Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:20

Sonja_vR schreef:
Lori schreef:
Ik vroeg mij nu eigenlijk af of er ook vitaminenkoeken/"snoepjes" bestaan die graanloos zijn? Heb er hier enkele die ik niet standaard een bak voer geef, iets voor uit de hand te geven zou dan makkelijk zijn. Normaal voer ik zonder graan vandaar de vraag.

Agrobs weidemineral ,


Oh dat ga ik bekijken

Had contact met metazoa gehad maar voor de prijs van de verzending voor een proefzakje (snaxxx) kon ik net zo goed meteen 4kg bestellen. Deze dus maar even vergelijken.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:37

Via het topic ben ik alweer een paar stappen dichterbij de voor mijn paard perfecte vitamine brok.. nu heb ik pavo vital vergeleken met vitalbix en ik vind er toch heel veel verschil in zitten.


Afbeelding


Opvallend is bijv het verschil in magnesium. (Wat ik graag hoog wil hebben) de biotine vit E en selenium vind ik ook heel belangrijk.. Dus op magnesium afgaand zou ik voor vitalbix gaan zoop papier maar de rest neig ik toch meer naar pavo.
zijn er nog andere interessante die ik kan vergelijken op basis van wat ik wil?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:39

essiesilly schreef:
Via het topic ben ik alweer een paar stappen dichterbij de voor mijn paard perfecte vitamine brok.. nu heb ik pavo vital vergeleken met vitalbix en ik vind er toch heel veel verschil in zitten.


[ [url=m/iwyhhy.png]Afbeelding[/url] ]


Opvallend is bijv het verschil in magnesium. (Wat ik graag hoog wil hebben) de biotine vit E en selenium vind ik ook heel belangrijk.. Dus op magnesium afgaand zou ik voor vitalbix gaan zoop papier maar de rest neig ik toch meer naar pavo.
zijn er nog andere interessante die ik kan vergelijken op basis van wat ik wil?

Zijn de hoeveelheden die je voert van deze brokken ook gelijk?
Vind vergelijken per kilo niet helemaal eerlijk want dat voer je niet.
Heel gedoe dat vergelijken, ik gebruik schemas die bokkers posten als indicatie :o

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:30

Idd wel omrekenen naar wat je voert ervan per dag.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:53

O ja ook dat nog haha even op nieuw uitzoeken dan :)

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:57

Van pavo 100 gram en van vitalbix 360 gram perdag

HHorseA
Berichten: 681
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:14

Ik geef pavo vital new maar 50gr per dag. Is dit dan te weinig?

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:25

Ligt er aan hoeveel je paard/pony weegt. Mijne weegt al snel 600 kilo

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:26

Ik heb afgelopen weekend de pavo vital aangeschaft.
Omdat ik nog voer heb staan combineer ik het eerst tot dat op is.
En dan verder puzzelen wat te combineren met pavo vital...of een andere vit/min korrel.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:11

essiesilly schreef:
Via het topic ben ik alweer een paar stappen dichterbij de voor mijn paard perfecte vitamine brok.. nu heb ik pavo vital vergeleken met vitalbix en ik vind er toch heel veel verschil in zitten.


[ [url=m/iwyhhy.png]Afbeelding[/url] ]


Opvallend is bijv het verschil in magnesium. (Wat ik graag hoog wil hebben) de biotine vit E en selenium vind ik ook heel belangrijk.. Dus op magnesium afgaand zou ik voor vitalbix gaan zoop papier maar de rest neig ik toch meer naar pavo.
zijn er nog andere interessante die ik kan vergelijken op basis van wat ik wil?


Voor je even beide naast elkaar gezet voor paard van 500 kilo met aanbevolen hoeveelheid


Afbeelding

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:22

Hoe kom je aan de 2mg Se is giftig? NRC en CVB houdt 20mg is giftig. Ik houd zelf 5mg als veilige marge aan, maar dat is nog eens 2.5x zo hoog als jouw bovengrens. Overigens adviseert CVB 1.5mg Se voor een paard van 500kg.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:37

Mizora schreef:
Hoe kom je aan de 2mg Se is giftig? NRC en CVB houdt 20mg is giftig. Ik houd zelf 5mg als veilige marge aan, maar dat is nog eens 2.5x zo hoog als jouw bovengrens. Overigens adviseert CVB 1.5mg Se voor een paard van 500kg.


Ohh op pagina 29 had nissa ook zo’n grafiek en daarvan dat over genomen.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:02

Bedankt voor de grafiek. Vind het nog steeds erg onlogisch van uit brok producenten oogpunt .. bij sommige dingen zitten ze zooo ver onder de behoefte en dan denk ik waarom is het dan een vitamine brok. Of ben ik nu heel vreemd aan het kijken?

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:40

essiesilly schreef:
Bedankt voor de grafiek. Vind het nog steeds erg onlogisch van uit brok producenten oogpunt .. bij sommige dingen zitten ze zooo ver onder de behoefte en dan denk ik waarom is het dan een vitamine brok. Of ben ik nu heel vreemd aan het kijken?

Je moet natuurlijk eerst weten hoeveel het paard al uit zijn ruwvoer binnen krijgt. Aanbevolen hoeveelheid gaat natuurlijk over het hele rantsoen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:37

Interessant topic, ik ga aanhaken!

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 07:04

Wat een verschil met vitalbix en pavo vital zeg!Ik voer liever vitalbix..

