Brok voor lui dik paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 11:41

Oei het is maar goed dat mijn paard niet op bokt zit met zo'n titel :')

Mijn lieve eventing/springpaard staat nu op 1,5 kg dieetmix van subli met 600 gram omega 369 van subli. Hiervoor ben ik ruim 60 euro kwijt in 25 dagen, duur dus.

Hij is echter (altijd al geweest) erg lui met rijden en lijkt ook snel moe, terwijl hij zeer goed in de conditie staat. Hij wordt 5 keer per week flink gereden, dus vind ik het belangrijk dat hij voldoende energie uit zijn voer kan halen. Toch mag hij absoluut niet te veel zetmeel en suiker binnenkrijgen, omdat hij letterlijk dik wordt van de lucht.

Ik ben dus op zoek naar een voersoort (liefst brok) waar hij het veter op gaat doen, en die ook beter is voor mijn portemonnee :o
- zeer laag zetmeel en suikergehalte
- flinke energie gever
- goedkoper dan 60 euro in 25 dagen

Wie heeft de gouden tip?

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:45

Vitalbix active+ ?

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:55

Ik voer pavo triple p. erg tevreden over

Het kan ook karakter zijn en dan kun je voeren wat je wilt. Heb er zelf ook zo 1
Laatst bijgewerkt door Ufurio4e op 21-11-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:57

Hayster healthy herbs, al dan niet in combinatie met wat olie.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:59

Mijn pony's kunnen het werk beter volhouden op een vitamine korrel (krijgen al jaren metazoa) dan op krachtvoer.
Ik heb verschillende (sport)brokken en muslies geprobeerd, maar ze gingen er geen stap harder van lopen. Van de metazoa lopen ze niet perce harder, maar houden ze het wel makkelijker vol.

Toch lees ik even mee, ik heb er eentje staan die toch nog meer power mag hebben.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:02

Heb je al eens een bloedonderzoek laten doen? Een paard die zo goed in conditie zou zijn, moet niet zo snel moe worden.

Sta je open voor muesli?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:03

MariekeTV schreef:
Vitalbix active+ ?



ja hier ook alleen vitalbix alleen dan de compleet. en genoeg ruwvoer.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:09

Wat doe je in de 5 dagen werk? Dat kan ook teveel zijn, waardoor er moeheid in de spieren zit omdat ze niet kunnen herstellen.
Qua voer zou ik eerder denken aan een vitaminebrok inderdaad, eventueel aangevuld met zwarte haver. Dit geeft energie, maar langzamere energie door de vezels. En eventueel magnesium en eiwitten om het spierherstel te bevorderen.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:14

Ik zou bloedonderzoek laten doen, die van mij is ook lui en snel dik, kon er een berg krachtvoer in stoppen maar dat hielp niks.
Hij was ook snel vermoeid met rijden ondanks dat hij een prima conditie had, zijn spieren leken snel te verzuren.
Hij bleek bloedarmoede te hebben nu dat opgelost is gaat het prima op een vitamine korrel.
Het is nu nog geen super voorwaarts paard maar hij is toch wel een stuk vlotter geworden! En hij houd het ook makkelijker vol

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:18

nancyyy6 schreef:
Ik zou bloedonderzoek laten doen, die van mij is ook lui en snel dik, kon er een berg krachtvoer in stoppen maar dat hielp niks.
Hij was ook snel vermoeid met rijden ondanks dat hij een prima conditie had, zijn spieren leken snel te verzuren.
Hij bleek bloedarmoede te hebben nu dat opgelost is gaat het prima op een vitamine korrel.
Het is nu nog geen super voorwaarts paard maar hij is toch wel een stuk vlotter geworden! En hij houd het ook makkelijker vol


Dit hadden wij ook! Alleen kregen wij voor het snelle verzuren Neutradex voorgeschreven, dat werkte als een tierelier.

Uit een bloedonderzoek kan heel veel nuttigs komen. :j

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:24

Haver, en ik ben een voorstander van 6 x per dag kleine beetjes hooi voeren. Maar begrijp dat dit niet overal mogelijk is. Maar doordat hij 6 keer per dag eet blijft het kacheltje draaien waardoor hij het vet en energie beter om kan zetten. Zelfde als bij mensen die af willen vallen eigenlijk ;)

En de haver om hem wat actiever te maken.

