Pony eet zijn voer niet meer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 19:02

Hoi allemaal!

Mijn pony geeft eind oktober de diagnose PPID gekregen en daarvoor krijgt hij een kwart tablet Prascend. Hierdoor heeft hij een sterk verminderde eetlust en eet hij zijn voer niet meer op. Hij krijgt bij elkaar maar een handje, dus het is niet dat het teveel is. Zijn voer bestaat uit 20 gram marstall force, plukje luzerne, magnesium en dus het kleine tabletje. Een paar dagen terug heb ik er wat lijnzaadolie doorheen gegooid om het lekkerder te maken, maar dat trucje werkt niet meer. Hooi eet hij gewoon en beloningsbrokjes etc gaan er ook zo in, dus eten doet hij wel en hij doet verder ook niet raar. Hij is juist super opgeknapt sinds hij aan de medicatie zit.
Ik vraag me af of er meer mensen zijn met dit probleem en ben benieuwd naar jullie oplossingen. Ik ben ook benieuwd of er voer is wat laag is in suiker/zetmeel, maar wat veel paarden wel lekker vinden. Misschien kan ik dat er nog doorheen mengen of zoiets. Het voer ging er overigens eerst zonder problemen in. Hij is van enorme veelvraat naar pietje kieskeurig gegaan. Help %)

Anoniem

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:06

Hier hebben we precies hetzelfde gehad: doordat hij prascend kreeg at hij niets meer van zijn krachtvoer wat ontzettend vervelend was. Als het iets al wel at, dan was dat maximaal 2 dagen en dan stopte hij weer. Wat bij ons de redding bleek was de prascend niet meer via de mond geven, maar anaal, dus in het poepgat duwen. Meteen keerde de eetlust weer volledig terug en hij werd ook een stuk fitter en vrolijker. De dierenarts die dat voorstelde zei dat Prascend een vreselijk smerige smaak heeft en dat een hoop paarden een stuk beter eten als de prascend gewoon anaal toegediend wordt.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:23


tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:25

Marstall force vinden ze meestal zo alleen niet lekker.. Ik geef cavalor fiber force met 50 gram marstall force erdoor.
De fiber force is vezelrijke, graanvrij en laag in zetmeel / suikers.

ikbencarmen

Berichten: 278
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:30

xyzutu2 schreef:
Hier hebben we precies hetzelfde gehad: doordat hij prascend kreeg at hij niets meer van zijn krachtvoer wat ontzettend vervelend was. Als het iets al wel at, dan was dat maximaal 2 dagen en dan stopte hij weer. Wat bij ons de redding bleek was de prascend niet meer via de mond geven, maar anaal, dus in het poepgat duwen. Meteen keerde de eetlust weer volledig terug en hij werd ook een stuk fitter en vrolijker. De dierenarts die dat voorstelde zei dat Prascend een vreselijk smerige smaak heeft en dat een hoop paarden een stuk beter eten als de prascend gewoon anaal toegediend wordt.


Wordt de medicatie dan nog wel goed opgenomen in het bloed? En ben je niet bang dat het eruit komt bij het mesten?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:35

Die pil in een spuit doen, wat water bijtrekken, laten oplossen en dan in de mond spuiten zoals ontworming. Doe het hier al jaren zo.
Door voer mengen gaat 9 van de 10x na een tijdje fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:37

ikbencarmen schreef:
xyzutu2 schreef:
Hier hebben we precies hetzelfde gehad: doordat hij prascend kreeg at hij niets meer van zijn krachtvoer wat ontzettend vervelend was. Als het iets al wel at, dan was dat maximaal 2 dagen en dan stopte hij weer. Wat bij ons de redding bleek was de prascend niet meer via de mond geven, maar anaal, dus in het poepgat duwen. Meteen keerde de eetlust weer volledig terug en hij werd ook een stuk fitter en vrolijker. De dierenarts die dat voorstelde zei dat Prascend een vreselijk smerige smaak heeft en dat een hoop paarden een stuk beter eten als de prascend gewoon anaal toegediend wordt.


Wordt de medicatie dan nog wel goed opgenomen in het bloed? En ben je niet bang dat het eruit komt bij het mesten?


Heel af en toe voel je bij het inbrengen dat er een keutel zit die juist op weg naar buiten is, :+ maar dan wacht je gewoon even tot er gepoept is. De prascend wordt opgenomen door de slijmvliezen dus als je de pil in de kont duwt, komt hij daar tussen de slijmvliezen van de anus te zitten en lost hij vanzelf op.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:39

Prascend is heel bitter en ze worden in het begin er naar van. Je zou denken dat ze het smakelijk zouden maken, maar helaas.
De eetlust komt wel weer terug. Ik deed het pilletje altijd apart van het krachtvoer. Zodat ze wel bleef eten. De prascend verstopte ik in een stukje krentenbol.

Anoniem

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:44

Hoe lang duurde het bij jou voor de eetlust terugkwam?
Bij ons werd het pilletje los in een stukje wortel of iets dergelijks gevoerd. Dat ging met moeite omdat de pony steeds argwanender werd. De rest van het voer liet hij de rest van de dag ook gewoon staan. Na driekwart jaar steeds van voer wisselen en niet eten zijn we ermee gestopt en zijn het anaal gaan doen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:49

Ik doe het pilletje al jaren in een stukje brood en draai er een bolletje van en doe het dan door zijn ochtendvoer.
Hij trapt er nog steeds in ,Maar die van mij is ook echt een kliko

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 20:04

Bedankt voor de snelle reacties al!

De pil los voeren heb ik nog niet geprobeerd. Losse brokjes gaan erin in een oogwenk. Ik hoop dat dit al werkt, dat zou het makkelijkst zijn natuurlijk.

Fiber force klinkt ook als een goede optie om doorheen te mengen, die hou ik in gedachten!

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:16

Zou de pil wel ergens in verstoppen als je het door het voer geeft.
Anders eet ie straks niet meer vanwege de smaak.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 21:19

Ja, ik ga een schijfje wortel proberen. Dat kán hij niet weigeren volgensmij. :Y)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:21

Haha hoop dat t werkt !!!
:)

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 15:40

Nu heeft hij 3 dagen zijn pil in een schijfje wortel gehad, die gaat er zo in! Zijn voer laat hij nog wel staan. Hij neemt een paar happen en dan stopt hij ermee. Ik denk dat ik toch een zak fiber force koop en dat ga proberen. Zijn er meer die die dit voeren?

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:54

Aangezien je al Marstall force geeft, kijk eens naar faser light, zit heel weinig suiker/zetmeel in.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:17

Of Marstall Vito :j

De mijne eet de Force alleen ook erg slecht, zonder prascend overigens.
Maar met muesli en de Force er doorheen gaat het goed. Momenteel Pavo Care 4 Life, dat schuift zo naar binnen :j

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:48


dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Pony eet zijn voer niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:53

Ik geef onze shet zijn 1/4 tabl prascend in een partje appel. Daarna krijgt hij gelijk zijn emmertje met handje lucerne en een beetje fiberforce. Dus het is hap slik weg en dooreten.