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:06

maya12333 schreef:
essiesilly schreef:
Bedankt voor de grafiek. Vind het nog steeds erg onlogisch van uit brok producenten oogpunt .. bij sommige dingen zitten ze zooo ver onder de behoefte en dan denk ik waarom is het dan een vitamine brok. Of ben ik nu heel vreemd aan het kijken?

Je moet natuurlijk eerst weten hoeveel het paard al uit zijn ruwvoer binnen krijgt. Aanbevolen hoeveelheid gaat natuurlijk over het hele rantsoen.

Ah ja duhh 8)7
heeft iedereen hier zijn ruwvoer laten analyseren voor ze een vitamine brok geven?
Ik geef hooi en voordroog en moet dan dus 2 monsters (a minimaal 100 euro per stuk ong) laten analyseren..

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:07

[url][/url]
pleiada schreef:
Wat een verschil met vitalbix en pavo vital zeg!Ik voer liever vitalbix..


Waarom?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:20

Omdat er amper magnesium in pavo zit en de calcium/fosfor/magnesium verhouding is scheef..Verder vind ik pavo ook wel behoorlijk laag gedoseerd..Maar mijn paarden doen het ook super op vitalbix en hebben die extra magnesium echt nodig..

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:26

Kijk daar heb ik wat aan :) ik ben ook voornamelijk op zoek naar de magnesium idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:58

essiesilly schreef:
maya12333 schreef:
Je moet natuurlijk eerst weten hoeveel het paard al uit zijn ruwvoer binnen krijgt. Aanbevolen hoeveelheid gaat natuurlijk over het hele rantsoen.

Ah ja duhh 8)7
heeft iedereen hier zijn ruwvoer laten analyseren voor ze een vitamine brok geven?
Ik geef hooi en voordroog en moet dan dus 2 monsters (a minimaal 100 euro per stuk ong) laten analyseren..


Maar als je dat niet analyseert, hoe weet je dan dat je paard magnesium tekort komt? En hoeveel hij dan tekort komt? En hoe de magnesium-calciumverhouding is in het hele rantsoen?

http://www.supplementenvergelijk.nl/fab ... n-of-onzin

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:12

@safina ik ben uitgegaan nu van een gemiddelde analyse in hooi en voordroog (hij krijgt allebei) in de hoeveelheid die hij per dag krijgt zal zo n 28.8 aan calcium zitten, 18 aan fosfor en 10 aan magnesium. De ideale verhouding zou moeten zijn 2:1:1
Een teveel aan ccalcium onttrekt magnesium.
Normaal zou je zoals hierboven in die tabel staat 10 a 15 gram magnesium per dag moeten geven (ideaal plaatje) mijn paard heeft nogal snel last van prikkels, spanning etc en denk ik dus dat hij baat heeft bij meer magnesium.

vitalbix komt met de hoeveelheid die ik zal ggeven met nog een 4 aan calcium , 2,50 fosfor en 6 magnesium

pavo 1,23 calcium , 0,22 fosfor en 0.10 magnesium

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:12

Nu ga ik de puzzel verder af maken :D
in totaal zal ik dan zitten op 32.8 calcium, 20.5 fosfor en 16 magnesium voor de vitalbix
en pavo: 30.3 calcium, 18,22 fosfor en 10.10 magnesium.

Maar.. vitalbix ggebruikt geen magnesium citraat en wat pavo gebruikt weet ik niet. Of is dat alleen van belang als je het als supplement bij voert?

Luzerne brengt het calcium ook nog eens omhoog ik weet niet of dat al in hun analyses is opgenomen?
Laatst bijgewerkt door essiesilly op 22-11-17 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:20

essiesilly schreef:
@safina ik ben uitgegaan nu van een gemiddelde analyse in hooi en voordroog (hij krijgt allebei) in de hoeveelheid die hij per dag krijgt zal zo n 28.8 aan calcium zitten, 18 aan fosfor en 10 aan magnesium. De ideale verhouding zou moeten zijn 2:1:1
Een teveel aan ccalcium onttrekt magnesium.
Normaal zou je zoals hierboven in die tabel staat 10 a 15 gram magnesium per dag moeten geven (ideaal plaatje) mijn paard heeft nogal snel last van prikkels, spanning etc en denk ik dus dat hij baat heeft bij meer magnesium.

vitalbix komt met de hoeveelheid die ik zal ggeven met nog een 4 aan calcium , 2,50 fosfor en 6 magnesium

pavo 1,23 calcium , 0,22 fosfor en 0.10 magnesium


Maar dan weet je niet of je paard tekort komt toch? En dus ook niet hoeveel? En magnesium kan erg fluctueren in hooi en voordroog. Dus hoeveel zin heeft het dan om van gemiddelde waarden uit te gaan? Ze schrijven niet voor niets in dat artikel dat je geen tabelwaarden moet gebruiken.

...en het is ook maar de vraag of extra magnesium echt een kalmerend effect heeft. Dat is niet wetenschappelijk aangetoond.

Je moet lekker doen waar je je goed bij voelt hoor! Maakt mij niet uit. Ik vraag me alleen af hoe zinvol het is.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:23

Nee daar heb je gelijk in hoor maar dat kom je ook niet te weten want niet alles is te meten in het bloed. Ik denk dat dat gewoon een kwestie van uitproberen is
het gaat mij overigens niet perse alleen om magnesium hoor anders had ik wel een supplement bij gaan voeren.