Als hij altijd al dik en lui is geweest vind ik een bloedonderzoek onnodig. Maar als dit iets van de laatste tijd is zou ik het wel even doen :)

Ik zou het lekker natuurlijk houden en niet te veel rommel er in gooien :)
Wat wel voor een keer goed zou kunnen zijn is een vitamine spuit.

Succes

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:26

Klinkt als een IR paard.
Mijne heeft het lang goed gedaan op Fibre force 2 maal 1 schep en halfje top sport muesli topping van pavo

Momenteel op gastro van havens met wat Fibre force

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:39

ken het een lui paardje - die ga je steeds meer geven met van alles en nog wat om hem activer te krijgen
ben gestopt met zetmeel en suiker. krijgt nu esparcette en agrobs mash (en coolstanse -voor dikker worden) samen met equilin balanser
http://www.equilin.eu/nl/brands/equilinbalancer/ en samen met
http://www.equilin.eu/nl/brands/equilinbasic/ loopt die nu als een trein - dus absoluut zonder krachtvoer!
met 24 uur hooi (nu die onbeperkt hooi heeft eet die minder) evt in sloofeeder! paard zit in training op M niveau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:50

Wat bedoel je met energiegever? Een paard haalt voornamelijk energie uit koolhydraten (suikers en zetmeel) en vetten. Maar als je iets gaat geven dat daar rijk aan is, wordt jouw paard er waarschijnlijk dik van in plaats van energiek.

Een ondervoed paard kan je energiek voeren door toe te voegen wat hij nodig heeft. Een overvoed paard kan je energiek krijgen door weg te laten wat je teveel geeft.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:54

Vitamine korrels met voldoende ruwvoer lopen ze hiermee de sterren van de hemel.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:20

CharmingS schreef:
Haver, en ik ben een voorstander van 6 x per dag kleine beetjes hooi voeren. Maar begrijp dat dit niet overal mogelijk is. Maar doordat hij 6 keer per dag eet blijft het kacheltje draaien waardoor hij het vet en energie beter om kan zetten. Zelfde als bij mensen die af willen vallen eigenlijk ;)

En de haver om hem wat actiever te maken.

Als hij altijd al dik en lui is geweest vind ik een bloedonderzoek onnodig. Maar als dit iets van de laatste tijd is zou ik het wel even doen :)

Ik zou het lekker natuurlijk houden en niet te veel rommel er in gooien :)
Wat wel voor een keer goed zou kunnen zijn is een vitamine spuit.

Succes


Het kan wel degelijk dat een paard altijd al dik en lui is, mijn paard was eerst mijn lease paard en toen altijd al snel dik en lui, toen hij van mij was heb ik na een tijd bloedonderzoek laten doen, eigenlijk voor een andere reden maar toen kwam er dus uit dat hij bloedarmoede had.
Jaren lang gedacht dat hij gewoon lui was enz. Het kan dus wel degelijk dat er iets mis is!
Ik kon mijn paard rustig 2 kilo haver geven het maakte echt helemaal niks uit.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:00

safina schreef:
Wat bedoel je met energiegever? Een paard haalt voornamelijk energie uit koolhydraten (suikers en zetmeel) en vetten. Maar als je iets gaat geven dat daar rijk aan is, wordt jouw paard er waarschijnlijk dik van in plaats van energiek.

Een ondervoed paard kan je energiek voeren door toe te voegen wat hij nodig heeft. Een overvoed paard kan je energiek krijgen door weg te laten wat je teveel geeft.

Nee, voor zetmeel verteren is amylase nodig en daar maakt een paard niet zoveel van aan (mensen wel). Paard maakt vluchtige vetzuren (of eigenlijk zijn darmflora) uit cellulose (dat spul waar wij weer niks mee kunnen) en gebruikt dat als energiebron. Van te dik kan een paard heel goed lui worden, lijf zit hem dan in de weg en meer brok/muesli voeren lost dat niet op. omegamix is vet en dat heeft dit paard al genoeg. Goede mineralenkorrel en lang actief stappen 1-2 uur buiten 3-4x per week om vetjes te verbranden. Je kan voor je portomonee het simpelste kijken naar iets als vitalbix daily complete en dat aanvullen met goed hooi. Als hij weer netjes op gewicht is en dan toch tekort komt is het interessanter om eerst te kijken naar een eigen mix van 50/50 grasbrok en bietenpulp al dan niet aangevuld met wat olie/omegamix. Ghakseld/tot brok geperst ruwvoer komt veel dichter bij wat een paard optimaal kan opnemen met zo min mogelijk energieverlies aan het verteren ervan + dat het minder ellende geeft in de darmflora of aanleiding geeft tot een hyper stuiter paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:02

tamary schreef:
safina schreef:
Wat bedoel je met energiegever? Een paard haalt voornamelijk energie uit koolhydraten (suikers en zetmeel) en vetten. Maar als je iets gaat geven dat daar rijk aan is, wordt jouw paard er waarschijnlijk dik van in plaats van energiek.

