Allergische reactie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 00:43

Heeft er iemand ervaring met een allergische reactie die een paard kan krijgen na het eten van bijvoorbeeld een voederbiet?

Mijn paard heeft sinds vorige week zaterdag bultjes met schilfers en wondjes op zijn huid. Heb hier verschillende mensen naar laten kijken en ook de dierenarts gevraagd en iedereen denkt aan een schimmelinfectie. Dus gelijk imaverol meegekregen en gelijk voor het eerst gewassen (niet uitgespoeld).
Ik moet zeggen, alle wondjes zijn dicht, mooie schone korst/huid zit erop.

Nu bedacht ik me..
Ik had vorige week woensdag twee voederbieten gekregen van iemand om te proberen of mn paard het wat vond. Ik heb ze grondig schoongemaakt en vrijdag heb ik er 1 gevoerd. Deze was bij de stronk nog een beetje groenig maar dacht als ie gerooid is issie rijp dus zal wel goed zijn.
Paard hapte er blij op los. Volgende dag lag de helft er nog in en zaten zwarte plekjes op. Geen idee wat het was. Biet eruit gehaald, weggegooid en alles verder schoongemaakt. Verder heeft ie geen biet meer gehad. Overigens heeft hij geen buikklachten ervan gehad.
Dag later ontdek ik dus de plekken.

Ik ga er ook vanuit dat gewoon een schimmel is en al z'n spullen zijn al ontsmet alleen zn deken nog even wassen dit weekend.
Maar, is het niet mogelijk dat hij een allergische reactie heeft ofzo? Kan dat? Dat een paard daar jeuk en wondjes/schilfers op de huid van krijgt?

Dierenarts zei wel dat jeuk niet echt hoort bij schimmel maar kon wel voorkomen als het een beetje gaat irriteren.
Door het wassen met imaverol zijn er geen nieuwe plekken bij gekomen tot noch toe. Ik bedacht dit van die voederbiet vanavond op de terugweg van mijn cursus dus heb nog geen kans gehad dit aan de dierenarts voor te leggen.

Ik dacht ik ga het opzoeken maar kon er niet echt iets over vinden.

Weet iemand meer?

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:51

Het kan eventueel ook rainrot zijn waar je paard last van heeft omdat je ook wat jeuk omschrijft. Het was natuurlijk vochtig en soms weer warm dan weer fris.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:54

een allergische reactie op een biet lijkt me ver gezocht en zo goed als onbestaand.

ik zou het gewoon bij schimmel houden,vooral als de behandeling aanslaat en het stopt.
indien het allergie was,zouden de korstjes na de behandeling niet zo reageren.

zwarte plekjes in bieten is helemaal normaal trouwens.

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:57

Lijkt mij dat het duidelijk wel kan. Voor de zekerheid niet meer geven dus.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Allergische reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:43

Kan zeker wel hoor , een reactie op de biet ..
Ik heb mijn paard ooit ook wel iets te eten gegeven waarvan ze onder de bulten kwam te zitten..
Daarmee gestopt en de bulten waren in No time weg

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 03:29

De andere biet ligt allang in de kliko haha. Dat durf ik niet meer aan. Ik smeer nu op de dagen dat ik niet moet wassen/behandelen tea tree zalf op de nog zichtbare plekjes. Sommige plekken zijn al helemaal verdwenen,dus ik ga zeker door met behandelen en alles wassen en schimmelvrij maken. Ook de stal ga ik sprayen. Beestje ziet eruit als een zwerver als ik hem heb ingesmeerd haha.