Overgevoelig op brok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Overgevoelig op brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 00:01

Heeft iemand hier ervaring met hetvolgende: mijn paard gaf ik altijd erg weinig brok (Pavo basic), aangevuld met wat fitmix van Horsefood. Nu ben ik vanwege de arbeid de Pavo wat aan het opvoeren, 1 kilo per dag. Toch heb ik het gevoel dat mn paard er niet goed op reageert, het lijkt wel of hij wat spierpijn heeft of iets dergelijks. Kan dat bij zo’n lage hoeveelheid?

For the record, hij krijgt natuurlijk voldoende ruwvoer en ook voer ik vitaminen bij. Ik merkte het verschil toen ik meer brok ging voeren. Voor mijn gevoel maakt meer muesli niks uit.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Overgevoelig op brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:15

Dat kan prima! Pavo staat er wel bekend om dat sommige paarden er niet goed tegen kunnen. Als hij wel goed reageerd op de muesli kan je de fitmix aanvullen met omega power muesli, das ook van horsefood en geeft fijne energie zonder de ballaststoffen (wat wel in de brok zit).

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Overgevoelig op brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 13:23

Bedankt voor je antwoord :) ik had eerder ook al het gevoel dat hoe minder brok hij kreeg, hoe fijner hij liep. Ik geef hem ook al wat rijstolie bij. Eens kijken hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:49

Jazeker kan dat!
Ook ik heb de ervaring, maar dan met Marstall. Mijn merrie kreeg (goed bedoeld eigenlijk van een stalgenoot) een paar handjes vol van de Cornmuslie destijds. Ik wist eerst nergens van, maar vond het zo raar dat mijn merrie van de ene op de andere dag compleet uit haar plaat ging. Nu is het gewoonlijk al wat een sensibele jongedame, maar dit spande echt de kroon.
Bij wat rondvraag hier en daar werd al snel duidelijk wat de oorzaak was. Ik was ook zeer verbaast wat een paar handjesvol voer teweeg kon brengen :oo

Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Overgevoelig op brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:27

Dat kan zeker!
Mijn merrie was acuut spierbevangen van een handje merriebrok (was drachtig)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Overgevoelig op brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 18:52

Ik heb inmiddels Marstall Omega power mix gehaald :) over de werking kan ik helaas nog niks zeggen. Bedankt voor jullie reacties!

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Overgevoelig op brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:18

Maar je voert meer omdat je de training opvoert, zal dat het ook niet kunnen zijn?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Overgevoelig op brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:39

Ik had ook een paard dat richting spierbevangen ging van pavo.
Zelfs op een lepeltje pavo vitaal reageerde ze slecht.
Enkel met pavo had ze dat, met andere merken niet.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 20:56

Annemeik schreef:
Maar je voert meer omdat je de training opvoert, zal dat het ook niet kunnen zijn?

Nou ik bouw mijn trainingen rustig op dus eigenlijk heeft hij vrij weinig last van spierpijn. Hij voelt altijd soepel aan. Het enige dat anders is, is de hoeveelheid Pavo.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 20:56

Sizzle schreef:
Ik had ook een paard dat richting spierbevangen ging van pavo.
Zelfs op een lepeltje pavo vitaal reageerde ze slecht.
Enkel met pavo had ze dat, met andere merken niet.


Ja typisch zeg!
Inmiddels heb ik die Horsefood omega gehaald, doet ie het gelukkig wel super op :)