hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
shet78
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-11-17

hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 21:33

Hoi!
ik ben een beetje ten einde raad en wil graag een oproep via Bokt-jullie doen.
ik heb een shetlander, 16 jaar. Heeft ziekte van Cushing en hoefbevangen gevoelig..
Ik ben al tijden opzoek naar hooi wat laag is in de fructaan. Ik heb heel wat hooi laten onderzoeken bij Pavo en valt niet mee iets geschikts te vinden..Hij krijgt momenteel Fibra Premium en hooi, verder niks.
Heeft er iemand een idee waar ik hooi kan vinden omgeving West Friesland wat een laag fructaan gehalte heeft of ideeën over een aternatief voor hooi? alvast bedankt
vriendelijk groet


LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:48

Ik weet zo niemand maar is het misschien een optie om het hooi te weken? Dit om de suiker er "af te spoelen". Daarnaast zijn er gras soorten met een laag suiker gehalte maar ik weet zo niet welke.

En eventueel kun je kijken naar hooi wat geoogst is midden in de zomer? Dan is meestal het fructaan laag.

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

shet78
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-11-17

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 22:06

bedankt voor je reactie. t hooi maken we nu nat maar we hopen ivm eventuele kou straks dat we hooi kunnen krijgen waar dit niet nodig is... maar wat moet moet natuurlijk..
nogmaals bedankt :)

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:35

Graszaadhooi werd hier gevoerd aan de paarden die snel dik waren of gevoelig voor hoefbevangenheid. Is grotendeels buikvulling omdat er maar weinig in zit. Wel is het erg belangrijk om met dat soort hooi een vitamine/mineralenbrok bij te voeren. Anders krijgt het dier in kwestie erg vlot tekorten.

Stourton Black Jack

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:37

Misschien stro bijvoeren? Hij heeft niet veel meer nodig dan wat je hem nu geeft. Langstengelig geweekt hooi en een vitaminebrokje (en zijn medicijnen natuurlijk)

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 22:59

Overjarig hooi?

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:05



Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:14

Al is naar duitskruiden hooi gekeken ?

You only live once. Make the most of it. Ride as far as you can

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 05:26

Niet alleen nat maken maar echt een paar uur laten weken, hoe langer hoe meer suiker eruit gaat. Maar de vit/min gaan ook mee dus dat wel bijvoeren met vit/min brokje!

DWitzel

Berichten: 360
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 05:41

Misschien PAVO SpeediBeet een idee? Is erg laag in suiker...

shet78
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-11-17

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 07:05

goedemorgen!
wat fijn jullie reacties! ik ga vandaag bellen voor duits kruidenhooi- heb mogelijk een adresje in de buurt gevonden. het pavo speediBeet is ook een hele goede tip! heel erg bedankt!! ik ga hiermee aan de slag. Het hooi weken is ook een heel goed alternatief maar geeft wat meer aandacht ivm vitamines die verloren gaan. Dus als ik dat kan voorkomen dmv "goed" hooi dan zijn wij (ik en mn shet) super blij. Nogmaals bedankt *\o/*

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 07:07

Ik zou geen graszaadhooi voeren. Die van mij kon daar niet zo goed tegen. Gele slappe mest kreeg ze. Ik heb ook een shet met Cushing en ir van 31 jaar en ik heb haar sinds kort op Duits Kruidenhooi. Dat bevalt super! Maar heb geen ervaring op lange termijn hiermee. Voorheen weekte of spoelde ik het hooi even maar dat wordt dan zo vies in de zomer en winter. Lastig hoor! Supplementen hebben die van mij goed geholpen, zoals Magnesium en vitamine E en selenium.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 07:10

Ik heb wel een adres voor je voor Duits Kruidenhooi! Pb maar dan typ ik het.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 07:54

Graszaadhooi heb ik ook geen goede ervaringen mee (koliek).
Bij hb-pony's heb ik wél goede ervaringen met glucobalance.

Oy with the poodles, already

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:01

Je zou ook eens kunnen kijken naar speedibeet als aanvulling. Maar dat zet wel flink aan. http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp

Een plak stro is handig om te zorgen dat ze heel de dag wat te kauwen hebben. Let wel op, want niet alle soorten stro vinden ze even smakelijk.

Krijg je bij dat Duitse kruidenhooi de voedingswaarden geleverd? Want dat hooi van onbemest land komt, is geen garantie dat het weinig fructaan bevat. Integendeel, soms staat het er juist bol van.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:07

Stro niet doen. Stro is een restproduct en de stengels, die niet gebruikt worden voor consumptie, zijn vaak nogal zwaar bespoten. Daarnaast is stro vaak tarwestro en tarwe is niet zo'n geschikt gewas voor paarden.

Mocht je ergens biologisch (= ongespoten) haver-, gerste- of erwtenstro vinden dan kun je dat wel prima voeren. En dan zou ik ook graag het adres krijgen want zulk stro zoek ik al jaren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

caddy
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:18

Duits kruidenhooi is meestal onbemest hooi en daardoor vaak gemiddeld genomen hoger in suikers.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:29

Duits kruidenhooi krijgt wel de tijd om uit te bloeien, waardoor er juist minder suikers in zitten.

Daarnaast is bemest gras slapper, en bemest hooi dus ook. Juist de vezels zorgen ervoor dat de suiker die in het gras/hooi zit minder kwaad kan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:50

Als gras uitgebloeid is en niet meer door kan groeien, kan fructaan zich juist weer enorm gaan ophopen... Zelfde geldt voor gras dat 'gestresst' is en niet doorgroeit door bijvoorbeeld lage bemesting.

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:58

Juist bemest gras is gestresst. Dat wordt gedwongen om te groeien. Gras wat in het eigen tempo kan groeien, en niet ondertussen wordt opgegeten of gemaaid, groeit uit en het fructaan wordt omgezet in zetmeel (zaden). Zoals met elke volwassen plant gebeurt.

Gras van een gezonde bodem wat de mogelijkheid krijgt om volwassen te worden, dat maakt het beste paardenhooi. Maar omdat dat nogal extensief is is er in Nederland geen ruimte voor. En ook geen tijd. Grasland moet vaak meerdere keren gehooid worden. En dan is het lastig om hooi van volwassen grassen te vinden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

caddy
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:26

Wij kopen ieder jaar drie partijen ruwvoer in. 1 partij voordrong, 1 partij hooi uit Nederland en 1 partij Duits kruidenhooi uit de Eiffel. Ook laten wij ieder jaar een ruwvoeranalyse doen. En elk jaar zit het Duitse hooi hoger in suikers dan de ander twee. Resultaat dit jaar: voordroog 80gr/kg, hooi 93gr/kg Eiffelhooi 114 gr/kg.

Anoniem

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:10


shet78
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-11-17

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 18:48

jeetje mina..er komt nog heel wat bij kijken merk ik al als ik jullie berichten lees- mijn dank hiervoor. Vind t wel lastig om te bepalen - oordelen wat nu t beste hooi is voor mijn shet.

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:51

Het is ook heel lastig. Ik denk idd dat Duits Kruidenhooi wat rijker is dan gewoon hooi. Als voordeel is het wel stofvrij, en dat is ook erg belangrijk voor de luchtwegen. Het perfecte hooi is er bijna niet.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

mirim

Berichten: 4386
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: hooi met laag ftructaan-suiker gehalte-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:09

Je zou bij Louis venhorst een analyse kunnen opvragen voor het Duitse hooi wat hij verkoopt.
Er zit sinds een paar maanden een dealer van dit hooi in Winkel , Bart Slijkerman.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers