zowat als hij 2kg SP krijgt (25L water op 125kg pony is echt uit balans, normaal is ongeveer 5-10L water per 100kg paard wat ze drinken).

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:09

Inderdaad Seniores Priores! Mijn paard krijgt dit ook, valt snel af in de winter, en doet het daar érg goed op.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 09:33

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Mizora & merci Foundtheorie!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:38

Ik week de SP ook wel met heet water als ik het de vorige dag vergeten ben klaar te zetten. Het is dan met een uurtje klaar.

Maar als je er net mee begint zou ik die 3 a 4 uur aanhouden. Je moet even leren hoe het moet aanvoelen als het klaar is.


Succes, laat je ons even weten of het werkt. :)

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:50

Ook hier goede ervaring met Seniores Priores, mijn paard valt gauw af en ik had moete hem op gewicht te houden. Nu met SP lukt het me wel, hij eet normaal geen slobber of wat dan ook, maar de SP is nooit geen probleem geweest.
Ik meng er wel wat lucerne en compact gras doorheen omdat hij het anders wat te snel/makkelijk naar binnen werkt. Zo eet hij wat rustiger.

Succes!

haffjechip
Berichten: 151
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: bergschenhoek

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:59

nutrimach van vitalbix is ook een dikmaker. het heeft hier erg goed zijn werk gedaan, en hoef je maar 5 minuten te laten weken en kan gewoon met koud water gedaan worden.

succes

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:15

Is de shet ook eens goed ontzand?
Zand in de darmen zorgt ook voor afmagering nml.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:01

Hier een combi van een halve schep seniores priores en een halve schep grasbrok.
De grasbrok heeft mooi wat eiwit er in (inmijn geval ongeveer 20%) en net dat is wel fijn voor de oudjes :j

Mijn dieren krijgen er overigens wat muesli doorheen voor de lekker :j

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:09

Ik vind alleen 2 kg seniores priores mega veel voor een shet die 150 kilo weegt en ook gewoon hooi eet.....

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:17

merriebrok zou met een pony die gevoelig is qua hoefbevangenheid niet zo gauw doen.
Ik heb mijn shet van 19 jaar op pavo 18+ staan.
Viel vorig jaar voor het eerst ook af (vooral halsspieren ed).
Ben dat gaan voeren en ze doet het er zo goed op! Heb haar zelfs zomer daarvan elke dag een beetje gegeven.
En anders kijken naar iets waar sowieso extra vitaminen en mineralen inzitten.
Misschien kun je wat vinden bij de Paardendrogist
Hebben ze ook een wintermix ed. daar worden ze niet zozeer dikker van maar zitten wel vitaminen en mineralen in ed.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:30

als de darmen teveel zand bevatten zal het dier de voedingsstoffen moeilijk opnemen waardoor het vermagert.
Je kunt dan vanalles erin douwen maar helpen in aankomen doet het niet.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 21:10

Hij krijgt regelmatig een check op zand en had hier geen last van, hij eet ook in zijn stal of uit een ruif en niet van de grond dus het was ook niet logisch :)

Ik heb hem de seniores priores gevoerd vanavond, het ging er goed in! Hij vond het heerlijk!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:16

Hoe check je op zand?

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: Dunne, oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:28

Warmere deken op nog zou ik doen , en zowel merriebrok als 18 plus als seniores priores geven , en wat meer blijkbaar want hij doet het er niet goed op nog. Wel blijven bewegen met hem ook. Fijn dat zn tanden goed gedaan zijn en geen wormen toch ook neem ik aan ?