Een ondervoed paard kan je energiek voeren door toe te voegen wat hij nodig heeft. Een overvoed paard kan je energiek krijgen door weg te laten wat je teveel geeft.

Nee, voor zetmeel verteren is amylase nodig en daar maakt een paard niet zoveel van aan (mensen wel). Paard maakt vluchtige vetzuren (of eigenlijk zijn darmflora) uit cellulose (dat spul waar wij weer niks mee kunnen) en gebruikt dat als energiebron. Van te dik kan een paard heel goed lui worden, lijf zit hem dan in de weg en meer brok/muesli voeren lost dat niet op.


Da's precies wat ik schrijf, toch?

Edit: ik zou alleen geen bietrnpulp gaan voeren. Daar zit juist die cellulose in die omgezet wordt in onverzadigde vetzuren. En dat slaat hij op in vet. Daarom worden paarden dik van bietenpulp. En ook olie is niet handig voor een paard dat snel dik wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-17 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:03

Een brok aanvullen met NAF EnerG.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:05

Ik heb ook zo'n paard gehad langer geleden. Hem heb ik toen op een brok gezet op olie basis was van Marstall heeft heel veel geholpen destijds.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:32

Herkenbaar. Mijn paard was dan niet te dik, maar wel traag/energie snel op, ondanks dat ik hem en de omstandigheden diverse malen heb laten onderzoeken (bloed, ruwvoer-analyse enz). Hij krijgt jeuk en mok van suiker. De mijne krijgt mega-energie op de Pavo TopSport muesli en ik voer er maar een heel klein beetje van (1/3 schep per dag). Daarnaast eet hij Havens Gastro +. De muesli isn iet goedkoop, maar ik doe er heel erg lang mee, omdat ik maar weinig hoef te geven om het effect te merken.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Brok voor lui dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:38

Ik vraag me af of je paard er wel zo gezond bij staat als het zo moe is.
Een keer moe na een training kan, maar structureel moe is niet goed. Ik zou het dier eens goed laten nakijken en het eens een tijdje wat rustiger aan doen. 5x intensief trainen is misschien helemaal niet aan dit paard besteed.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:01

mvermeulen1 schreef:
MariekeTV schreef:
Vitalbix active+ ?



ja hier ook alleen vitalbix alleen dan de compleet. en genoeg ruwvoer.


Hier ook alleen de daily complete.
Maar gaf het aan omdat ze meer energie wil.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:12

Amanda schreef:
Wat doe je in de 5 dagen werk? Dat kan ook teveel zijn, waardoor er moeheid in de spieren zit omdat ze niet kunnen herstellen.
Qua voer zou ik eerder denken aan een vitaminebrok inderdaad, eventueel aangevuld met zwarte haver. Dit geeft energie, maar langzamere energie door de vezels. En eventueel magnesium en eiwitten om het spierherstel te bevorderen.


Hier dacht ik ook al eerste aan, rust en herstel is net zo belangrijk als training. Nou weet ik niet hoe intensief die training is en wat voor werk je daar allemaal onder schaart, maar het lijkt mij wat veel. Kan het paard verder zelf wel los bewegen of staat het naast de training verder op stal? Misschien is het paard mentaal wel moe?

Met de rest van het bericht ben ik het ook eens, ik zou eventueel een ruwvoer analyse laten doen en aan de hand daarvan op zoek gaan naar een goed vitamine supplement met goed voldoende ruwvoer als basis.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:54

ja hier ook alleen vitalbix alleen dan de compleet. en genoeg ruwvoer.[/quote]

Hier ook alleen de daily complete.
Maar gaf het aan omdat ze meer energie wil.[/quote]

Ja klopt maar soms is minder juist meer. Mijn menig is da5 veel te veel paarden onnodig veel kracht voer krijgen en te weinig ruwvoer. Dus sowieso zou ik kritisch naar voorgeleid kijken en bloed afnemen.